Help mij kiezen naar de juiste schijf voor mijn PROTOOLS sys

Pagina: 1
Acties:

• MICL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een Intel based system (Skylake) (6700K) met 64 GB geheugen (Corsair Vengeance LPX) op een Asus z170 Deluxe moederbord. Stroom wordt geleverd door een Corsair AX860 PSU. Het systeem gaat Windows 10 PRO draaien op een Samsung 850 PRO 512GB SSD.

Ik ga mijn systeem gebruiken voor het audio DAW 'Pro Tools'.
Voor het realtime schrijven van .WAV bestanden en natuurlijk ook voor mijn VST sound libraries (voornamelijk KONTAKT voor de kenners) heb advies nodig bij het vinden van de juiste schijf.

Ik wil er overigens 3 aanschaffen van het zelfde type. Betrouwbaarheid is erg belangrijk en max budget voor 1 schijf is 300,00. De stilte van de schijf is niet het allerbelangrijkste gezien de PC in een andere ruimte staat als de eventuele mics e.d. Warmteproductie ook niet belangrijk.

Momenteel heb ik er 2 gevonden die naar mijn mening bij mijn wensen passen.

- Een 5TB HGST IDK Deskstar NAS H3IKNAS500012872SE
- Een 5TB WD Black WD5001FZWX

Graag jullie mening.
Eventuele betere opties (behalve Seagate ivm slechte ervaringen) hoor ik ook graag. _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29

br00ky

Moderator Harde Waren
MICL schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:52:
. Stroom wordt geleverd door een Corsair AX860 PSU.
Want je hangt er ook nog 3 videokaarten in?

Verder, gezien je forse budget, waarom niet nog een extra SSD voor het actieve/live gedeelte en daarnaast 1 of meerdere HDD's, of zijn je wavs te groot?

• MICL
Ik ga Protools waarschijnlijk zelf op een M.2 ssd draaien. En dan de Samsung SSD puur voor Windows, updates e.d. Ja de storage heb ik nodig voor de grote .wav bestanden maar ook voor alle plugins e.d.

Er komt 1 videokaart in gezien Pro Tools ook geschikt is voor video editing, en ik wel vrijwel zeker ben dat ik hem ook ga gebruiken voor 4k video editing. (EVGA GTX 980Ti Superclocked+ ACX 2.0+)

De reden van de PSU is eigenlijk puur omdat mijn case geen grotere atx psu's dan 160cm aan kan (Rosewill MX2) en ik voor de toekomst gewoon zeker wil zijn.

In totaal dus 3 HDD's van 5TB. 2 eigenlijk voor opslag en 1 voor alle plugins en sound libraries.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 02:24
MICL schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:50:
Ik ga Protools waarschijnlijk zelf op een M.2 ssd draaien. En dan de Samsung SSD puur voor Windows, updates e.d. Ja de storage heb ik nodig voor de grote .wav bestanden maar ook voor alle plugins e.d.
[...]
In totaal dus 3 HDD's van 5TB. 2 eigenlijk voor opslag en 1 voor alle plugins en sound libraries.
Waarom zet je dan niet gewoon een NAS in het netwerk, als je zoveel opslagruimte wilt?

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red SATA 6 Gb/s WD50EFRX, 5TB€ 207,-€ 207,-
1WD Red Network NAS HDD, 5TB€ 218,95€ 218,95
Importeer producten
MICL schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:50:
De reden van de PSU is eigenlijk puur omdat mijn case geen grotere atx psu's dan 160cm aan kan (Rosewill MX2) en ik voor de toekomst gewoon zeker wil zijn.
Is het deze kast, de Rosewill Legacy MX2-S? Waar ga je die bestellen? Ze schijnen niet meer te koop te zijn, ook niet in de Pricewatch. Of je kan een andere kast nemen.

Ik neem aan dat je mm ipv cm bedoelt :+
Er schijnen anders nog genoeg voedingen te zijn die <160 mm diep zijn (filter).
Wikipedia: ATX#Physical_characteristics

Ik zie dan ook niet in waarom je zoveel wil betalen voor een Corsair AX860.

Een 600W of zelfs 550W voeding zou dan prima moeten zijn.
http://www.guru3d.com/art...i_lightning_review,9.html
http://www.tomshardware.c...ce-gtx-980-ti,4164-7.html
Voeding advies en informatie topic - Deel 31
GTX 980 Ti
On your average system the card requires you to have a 600 Watts power supply unit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CS650M -- 80 Plus Gold, 140mm diepte€ 91,-€ 91,-
Importeer productenTotaal€ 91,-

[ Voor 23% gewijzigd door Ketho op 01-11-2015 01:37 ]

Verwijderd

Ik produceer ook en vraag mij af waar je zulke gigantische schijven voor nodig hebt?
De pc blijft jouw werkomgeving, aangezien ik aanneem dat je minimaal elke dag een back-up draait, is een nas een veel handigere oplossing.
Want even serieus, 5 TB voor plugin's en libraries?
Mijn werkschijf is 2TB (alles) en dat krijg ik met de beste wil van de wereld niet vol. (nog niet de helft)
Je kunt beter naar een kleinere en vaak vlottere schijf kijken.
Zaak is natuurlijk wel om dingen te installeren die je ook daadwerkelijk gebruikt.
Ook de voeding en het geheugen zijn behoorlijk overkill in mijn ogen.

• MICL
Pro Tools en geheugen overkill? Plugins als Kontakt en Waves zijn ontzettend geheugen slurpend. En dan heb ik t nog niet eens gehad over de 4 Firewire interfaces die er aankomen te hangen (32 in / outs) Mijn Kontakt Library is momenteel 4TB alleen al.

Even voor de duidelijkheid de overige spullen zijn al in mijn bezit. Ik heb enkel advies nodig voor de schijven.
Ketho schreef op zondag 01 november 2015 @ 01:16:

Is het deze kast, de Rosewill Legacy MX2-S? Waar ga je die bestellen? Ze schijnen niet meer te koop te zijn, ook niet in de Pricewatch. Of je kan een andere kast nemen.
Ik heb deze dus al in mijn bezit. Hij gaat in Europa door het leven als de Jonsbo UMX2.
Inderdaad MM. Ik heb weken lang mezelf bezig gehouden bij t vinden van een goede voeding. En inderdaad veel verschillende opties bekeken. De 860 is misschien overkill maar in mijn ogen gewoon futureproof.

[ Voor 47% gewijzigd door MICL op 01-11-2015 17:29 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Hebben we het nou over geheugen of opslag? Either way, toch blijft de optie van 1 grote schijf een beetje shaky. Ik zou eerder opteren voor wat kleinere schijven om risico's te spreiden als er iets corrupt raakt. Heb je ook nagedacht over back-up etc?

• MICL
br00ky schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:28:
[...]

Hebben we het nou over geheugen of opslag? Either way, toch blijft de optie van 1 grote schijf een beetje shaky. Ik zou eerder opteren voor wat kleinere schijven om risico's te spreiden als er iets corrupt raakt. Heb je ook nagedacht over back-up etc?
Geheugen alsin RAM.

En,

Ik neem de optie NAS ook zeker mee in mijn overweging alszijnde backup. Ik weet niet hoe t zit met Pro Tools & Nas en realtime schrijven dus. Daar was ik me al in aan het verdiepen. In het hele NAS verhaal alleen al, waar ik nog niet veel van afwist.
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 08:39:
Ik produceer ook en vraag mij af waar je zulke gigantische schijven voor nodig hebt?
De pc blijft jouw werkomgeving, aangezien ik aanneem dat je minimaal elke dag een back-up draait, is een nas een veel handigere oplossing.
Want even serieus, 5 TB voor plugin's en libraries?
Mijn werkschijf is 2TB (alles) en dat krijg ik met de beste wil van de wereld niet vol. (nog niet de helft)
Je kunt beter naar een kleinere en vaak vlottere schijf kijken.
Zaak is natuurlijk wel om dingen te installeren die je ook daadwerkelijk gebruikt.
Ook de voeding en het geheugen zijn behoorlijk overkill in mijn ogen.
Ik produceer niet alleen voor mezelf. Ik doe dit bedrijfsmatig. Daarbij heb ik binnen een half jaar een schijf van 3 TB gevuld met alleen de .WAV en overige ghost bestanden die Pro Tools schrijft. En dan nog niet eens de projectbestanden die ook best groot zijn. Daarnaast heb ik ook de ruimte nodig voor de ' masters ' eventuele andere zaken waaronder (tijdelijke) opslag van bijv videofiles o.i.d. Ik begrijp dat als je als producer die wellicht alleen voorjezelf produceert misschien met Cubase of FL een veel kleinere schijf nodig hebt gezien die audiofiles een stuk kleiner zijn en je qua RAM makkelijk met 8GB door t leven kan.

Maar open maar eens 5 instanties van KONTAKT en dan krijg je al gauw de "Memory is getting low" melding. En bij Pro Tools is dat net zo goed als je een dozijn aan plugins geopend hebt dat dan of de audio sync ineens wegvalt door gebrek aan memory.

Het blijft daarnaast voor mij gewoon ook (en ik denk dat veel mensen daar wel naar kijken denk ik??) prijstechnisch dingetje. Want waarom 200 neertellen voor een goeie 3tb als je misschien voor 2 tientjes meer een 5TB kan krijgen? Als het mij niet om kwaliteit had gedraaid had ik vandaag nog de 8TB schijven van Seagate aangeschaft. Die zijn in verhouding super goedkoop maar goed, ik heb al eens eerder gedonder gehad met Pro Tools en Seagate laat staan in mijn eigen thuiscomputer.

[ Voor 63% gewijzigd door MICL op 01-11-2015 17:42 ]

Verwijderd

MICL schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:31:
[...]
Ik produceer niet alleen voor mezelf. Ik doe dit bedrijfsmatig. Daarbij heb ik binnen een half jaar een schijf van 3 TB gevuld met alleen de .WAV en overige ghost bestanden die Pro Tools schrijft. En dan nog niet eens de projectbestanden die ook best groot zijn. Daarnaast heb ik ook de ruimte nodig voor de ' masters ' eventuele andere zaken waaronder (tijdelijke) opslag van bijv videofiles o.i.d. Ik begrijp dat als je als producer die wellicht alleen voorjezelf produceert misschien met Cubase of FL een veel kleinere schijf nodig hebt gezien die audiofiles een stuk kleiner zijn en je qua RAM makkelijk met 8GB door t leven kan.

Maar open maar eens 5 instanties van KONTAKT en dan krijg je al gauw de "Memory is getting low" melding. En bij Pro Tools is dat net zo goed als je een dozijn aan plugins geopend hebt dat dan of de audio sync ineens wegvalt door gebrek aan memory.

Het blijft daarnaast voor mij gewoon ook (en ik denk dat veel mensen daar wel naar kijken denk ik??) prijstechnisch dingetje. Want waarom 200 neertellen voor een goeie 3tb als je misschien voor 2 tientjes meer een 5TB kan krijgen? Als het mij niet om kwaliteit had gedraaid had ik vandaag nog de 8TB schijven van Seagate aangeschaft. Die zijn in verhouding super goedkoop maar goed, ik heb al eens eerder gedonder gehad met Pro Tools en Seagate laat staan in mijn eigen thuiscomputer.
Kijk, als je dit even vermeld had in de openingspost had dat meer duidelijkheid gegeven omtrent de situatie.
Misschien moet je eens naar deze serie kijken: http://tweakers.net/product/367105/hgst-megascale-dc-4000b/
Deze heb ik in mijn nas zitten.
Pagina: 1