Misschien een beetje te laat, maar goed:
Wat jij wilt is parameters testen. Om de voorbeelden uit de OP te gebruiken: je wilt kijken of het geslacht (gebruik hier trouwens een binaire variabele voor!) invloed heeft op de keuze voor vraag 1. Dan krijg je het volgende OLS model:
Vraag1 = Constante + beta*geslacht + error
Je null-hypothese is dat beta gelijk is aan nul. Als je die kunt verwerpen, kun je zeggen dat geslacht inderdaad invloed heeft op het antwoord bij vraag 1. Dit test je door de waarde van beta onder de null hypothese af te trekken van je estimate voor beta, en vervolgens te delen door de standard error voor je estimate. Dit vergelijk je vervolgens met een T-waarde met 50-2=48 degrees of freedom op jouw gewenste significantieniveau. Als de (absolute) waarde van jouw T-test boven de gevonden waarde voor T(48,significantieniveau) ligt, verwerp je de null en heeft geslacht inderdaad invloed op de uitkomst van vraag 1.
Een ordinary least squares regression moet prima te doen zijn in excel, standard errors uitrekenen ook.
Dat moet je alleen even googlen misschien. Heb ik al even voor je gedaan: je moet de LINEST-functie gebruiken.
Een goede uitleg is hier te vinden:
Wikipedia: Student's t-test.
Overigens neem je hier allerlei aannames over je populatie, steekproef etc., maar voor een simpel testje kun je daar wel mee weg komen. Je kunt trouwens ook een model maken waarbij je gaat testen of geslacht EN leeftijd een gezamenlijke invloed hebben op de uitkomst van vraag 1.
Dit soort statistische functies zitten volgens mij wel in Excel (of LibreOffice z'n equivalent), maar in R is dit ook super simpel te doen.
DeNachtwacht schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:32:
[...]
Omdat significantie bij kleine onderzoeken heel anders geïnterpreteerd moet worden. Voorbeeldje: "ik ben over het algemeen tevreden over de snelheid waarmee tweakers.net laadt" waarbij tweakers van 1 (helemaal niet) tot 5 (helemaal wel) kunnen scoren. Al snel zullen zo'n 5000 tweakers iets invullen, we gaan er even vanuit dat het lang op de site staat, iedereen er toegang toe heeft en de resultaten dus behoorlijk representatief zijn. Dan kun je die significantie er nog overheen gooien om te testen: in hoeverre is het toeval dat van de 129.327 tweakers in nederland (even uit de duim) deze 5000 een ANDERE mening hebben dan de overige 124.327. Bij deze grote, representatieve steekproef is een significantie test nuttig. Maar nu wil ik diezelfde mening van de tweakers weten in het jaar 1998. Tweakers was toen heel klein en had (weer even getal uit de duim) 50 bezoekers die ook ALLEMAAL de poll invullen op de site. Dus 50 van de 50 tweakers vullen de poll in. Dan hoef je helemaal niet meer te meten hoe groot de kans is dat 50 andere tweakers iets anders in gaan vullen. Er zijn namelijk (nog) helemaal geen andere tweakers. Kortom zolang je iedereen in de steekproef bevraagt is significantie helemaal niet nodig.
Ik durf de stelling trouwens wel aan dat divers goed sociaalwetenschappelijk onderzoek de pan aanveegt met héél veel medisch onderzoek. Ook daar wordt heel veel statistiek bedreven door mensen die er weinig kaas van hebben geweten. Ik ben trouwens wel met je eens dat het gemiddelde sociaalwetenschappelijke onderzoek inderdaad belabberder is dan het gemiddelde medische onderzoek, maar ook in de laatste categorie hoeven we niet de illusie te hebben dat meer dan 50% van de onderzoekers/studenten ook echt snapt wat hij aan het doen is is mijn stelling.

Dit slaat helaas nergens op.

Onder normale assumpties heb je bij een steekproefgrootte van 350-400 al genoeg om voor een oneindige populatie op 95% significantie zinnige uitspraken te doen. Als je de hele populatie weet, is statistiek nergens meer voor nodig omdat je met zekerheid kunt zeggen wat de parameters van de populatie zijn.
Je laatste zin is wel correct dan weer. Ik studeer (praktisch) statistiek, en zelfs ik ben af en toe compleet de weg kwijt, terwijl ik toch wel de wiskundige ideeën achter al die testen en modellen ken. Laat staan dat iemand wiens statistiek kennis alleen de knopjes in SPSS betreft, immer correcte statistische analyses uitvoert.