Eduroam Hogeschool Rotterdam en windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Ik en de rest van mijn klasgenoten hebben elke keer problemen met eduroam (wifi) op Hogeschool Rotterdam (pieter de hoochweg). Bij het inloggen is het geen probleem maar als je kiest om de inloggegevens op te slaan en je laptop wilt weer verbinding maken dan werkt het nooit. Zeer irritant. Op school weten ze het probleem niet. Hier wel? Zijn er andere mensen die daar ook last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je wat informatie uit de Event Viewer geven? Heb je al gezocht of er meer mensen problemen hebben met 802.1x authenticatie via WPA2 enterprise/PEAP op wifi icm Windows 10? Je bent wel wat magertjes met je eigen inzet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erg magertjes met eigen inzet? Ik ben geen expert en iedereen in mijn klas heeft er last van. De IT afdeling daar weet het ook niet. Van een event viewer weet ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk ook eerder, dat het probleem in Windows 10 zit, dan in het netwerk zelf. De IT afdeling kan dan op zich niet zo heel veel, zeker als het privé laptops zijn.

Hoe maak je bijvoorbeeld connectie? Is dat middels een aparte client, waarmee je met jouw studentgegevens inlogt? Of gebruiken jullie de standaard manier van Windows om te verbinden met het wifi? Of, zoals Hero of Time aangeeft, middels een certificaat? Zijn de laptops wellicht lid van een domein en is het een policy om dergelijke gegevens niet op te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:16:
Erg magertjes met eigen inzet? Ik ben geen expert en iedereen in mijn klas heeft er last van. De IT afdeling daar weet het ook niet. Van een event viewer weet ik niets.
Windowstoets + R (als dat in W10 nog werkt) -> eventvwr -> enter, dan krijg je het logboek te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 31-10-2015 17:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gewoon standaard inloggen. Je maakt op het intranet van school (natschool) je eigen wachtwoord en die gebruik je ook voor eduroam. Er zijn geen certificaten die je hoeft te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 16:00
Gebruik je jouw netid en je domein als gebruikersnaam (bijvoorbeeld henshin@hsrotterdam.nl)?

Ik weet niet of hsrotterdam.nl je domein is, maar dat weet je vast zelf beter. In mijn ervaring werkt eduroam vaak wel als je jouw gebruikersnaam zonder domein invult als gebruikersnaam, maar werkt dat zelden lang of goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik het mij goed herinner vraagt eduroam alleen om een wachtwoord. Verder niets. Ik heb hiervoor op Saxion gezeten en daar heb ik nooit geen klachten gehoord en die gebruiken ook eduroam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:47:
Gewoon standaard inloggen. Je maakt op het intranet van school (natschool) je eigen wachtwoord en die gebruik je ook voor eduroam. Er zijn geen certificaten die je hoeft te installeren.
Dit is weinig zeggend, je kan op zoveel manier moeten inloggen op een wifi netwerk. Een methode is dat iedereen kan verbinden, maar je bij het openen van de browser een redirect krijgt naar een site waar je eerst moet authenticeren. Pas daarna kan je echt van het netwerk gebruik maken.

Een alternatief kan zijn dat je tijdens het verbinden een pop-up krijgt die om je credentials vraagt, dat men met een RADIUS server werkt.

Maar sowieso als iemand hier een idee heeft kan jij dat niet controleren of het probleem oplossen. Je bent geen netwerkbeheerder bij jouw school. Hooguit kan je iets verhelpen als het probleem op je eigen laptop voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ha Henshin,

Dit hangt heel erg af van de locatie /waar/ je je in de PdH bevind. Heb je al een ticket erin geschoten via service@hr.nl?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap wat je bedoelt. Ik had eigenlijk gehoopt dat er hier mensen zijn die hetzelfde probleem hadden en een workaround hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:16:
Erg magertjes met eigen inzet? Ik ben geen expert en iedereen in mijn klas heeft er last van. De IT afdeling daar weet het ook niet.
Maar Google misschien wel. Dus, je inzet om dat niet eens te raadplegen is geheel afwezig. We kunnen het niet ruiken of je dat hebt gedaan of niet, in je OP maak je er geen enkele melding over met welke termen je hebt gezocht en welke resultaten je hebt gevonden.
Van een event viewer weet ik niets.
Zoals hierboven al is gemeld, is het eenvoudig te vinden. Ga daar eens in kijken, komt vast iets naar voren waar het fout gaat.
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:57:
Als ik het mij goed herinner vraagt eduroam alleen om een wachtwoord. Verder niets. Ik heb hiervoor op Saxion gezeten en daar heb ik nooit geen klachten gehoord en die gebruiken ook eduroam.
In je OP meld je dat het de eerste keer wel gewoon werkt, daarna bij het opslaan van de gegevens werkt het de volgende keer voor aanmelden niet meer. Krijg je nou wel of geen prompt voor het invullen van iets in die tweede situatie? Hier lijkt je te beweren dat je dus wel een vraag voor wachtwoord krijgt, maar dat blijkbaar niet werkt. Het lijk mij dan handig om even te achterhalen of het wel de juiste gebruikersnaam gebruikt, en niet stiekem je Windows login naam. Het zou in theorie zelfs zo moeten zijn dat als je aangeeft dat het je credentials moet opslaan, het niet meer om je gegevens gaat vragen totdat je wachtwoord is verlopen of gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik zit zelf ook op Hogeschool Rotterdam en ik gebruik een Surface Pro 2 met Windows 10 en tot zover ik weet heb ik geen issues met het internet daar. Ik zit dan niet op de pieter de hooch locatie dus dat zou eventueel het verschil kunnen zijn.
Zover ik weet wordt er wel gebruik gemaakt van een RADIUS server. ik weet namelijk nog te herinneren toen ik een iPhone had dat ik een certificaat/profiel moest installeren.

Op een windows apparaat maken we geen gebruik van een externe client of iets dergelijks maar inderdaad via Windows inloggen zelf en dan met de volgende credentials:
studentnummer@hr.nl met bijbehorende wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Nu online
[b][message=45179123,noline]Hero of Time schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @
In je OP meld je dat het de eerste keer wel gewoon werkt, daarna bij het opslaan van de gegevens werkt het de volgende keer voor aanmelden niet meer. Krijg je nou wel of geen prompt voor het invullen van iets in die tweede situatie? Hier lijkt je te beweren dat je dus wel een vraag voor wachtwoord krijgt, maar dat blijkbaar niet werkt. Het lijk mij dan handig om even te achterhalen of het wel de juiste gebruikersnaam gebruikt, en niet stiekem je Windows login naam. Het zou in theorie zelfs zo moeten zijn dat als je aangeeft dat het je credentials moet opslaan, het niet meer om je gegevens gaat vragen totdat je wachtwoord is verlopen of gewijzigd.
Volgens mij gebruiken 'we' (ik ben docent daar op locatie ;)) een netwerk waarbij je de eerste keer een certificaat toegeworpen krijgt (het zou kunnen zijn dat dat alleen met docenten is overigens). Ik vermoed zelf een brakke Radius-authenticatie. In sommige lokalen werkt het vaker niet dan wel.

Dan krijg je wel precies datgene wat beschreven is: soms werkt het, soms krijg je een herauthenticatie. En dan ligt het aan het soort aardstralen of het werkt, timeouts geeft, of opnieuw om een herauthenticatie vraagt.

Maar ik vermoed dat de servicedesk de eerst aangewezene is om hier wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat DiedX zegt is op meerdere locaties, zit zelf op de Hogeschool Utrecht en daar werkt het precies hetzelfde. Je netwerkkaart heeft er overigens ook invloed op, mijn ervaring is dat de duurdere Intel kaartjes veel stabielen en vlotter werken dan de Realtek en Ralink kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DiedX schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:04:
Ha Henshin,

Dit hangt heel erg af van de locatie /waar/ je je in de PdH bevind. Heb je al een ticket erin geschoten via service@hr.nl?
(Mr.cloud?) Goed idee. Ik heb ze een mail gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 31-10-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Nu online
Offtopic: Mr cloud indeed ;) Huiswerk ingeleverd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:13
Ik zit op Hogeschool Leiden en hier maken we ook gebruik van eduroam. Mijn ervaring met eduroam is dat het vaak voor disconnects / opnieuw inloggen etc. zorgt op non-Intel WiFi kaartjes. Toen ik mijn opleiding startte had ik een Realtek kaartje en altijd problemen, kaartje vervangen voor een model van Intel en nooit meer problemen gehad.

Mogelijk kan je dit een keer testen? WiFi kaartjes van Intel kosten een paar tientjes voor een goede en mogelijk is je probleem hiermee verholpen.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:56
Ik zit zelf ook op een school waar eduroam gebruikt wordt.

Geen idee waarom maar sinds Windows 10 heb ik wel eens meegemaakt dat je de drivers van Windows 8.1 moet installeren om probleemloos te kunnen werken. Misschien dat je dat eens kunt proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DiedX schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:09:
Offtopic: Mr cloud indeed ;) Huiswerk ingeleverd? ;)
Uiteraard.
bardi-1 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:21:
Ik zit op Hogeschool Leiden en hier maken we ook gebruik van eduroam. Mijn ervaring met eduroam is dat het vaak voor disconnects / opnieuw inloggen etc. zorgt op non-Intel WiFi kaartjes. Toen ik mijn opleiding startte had ik een Realtek kaartje en altijd problemen, kaartje vervangen voor een model van Intel en nooit meer problemen gehad.

Mogelijk kan je dit een keer testen? WiFi kaartjes van Intel kosten een paar tientjes voor een goede en mogelijk is je probleem hiermee verholpen.
Ik heb gisteren toevallig mijn laptop open gehad en gezien dat er een intel 72nogwat in zit. Een wireless n kaart (dual band). Maar aangezien er zat anderen zijn die hetzelfde probleem hebben lijk mij het zo dat het aan hun systeem ligt (of aan windows 10).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 31-10-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:13
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:24:
[...]

Uiteraard.

[...]

Uiteraard.
[...]

Ik heb gisteren toevallig mijn laptop open gehad en gezien dat er een intel 72nogwat in zit. Een wireless n kaart (dual band). Maar aangezien er zat anderen zijn die hetzelfde probleem hebben lijk mij het zo dat het aan hun systeem ligt (of aan windows 10).
Hm oké, bij ons nog steeds mensen met Realtek, Ralink kaartjes problemen en mensen met Intel niet.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bardi-1 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:21:

Voor laptops heb je soms geen keus om 'm te vervangen. Het is niet zoals een PC waar je maar eventjes alles kan vervangen. Wifi kaartjes worden vaak via een whitelist in het BIOS toegestaan. Heb je een laptop met bijvoorbeeld een Broadcom dan is de kans aanwezig dat een ander merk of zelfs maar type niet geaccepteerd wordt.
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:24:
Je had ook gewoon in Apparaatbeheer van Windows kunnen kijken om te achterhalen wat voor wifi hardware erin zit. Het netwerkcentrum laat het ook zien trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:28:
Je had ook gewoon in Apparaatbeheer van Windows kunnen kijken om te achterhalen wat voor wifi hardware erin zit. Het netwerkcentrum laat het ook zien trouwens.
Weet ik. Maar zoals ik al zei, ik had gisteren toevallig mijn laptop open (voor iets anders) en toen zag ik het. Ik wacht nu even het mailtje af van het service center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Nu online
Overigens kwam via andere kanalen het officiele antwoord van de servicedesk te voorschijn. Omdat het wellicht handig is voor anderen:
Wij hebben vaker mensen met problemen wanneer zij windows 7/8(.1)/10 gebruiken; en dit komt door het volgende:

Het probleem is dat als er een standaard profiel wordt aangemaakt in windows 7/8(.1)/10 deze automatisch gebruik maakt van "Microsoft: EAP-TTLS" als authenticatie methode, echter werkt authenticeren op eduroam beter als er gebruik wordt gemaakt van Microsoft: beveiligde EAP (PEAP) (Microsoft: Protected EAP (PEAP)).

Wat je zou kunnen proberen is het volgende:
Zodra je opnieuw bent aangemeld op het wireless netwerk, klik dan rechts op het wifi icoon rechtsonder in beeld en kies voor: open network and sharing center (mijn eigen laptop staat in het engels).
Binnen de Network and Sharing center zie je bij connections: Wi-Fi (eduroam), klik hier op.
Je bent nu in het Wi-Fi status scherm, en klik hier op de button: Wireless properties.
Klik vervolgens op het tabblad Security
Hier zie je: Choose a network authentication method; selecteer hier: Microsoft: Protected EAP (PEAP)
Klik vervolgens op: Advance settings
In het tabblad 802.1X settings kies je voor: replace credentials (of) user credentials
Voer hier nogmaals jouw inloggegevens in
Klik op OK
Klik in Advanced Settings ook op OK
Klik in eduroam Wireless Network properties ook op OK
Je verbinding zal nu naar alle waarschijnlijkheid wegvallen.
wacht een minuut of twee
en connect dan nogmaals met eduroam, zoals je dit normaliter ook doet.
Als het goed is kan je nu in de toekomst wel direct gebruik maken van het wireless op Pieter de Hoochweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45

TheVMaster

Moderator WOS
DiedX schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:04:
Ha Henshin,

Dit lijkt mij inderdaad de enige juiste methode om een probleem met Eduroam (school wifi?) te melden.
Daarnaast zou het ook fijn zijn als je de volgende keer de zoek functie gebruikt en daarnaast kun je ook even het beleid doornemen. Daar staat namelijk keurig beschreven wat er nu precies verwacht wordt van een goede topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 00:25

NSG

Je weet niks!

Ik zit nu in jaar 3 op de HRO (MP) en kan je vertellen dat dit probleem al bestaat sinds ik hier op school zit en dus niet gebonden is aan Windows 10. Zowel op Windows 7,8, 8.1 en 10 heb ik (en anderen om mij heen) hetzelfde probleem ondervonden.

Bij mij was het probleem verholpen door de internet verbinding niet door Windows maar door Intel PROSet/Wireless WiFi Software te laten regelen. Heb je geen intel kaart die door de software ondersteund wordt dan kan je de workaround die DiedX hierboven quote proberen, dat lost het probleem ook op (in de meeste gevallen).
Pagina: 1