Nieuwe R9 280x RoyalQueen, flickering op 2e scherm

Pagina: 1
Acties:

• T0P-R
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Beste Tweakers,

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe Club 3D R9 280x RoyalQueen in mijn pc en in grote lijnen bevalt dit goed.
Maar ik ervaar af en toe een flicker op mijn 2e scherm, ik heb op internet gezocht en iets gelezen over te lage 2D idle speeds??? Ik heb zelf niet echt veel kennis op dit gebied en vroeg me af of iemand dit probleem ook heeft gehad en mij misschien kan helpen dit op te lossen?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
T0P-R

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:49

Nemesizz

Untouchable

Grote kans dat het inderdaad te lage idle speeds is.

Bij een enkele monitor kan de snelheid lager dan bij multimonitor setups. Meestal past de kaart dit wel goed aan, af en toe gaat dit niet goed en houdt de kaart bij een multimonitor dezelfde idle snelheid aan als een single monitor, gevolg is dan beeld corruptie op het 2e scherm.

Oplossing is, de clockspeeds op idle wat te verhogen (welke snelheid je moet hebben voor core en memory is verschillend per type/serie kaart).

Dit kan eventueel via een Overdrive profiel (in de AMD driver, al kan dat wat omslachtig zijn) of via een programma zoals MSI Afterburner.
Ik weet nog wel dat bij mijn Radeon 5770 toen de snelheid naar iets van 400Mhz core moest en 900Mhz voor het geheugen bij multimonitor (single monitor was volgens mij iets van 153Mhz core en 300Mhz op idle, even uit m'n hoofd), maar zoals gezegd kunnen die snelheden die nodig zijn per serie verschillen.

• T0P-R
@Nemesizz
Het verhogen van de clockspeeds op idle zoals jij aangeeft, kan ik dit zonder risico's doen/proberen of is het niet zo simpel? En zou ik ergens kunnen achterhalen wat zou moeten werken voor mijn kaart?

edit:
Ik zag ergens een oude post van iemand hier op Tweakers met hetzelfde probleem en heb nu iets verandert, hopelijk werkt het nu goed.

[ Voor 25% gewijzigd door T0P-R op 01-11-2015 15:27 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:49

Nemesizz

Untouchable

T0P-R schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:20:
@Nemesizz
Het verhogen van de clockspeeds op idle zoals jij aangeeft, kan ik dit zonder risico's doen/proberen of is het niet zo simpel? En zou ik ergens kunnen achterhalen wat zou moeten werken voor mijn kaart?

edit:
Ik zag ergens een oude post van iemand hier op Tweakers met hetzelfde probleem en heb nu iets verandert, hopelijk werkt het nu goed.
Zolang je niet boven de maximum clocks (dus de full-load clockspeeds zeg maar) en maximum voltages (ook van max clockspeeds) kan er eigenlijk niks mis gaan.

Bij m'n eigen Radeon heb ik toen alle clockspeeds en voltages gewoon veranderd naar de max setting (dus full-load setting) omdat die kaart echt een maandagmorgen model was en op willekeurige momenten telkens op te lage snelheden ging draaien.

Kaarten van 'vroeger' (voordat ze besloten met variable clockspeeds te werken) draaiden ook altijd gewoon op de maximum snelheid, dus kaarten kunnen dat wel aan.

• T0P-R
Nemesizz schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:24:
[...]

Zolang je niet boven de maximum clocks (dus de full-load clockspeeds zeg maar) en maximum voltages (ook van max clockspeeds) kan er eigenlijk niks mis gaan.

Bij m'n eigen Radeon heb ik toen alle clockspeeds en voltages gewoon veranderd naar de max setting (dus full-load setting) omdat die kaart echt een maandagmorgen model was en op willekeurige momenten telkens op te lage snelheden ging draaien.

Kaarten van 'vroeger' (voordat ze besloten met variable clockspeeds te werken) draaiden ook altijd gewoon op de maximum snelheid, dus kaarten kunnen dat wel aan.
Oke, bedankt voor de uitleg in ieder geval! :)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:07
Flikkerend scherm komt mij bekend voor.
Als je in ccc "DVI-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen" aan vinkt (staat onder mijn digitale beelschermen > Eigenschappen), is het dan over?

• T0P-R
wappiewappie schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:40:
Flikkerend scherm komt mij bekend voor.
Als je in ccc "DVI-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen" aan vinkt (staat onder mijn digitale beelschermen > Eigenschappen), is het dan over?
Als ik kijk onder Digitale beeldschermen > eigenschappen.. Zie ik maar 2 opties die ik kan aanvinken:
- GPU omhoog schalen inschakelen
- Virtuele superresolutie inschakelen

Bedoel je 1 van deze?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:46

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb een Dell U2515H deze bevat enkel HDMI en Dp ports, en daardoor ontbreekt deze functie daar, ik zocht hem pas ook :P

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10

MsG

Forumzwerver

Ik had dit probleem ook met mijn HD7950 met een enkel scherm. Doordat ik er nu 3 schermen aan heb, is de idle-clock al hoger dan wanneer ik er 1 scherm aan had en nu heb ik het probleem niet meer. De idle clock wordt bij jou niet sowieso al hoger ten opzichte van maar 1 scherm aangesloten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:46

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb het ooit meegemaakt, en dat was ten tijde van een HD6970 dat de ene DVI port wel netjes terugclockte naar 2d idle speeds, terwijl de andere DVI port ze op 3d clocks liet draaien, met bij behorende temps. Dit is ook een driverbug geweest rond die tijd, maar bij mij loste het zich op door de andere DVI port te gebruiken. :F

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:07
T0P-R schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:50:
[...]

Als ik kijk onder Digitale beeldschermen > eigenschappen.. Zie ik maar 2 opties die ik kan aanvinken:
- GPU omhoog schalen inschakelen
- Virtuele superresolutie inschakelen

Bedoel je 1 van deze?
Nee, Bij mij heet het exact "DVI-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen".
Staat helemaal onderaan. In ieder geval bij ccc 15.7
De Virtuele superresolutie heb ik niet.
In mijn pc zit nu een HD7850, maar ik heb het ook al een keer bij een pc met een R9-390X (of was het nu een Firepro W8000 :? ) ingesteld.

• T0P-R
SAiN ONeZ schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:21:
Ik heb een Dell U2515H deze bevat enkel HDMI en Dp ports, en daardoor ontbreekt deze functie daar, ik zocht hem pas ook :P
Vandaar.. ik heb 2x de Dell U2414H, ook geen DVI ports..

update;
ik heb de gpu clock en memory clock aangepast, naar aanleiding van een oude post ergens hier op Tweakers en heb geen flicker meer kunnen ontdekken tot nu toe.

[ Voor 23% gewijzigd door T0P-R op 02-11-2015 22:05 ]

Pagina: 1