Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beveiligde usb stick met differtentiële/incrementele backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe krijg je het voor elkaar om een usb stick te beveiligen met een wachtwoord en tegelijkertijd de optie hebben om een differentiële of incrementele backup te maken?

Ik wil hiermee bereiken dat het maken van een backup niet overbodig lang lang duurt en dat mijn backup tegelijkertijd beveiligd is in geval van verlies van mijn usb stick.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Backup op een usb stick? Lijkt me sowieso niet het meest veilige medium.

Maar je zou backup software kunnen zoeken die backups maakt in encrypted formaat. Zijn er genoeg.

https://discord.com/invite/tweakers

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

1 backup is geen backup, ik mag hopen dat het over bijv zowel een USB-stick als een andere backup gaat :P

Zie boven: backupsoftware nemen die zelf de versleuteling verzorgt. Eventueel kan je een script maken dat een virtuele schijf op je USBstick mount, dan de backup draaien, dan unmounten. Maar dat lijkt me een stuk foutgevoeliger.

Of bedoel je een backup maken van de stick? Dan hangt het af van hoe je versleutelt. Je moet de backuptool toegang geven tot de onversleutelde data.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van de google drive desktop applicatie en van die map maak ik een backup op de usb stick die ik ook mee naar school neem. De software die ik heb gezien maakt alleen een full backup wanneer het versleuteld moet worden.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah, je hebt dan min of meer al 2 backups: in de cloud, en op de stick. (Al zal enige infectie, 'hack' of bug bij Google je cloud-backup meteen ook weg zijn, waarna je pas merkt dat je USB-backup al tijden corrupt is :P Test af en toe dus de backup/restore).

Welke backuptools heb je bekeken? Er zijn best gratis/opensource tools die dit doen (al heb ik nooit gekeken of het naar USB-sticks ook goed gaat)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
De namen weet ik niet meer. Ik heb van de week samen met een klasgenoot ernaar gekeken maar we konden niets vinden dat voldoet aan de eisen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dan is het lastig alternatieven geven die je niet al hebt bekeken. Wat zijn dan de andere eisen?

Bijv. Duplicati?

Verwijderd

Topicstarter
Duplicati werkt volgens mij zo dat het een backup in de cloud wil plaatsen. Ik wil juist een backup van wat in de cloud zit op mijn usb stick. Dit omdat het netwerk op school erg onbetrouwbaar is.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Heb je het geprobeerd? :)

Maar ik begrijp nu dat je de data ook op school wilt gebruiken? Wil je geen geen file sync- ipv backuptool? Je kunt dan zelf obv. bijvoorbeeld robocopy en je favoriete versleutelmethode een scriptje maken.

Verwijderd

Topicstarter
Syncen is eigenlijk gewoon een differentiële backup als ik me niet vergis maar misschien dat ik daar meer mee vind. Ik kan me zo'n programma herinneren dat virtualisatie gebruikt een virtuele partitie aan te maken die je vervolgens kan versleutelen. Nu ben ik alleen de naam daarvan vergeten. Twee van zulke programma's zouden volgens mij met elkaar samen moeten kunnen werken.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er zijn wel overeenkomsten maar die termen worden voor heel andere toepassingen gebruikt.
Het belangrijkste verschil is dat je een backup niet direct kan gebruiken. Een backup slaat je data op voor de lange termijn. Als je er iets mee wil doen dan moet je de data eerst weer uitpakken en/of beschikbaar maken.

Bij een "sync" hebben we het meestal over data die wel direct actief gebruikt kan worden.

Technisch gezien lijkt het wel op elkaar maar de randvoorwaarden en toepassingen zijn anders.

Als je ooit iets aan de data wil veranderen dan wil je syncen. Als de data juist onveranderd moet blijven dan moet je backuppen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
Als het netwerk het niet doet zal ik vanaf de usb moeten werken dus syncen lijk mij dan de beste optie. Ik ga zo even freefilesync proberen. Daar kan je zowel 1 way als both ways gebruiken (sync en backup).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 17:11 ]

Pagina: 1