Anoniem: 687041

Topicstarter
Ik heb een vervelend probleem met m'n onboard NIC (Realtek PCIe GBE Family Controller). Telkens als ik m'n computer opstart, is de snelheid tot 10 Mpbs beperkt. Ik moet telkens via Device Manager het onding verwijderen en naar nieuwe hardware scannen als ik 100 Mbps wil halen.

Iemand een idee hoe dat komt?

Ik heb reeds de laatste driver geïnstalleerd.
OS is Windows 10 64-bit.
Kabels zijn in orde. (Cat 5e)
Moederbord is een MSI B85-G41 PC MATE.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Heb je echt maar een100Mb netwerk en geen 1Gb?
Gebeurt dit ook als je de pc opstart zonder dat er een netwerkkabel inzit?
Heb je geprobeert hem op fixed te zetten in plaats van op auto?

Auto werkt alleen bij 1Gb altijd goed, bij lagere snelheden is het afhankelijk of je switch en je nic elkaar goed begrijoen en dat is vaak niet het geval.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:16

lier

MikroTik nerd

Heb je naast de drivers ook gekeken of er een nieuwere versie bios is?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Topicstarter
@Ben(V)
Moet ik eens checken. Op fixed zetten helpt niet, want de driver onthoudt de settings niet. (Wat ik al raar vind.) Wat is trouwens het verschil tussen full en half duplex?

@lier
Er is inderdaad een nieuwe versie van de BIOS. Heb zelfs al geprobeerd om hem te upgraden via M Flash, maar daar liep m'n BIOS op vast. (Mini hartaanval maar alles werkt gelukkig nog.) Heb daarna nog wat horrorverhalen gelezen over fout gelopen BIOS upgrades en gebrickte moederborden, dus ben eigenlijk niet echt happig om dat te doen. :-/

• Ben(V)
Als de settings niet onthouden worden dan is er iets mis, heb je wel de juiste drivers?
Het verschil tussen half duplex en full duplex is dat bij full duplex zenden en ontvangen gelijktijdig kan.

Simpele oplossing is voor 2 tientje een GB netwerkkaart en voor nog een paar tientje een GB netwerk switch. Ben je van al het gezeur af.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:34

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Ben(V) schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:50:
Simpele oplossing is voor 2 tientje een GB netwerkkaart en voor nog een paar tientje een GB netwerk switch. Ben je van al het gezeur af.
En is het 10x sneller.
met 100MBit zou ik echt gek worden. O-)

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:50:

Denk dat ik het zo ga oplossen inderdaad. Zijn er speciale dingen waar je moet op letten bij de aanschaf van een netwerkkaart? Ben daar niet echt in thuis.

• Ben(V)
Je moet opletten welk soort slot je moederbord heeft heeft.
Een PCI of een PCIe slot.

Moderne moederborden hebben allemaal PCIe sloten, maar als je een 100Mb nic op je moederbord hebt, dan zal het wel een oud beestje zijn en kan hij nog alleen PCI sloten hebben.

Welk type is het?

Topicstarter
Lol, the plot thickens. Na de zoveelste keer de Realtek te verwijderen (omdat hij naar behoren werkt als ik 'Zoeken naar gewijzigde apparaten' doe), vindt m'n pc de kaart gewoonweg niet weer. Wat een rommeltje zeg.

Anyway, m'n moederbord is nog relatief recent. Het is een msi B85-G41 PC MATE. (http://www.msi.com/produc...C-Mate.html#hero-overview) Daar zitten normaal gezien wel enkele PCIe sloten op.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

• Ben(V)
Die intel is een prima keuze, veel beter dan die chinese TP-link zooi.

Topicstarter
Goed, dat wordt 'm dan.
Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee