Auto versterker defect, componenten vraag.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menoloo
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08-2022
Beste mede tweakers,

Ik heb zojuist mijn versterker laten repareren, ze hebben enkel een ?weerstand? vervangen en ik moest zelf een nieuwe ic bestellen en monteren. Is zojuist besteld alleen nog niet binnen. Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rvx37l.jpg

Dit is een foto van de versterker met hierbij nummers.

Ik had er een paar vragen over.

Wat is nummer 3? Dit is een draaiknopje.

Nummer 1 is de weerstand?? Die is vervangen.

Nummer 2 is de ic die ik nog ga vervangen.

Is er een reden dat dit doorgebrand is? Verkeerde afstelling, te warm geworden, te veel vermogen o.i.d.??

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nummer 1 zijn inderdaad weerstanden, was even de pijlen vergeten.
Welk type versterker is het? Waarom repareert het bedrijf waar je hem naartoe hebt gebracht (ik neem aan onder garantie) hem dan niet fatsoendelijk?

Die IC moet gesoldeerd worden, en ik weet niet of je daar ervaring mee hebt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Een weerstand brand niet zomaar door. Enne, gerepareerd, maar je moet zelf nog een IC regelen? Ik hoop dat hij dan gerepareerd is door een vriend oid, want voor een bedrijf zou dat echt belachelijk zijn.
Waardoor die weerstand is doorgebrand.. geen idee, maar weerstanden kunnen veel hebben, dus ik verwacht dat er iets anders stuk was waardoor de weerstand daarna pas kapot is gegaan.

Welk IC heb je besteld? Typenummer? Aangezien het IC voetje ook verbrand lijkt..

En die potmeter (draaiknopje) kan vanalles zijn, ruststroom, gain regeling, etc. Maar laat die maar gewoon staan waar hij nou staat, je kan behoorlijk wat slopen als je random dingen zou gaan verdraaien.
kuusj98 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:19:
Die IC moet gesoldeerd worden, en ik weet niet of je daar ervaring mee hebt.
Ik zie een leeg IC voetje, dus ik ga er van uit dat het IC daar moet zitten. Dan hoef je dus niet te solderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Waar is het oude IC? Als het namelijk iets is dat geprogrammeerd moet worden (waarschijnlijk niet in een versterker) dan heb je wel een probleem.

Anders bestellen en erin duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menoloo
http://nl.tinypic.com/r/991jdz/9

Het gaat om een Hifonics brutus bxi1606d

De foto is het ic dat eruit komt, deze had een doorgebrand pootje wat ook te zien is op de foto. Hip4080aipz is het nummer wat op de ic staat. Volgens die gasten kan ik hem bestellen en er zo in drukken.

Heb hem bij een universeel bedrijf ingeleverd, ze wisten blijkbaar niet wat ze ermee moesten dus hebben voor een 10tje alleen de weerstand vervangen.

Misschien kent een van jullie iemand die dit voor de hobby repareert. Ik kan het zelf niet en wil er niet te veel geld aan uitgeven. Heb de versterker gebruikt gekocht en het is totaal geen top versterker. Dus dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Foto is niet echt duidelijk maar je hebt wel de part nummer opgeschreven: http://www.intersil.com/c...ocuments/hip4/hip4080.pdf (80V/2.5A Peak, High Frequency Full Bridge FET Driver), deze stuurt je eindtrappen aan, D-klasse versterker?

Die weerstand dat daar kapot was is wrs de fet(s) van gesneuveld, ook te vervangen.

Die instelpotmeter afblijven, deze dient om de bias te regelen tussen je 2 kanalen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menoloo
Wat is de fet? En waar zit deze? Bedoel je dat deze nog vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
Nee de FET is een Field Effect Transistor en die zit in die IC. Doordat die weerstand oververhit is geraakt en dus kapot is gegaan, is de IC kapot gegaan. In die IC zit de eerder genoemde FET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

jctjepkema schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:41:
Nee de FET is een Field Effect Transistor en die zit in die IC. Doordat die weerstand oververhit is geraakt en dus kapot is gegaan, is de IC kapot gegaan. In die IC zit de eerder genoemde FET
Euhm NEE, het is een fet driver, de fet's zitten links en rechts per 3 aan de driver (respectievelijk + en - ). Deze zorgen ervoor dat je geluid krijgt uit je luidspreker (dit tezamen met nogal wat elektronica).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Als dat IC een FET driver is kan ik je bijna garanderen dat je eindtrap eruit ligt. Dit is namelijk het deel waar veel stroom doorheen gaat en ook flink warm word. Waarschijnlijk is je eindtrap in sluiting gegaan en heeft die de driver meegenomen.

Waar woon je ergens? Er zal vast wel iemand zijn die je wil helpen als het niet te ver weg is natuurlijk.

Als dat bedrijfje die weerstand kon vervangen voor dezelfde waarde zonder schema oid, dan was die waarschijnlijk niet eens kapot btw.

Trouwens, met pijl 1 bedoel je toch het bruine cilindertje he? Niet dat kleine half doorzichtige he? Want dat is een diode.

[ Voor 11% gewijzigd door heggico op 31-10-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menoloo
Als eerste bedankt voor jullie reacties en interesse!

Met pijl 1 bedoel ik die grote bruine. Er hoort een veel kleinere op geloof ik. Maar deze is dus vervangen.

Ik woon in driebergen bij Utrecht maar ben ook vaak in Den Haag.

Mijn vorige versterkers werden allemaal veel te heet, zo heet dat je er een ei op kon bakken. Deze zijn allemaal overleden.

Deze versterker bleef echter vrij koel, waardoor ik dacht dat hij het makkelijk aankon. Heb ik hem teveel vermogen laten leveren? Of is dit een kwestie van slijtage o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menoloo
Als een van jullie iemand kent die hier verstand van heeft en zou willen repareren dan hoor ik het graag.

De versterker heb ik voor 120 euro gekocht dus zou ook graag willen weten of het de moeite waard is om hem te repareren.

Het gaat om een Hifonics brutus bxi1606d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:30
3 is een trim pot. regelbare weerstand

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

itcouldbeanyone schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:04:
3 is een trim pot. regelbare weerstand
Volgens mij heb je Damic in "Auto versterker defect, componenten vraag." niet gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menoloo
Goedenavond heren,

Zojuist heb ik de nieuwe IC gemonteerd en was van plan de versterker morgen weer aan te sluiten.

Is er iets wat ik voor de zekerheid door kan meten?

Ben wel bekend met de multimeter alleen zou niet weten waar ik in zo'n versterker zou moeten beginnen met meten.

Enige tips o.i.d.?

En die potmeter, kan ik die doormeten om te kijken of hij goed staat? zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Menoloo op 05-11-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Weet je zeker dat het IC er goed in zit?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

evilution schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:09:
Weet je zeker dat het IC er goed in zit?
Ik zou beginnen zonder ;) zie hieronder.

1 versterker op starten zonder die IC, eerst je spanningen meten voor je misschien meer problemen maakt die er niet zijn. Te meten tussen de linkse busbar en die brugjes, en de brugjes en de rechtse busbar, zal iets zijn van + en - 56V.

Als daar de juiste spanning opstaat (als links en rechts dezelfde spanning is maar 180° gedraaid tegenover mekaar) dan kun je de spanningen meten over de LM's (opzoeken wat de pin layout is).

Potmeter dient om je bias in te stellen, dit doe je door je versterker x aantal minuten te laten opwarmen en daarna de bias "stroom" te meten, als deze niet goed staat volgens de datasheet moet je deze bij regelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Damic op 05-11-2015 21:52 ]

Pagina: 1