Tsja, niks wat ik uit dit topic haal wat uberhaupt op oververhitting duid. Hoe warm ís warm, TS? En wat voor laptop heb je eigenlijk? Weet dat sommige laptop GPU's gewoon goed werken op 90 graden!.
Dat terzijde; laptops zijn traditiegetrouw uitgevoerd met 'platte' koeling; waarbij een verwarmings element met heatpipe naar een heatsink gaat en met een lus via intake/outtake naar buiten gaat. Laptops hebben door dat mechanisme, en het feit dat hun baasjes vaak de laptop op schoot nemen/op bed gebruiken/etc...; nogal eens last van een lekker isolerende viltlaag tussen ventilator/heatsink; en heatsink/case. Ik heb het één keer zo erg meegemaakt dat ik werkelijk een kubusvormige stofsedimentlaag uit een laptop kon trekken (was overigens een Dell consumentendingetje).
En dat brengt me gelijk op het tweede probleem waar laptops (overigens, eigenlijk alles wat OEM is en zelfs zelfbouw...) vaak last van hebben: te veel, of ingedroogde koelpasta. In een ideale wereld hebben we gelapte cores en gelapte heatsinks die perfect vlak zijn en op elkaar aansluiten. Helaas leven we niet in een ideale wereld en zijn er micro/nanoscopische groeven/heuveltjes aanwezig op beide CPU/GPU en heatsink. Lullig; want lucht (wat er tussen zit) geleid hitte érg slecht. Alles beter dan lucht; en daar komt koelpasta te kijken. Minder goed dan metaal-op-metaal, maar beter dan lucht. Per definitie echter isolerend, zelfs al is het metalen pasta; want een laag is een laag... hoe minder je gebruikt dus; hoe beter: al was het maar omdat goede koelpasta geleid en dat wil je niet tussen weerstandjes/condensatoren/printbanen krijgen. Zeg anders maar dag tegen je CPU/GPU! Ingedroogd is het nóg slechter. En dat zie je vaak dus bij OEM bakkies: té veel koelpasta, en daarnaast: ingedroogd. Dus naast een isolerende viltlaag, probeer je de hitte praktisch gelijk van de core naar de lucht te pompen.
Enfin; twee reparaties die je makkelijk zelf kan uitvoeren, ervanuitgaande dat hitte werkelijk je probleem is.