• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:57
Sinds dat ik een dedicated GPU in mijn systeem heb zitten valt mij op dat de PCI-E modus nooit boven de x8 komt. In verreweg de meeste gevallen hangt deze zelfs maar op x4, nou zal mij dit normaliter een rotzorg wezen - maar ik ondervind ook instabiliteit hierdoor op m'n videokaart.

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,40€ 178,40
1ASRock B85M Pro4€ 61,95€ 61,95
1Sapphire Radeon HD 7770 1GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 R HE103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN Retail€ 233,42€ 233,42
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX100 128GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,57

Driver: CCC 15.10 Beta

De situatie:
De eerste paar weken na aanschaf draaide ik het systeem met de APU, na verloop van tijd heb ik mijn oude HD5770 (welke ik dacht dat kapot was) geplaatst en zag ik eigenlijk vanaf het 1e moment al iets vreemds: De PCI-E modus blijft hangen op x8. Ik dacht dat de GPU alsnog kapot was en bestede er niet al te veel tijd aan omdat het systeem verder stabiel leek te draaien, af en toe ging het uit slaapstand komen wat moeizaam maar ook hier bestede ik niet heel veel aandacht aan.

Enkele weken later heb ik de HD5770 verwisseld met de HD7770 uit m'n HTPC, en hier begon ik te vermoeden dat er toch iets mis was met het moederbord: De HD5770 functioneert namelijk helemaal prima in de HTPC, netjes PCI-E 2.0 x16 en geen enkel probleem met de slaapstand. De HD7770 in mijn desktop echter, je raad het al, gaat terug naar PCI-E 3.0 x8 (PCI-E 2.0 komt ook niet hoger als x8) maar veel vaker komt deze zelfs niet hoger als x4. De HD7770 voorheen werkte ook prima in m'n HTPC (even naar gekeken voordat ik ze verwisselde).

De snelheid zal mij voor nu een rotzorg wezen (er komt pas eind november of zelfs december een GPU welke meer nodig zal zijn als x8) maar de instabiliteit begint nu wel merkbaar te worden. Als het scherm na 10 minuten automatisch uitgaat is er een 50/50 kans dat de GPU onstabiel word nadat deze weer actief word, filmpjes welke hardware acceleratie gebruiken op Chrome of Firefox stutteren als een malle, games kakken van hun volle framerate terug naar 10-20 frames elke zoveel seconden en het verslepen van vensters gaat met horten en stoten. Of ik nou een oude, nieuwe of beta driver draai maakt verder weinig uit en het verslepen van vensters op het scherm aangesloten op de APU gaat ten alle tijden soepel. De BIOS versie is de nieuwste, ik heb hier nog geen oudere versies van geprobeerd omdat deze al up-to-date was voordat ik de GPU's überhaupt in het systeem had zitten.

Even een screenshot om duidelijk te maken waar ik op doel:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vUNt86pBKGECHljMkFNhmUix/full.png?nohitcount=1

Zoals je kan zien denkt de driver dat het slot tot x8 kan komen, terwijl deze in de werkelijkheid niet boven de x4 komt op dit moment. In sommige gevallen staat er ook in de software van AMD dat het slot maar tot x4 komt.

tl;dr:
  • Beide GPU's werken prima in m'n HTPC maar slaan terug naar x8 / x4 in m'n desktop.
  • Nieuwe/Oude/Beta drivers vertonen allemaal dezelfde kuren.
  • Ja er draait een stresstest op de achtergrond zodat de juiste waarde word uitgelezen door GPU-Z.
Is het tijd om aanspraak te gaan doen op mijn garantie of hebben jullie nog suggesties om iets na te kijken en/of te testen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Heb je in de uefi gekeken naar de optie: PCIE1 Link Speed in chipset configuration?
Hier zou je aan moeten kunnen passen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als ik met GPUinfo kijk dan staat hij bij mij ook op 4x maar laat ik het openstaan tijdens games dan gaat hij naar 16x.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• D4NG3R
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:36:
Heb je in de uefi gekeken naar de optie: PCIE1 Link Speed in chipset configuration?
Hier zou je aan moeten kunnen passen.
Gaan we even naar kijken, al betwijfel ik het sterk dat ik over een zo'n optie heen heb gekeken.

Edit: Ik dacht al dat het om die optie ging, nee daar kan je enkel selecteren op welke generatie het slot (maximaal) draait. Deze staat al op Gen3.
prutser001 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:42:
Als ik met GPUinfo kijk dan staat hij bij mij ook op 4x maar laat ik het openstaan tijdens games dan gaat hij naar 16x.
Je doet je naam wel eer aan, dit staat zelfs in het tl;dr stukje van de TS:
D4NG3R schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:57:
tl;dr:
  • Ja er draait een stresstest op de achtergrond zodat de juiste waarde word uitgelezen door GPU-Z.
Daar komt bij dat de driver ten alle tijde de maximale snelheid weergeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 30-10-2015 21:51 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hmm lastig probleem, je hebt eigenlijk de meeste zaken al nagekeken en geprobeerd.

Het enige dat ik kan bedenken is wellicht het Windows energieprofiel dat op energiebesparing staat ipv performance.. Maar deze kans schat ik ook zeer klein in; het is een long shot :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• D4NG3R
Het energieprofiel staat ook op high-performance met alle besparende zooi op 0 of uit.

Edit: Oudere UEFI variaties leveren het zelfde resultaat op, op dit moment zit de GPU op x4 snelheid..

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 30-10-2015 22:26 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Socket nagekeken op kromme/verbogen pinnen? Het gaat nl. via de cpu, want PCI-e lanes zitten, zoals je vast wel weet, in de cpu gebakken.

[ Voor 54% gewijzigd door DaLoona op 31-10-2015 10:38 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• hoekies
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik zag het niet in je verhaal staan, maar staat je onboad GPU uitgeschakeld?
Zover ik weet staan de iGPU en de PCIe op dezelfde PCIe controler en normaliter als er meerdere kaarten op de PCIe lane staan gaat de performance terug naar 8 of 4x

De iGPU kan je in het bios uitschakelen.

IGPU Multi-Monitor:
Select disable to disable the integrated graphics when an external graphics card is
installed. Select enable to keep the integrated graphics enabled at all times.

Tevens kan je de primaire videokaart instellen in het bios
Primary Graphics Adapter:
Select a primary VGA.

[ Voor 10% gewijzigd door hoekies op 31-10-2015 11:07 ]

• D4NG3R
DaLoona schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:35:
Socket nagekeken op kromme/verbogen pinnen? Het gaat nl. via de cpu, want PCI-e lanes zitten, zoals je vast wel weet, in de cpu gebakken.
Gaat moeilijk omdat ik geen andere koelpasta heb liggen, ik acht de kans daarop ook zeer klein omdat ik hierop gecontroleerd heb voordat ik de processor plaats en ik de processor met beleid plaats. Aangezien ik met het aanvragen van eventuele garantie toch koelpasta nodig heb ga ik hier komende week even een tube van regelen om dit te checken.
hoekies schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:02:
Ik zag het niet in je verhaal staan, maar staat je onboad GPU uitgeschakeld?
Zover ik weet staan de iGPU en de PCIe op dezelfde PCIe controler en normaliter als er meerdere kaarten op de PCIe lane staan gaat de performance terug naar 8 of 4x

De iGPU kan je in het bios uitschakelen.

IGPU Multi-Monitor:
Select disable to disable the integrated graphics when an external graphics card is
installed. Select enable to keep the integrated graphics enabled at all times.

Tevens kan je de primaire videokaart instellen in het bios
Primary Graphics Adapter:
Select a primary VGA.
Primary staat al op PCI-E en het in of uitschakelen van de iGPU maakt geen verschil.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

PCI-e slot zelf (de pinnen ervan) al eens bekeken of daar niet wat mis mee is?

Kans is klein, maar niet onmogelijk dat daar wat kapot is.

• D4NG3R
Al bekeken ja, lijkt niks mis mee te zijn.

Pagina: 1