Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-04 16:18
Dag allemaal,

Eregisteren heb ik mijn nieuwe gaming computer in elkaar laten zetten. Nu vraag ik mij af of ik koelpasta op mijn processor had moeten smeren. Ik ruik een appart geurtje die van mijn computer afkomt of is dit normaal en komt dit vaker voor bij nieuwe computers? Eerlijk gezegd ben ik bang en hoop ik niet dat er iets verbrand want heb er aardig wat centjes aan betaald. ik heb zelf weinig verstand van onderdelen dus vraag ik jullie hulp.

Processor i7 4790k 4.0- 4.4GHZ

Vriendelijke groet Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:12
Daniel,

ALTIJD, maar dan ook ALTIJD koelpasta aanbrengen! Dit geleid de warmte van je processor naar je koelelement... Het kan zijn dat ie daarom wat te warm word en dat je een plastic luchtje ruikt... Gelijk demonteren en spul er tussen doen! zorg dat je processor en je koeler goed schoon is voor je het er op doet. Een erwtje is voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Je PC zal niet in rook opgaan, tegen de tijd dat je processor te warm word heeft het systeem zichzelf al uitgeschakeld. De geur die je ruikt is waarschijnlijk gewoon nieuwigheid, maar koelpasta dien je wel aan te brengen ja. +- de hoeveelheid van een rijstkorrel aanbrengen in het midden en de druk van het koelblok spreid deze mooi uit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De koelpasta zorgt ervoor dat de heatspreader op de CPU beter contact maakt met de koeler, waardoor de warmte (= ongebruikte energie) beter verplaatst wordt naar de koeler. ;) Aan jou nu om te bepalen of het nodig is of niet... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 31-10-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarelogic.com/articles/guides/Thermal_Paste/Heastsink_diagram.jpg

Een CPU en een koelblok zijn beiden niet voor 100% vlak; als je op microscopisch niveau kijkt zie je dat (zie plaatje).
De koelpasta haalt de oneffenheden weg door deze te op te vullen waardoor het contact beter wordt.
Daarom is een flinterdun laagje koelpasta een must-have; inderdaad een minikorrel op het midden van de processor heatsink doen. Zoek vooral even wat guides op :)

- Ter grote van een rijstkorrel / mini erwtje
- NIET uitsmeren, door de koeler aan te drukken/draaien en het warm worden van de CPU smeert het zichzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Koelpasta, tenzij de gebruikte koeler een 'thermal pad' aan de onderkant heeft. Zo'n ding is weliswaar minder goed dan koelpasta, maar kan goed genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
Heel erg bedankt voor jullie reacties, zo te zien is het dus belangrijk om koelpasta te smeren. Ik zal even koelpasta gaan kopen nu en het gebruiken. Is de merk van koelpasta ook erg belangrijk, want ik ga naar een computer winkel in de buurt en waarschijnlijk zullen ze niet veel verschillende merken daar hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je een aftermarket koeler (dus NIET degene die bij de cpu zat) geïnstalleerd?

Zo ja, zat er bescherming op de basis daarvan en heb je die dan wel verwijderd alvorens de koeler te plaatsen?

https://www.google.nl/sea...l&imgrc=NyeXJYg4bv5HxM%3A

Edit: je geeft aan dat je de pc hebt laten samenstellen, dat zou het toch in orde moeten zijn?
Daarom begrijp ik niet dat je naar het aanbrengen van koelpasta vraagt.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-10-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:37:
Heb je een aftermarket koeler (dus NIET degene die bij de cpu zat) geïnstalleerd?

Zo ja, zat er bescherming op de basis daarvan en heb je die dan wel verwijderd alvorens de koeler te plaatsen?

dat zou de verschroeide plasticgeur verklaren. goed gevonden!

@TS: wat is de temperatuur van je CPU? ook een goede indicatie of iets te warm wordt.

(ik houd er rekening mee dat dit topic een troll is)

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

LeoMessiGG schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:36:
Heel erg bedankt voor jullie reacties, zo te zien is het dus belangrijk om koelpasta te smeren. Ik zal even koelpasta gaan kopen nu en het gebruiken. Is de merk van koelpasta ook erg belangrijk, want ik ga naar een computer winkel in de buurt en waarschijnlijk zullen ze niet veel verschillende merken daar hebben liggen.
Ik merk dat je het over "smeren" hebt. Wat je ook doet, smeer geen dikke laag koelpasta!
In het midden van de processor doe je een druppel, ter grootte van een erwt. Als je dan je koeler erop drukt zal uit zichzelf de koelpasta verspreiden dankzij de druk.

Als je een (dikke) laag aanbrengt dan komt het er langs de zijkant uit, en dat wil je dus absoluut niet. Koelpasta is vaak geleidend en geleidend spul op je moederbord wil je niet.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:37:

Edit: je geeft aan dat je de pc hebt laten samenstellen, dat zou het toch in orde moeten zijn?
Daarom begrijp ik niet dat je naar het aanbrengen van koelpasta vraagt.
Ik heb gewoon de statndaart koeler van de i7 4790k, ik heb het samen laten stellen door een neef van mij die al een paar jaar geen pc meer samen gesteld heeft, waarschijnlijk zijn er wel wat dingen veranderd in de computer wereld.
Ik heb net wat jongens geproken op teamspeak en die hadden het over koelpasta vandaar dat ik daarover begin.

[ Voor 16% gewijzigd door LeoMessiGG op 31-10-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
nogmaals jongens ik heb echt geen verstand van onderdelen en wil niet dat mijn pc na 2 dagen al kapot gaat, maakte mij zorgen om dat geurtje en jongens op teamspeak begonnen over koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de stockkoeler zit standaard al koelpasta. Voor de zekerheid kun je even http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html downloaden en je temperaturen checken,

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:53:
Op de stockkoeler zit standaard al koelpasta. Voor de zekerheid kun je even http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html downloaden en je temperaturen checken,
http://www.mupload.nl/db/dcc8ngbglpg hier een afbeelding van mijn temparaturen. hoe hoog mag de temparatuur worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niks mis mee, de maximum veilige temperatuur is 74.04c. Iets hoger is ook niet erg als het maar niet voor erg lange tijd is. Waarschijnlijk schakelt de pc zichzelf uit als hij rond de 105c komt.

Je kan ook nog even een spel spelen terwijl HWmonitor aanstaat en kijken wat de max temperatuur was.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:14:
Niks mis mee, de maximum veilige temperatuur is 74.04c. Iets hoger is ook niet erg als het maar niet voor erg lange tijd is. Waarschijnlijk schakelt de pc zichzelf uit als hij rond de 105c komt.

Je kan ook nog even een spel spelen terwijl HWmonitor aanstaat en kijken wat de max temperatuur was.
dus alles is oke bij mijn pc? koelpasta zit er dus op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja op de standaard meegeleverde koelers van Intel zit altijd al een laagje koelpasta. Dus tenzij dat eraf is gehaald is alles in orde, maar gezien de temperaturen lijkt me dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stin00 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:31:
...
- NIET uitsmeren, door de koeler aan te drukken/draaien en het warm worden van de CPU smeert het zichzelf uit.
Dit vind ik nog steeds zo'n bullshit, ik zie er meer problemen door dan dat het beter is.

Met je vinger al draaiend met kleine rondjes de rijstekorrel verdelen tot het metaal van de speader net niet zichtbaar meer is.

Ik doe dit al jaren en mijn pasta komt er altijd net zo geleidelijk tussen uit als dat ik hem erop deed.

Perfect dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:19:
Ja op de standaard meegeleverde koelers van Intel zit altijd al een laagje koelpasta. Dus tenzij dat eraf is gehaald is alles in orde, maar gezien de temperaturen lijkt me dat niet het geval.
ik heb eventjes zitten gamen en de temparaturen zijn veranderd. is dit normaal? wel heb ik eerder gelezen dat deze processor aan de hoge kant zit met temparaten met de standaart fen.

http://www.mupload.nl/db/2qevzx5nmpl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:20:
[...]

Dit vind ik nog steeds zo'n bullshit, ik zie er meer problemen door dan dat het beter is.

Met je vinger al draaiend met kleine rondjes de rijstekorrel verdelen tot het metaal van de speader net niet zichtbaar meer is.

Ik doe dit al jaren en mijn pasta komt er altijd net zo geleidelijk tussen uit als dat ik hem erop deed.

Perfect dus.
Je smeert het met je vinger uit? Dat lijkt me niet heel bevorderend.. Tevens ontstaan er dan kleine luchtbellen in de koelpasta. Maar het werkt voor jou goed, dus dan zie ik ook geen reden om je methode te wijzigen.. Ieder zo z'n eigen manier :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:20:
Je kan het nog zoveel bullshit vinden, in de realiteit vorm je een stuk meer luchtbellen, en rara wat is een prima isolatiemateriaal: Stilstaande lucht. Dat je het met je vinger uitsmeert is geen slimme actie, vettigheid en andere rotzooi wil je niet door je koelpasta heen hebben. Gebruik dan een oude bankpas.

De die in moderne processoren bevind zich in het midden van de heatspreader.

Hier wil ik wel aan toevoegen: Het verschil is verwaarloosbaar klein, veelal minder als 1c onder load. Echter moet je flink wat meer moeite doen om de koelpasta zo vlak mogelijk te verspreiden. En die extra moeite investeer je in iets wat bewezen minder goed presteert.

http://www.hardwaresecret...-thermal-grease-part-2/8/
http://www.tomshardware.c...heat-spreader,3600-5.html

Zoals in de laatste test ook zo mooi word aangegeven: De stock coolers maken veelal enkel contact op het punt waar de die zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

D4NG3R schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:36:
[...]
Je kan het nog zoveel bullshit vinden, in de realiteit vorm je een stuk meer luchtbellen, en rara wat is een prima isolatiemateriaal: Stilstaande lucht. Dat je het met je vinger uitsmeert is geen slimme actie, vettigheid en andere rotzooi wil je niet door je koelpasta heen hebben. Gebruik dan een oude bankpas.
Ach, er wordt zoveel zin en onzin over het aanbrengen van koelpasta verteld, het lijkt soms bijna een religie. Zelf smeer ik een dun laagje op de cpu en verdeel het met een wattenstok. Altijd goed gegaan. Zolang je maar niet teveel gebruikt is er niets aan de hand.

Een beetje luchtbellen en vettigheid + andere rotzooi zal het verschil ook niet uitmaken. Je zou voor de gein eens een AB test moeten doen. Mijn gok is dat je geen temperatuur verschil ziet.

[ Voor 12% gewijzigd door TTLCrazy op 31-10-2015 15:51 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

LeoMessiGG schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:27:
[...]

ik heb eventjes zitten gamen en de temparaturen zijn veranderd. is dit normaal? wel heb ik eerder gelezen dat deze processor aan de hoge kant zit met temparaten met de standaart fen.

http://www.mupload.nl/db/2qevzx5nmpl
Natuurlijk is het normaal dat je cpu warmer wordt als hij harder moet werken! Al is 65 graden niet heel schokkend en met een stock koeler zelfs beter dan ik zou verwachten.

Ik zou me er in elk geval geen zorgen over maken. Zo te zien werkt het allemaal prima.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TTLCrazy schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:49:
Een beetje luchtbellen en vettigheid + andere rotzooi zal het verschil ook niet uitmaken. Je zou voor de gein eens een AB test moeten doen. Mijn gok is dat je geen temperatuur verschil ziet.
Hence:
D4NG3R schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:36:
Hier wil ik wel aan toevoegen: Het verschil is verwaarloosbaar klein, veelal minder als 1c onder load.
Het punt wat ik wou maken:
Echter moet je flink wat meer moeite doen om de koelpasta zo vlak mogelijk te verspreiden. En die extra moeite investeer je in iets wat bewezen minder goed presteert.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 31-10-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Mavamaarten schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Als je een (dikke) laag aanbrengt dan komt het er langs de zijkant uit, en dat wil je dus absoluut niet. Koelpasta is vaak geleidend en geleidend spul op je moederbord wil je niet.
Ga je mond eens spoelen ;)
Meeste pasta is juist niet geleidend of je moet met liqued metals aan de slag gaan.
Schoonmaken van de pasta is natuurlijk dan wel een rot klusje.

Temps zien er verder prima uit, nou moet ik zeggen dat je cpu niet al te zwaar wordt getest.
Je de x264 test kunnen poberen, mochten je temps dan nog acceptable zijn prime95 small ftu proberen of LInx

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

TTLCrazy schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:49:
[...]

Ach, er wordt zoveel zin en onzin over het aanbrengen van koelpasta verteld, het lijkt soms bijna een religie.
Inderdaad, zelfde als geen koelpasta gebruiken dat je CPU spontaan in de brand vliegt of kapot gaat.
Heleboel fabeltjes doen de ronde op het internet, merendeel van de mensen heeft denk ik nooit zelf eens wat uitgeprobeerd van of bepaalde dingen ook echt waar zijn.

Heb zelf vaak zat tests gedaan, uitsmeren (met een spateltje, wel met AS5 wat een redelijk stugge pasta is), erwt/speldeknop, geen koelpasta enz. Uitsmeren en erwt/speldeknop zit bijna nooit veel verschil in, soms 1 of 2ºC ene keer in het voordeel van de een de andere keer voor de ander. Geen koelpasta werkt de boel ook gewoon, word wel wat warmer, maar tot nu toe geen thermal throttles gehad en CPU's kwamen ook niet in de buurt van de gevarenzone (voordat iemand weer in paniek raakt, het waren testruns, geen permanente setup ofzo).

Oh ja, te veel is zelfs slechter dan helemaal geen koelpasta. Heb ook wel eens tests gedaan met opzettelijk teveel, dan krijg je slechtere temps van dan zonder enige koelpasta.

[ Voor 7% gewijzigd door Nemesizz op 31-10-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

brid schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:27:
[...]

Meeste pasta is juist niet geleidend of je moet met liqued metals aan de slag gaan.
Veel koelpasta's o.a. Arctic Silver, welke veel gebruikt wordt, bevatten metaal. Daardoor wordt de pasta niet per sé geleidend maar toch kan het invloed hebben op traces van je moederbord.
While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.
Bron: http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Mavamaarten schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:46:
[...]

Veel koelpasta's o.a. Arctic Silver, welke veel gebruikt wordt, bevatten metaal. Daardoor wordt de pasta niet per sé geleidend maar toch kan het invloed hebben op traces van je moederbord.

[...]

Bron: http://www.arcticsilver.com/as5.htm
Dat is toch een ander verhaal dan waar je eerst mee kwam.
Het blijft natuurlijk beter om te zorgen dat je pasta niet met iets anders dan koeler en je heatspreader in contact komt.

[ Voor 12% gewijzigd door brid op 31-10-2015 16:51 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stin00 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:33:
[...]

Je smeert het met je vinger uit? Dat lijkt me niet heel bevorderend.. Tevens ontstaan er dan kleine luchtbellen in de koelpasta. Maar het werkt voor jou goed, dus dan zie ik ook geen reden om je methode te wijzigen.. Ieder zo z'n eigen manier :D
De pasta uit een tube komt altijd met luchtbellen dus dat is echt de grootste kul.

Door draaiende bewegingen te maken haal je die eruit, je ziet ze ook niet meer want je doet dat een minuut of 2-3. Niet te lang want anders wordt de pasta mijn inziens te droog.

Ik onvet mijn handen altijd voor ik dat doe en ik kan je verzekeren dat ik zeer lage temps heb, ook op servers die echt een vreselijk hoge load hebben.

Wat jij en je onderbuurman beweren geeft het probleem dat er vocht uit de pasta geperst wordt en tussen de pasta drijft. Pas geleden nog gezien bij een CPU die ik uit een NAS haalde welke ik had overgenomen... wat een bende en nog dure shit ook.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 18:49 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
brid schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:27:
[...]

Temps zien er verder prima uit, nou moet ik zeggen dat je cpu niet al te zwaar wordt getest.
Je de x264 test kunnen poberen, mochten je temps dan nog acceptable zijn prime95 small ftu proberen of LInx
De laatste foto die ik geupload heb dat waren de cijfers tijdens het spelen van een mmo spel guildwars 2 in mijn ogen best een zwaar spel. Zal ik het ook even testen met x264 of prime95 kan ik dit via google vinden zijn dit programmas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Even lenen uit de skylake thread
brid schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:38:
Hmm die x264 ziet er interessant uit.
Nu hier het kantoor pand aan het verwarmen met mijn laptop 8)
i5-2520m@91C }) nu is hij normaal idle al 60C

Je kan Linx proberen, kijken waar je op uit komt. Nu is linx wel erg extreem

Hmmm ff thuis geprobeerd
x264 komt tot max 66 graden, linx ongeveer 20 graden meer 4.4ghz@1.3v met een niet goed werkende Noctua NH-D14
Prime

Linx

X264 is een redelijke real-life full-load, converteren van een video
Prime en LInx zijn echter tourture test en zullen de temp echt op jagen naar waardes die je IRL niet snel haald

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
http://www.mupload.nl/db/2djrz7miudw

kunnen julie hier iets mee? ik heb prime95 laten lopen zodat mijn cpu op 100% stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je serieuze reacties wil, moet je niet gaan lopen kicken binnen 2 minuten met een nutteloze post :X.

Anyway, die temps zijn prima, niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
br00ky schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:30:
Als je serieuze reacties wil, moet je niet gaan lopen kicken binnen 2 minuten met een nutteloze post :X.

Anyway, die temps zijn prima, niets aan doen.
hoe bedoel je waar op lopen klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou hem wel wat langer dan 3 minuten laten draaien. Na 15-30 minuten krijg je een betere indicatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
LeoMessiGG schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:32:
[...]

hoe bedoel je waar op lopen klikken?
Kicken, niet klikken ;). Dat is reageren zonder dat iemand anders nog gereageerd heeft, dus twee keer achter elkaar.

Je kunt je plaatjes trouwens ook prima in het topic krijgen door de png link tussen img-tags te zetten.

code:
1
[img]http://www.mupload.nl/img/2djrz7miudw.png[/img/]
dan krijg je

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/2djrz7miudw.png

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 01-11-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
het nadeel van de rijstkorrl vindt ik dat het vaak niet de hoeken dekt, afhankelijk van de cpu kun soms dan behoorlijke verschillen zien in core temperatuur als ze allemaal onder load staan. zelf doe ik vaak een dun lijntje of kruisje, maar zoals hierboven vermeld; "Als de temperaturen goed zijn hoef je je techniek niet te veranderen" :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zoals ik eerder al aangaf bevind de die zich in het midden van de heatspreader, je hebt niet of nauwelijks betere temperaturen door meer als dat gebied te voorzien van koelpasta maar des te meer kans dat een kleine hoeveelheid van de pasta over de rand gaat. Geen probleem bij simpel spul maar een ramp bij spul van bijv AS.

Dat neemt niet weg dat als je weet wat je doet er eigenlijk geen nadelen zitten aan de line method. Cross ben ik zelf geen fan van omdat de kans groter is dat er luchtbellen vormen (maar alsnog veel minder groot dan wanneer je de spread method gebruikt).
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:42:
[...]

De pasta uit een tube komt altijd met luchtbellen dus dat is echt de grootste kul.

Wat jij en je onderbuurman beweren geeft het probleem dat er vocht uit de pasta geperst wordt en tussen de pasta drijft. Pas geleden nog gezien bij een CPU die ik uit een NAS haalde welke ik had overgenomen... wat een bende en nog dure shit ook.
El-cheapo pasta ja, maar welke zichzelf respecterende tweaker gebruikt er goedkope prut?

Pasta geleverd in een spuit bevat als het goed is geen lucht of vocht, als deze toch aanwezig is is het in zo'n kleine mate dat deze zo goed als direct verdampt of ontlucht. Door pasta uit te smeren creeer je niet 1 of 2 kleine plekjes waar misschien heel ietsje lucht zit, maar complete vlakken op meerdere punten op de heatspreader. Genoeg info te vinden die dit aantoont, daar komt bij dat het erg moeilijk is om een koeler exact recht te plaatsen op de processor. Bij de dot/line/rice method maakt dit een stuk minder uit.

Maar opnieuw: Welke methode je ook kiest, het verschil onderling is voor 99/100 gebruikers verwaarloosbaar klein, echter steek je wel veel meer moeite in een methode welke bewezen slechter is.

[ Voor 52% gewijzigd door D4NG3R op 01-11-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoMessiGG
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/goo18su1hud.png

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/whawxwbrayx.png

dit zijn de temparaturen met prime 95 aan de max temp zie je hoeveel graden het was tijdens de test

[ Voor 7% gewijzigd door LeoMessiGG op 01-11-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:08:
....echter steek je wel veel meer moeite in een methode welke bewezen slechter is.
Zoals ik aangaf bij mij al jaren beter dan de meeste mensen om mij heen hadden... dus ik blijf het lekker gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Ik heb niet veel toe te voegen aan wat anderen zeiden maar ik heb dit, je kan ook Open Hardware Monitor gebruiken die is net zo uitgebreid als CPUID maar gratis en open source, zit je dus niet met die trial van CPUID waardoor je sommige dingen niet kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderpf
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06-2022
Koelpasta lijkt mij inderdaad wel erg nodig, ik heb een vriend die zat te klootten met de thermal throttle temperaturen en vervolgens ge-overclocked. Alle pinnetjes van zijn nieuwe cpu eraf gesmolten.
Pagina: 1