• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb sinds enige tijd de Samsung NX1, wat me hierbij opvalt is dat ondanks dat hier echt een heel mooi plaatje uit komt, het beeld bij bewegingen er op de een of andere manier een beetje hakkelig uit ziet, lijkt alsof je duidelijk kan zien dat het beeld uit (25) losse frames is opgebouwd inplaats van een vloeiend geheel.

als voorbeeld (met de NX1) de tilt beweging in de onderstaande video
YouTube: Samsung NX1- A Day In Boston (4k)

ondanks dat de beweging vrij langzaam is, zie je toch dat het beeld een beetje stottert, het kijkt niet lekker voeiend weg.

Dit is mij bij veel andere camera's waar ik mee draai nooit opgevallen/voorgekomen, als voorbeeld bijvoorbeeld DSLR's van Canon , Canon C300/C100 Sony fs7/700 enz.. (allen trouwens op 25p)

De video hierboven is met een framerate van 30 en een shutter van 60 opgenomen.
Ik zelf heb nu ook testjes gedraaid met diverse sluitertijden (alles op een framerate van 25) maar hoe hoog of laag de shutter ook staat, bij beweging blijft het beeld niet lekker wegkijken.

Weten jullie misschien waar dit aan kan liggen en of dit op te lossen is?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-11 19:57
Ik denk dat het bij de conversie van H.265 naar H.264/VP9 misgaat. Paar vragen:
1) In welk format heb je het geupload naar Youtube?
2) Verder zeg je dat het met 30fps is opgenomen, maar Youtube zegt 24fps. Wat is het?
3) Met welke software heb je je video bewerkt?
4a) Zit deze schokkerigheid ook in de gerenderde video voordat je hem naar Youtube uploaden?
4b) Zit deze schokkerigheid ook in de orignele video die rechtstreeks uit je camera kwam?

• dr86
  • Niet online
Dit is een video van iemand anders die ik gesproken heb, met eigen video's heb ik het ook (de testjes die ik gebruik) de software die ik gebruikt heb is rockymountains video, het zit inderdaad ook in de ruwe video op mn computer (kan h.265 niet afspelen) dus kan het alleen controleren na het omzetten.

op de camera zelf lijkt het ook te zitten, kan het echter niet 100% beoordelen omdat het schermpje natuurlijk vrij klein is.

• Balance
Alleen met 4k (24p, 25p en/of 60p), of ook in 1080p (24, 30 en/of 60p)?

• dr86
  • Niet online
zowel op 24/25/30 fps in slowmotion krijgt het beeld sowieso een hele andere look als je dit weer terug schroeft naar 25p wat voor heel veel werk niet gewenst is.

Kan het daarbij dus niet echt beoordelen.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-11 11:43
Klopt dit komt doordat je shutter speed te hoog is, de truuk is om je shutter speed op 2x je fps in te stellen in jou geval bij 25 fps wil je dus een shutter speed van 1/50 hanteren. Hiermee introduceer je motion blur waardoor bewogen beelden natuurlijker overkomen. Shutter speed op 1/50 overdag zal veel licht doorlaten waardoor je of een hogere aperture moet gebruiken of een (vari) nd filter op je lens moet schroeven.

Instagram

• dr86
  • Niet online
Furfoot schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:22:
Klopt dit komt doordat je shutter speed te hoog is, de truuk is om je shutter speed op 2x je fps in te stellen in jou geval bij 25 fps wil je dus een shutter speed van 1/50 hanteren. Hiermee introduceer je motion blur waardoor bewogen beelden natuurlijker overkomen. Shutter speed op 1/50 overdag zal veel licht doorlaten waardoor je of een hogere aperture moet gebruiken of een (vari) nd filter op je lens moet schroeven.
zoals ik aangaf heb ik het met verschillende shutterspeeds geprobeerd, met als laagste 1/50e hoger geeft inderdaad een meer haperend effect, maar dat ziet er toch iets anders uit dan dit heb ik het idee.

want heb het hier ook met een beweging waarbij veel motionblur te zien is, volgens mij had ik toen de shutter lager dan 50, maar dan zie je alsnog afentoe een hapering

• Balance
Ik zie inderdaad de stuttering die je bedoelt, heel appart. Het is echt alsof je maar 10 frames per seconde ziet in plaats van 25. Toch vermoed ik dat er iets met het renderen is misgegaan.

Ik heb wel een PC die (met behulp van een moderne videokaart) H.265 content kan afspelen, misschien kan je een test stukje filmen met veel pan's en tilts erin en de originele bestanden hier delen (via WeTransfer ofzo)? Graag op 30fps met een een shutterspeed van 1/60.

• dr86
  • Niet online
Ah top, ik zal van de week even wat shots maken, heb op dit moment geen goed statief bij de hand.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
schiet de camera progressive of interlaced?

verder zou je het programma MediaInfo kunnen downloaden om wat dieper in de "specs" van je videobestanden te duiken, dan kun je ook een beetje zien wat er gebeurd tijdens het omzetten/renderen/encoderen. geeft wel een hoop (technische) informatie die voor de meeste mensen abracadabra zijn.

je mag mij ook het filmbestand opsturen als je wilt, dan kijk ik er even naar :)

https://mediaarea.net/nl/MediaInfo

[ Voor 82% gewijzigd door jorisjan op 01-11-2015 17:14 ]

• dr86
  • Niet online
de camera is progressive, ik zal morgen even proberen om tussendoor een testshot te maken en hier online zetten

• dr86
  • Niet online
Balance schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:04:
[...]

Ik zie inderdaad de stuttering die je bedoelt, heel appart. Het is echt alsof je maar 10 frames per seconde ziet in plaats van 25. Toch vermoed ik dat er iets met het renderen is misgegaan.

Ik heb wel een PC die (met behulp van een moderne videokaart) H.265 content kan afspelen, misschien kan je een test stukje filmen met veel pan's en tilts erin en de originele bestanden hier delen (via WeTransfer ofzo)? Graag op 30fps met een een shutterspeed van 1/60.
bij deze wat shots, volgens mij is dit de volgorde

http://we.tl/ZTzqzhH0j1

4K 24P 1/50)
4K 25P (1/50)
4K 25P (1/100 shutter)
FHD 25P (1/50)

• jesper86
  • Niet online
d-russo schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:47:
het zit inderdaad ook in de ruwe video op mn computer (kan h.265 niet afspelen) dus kan het alleen controleren na het omzetten.
Dan weet je dus niet of het in de originele video zit .. dat zou ik dan toch eens onderzoeken. Met MPC-HC lukt het niet? Anders moet je het misschien eerst even in een mkv container zetten. Of upload een sample naar Dropbox bijv. ik ben ook wel benieuwd. :) Edit: Oh die staan er net al. :P

Deze zijn zoals ze van de camera komen dus, niet omgezet?

En ze spelen prima af, deze enige schokken die ik zie zijn volgens mij van je eigen handbeweging met het draaien van het statief neem ik aan ?

De volgorde van de samples is trouwens anders bij mij, het is 25, 25, 24, 25 fps.
Progressive natuurlijk, gecheckt indd met MediaInfo. =)

Zou wel heel bizar zijn als dat niet zo was met zo'n camera waar video het big selling point is. Alle camera's die nog interlaced schieten mogen van mij direct in de prullenbak.

Specs van de eerste video voor die liefhebber.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
General
Complete name                            : D:\Downloads\wetransfer-223843\SAM_0556.MP4
Format                                   : MPEG-4
Format profile                           : Base Media / Version 2
Codec ID                                 : mp42
File size                                : 150 MiB
Duration                                 : 15s 776ms
Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 79.7 Mbps
Encoded date                             : UTC 2015-11-09 16:01:53
Tagged date                              : UTC 2015-11-09 16:01:53

Video
ID                                       : 2
Format                                   : HEVC
Format/Info                              : High Efficiency Video Coding
Format profile                           : Main@L5.1@Main
Codec ID                                 : hvc1
Codec ID/Info                            : High Efficiency Video Coding
Duration                                 : 15s 680ms
Bit rate                                 : 80.0 Mbps
Width                                    : 3 840 pixels
Height                                   : 2 160 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate mode                          : Constant
Frame rate                               : 25.000 fps
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0
Bit depth                                : 8 bits
Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.386
Stream size                              : 150 MiB (100%)
Language                                 : English
Color range                              : Full
Color primaries                          : BT.709
Transfer characteristics                 : BT.709
Matrix coefficients                      : BT.601
colour_primaries_Original                : BT.709
transfer_characteristics_Original        : BT.709
matrix_coefficients_Original             : BT.709

Audio
ID                                       : 1
Format                                   : AAC
Format/Info                              : Advanced Audio Codec
Format profile                           : LC
Codec ID                                 : 40
Duration                                 : 15s 776ms
Source duration                          : 15s 744ms
Bit rate mode                            : Variable
Channel(s)                               : 2 channels
Channel positions                        : Front: L R
Sampling rate                            : 48.0 KHz
Compression mode                         : Lossy
Source stream size                       : 364 KiB (0%)
Language                                 : English
mdhd_Duration                            : 15776

[ Voor 95% gewijzigd door jesper86 op 10-11-2015 18:07 ]

• jesper86
  • Niet online
Hoewel ook deze samples voor het oog niet helemaal lekker bewegen, komt dat waarschijnlijk omdat er nog wat sharpening over zit (te zien aan de randjes) en dat versterkt de stap van de ene naar de andere frame. Bij beweging wil je juist motion blur hebben, maar door die sharpening lijkt het alsof de bewogen beelden toch weer scherp zijn, wat de stapjes extra doet opvallen.

Denk maar aan animatie films, er is geen camera, die beeldjes worden digitaal gerendered, dus waarom hebben die films toch bewegingsonscherpte? .. omdat ze dat zelf bewust toevoegen, het renderen duurt zelfs langer erdoor. Als je dat niet doet ziet het er gewoon heel raar en onnatuurlijk uit.

Maar dat is geloof ik niet alles dat we in het voorbeeld op youtube zien, in deze samples als ik de video frame voor frame bekijk dan zit er tussen elke frame even veel beweging, maar doe ik dat met die van youtube, dan lijkt hij af en toe een stukje te ver door te schieten. Bij die lijkt dus wel ergens in het proces een framerate conversie misgegaan te zijn .. maar helemaal zeker ben ik niet, het zou me niet verbazen als het gewoon komt door het extreme contrast in die scene, en de vrijwel volledige afwezigheid van bewegingsonscherpte.

Frames kan je stap voor stap bekijken door in MPC-HC > Options > Player > Keys het commando 'Frame-step' en 'Frame-step back' toe te wijzen aan een toets naar keuze. Bij mij is het gewoon pijltje naar rechts en links, maar ik kan me herinneren dat ze dat ooit eens hadden veranderd naar 'Jump forward' met zoveel frames waar ik niet blij mee was. :P

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 10-11-2015 18:54 ]

• dr86
  • Niet online
klopt zijn gewoon de ruwe bestanden, ik kan die files niet afspelen, moet ze echt eerst omzetten ook vlc speelt ze niet af, die van 24p heeft het trouwens het meeste valt me op. qua schokkerigheid bedoel ik echt dat het niet lekker wegkijkt, alsof je dus echt de afzonderlijke frames voorbij ziet komen, de schokjes in het statief zitten er soms ook in, maar dat is toch wat anders.

qua sharpning heb ik die intern al helemaal uitgezet in de picture profiles, dus dat zou het ook niet kunnen zijn.

• jesper86
  • Niet online
Is er een reden dan dat je MPC-HC niet wil gebruiken of zit je op OSX ?

Dat je de picture profiles wat kan tweaken zegt verder vrij weinig over de hoeveelheid sharpening die daadwerkelijk word toegepast. Het is duidelijk dat er wel degelijk nog sharpening overheen gaat, daar twijfel ik niet over.

• dr86
  • Niet online
jesper86 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:45:
Is er een reden dan dat je MPC-HC niet wil gebruiken of zit je op OSX ?

Dat je de picture profiles wat kan tweaken zegt verder vrij weinig over de hoeveelheid sharpening die daadwerkelijk word toegepast. Het is duidelijk dat er wel degelijk nog sharpening overheen gaat, daar twijfel ik niet over.
klopt, werk vanaf een imac, zou idd een softwarematige sharpning kunnen zijn, ben ook wel benieuwd naar de beeld kwaliteit op een externe HDMI recorder, daar zou de sharpning niet op moeten zitten aangezien het een clean feed vanaf de sensor is.

• jesper86
  • Niet online
Ik weet niet of het zo werkt. Er moet toch eerst een beeld geproduceerd worden, dat beeld kan dan ongecomprimeerd over hdmi, maar je blijft zitten met wat de camera er van maakt geloof ik. Je kan dan wel een handigere codec kiezen ..

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Voor omzetten van video gebruik ik Handbrake. Daar kun je in ieder geval (erg) goed mee converteren. Je kunt er van alles mee, en er zijn (via anderen) aanbevolen instellingen voor H.264 bijvoorbeeld. Maar ik vraag me een beetje af, of het niet aan de bron (de camera zelf) ligt.

Heb je (ik heb hier nu geen tijd voor) gekeken of andere NX1's wel vloeiend filmen? Zoja, dan kun je bij hen navraag doen op Youtube.

[ Voor 3% gewijzigd door Luxicon op 11-11-2015 22:39 ]

...

• dr86
  • Niet online
nee voor zo ver ik kan vinden hebben alle videos van andere gebruikers het ook, maar die gebruiken allemaal de zelfde software

hier nog een voorbeeldje van de zelfde camera waar je het duidelijk ziet

YouTube: Norway 2015 - summer holiday - 4K

enige wat ik kan bedenken is het uitlezen van de sensor die niet helemaal soepel loopt (roling shutter) maar bij beweging binnen het kader is er niks aan de hand, dat ziet er gewoon strak en vloeiend uit
Pagina: 1