Dimmer Meten / testen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-06 20:14
Goedenavond,

Op mijn werk waar wij o.a dimmers installeren/verkopen hadden wij de vraag hoe en of ik kan testen of dimmers (normale 230v dimmer) dimbare led lampen goed konden dimmen. Ik heb te horen gekregen dat sommigen dimmers niet een led lamp helemaal dimden. dus deze nog een klein beetje licht gaf.

Thuis zelf een boordje in elkaar geknutseld met een led lamp waar je een dimmer op aan kan sluiten. heb gewoon een dimmer van de bouwmarkt (Had deze nog liggen) : zie foto

Het resultaat was dat deze gewoon goed dimden maar kan dit misschien aan het wattage liggen dat zwaardere of lichtere lampen een ander effect geven of dimmers met een ander bereik, dit was een dimmer met een bereik van 60-400 watt. betekend dit dus dat als ik deze led van 6w erin heb gestopt dat deze anders reageren.

Maar nu is mijn vraag kan ik ook gaan meten aan dimmers en zo ja hoe ?
Heb het even geprobeerd met een multimeter en dan de weerstand meten maar daar kwam niet heel veel van :? . is er een manier om het wel ''goed'' te doen.
Of moet ik het ook eens testen met led lampen van een ander wattage.
Ik hoor graag tips / ideeën om dit te doen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/1e6043046bcf5b3c4eef2df1b1c86a17.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Allicht dat je je multimeter in serie aan kan sluiten tussen de lamp en de dimmer en dat je dan uitleest hoeveel amp er doorheen gaat op 25/50/75/100%. Dit kan je weer omrekenen naar watt en zien wat je "dim bereik" is.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 12:55
Wat mattie112 zegt kan worden gedaan. Echter zou een fabrikant nooit garantie geven als het blijkt dat het niet werkt, doordat je onder het gevraagde dimvermogen zit, dit kan namelijk verschillen per dimmer en kamer denk hierbij aan de temperatuur en het aantal aangesloten lampen, maar ook per aanschakelmoment.

Mijn ervaring(en), zijn dat LED dimmers het beste functioneren, ze brommen niet en je zit nooit onder het gevraagde dimvermogen.
Daarnaast zijn led dimmers gemaakt voor fase afsnijding, normale dimmers worden gemaakt voor fase aansnijding en dat vindt de elektronica erin niet bepaald leuk.

[ Voor 36% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 30-10-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Heb je wel de juiste dimmer gekocht? Je hebt namelijk Incandescent, Magnetic Low-voltage (MLV), Electronic Low-voltage (ELV), Neon/Cold Cathode (Magnetic Ballast), Electronic Fluorescent Dimming Ballast en LED Driver dimmers.

Volgens mij moet je echt specifiek een LED dimmer zoeken anders krijg je nooit goede meetresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27

SA007

Moderator Tweaking
LED lampen worden op een hele andere manier gedimd dan normale verlichting.

Effectief komt het erop neer dat de LED lamp bepaald hoever de lamp gedimd moet worden en vervolgens die hoeveelheid dimt.
De dimmer in de muur is dus niet echt de dimmer meer maar meer een signaalgever.
Een beetje fatsoenlijke LED lamp ondersteund de meest voorkomende dimmers, maar er zijn wat kanttekeningen.

De meeste dimmers hebben een minimumvermogen, LEDs zitten daar omdat ze zo zuinig zijn snel onder. Als je daaronder gaat gaat de dimmer haperen.

LEDs die je gaat dimmen kunnen raar doen als je op oude dimmers te laag dimt, LED (compatible) dimmers hebben meestal een extra afstelling waarmee je de laagste dimstand kan instellen.

Niet elke LED lamp ondersteund elke dimmer, meestal werkt het, maar garanties heb je niet tenzij je controleerd of hetzelfde dimsysteem gebruikt kan worden.
Maar dit staat weer vaak niet in de makkelijk vindbare specificaties, eigenlijk is het gewoon proberen.