• Toranax
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-01 19:28
Beste tweakers,

Ik heb de afgelopen week mijn video kaart vervangen. Erg blij met de resultaat, the Witcher 3 op Ultra werkt prima. Wel had ik aardig wat problemen met het aansluiten van de kaart maar dat is inmiddels gelukt. Echter, nadat ik het toch wel erg warm vond worden en veel gelezen te hebben over GPU temperaturen had ik een programma geïnstalleerd om even te kijken hoe hij er voor zou staan. Tot mijn grote schrik zit ik na een half uur Witcher 3 te spelen om 94 graden met de fans op 100%, Idle zit hij op ~55 graden.

Dit lijkt mij, en ook na internationale fora gelezen te hebben, toch veel te hoog voor deze kaart, ik ben bang dat ik hem zo eerder stuk laat gaan. Ik weet dat de airflow in mijn kast niet optimaal is, maar ook zeker niet dramatisch (voeding met erg veel kabels die over zijn, en niet allemaal even mooi weggewerkt). De verwarming in de kamer staat wel aan, maar dit lijkt mij toch nog niet de reden voor deze hoge temperatuur.

Heb verder een redelijk grote kast (Silencio 550) en ook een goeie externe cooler van Coolermaster erin.

Mijn vraag is nu wat mijn opties zijn, hoe aannemelijk is het dat ik toevallig een 'minder-functionerende' kaart heb gekregen (ging er altijd van uit dat zoiets mij niet zou overkomen). Dit is namelijk wel waar de meeste mensen nu meteen aan denken. Moet ik nou mijn kaart gaan opsturen en een nieuwe gaan vragen? Zijn er nog andere dingen die ik kan uit proberen?

Ik hoor graag van iemand!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die kast die jij hebt staat wel ietwat bekend om zijn isolerende werking, echter, een R9 390 hoort daarin imo alsnog geen 95 graden te worden. Dat klinkt dan meer als een slecht gemonteerde koeler, of eentje die gewoon niet aanslaat, bij 95 graden moet ie namelijk best gaan blazen.

Hoe ziet de rest van je systeem eruit? En met welke software las je het uit?

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:13
De silencio is toch niet de koelste kast, kijk eens wat er gebeurt als je het zijpaneel eraf laat.
http://hexus.net/tech/rev...50-chassis-review/?page=2

Verwijderd

Welk programma? Download eens MSI Afterburner en kijk welke temps die aangeeft. Probeer dan eens de koeler gwn op 100% te zetten tikt hij dan nog boven de 80 aan? Dan heb je helaas een brak kaartje want die kan onmogelijk zo heet worden!

• Toranax
Okee. Ik heb vanochtend nog even snel wat tests kunnen runnen voordat ik de deur uit moest. Gisteren had ik de temperatuur gemeten met twee andere programma's genaamd 'GPU temp' en 'Tech Power up', beiden gaven hetzelfde aan dus nam aan dat de lezing wel klopte.

Hij hield zich van zichzelf al beter toen ik startte met spelen, na het opstarten (stond uit de hele nacht) zat hij op een idle temperatuur van 35 graden. Na het downloaden van MSI Afterburner heb ik de fans handmatig op 100% gezet en heb vervolgens the Witcher 3 weer opgestart en heb dat 25 minuten kunnen spelen, helaas had ik niet langer de tijd. Toen ik moest stoppen zat ik op een temperatuur van 83 graden met een max van 85 gedurende de sessie. Dit lijkt me nog steeds aan de vrij hoge kant, aangezien de kamer temperatuur op dit moment ook niet belachelijk hoog was.

Binnen 5 minuten na het afsluiten van de Witcher zit hij wel weer mooi op 52 graden en daalt nog steeds, dit is dus positief.

Ik kwam er echter ook achter dat je bij MSI Afterburner je CPU temperatuur kon zien, deze was tijdens het spelen wel 94 graden! Ook deze nam snel af na het afsluiten van het spel. Mijn systeem ziet er verder als volgt uit, een i5-3570 processor met een Coolermaster Hyper TX3 Evo als externe cooler (beiden exact drie jaar oud), met een 550W XFX Pro voeding die het prima doet en ook een aardige efficiëntie heeft. Tevens heb ik bij het vervangen van de grafische kaart mijn computer goed schoon gemaakt en het stof bij de CPU koeler weggehaald.

Is het nou zo dat er misschien iets mis is met de CPU koeler waardoor de CPU erg warm wordt met als gevolg dat ook de grafische kaart in een warm klimaat verkeerd? Of zijn deze CPU temperaturen wel te overzien en kan het misschien toch aan de kaart liggen. Ik kan dinsdag weer wat langer spelen want ik ben wel bang dat als ik langer dan een uur game (wat bij de lezing van gisteren ongeveer de duur was) ik weer bij die 94 graden in de buurt ga komen, dat wil ik toch nog even checken.

Verwijderd

Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik dezelfde kaart gekocht en loop zelf tegen een ander probleempje aan. Om te checken of de kaart wel goed was heb ik deze inmiddels ge-stresstest met verschillende programma's ( msi- kombuster en unigine heaven benchmark 4.0) Gedurende die testen kwam de temp niet hoger dan 75 graden, weet niet of het helpt aangezien die testen maar vrij kort zijn maargoed, misschien heb je er wat aan

Verwijderd

Als je airflow zoo slecht is kan die CPU de kast behoorlijk warm maken! Heb je een exhaust fan aan de achterkant? Intake? Ik denk zelf de de CPU koeler niet goed gemonteerd zit die mag nooit zo warm worden met deze koeler!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:13:
Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik dezelfde kaart gekocht en loop zelf tegen een ander probleempje aan. Om te checken of de kaart wel goed was heb ik deze inmiddels ge-stresstest met verschillende programma's ( msi- kombuster en unigine heaven benchmark 4.0) Gedurende die testen kwam de temp niet hoger dan 75 graden, weet niet of het helpt aangezien die testen maar vrij kort zijn maargoed, misschien heb je er wat aan
Nee, waarschijnlijk niet. Waarom niet? Stel nu, ik doe dezelfde test als jou, hoe groot is de kans dat ik hetzelfde resultaat krijg?

- Kamertemperatuur (en het formaat van deze kamer)
- Kast
- Airflow in kast
- Verschillen in voltage c.q. temperatuur in chip zelf
- Andere warmtebronnen (een FX9590 zal meer warmte uitstoten dan een Pentium)
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:33:
Als je airflow zoo slecht is kan die CPU de kast behoorlijk warm maken! Heb je een exhaust fan aan de achterkant? Intake? Ik denk zelf de de CPU koeler niet goed gemonteerd zit die mag nooit zo warm worden met deze koeler!
Goed idee is eens om aan het koelblok te voelen, kun je deze voor langere tijd vasthouden heb je een slechte mount. De pijngrens is iets van 45-50-55 graden? Als deze wel zo heet is dat je hem nog geen seconde kunt vasthouden dan is er nog iets anders aan de hand. Waarschijnlijk wel een combinatie van dingen, omdat je GPU niet echt zuinig is en dus veel warmte in de kast dumpt. Warmte gaat omhoog en komt "vast" te zitten aan de bovenkant van je kast en dus bij je CPU.

Als de kast van binnen al 15 graden warmer is dan kan dat het verschil zijn tussen normaal en niet normaal. 79 graden is namelijk geen exorbitant hoge waarde voor deze Intel chip's, bij AMD zit je wel aan een soort "veilige" limiet van 65 graden waarbij uitschakelen gebeurd bij ~95 graden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Toranax
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:33:
Ja, ik heb de standaard fans van de kast er in zitten, aangezien ik deze nooit vervangen heb. Na meer informatie over de kast opgezocht te hebben had hij in 2012 al moeite met zware videokaarten + zware game draaien (80 graden +) dus wellicht heeft hij het nog zwaarder met r9 390 + the Witcher 3 combo.

De CPU koeler heb ik destijds zelf niet gemonteerd (ook nog nooit gedaan) maar ik zou er naar kunnen kijken om dit toch zelf opnieuw te doen.
kuusj98 schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:44:
[...]

Nee, waarschijnlijk niet. Waarom niet? Stel nu, ik doe dezelfde test als jou, hoe groot is de kans dat ik hetzelfde resultaat krijg?

- Kamertemperatuur (en het formaat van deze kamer)
- Kast
- Airflow in kast
- Verschillen in voltage c.q. temperatuur in chip zelf
- Andere warmtebronnen (een FX9590 zal meer warmte uitstoten dan een Pentium)

[...]

Goed idee is eens om aan het koelblok te voelen, kun je deze voor langere tijd vasthouden heb je een slechte mount. De pijngrens is iets van 45-50-55 graden? Als deze wel zo heet is dat je hem nog geen seconde kunt vasthouden dan is er nog iets anders aan de hand. Waarschijnlijk wel een combinatie van dingen, omdat je GPU niet echt zuinig is en dus veel warmte in de kast dumpt. Warmte gaat omhoog en komt "vast" te zitten aan de bovenkant van je kast en dus bij je CPU.

Als de kast van binnen al 15 graden warmer is dan kan dat het verschil zijn tussen normaal en niet normaal. 79 graden is namelijk geen exorbitant hoge waarde voor deze Intel chip's, bij AMD zit je wel aan een soort "veilige" limiet van 65 graden waarbij uitschakelen gebeurd bij ~95 graden.
Ik ben dinsdagavond pas weer bij mijn PC in de buurt dus ik zal dan de 'voeltest' doen om te kijken of de CPU koeler voldoende werkt. Het idee van die test is toch dat als ik het koelblok (dat grijze ding) kan vasthouden, hij niet genoeg warmte opneemt van de CPU en dus in feite niet goed werkt? Verder zijn er dus aardig wat kabels in mijn pc omdat mijn voeding voor 7 slots aan SSD/HDD kabels heeft, die ik er volgens mij niet uit kan werken, dus die liggen beneden in een hoekje gepropt. Zijn jullie het er ook over eens dat deze temperaturen sowieso te hoog zijn om te houden voor langere tijd? Het lijkt mij dat ik of met een oplossing moet komen, of toch de videokaart moet terug brengen en dan maar misschien moet overstappen op de zuinigere en minder warme 970 van Nvidia.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb mijn verhaal al een aantal keer neer gezet op het forum bij verschillende mensen met de Silencio behuizing en een r9 290x of 390 welke te heet worden.

Ikzelf heb een i7 3770k met sinds een jaar oid een r9 290x tri-x in een Silencio 550.
Vorige jaar in de zomer viel mijn pc uit tijdens het gamen en na opnieuw opstarten kreeg ik van mijn moederbord de melding dat mijn CPU oververhit is geraakt.
De r9 290x is wel een heethoofd, mijn gedachte was, dat deze gewoon de cpu stond te verwarmen.

Ik had de standaard Intel koeler op de cpu en de standaard coolermaster fans in de behuizing zitten.

Vlak voor de zomer dit jaar heb ik het hele zooitje vervangen voor onderstaande:
#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D9L€ 46,-€ 46,-
1Noctua NF-A9 PWM, 92mm€ 14,-€ 14,-
3Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 11,95€ 35,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 95,85

De 2 CM fans heb ik vervangen voor 3 Noctuas die veel beter zijn met minder geluid.
Daarnaast de cpu koeler vervangen voor het Noctua blok en daar nog een extra fan bij geplaatst (er kunnen er totaal 3 op, maar de 3e zou bij mij over het geheugen vallen wat gewoonweg niet past ivm geheugen met koelvinnen).

Nu hoef je uiteraard niet hetzelfde te gebruiken, maar moet zeggen dat mijn pc iig niet meer heet wordt.
Temperatuur blijft erg goed.

Bovenstaande is gewoon mijn ervaring. Kabels heb ik bij mij zoveel mogelijk uit de luchtstroming zitten. Achter langs etc. Dus dat was het probleem niet.

De kabels in jouw behuizing als deze op de bodem liggen lijken me niet het probleem.
Je zou altijd de voeding nog kunnen vervangen voor een modulaire of semi modulaire variant. Dat scheelt wel de kabels.
De test met het koelblok is idd juist zoals je dat nu aan geeft. Als deze vast te pakken is, zit die niet goed.

• Toranax
Arunia schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:12:
Ik heb mijn verhaal al een aantal keer neer gezet op het forum bij verschillende mensen met de Silencio behuizing en een r9 290x of 390 welke te heet worden.

Ikzelf heb een i7 3770k met sinds een jaar oid een r9 290x tri-x in een Silencio 550.
Vorige jaar in de zomer viel mijn pc uit tijdens het gamen en na opnieuw opstarten kreeg ik van mijn moederbord de melding dat mijn CPU oververhit is geraakt.
De r9 290x is wel een heethoofd, mijn gedachte was, dat deze gewoon de cpu stond te verwarmen.

Ik had de standaard Intel koeler op de cpu en de standaard coolermaster fans in de behuizing zitten.

Vlak voor de zomer dit jaar heb ik het hele zooitje vervangen voor onderstaande:
#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D9L€ 46,-€ 46,-
1Noctua NF-A9 PWM, 92mm€ 14,-€ 14,-
3Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 11,95€ 35,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 95,85

De 2 CM fans heb ik vervangen voor 3 Noctuas die veel beter zijn met minder geluid.
Daarnaast de cpu koeler vervangen voor het Noctua blok en daar nog een extra fan bij geplaatst (er kunnen er totaal 3 op, maar de 3e zou bij mij over het geheugen vallen wat gewoonweg niet past ivm geheugen met koelvinnen).

Nu hoef je uiteraard niet hetzelfde te gebruiken, maar moet zeggen dat mijn pc iig niet meer heet wordt.
Temperatuur blijft erg goed.

Bovenstaande is gewoon mijn ervaring. Kabels heb ik bij mij zoveel mogelijk uit de luchtstroming zitten. Achter langs etc. Dus dat was het probleem niet.

De kabels in jouw behuizing als deze op de bodem liggen lijken me niet het probleem.
Je zou altijd de voeding nog kunnen vervangen voor een modulaire of semi modulaire variant. Dat scheelt wel de kabels.
De test met het koelblok is idd juist zoals je dat nu aan geeft. Als deze vast te pakken is, zit die niet goed.
Bedankt voor de aanraders. Ik heb weer wat testjes kunnen doen en daaruit is het volgende gebleken.

Allereerst heb ik geprobeerd de airflow in de kast wat beter te maken, met redelijk succes: na een uur the Witcher spelen zat mijn videokaart op 85 graden en de CPU op 90 (van 90 en 95, toch een mooi verschil).

Vervolgens de koelblok test gedaan en zit er eigenlijk net tussen in, kan hem wel een tijdje aanraken maar toch redelijk heet, denk dat hij niet optimaal er op zit, maar ook niet dramatisch.

Daarnaast heb ik een uur gespeeld zonder 1 zijkant van de kast, en dat deed wonderen. Mijn Videokaart zit de hele tijd op 54 graden en de CPU op 45. Het lijkt mij niet ideaal om standaard zonder zijpaneel te gaan gamen ivm stofopbouw en de hardware open en bloot. De zijkanten van de Silencio 550 kast hebben een soort schuimlaag die de kast stil moeten maken, maar logischerwijs ook erg veel warmte binnen houden. Is het een idee om deze schuimlaag er uit te halen? Is er best uit te pulken en las op andere fora dat mensen dat ook wel gedaan hebben, al weet ik niet hoeveel dit kan gaan schelen, weer 5 graden minder schiet ook niet erg op.

Kan ik wel met een half open kast gaan spelen? Dat ik hem niet vastschroef maar wel iets betere protectie heb? Of is het toch een beter idee om twee case fans te gaan vervangen (de huidige draaien goed, maar die van Noctua zijn uiteraard beter, maar ik weet niet hoeveel temperatuur dat gaat schelen aangezien de airflow nog steeds niet ideaal is). De voeding + andere pin van het moederbord lopen er wel een beetje doorheen en er lopen verder nog wat dunne draadjes naar boven die niet weggewerkt kunnen worden langs de achterkant omdat de voeding te groot is.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik raad je aan vanwege de geluidsisolatie die laag er gewoon op te laten zitten. Dat is nu juist het hele nut van die kast.
Koop 3 goede fans als je het geld hebt en vervang de standaard. 2 in de voorkant naar binnen en 1 achterin naar buiten.
Als je nog te veel warmte hebt, dan kun je de cpu koeler nog vervangen.
Mijn ervaring is iig erg goed. Het kost alleen wel wat.

Je airflow is belangrijker dan die schuimlaag verwijderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 04-11-2015 22:25 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:13
Mee eens, de juiste fans zouden een goede verbetering kunnen geven.
De huidige zijn 2x 120mm - 800rpm, die zou je bv kunnen vervangen door 3x 120mm - 1200rpm of iets dergelijks.
Kun je via je moederbord wel goed 3 fans aansturen (dat ze dus niet altijd op volle kracht hoeven te draaien)?
Boven de 1200rpm zou ik niet zo snel doen, dan worden ze toch wel erg hoorbaar.

Echt goede fans zijn echter ook niet goedkoop (setje van 3 is toch al gauw 25+ euro), wellicht is het niet onverstandig om deze kast te verkopen en gewoon een nieuwe fractal design S te kopen :)

Eventueel zou je ook eerst kunnen proberen om er simpelweg één 120mm 1200rpm fan bij te hangen.
Bv de 2 800rpm fans voorin als intake en de nieuwe 1200rpm als out achterin.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-11-2015 00:22 ]

Pagina: 1