Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Niet geaard stopcontact, aangsloten pc heeft problemen.

Pagina: 1
Acties:

• wezzie007
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-09-2023
Hallo allemaal
ik heb een pc ( specs staan op me profiel ) en ondervind wat problemen en ik denk dat dit te maken heeft met het niet geaarde stopcontact waar deze is aan gesloten.

Ik heb een Roccat Kave Xtd 5.1 analog headset aangesloten op een creative soundblaster audigy fx pci express audio kaart. Ik heb gemerkt dat er veel ruis is in mijn microfoon, en ook merk ik dat usb apparaten aan gaan als ik een ander usb apparaat er uit haal.

Kan dit liggen aan het stopcontact, en wat moet ik dan doen?

Groetjes en alvast bedankt,
Wessel Holtslag

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je echt denkt dat het aan rand aarde ligt, is de eerste stap natuurlijk de computer op een stopcontact aansluiten die wel randaarde heeft. Denk aan een stopcontact in de keuken of zelfs de badkamer. Gebruik een verlengsnoer met randaarde als je een wat lastige plek hebt voor het testen.

Is je probleem weg, dan moet je de plek waar je je computer gebruikt voorzien van randaarde. Vraag je ouders hiervoor om hulp, want het is tenslotte een aanpassing aan het stopcontact en dat kan je niet zomaar doen. Heb je nog steeds last van ruis, dan zal je ergens anders moeten zoeken, maar ik heb te weinig ervaring hiermee om te weten wat. Eerste wat ik zou proberen is drivers updaten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ik heb zelf goede ervaring met een usb microfoon en heb slechte ervaring met 3.5mm mini jack microfoons.

Ik ken dat product zelf niet. Het is mijn niet duidelijk of er verschil is tussen de
roccat kave xtd 5.1 digital
Roccat kave xtd 5.1 analoog

• wezzie007
Die microfoon is goed, geen ruis in reviews. Mijn vraag is heeft het iets te maken met de aarde?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 23:31
wezzie007 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:09:
Die microfoon is goed, geen ruis in reviews. Mijn vraag is heeft het iets te maken met de aarde?
Dat zou goed kunnen.

En je kunt het gemakkelijk testen zoals Hero of Time aangeeft. Dat lijkt me stap 1! ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Alternatief om een en ander te testen is overigens om even een stukje electradraad te trekken van je systeem naar een verwarming of iets in die geest (al is niet iedereen het er mee eens dat dit zou werken geloof ik). Dat je even een vorm van 'aarden' simuleert om te kijken of het je probleem oplost. Ik heb dit wel eens gedaan bij een kennis die problemen had met usb apparaten. Toen ik de schroefjes uit de kast wilde draaien aan de achterkant van de kast voelde ik meteen al dat er iets niet goed zat. Na opstarten en direct weer afsluiten voelde ik dat meteen weer. Toen even een draadje van de kast naar de kachel gehangen en daarna kon je de kast in ieder geval normaal aanraken. Overigens zou ik dat nooit doen als definitieve oplossing maar je kan het altijd even proberen.

Desktop | Server | Laptop

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41

FreakNL

Well do ya punk?

Test eerst met een (lang) verlengsnoer inderdaad.

En bestaande niet-geaarde stopcontacten aarden hoeft niet perse een grote klus te zijn. Ik zag er ook tegenop in mijn nieuwe huis maar wilde het in de woonkamer toch wel graag. Bleek er gewoon aarde te zitten in de verdeeldozen in het plafond. Kwestie van aarde bijtrekken (5 min per stopcontact) en aansluiten (10 minuten per stopcontact). In uurtje de 4 stopcontacten in mijn huiskamer geaard...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FreakNL schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:16:
Test eerst met een (lang) verlengsnoer inderdaad.

En bestaande niet-geaarde stopcontacten aarden hoeft niet perse een grote klus te zijn. Ik zag er ook tegenop in mijn nieuwe huis maar wilde het in de woonkamer toch wel graag. Bleek er gewoon aarde te zitten in de verdeeldozen in het plafond. Kwestie van aarde bijtrekken (5 min per stopcontact) en aansluiten (10 minuten per stopcontact). In uurtje de 4 stopcontacten in mijn huiskamer geaard...
Houd er rekening mee dat de TS pas 16 is (volgens z'n profiel iig) en dus zeer waarschijnlijk nog bij z'n ouders woont. Dat jij het 'eventjes' hebt gedaan is geen garantie dat z'n ouders er net zo over denken. Niet elk huis heeft 't in de verdeeldoos in het plafond. De mijne had het iig niet en moest apart bijgetrokken worden vanaf de gang (en dan moet je ook nog eens geluk hebben dat het er is en weten waar het begint).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Rupie schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:03:
Alternatief om een en ander te testen is overigens om even een stukje electradraad te trekken van je systeem naar een verwarming of iets in die geest (al is niet iedereen het er mee eens dat dit zou werken geloof ik). Dat je even een vorm van 'aarden' simuleert om te kijken of het je probleem oplost. Ik heb dit wel eens gedaan bij een kennis die problemen had met usb apparaten. Toen ik de schroefjes uit de kast wilde draaien aan de achterkant van de kast voelde ik meteen al dat er iets niet goed zat. Na opstarten en direct weer afsluiten voelde ik dat meteen weer. Toen even een draadje van de kast naar de kachel gehangen en daarna kon je de kast in ieder geval normaal aanraken. Overigens zou ik dat nooit doen als definitieve oplossing maar je kan het altijd even proberen.
Sorry, maar dit is vragen om problemen. Ten eerste kan de verwarming zwevend zijn door rubber afdichtingen en dergelijke waardoor je een hele gevaarlijke situatie maakt. Ten tweede kan het zo zijn dat er wel "aarde" is maar door een fout deze aarde zweeft waardoor je in 1 keer de hele pc er uit knalt.

Dit advies is gewoon levensgevaarlijk en totaal niet aan te raden.

Haal gewoon even een verlengsnoer met randaarde bij de gamma, je hebt ze daar voor 10 euro ofzo van 20 meter en sluit de PC hier mee aan op een echte wandcontactdoos met randaarde om te testen.

Overigens is de kans dat het aan de randaarde ligt vrij klein. Ik verwacht meer een slecht mb of een device wat op de zelfde groep zit welke deze ruis genereerd, bijvoorbeeld een goedkope tv, een magnetron of iets anders.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:26

Onbekend

...

wezzie007 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 00:35:
Hallo allemaal
ik heb een pc ( specs staan op me profiel ) en ondervind wat problemen en ik denk dat dit te maken heeft met het niet geaarde stopcontact waar deze is aan gesloten.

Ik heb een Roccat Kave Xtd 5.1 analog headset aangesloten op een creative soundblaster audigy fx pci express audio kaart. Ik heb gemerkt dat er veel ruis is in mijn microfoon, en ook merk ik dat usb apparaten aan gaan als ik een ander usb apparaat er uit haal.

Kan dit liggen aan het stopcontact, en wat moet ik dan doen?

Groetjes en alvast bedankt,
Wessel Holtslag
Een zwevende aarde zou het probleem kunnen zijn, maar hoeft niet. Zonder aarde kan het e.e.a. als extra antenne werken wat storing kan opvangen. Als je verder geen ander geaard apparaat aan de computer hebt gekoppeld, zal het ontbreken van een aarde waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.
Vaak zijn slechte (vervuilde) contacten achterin de computer de oorzaak van het stoorgeluid. Aangezien je ook problemen hebt met andere USB-apparaten, kijk dan eens achter de pc hoe de kabels lopen. Leg de 230V kabels een beetje gescheiden van de andere kabels en test het eens opnieuw.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wezzie007
Bedankt voor de reacties allemaal!
Kan het ook zo zijn dat ik de usb contacten enzo voorts aan de achterkant dus moet schoon maken?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:26

Onbekend

...

Stofvrij maken is voldoende. Maar liggen de voedingskabels gescheiden van de andere kabels?

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 09-11-2015 22:54 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wezzie007
Ja de voeding kabel van de pc zit op een apart stopcontact

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:16:
[...]

Sorry, maar dit is vragen om problemen. Ten eerste kan de verwarming zwevend zijn door rubber afdichtingen en dergelijke waardoor je een hele gevaarlijke situatie maakt.
Als de PC kapot is en hij zwevend is: Ja. Daarom is het ook niet aan te raden als permanente oplossing, en dat doet hij dan ook niet. Om even te testen zie ik niet hoe het een hele gevaarlijke situatie is.
Ten tweede kan het zo zijn dat er wel "aarde" is maar door een fout deze aarde zweeft waardoor je in 1 keer de hele pc er uit knalt.
Huh? Dit is toch exact hetzelfde als je vorige? Als hij zweegt is hij dus niet aangesloten, door bijvoorbeeld rubbere afdichtingen. Hoe kan je zo je PC eruit laten knallen?

Het is zeker geen permanente oplossing, maar je kan het even snel proberen om te kijken of het uitmaakt. Uiteraard is verlengsnoer naar een stopcontact met aarde een beter idee om het even uit te proberen.
Overigens is de kans dat het aan de randaarde ligt vrij klein. Ik verwacht meer een slecht mb of een device wat op de zelfde groep zit welke deze ruis genereerd, bijvoorbeeld een goedkope tv, een magnetron of iets anders.
Dat lijkt me een erg onwaarschijnlijke optie. Hoeveel troep moet je in de audio range wel niet hebben om als eerst door je PC voeding te komen, en vervolgens door de voeding van je audio chips, en ook die audio chips hebben weer supply rejection.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wezzie007 schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:52:
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ja leuk. Heb je nu al gedaan wat Hero of Time bijna twee weken geleden al aanraadde? Dus proberen (al dan niet dmv verlengsnoer) op geaard stopcontact?

Als je niets doet met gegeven tips - of niet de moeite neemt om ons te vertellen wat er gebeurde - dan heeft een topic natuurlijk weinig zin :o

Oslik blyat! Oslik!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41

FreakNL

Well do ya punk?

Verlengen naar een wel geaard stopcontact is inderdaad de eerste test. En ook gemakkelijk te realiseren...

• wezzie007
Boze reacties hmm, ik heb het inderdaad nog niet geprobeerd omdat ik niet zomaar mijn computer kan aansluiten in de keuken. En ja ik heb het druk is het erg?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee het is niet erg dat je druk bent, maar er is ook zoeits als goed fatsoen. Dan geef je aan dat je druk bent, en dan hou je iemand ook niet aan het lijntje. Hoe zou jij het vinden als je iets tegen me zegt en ik antwoord niet

Iperf

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 23:31
wezzie007 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 22:09:
Boze reacties hmm, ik heb het inderdaad nog niet geprobeerd omdat ik niet zomaar mijn computer kan aansluiten in de keuken. En ja ik heb het druk is het erg?
Waarom kan dat niet? Koop bij de bouwmarkt een verlengsnoer of desnoods een haspel, plug en play. d:)b

Als je te druk bent om zelf naar een oplossing te zoeken, verwacht dan ook geen hulp van anderen. Je oorspronkelijke vraag (kan dit opgelost worden door een geaard stopcontact) kan echt maar op 1 manier beantwoord worden, probeer het!

Als je dat niet doet kunnen we er alleen naar gokken. Ja het kan door de missende randaarde komen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het hoeft ook niet "de keuken" te zijn het mag elk ander geaard stopcontact zijn

Iperf

• wezzie007
We hebben alleen in de keuken een geaard stopcontact, en ja ik had beter al verlengsnoeren kunnen kopen! Zal morgen het proberen.

• wezzie007
We hebben alleen in de keuken een geaard stopcontact, en ja ik had beter al verlengsnoeren kunnen kopen! Zal morgen het proberen. Niet echt handig allemaal van mijn kant.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:14
Bij de centrale afzuiging zit vaak een geaard WCD. Ik heb van daar uit via de ruimte langs verwarmingsbuis wel een geaard verlengsnoer gemaakt naar de betreffende slaapkamer.

gewaarwordingshorizon

• wezzie007
Hallo allemaal, ik mocht mijn computer niet in de keuken aansluiten, maar mijn vader die de internet kabel door de muur gaat wegwerken had het zelfde idee als beascob :)

Verwijderd

Dat je hem daar niet maar aansluiten dat begrijp ik, maar om het alleen maar even te proberen zodat je in ieder geval weet of dat überhaupt het probleem is mag dus ook niet?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wezzie007 schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:30:
Hallo allemaal, ik mocht mijn computer niet in de keuken aansluiten, maar mijn vader die de internet kabel door de muur gaat wegwerken had het zelfde idee als beascob :)
Het gaat nu ff om het uitzoeken van je probleem. dus 5 minuten met een langverlengsnoer in de keuken. dan weet je zeker dat je straks niet voor jan lul een kabel netes weg zit te werken.
Nu is een geaarde kabel alrijd wel prettig. maar is is niet een heilige oplossing we zitten nog in de onderzoeksfase.

Iperf

• wezzie007
Dag allemaal, met veel getrek heb ik toch mjin computer op een ge-aard stopcontact aangesloten.
Ik heb het verlengsnoer met mijn beeldschermen en zo voorts op een ge-aard stopcontact aangesloten, net zoals mijn computer. Maar wel op de zelfde stop. Ik krijg nog steeds ruis. Het wilt ook wel is verschilen als ik de computer opnieuw opstart. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem dat als ik een toets op mijn toetsenbord in druk, hij aan gaat, dus de lichtjes gaan dan aan. Hetzelfde geldt voor mijn muis. Maar als ik dan de usb poorten van de muis en het toetsenbord er uit en erin stop, terwijl de pc dus nog uit staat, dan gaan ze niet meer aan als ik ze aanraak. Dezelfde problemen zijn er nog steeds als ik alleen me pc op een geaard stopcontact doe en mijn verlengsnoer op een normaal stopcontact, en omgekeerd. Ik zelf denk dat het iets met de usb poorten heeft te maken. Ik ben er ook achter gekomen dat 2 usb 3.0 poorten alleen power geven maar geen informatie kunnen doorgeven terwijl dit wel het geval zou moeten zijn. Alvast Bedankt!

• wezzie007
Ohja en ik heb ook al een keer geprobeer om mijn headset power, die wordt gepowerd door usb, even te laten poweren door mijn powerbank. Toen heb ik ook mijn muis en toestenbord hun usb poorten eruit gehaald, er was nog steeds dezelfde ruis. Alvast bedankt.

PS: sorry had beter mijn laatste reactie kunnen editen.

[ Voor 10% gewijzigd door wezzie007 op 20-11-2015 22:05 ]

Pagina: 1