Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Tijdens het plaatsen van een led strip en het systeem aanstond, per ongeluk een van de fans aangeraakt met mijn vingers |:( .
Resultaat 2 afgebroken blades en een fan die uit balance is.

De sp140l lijkt niet retail verkrijgbaar te zijn.
Spec 140mm, 3.99mm SP, 2100RPM

Ik heb zelf 2 fans gevonden die eventueel als vervanging kunnen, maar dan wil ik wel 2 dezelfde(Prijzig)
noctua nf-a14 industrialppc 2000 140mm pwm ,4.18mm SP, RPM 2000 (€21,95)
noctua nf-a14 industrialppc 3000 140mm pwm ,10.52mm SP , RPM 3000, erg luid (€21.95)

Weet iemand een winkel in Nederland die de sp140l fans kan leveren of een andere geschikte vervanging?
Heb zelf Azerty, Megekko en cdromland al gemaild en ben op antwoord aan het wachten

[ Voor 7% gewijzigd door brid op 31-10-2015 13:13 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat is erg jammer, overkomt de besten ;)
De SP140L is inderdaad eigenlijk alleen verkrijgbaar bij Corsair icm hun waterkoelers met 140 of 280mm radiator.

Persoonlijk zou ik ze vervangen voor stille static pressure fans met genoeg statische druk om warme lucht uit de radiator te laten vloeien. Ik ben persoonlijk groot fan van Noctua en ze hebben ook 140mm SP PWM fans in neutrale kleurstelling. pricewatch: Noctua NF-P14s redux-1500 PWM, 140mm

Dit zijn een soort uitgeklede versies van de normale pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm die met allerlei accessoires komen (verlengkabel, 1 to 2 fan splitter, 7V silent adapter).

Mocht je de kleuren van de normale Noctuas niet erg vinden dan zou ik de bruine/creme versie halen.
Ik gebruik er zelf 3 op een 420mm radiator en ze zijn echt fantastisch!

Edit: De gelinkte Noctua Industrials zijn vaak meer voor servers bedoeld waarbij geluid niet zoveel boeit. Ze kunnen beiden tot echt 2k en 3k RPM; er zijn zelfs modellen tot geloof ik 4k RPM.. niet om aan te horen in een normale PC!

[ Voor 57% gewijzigd door stin00 op 31-10-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Topicstarter
De P14 en A14 had ik al snel bekeken, SP is ongeveer 2.0mm, dat is de helft van de SP140L
Natuurlijk wel een stuk stiller :-)

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Topicstarter
Een goede optie gevonden: pricewatch: Akasa 14cm Viper Fan, 140mm

Mochten de aangeschreven bedrijven niet kunnen leveren deze maar bestellen

[ Voor 10% gewijzigd door brid op 02-11-2015 07:17 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:09
`heb je corsair al gemailt? service van corsair is erg goed. en grote kans dat ze er 1 toe sturen. of voor enkele euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Topicstarter
loki504 schreef op maandag 02 november 2015 @ 07:58:
`heb je corsair al gemailt? service van corsair is erg goed. en grote kans dat ze er 1 toe sturen. of voor enkele euro's.
Daar ook maar ff een verzoek ingeschoten :)
Meggeko en CDRomland wijzen ook door naar corsair
Azerty heeft ook aangegeven niet te kunnen leveren, wel komen ze met 2 'suggesties' *O* een corsair AF en een andere fan van corsair op 1000RPM -O- :N

[ Voor 27% gewijzigd door brid op 02-11-2015 14:07 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:09
AF voor je radiator lijkt mij niet ideaal. de corsair SP versie kan wel. neem dan wel de quite edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Topicstarter
Hmmm antwoord van corsair valt ook tegen
We do not yet have these for sale as replacements on our website, please keep looking back for stock replenishment.

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
brid schreef op maandag 02 november 2015 @ 07:16:
Een goede optie gevonden: pricewatch: Akasa 14cm Viper Fan, 140mm

Mochten de aangeschreven bedrijven niet kunnen leveren deze maar bestellen
Lijkt mij niet geschikt als radiatorfan, ziet eruit als een casefan. Een casefan plaatsen op een radiator werkt niet, die heeft te weinig statischedruk en kan hierdoor de lucht niet goed door de radiator krijgen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:47:
[...]

Lijkt mij niet geschikt als radiatorfan, ziet eruit als een casefan. Een casefan plaatsen op een radiator werkt niet, die heeft te weinig statischedruk en kan hierdoor de lucht niet goed door de radiator krijgen.
Dat dacht ik ook, maar met een 3.12 mm H2O max lijkt me wel voldoende.
Het is geen 4.0 van de originele , maar toch zeer goed als je het vergelijk met SP serie corsair en de hier eerder genoemde noctua's

Of heb je persoonlijk ervaring met deze fans?

Kwam deze ook nog tegen pricewatch: BitFenix Spectre Pro PWM zwart, 140mm 2.8mm
EN nog de pricewatch: NZXT FX 140LB PWM, 140mm 2.8mm

[ Voor 17% gewijzigd door brid op 04-11-2015 11:20 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De opgegeven waarde van de fabrikant kun je vaak genoeg met een korreltje zout nemen en dit is dan ook nog een waarde van een willekeurige webshop, die nemen het helemaal vaak verkeerd over.

Als ik dan het plaatje van de fan op die site bekijk dan is het helemaal duidelijk te zien dat het geen radiator fan is, daarvoor zijn de bladen veel te smal, die kunnen zo geen druk ontwikkelen, alleen maar hoge airflow.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
http://www.akasa.com.tw/u...uiet%20Fan&model=AK-FN063
Volgens Akasa zelf zijn ze voornamelijk als casefan te gebruiken en eventueel als heatsink fan, maar niet echt als radiator fan vrees ik.

De NZXT FX 140LB PWM worden standaard geleverd bij de NZXT Kraken X41 en X61; ik heb deze beide closed AIO coolers gehad. Deze fans kan ik je te allen tijde afraden. Ze zijn relatief stil tussen de 25 tot 30/35% RPM maar daarboven vind ik ze enorm luid. Ja ze verplaatsen veel lucht en hebben goede statische druk, maar het geluid vond ik persoonlijk niet om aan te horen; ik heb ze toen direct vervangen voor een setje Noctua's. De Noctua's waren fluisterstil tussen de 40-50% RPM en koelden vrijwel even goed tegen veel minder lawaai.

Is er overigens een reden dat je zulke dikke fans zoekt met zoveel RPM/SP? Uit mijn eigen ervaring put ik dat een setje stillere fans zoveel fijner is en nagenoeg dezelfde prestaties neerzetten. Uiteraard kan je dikke Noctua Industrials halen van 3000 RPM maar die zijn echt niet om aan te horen. Ik kan bijna geen enkele toepassing bedenken binnen een normale consumenten desktop PC dat je zulke dikke fans nodig hebt voor koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Topicstarter
stin00 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:28:
http://www.akasa.com.tw/u...uiet%20Fan&model=AK-FN063
Volgens Akasa zelf zijn ze voornamelijk als casefan te gebruiken en eventueel als heatsink fan, maar niet echt als radiator fan vrees ik.

De NZXT FX 140LB PWM worden standaard geleverd bij de NZXT Kraken X41 en X61; ik heb deze beide closed AIO coolers gehad. Deze fans kan ik je te allen tijde afraden. Ze zijn relatief stil tussen de 25 tot 30/35% RPM maar daarboven vind ik ze enorm luid. Ja ze verplaatsen veel lucht en hebben goede statische druk, maar het geluid vond ik persoonlijk niet om aan te horen; ik heb ze toen direct vervangen voor een setje Noctua's. De Noctua's waren fluisterstil tussen de 40-50% RPM en koelden vrijwel even goed tegen veel minder lawaai.

Is er overigens een reden dat je zulke dikke fans zoekt met zoveel RPM/SP? Uit mijn eigen ervaring put ik dat een setje stillere fans zoveel fijner is en nagenoeg dezelfde prestaties neerzetten. Uiteraard kan je dikke Noctua Industrials halen van 3000 RPM maar die zijn echt niet om aan te horen. Ik kan bijna geen enkele toepassing bedenken binnen een normale consumenten desktop PC dat je zulke dikke fans nodig hebt voor koeling.
Goede vraag, ik zoek zo'n dikke fan, omdat die er origineel ook op zit.
Heb wel door dat de fans redelijk overkill is. Onder normaal gebruik werkt het met 1 fan op 720 RPM prima.

Heb ook niet echt haast met het maken van een keuze

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
brid schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:29:
[...]

Goede vraag, ik zoek zo'n dikke fan, omdat die er origineel ook op zit.
Heb wel door dat de fans redelijk overkill is. Onder normaal gebruik werkt het met 1 fan op 720 RPM prima.

Heb ook niet echt haast met het maken van een keuze
Ja begrijpelijk :) De vraag is waar je waarde aan hecht met je PC. Wil je graag een relatief stille werking of ga je voor maximale koelprestaties? Hoe bevielen de originele Corsair SP140L fans? Ik vond ze zelf best aardig op laag RPM, maar bij meer RPM toch wat luidruchtig. Je kan natuurlijk altijd fans halen meer veel SP/RPM maar als je ze vrijwel altijd op 720 RPM hebt draaien is dat niet echt noodzakelijk natuurlijk; je gebruikt de fans dan niet naar hun volledige 'kunnen'.

Ik zou daarom zelf een leuk setje fans halen die stil zijn en er bijvoorbeeld wel leuk uitzien, maar het is helemaal aan jouw eisen/wensen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Topicstarter
Toen ik hem net had stond hij nog met 2 fans op balanced, wat op het randje is met het geluid.
Ze zijn dan niet niet hinderlijk. Op max maken ze wel een boel kabaal.

Ik draai gelukkig niet 24h per dag linx en als tijdens een game sessie van een paar uur de cpu koel genoeg blijft is het prima en dat red hij eigen al op 1 been met de fan op stille modus

DIY NAS, Hoofd PC

Pagina: 1