Hoofdschakelaar op slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Omdat hier vaak vragen worden gesteld over de slimme meter dacht ik dat deze vraag wel in deze forumrubriek thuishoort. Heel eenvoudige vraag:

Sinds kort hebben wij nu ook zo'n slimme meter. In het algemeen heb ik daar helemaal geen vragen over. Op één ding na, rechtsonder (meter Landis & Gyr type ZCF110) zit een rode knop waarmee kennelijk de spanning kan worden afgeschakeld, want er staat er naast: "Gebruik deze knop niet als hoofdschakelaar voor onderhoudswerkzaamheden". Dus iets anders kan ik niet bedenken.

Als technicus kan ik me daarvan maar één ding voorstellen, dat is dat de schakelaar die door de knop wordt bediend geen vermogen kan schakelen, maar alleen geschikt is als scheidingsschakelaar. Op zich is dat begrip me honderd procent bekend, maar ik vraag me wel af waarom de fabrikant deze schakelaar er dan ingezet heeft. Immers voor de doorsnee klant is dit geen vertrouwde materie en daardoor hoegenaamd niet zal begrijpen waarom, ofwel hoe hij/zij dat dan wel kan gebruiken. De strekking van de tekst is volgens mij alleen maar begrijpelijk voor ingewijden, dus onderhoudsmonteurs of anderen met verstand van zaken. Namelijk eerst de groepen uitschakelen en dan pas die schakelaar en bij inschakelen in omgekeerde volgorde. Doe je dat niet, dan bestaat het risico dat je het ding ondoordacht bedient terwijl er toevallig heel veel stroom wordt gebruikt. Toch wel een vrij groot risico lijkt me, al weet ik niets over de constructie van die schakelaar, omdat hij is verzegeld.

Kortom, die slimme meter is er inmiddels al een poosje, weet iemand inmiddels het fijne hier over?

Edit:
Ik heb ook zitten zoeken op de site van Landis & Gyr met de zoekterm "smartmeter", maar niets gevonden.
Ik zie trouwens toevallig bij nadere beschouwing dat het een sticker is. Dus acht ik het heel goed mogelijk dat het een sticker is die door Aliander er op is geplakt. Of zou daar onder een Duitse of Engelse tekst staan met dezelfde boodschap?

Edit2:
Gezien enkele antwoorden die gingen over het op afstand in- en uitschakelen, een functie die er aanvankelijk in werd gebouwd en nu is uitgeschakeld, soms kun je een onbestemd gevoel ergens over hebben.
Iets in me hield me tegen om het zelf uit te proberen, met de gedachte dat ik heel misschien de schakelaar niet zelf meer in zou kunnen schakelen en hoeveel tijd het dan wellicht zou kunnen duren voor ik weer spanning zou hebben.

Uiteraard mag degene die het honderd procent zeker weet hoe het zit het uitleggen. Voorlopig vind ik dat opschrift nogal vaag.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 30-10-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 15:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Heerlijk zo'n regeltje: "Gebruik deze knop niet als hoofdschakelaar voor onderhoudswerkzaamheden" punt. Verder geen uitleg. Logische vraag blijft dan: waarom dan wel gebruiken?
Landis & Gyr maakt "slimme meters", maar schat de gebruikers niet zo slim in ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 20:33

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Goeie vraag:

Toevallig hier ook pas naar lopen zoeken omdat ik mijn groepenkast wil gaan vervangen binnenkort. Ik heb nu nog een 'oude' meter maar ik vroeg mij af of ik niet beter kon wachten op de slimme meter zodat ik de verzegeling van mijn hoofdzekering niet hoef te doorbreken. Ik kwam toen dit topic tegen:
ThinkPadd in "Zegel verbreken meterkast - heel erg?"

Gaat hier wel om een "blauwe" knop maar daar lijkt het in elk geval te werken :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dit staat in de handleiding van mijn meter:

Kamstrup 162 with breaker
This meter type has built-in disconnect function.
This means that is possible to disconnect the mains output
from the electricity meter.
The disconnection can be done locally by using the meter’s
push button, automatically by either the smart disconnect
or prepayment function, by METERTOOL for kWh meter or
remotely by a connected reading system.
The disconnection must NOT be used as a safety switch.
The meter can be re-connected via the same media
as it has been disconnected.

Toch eens meten als hij uit staat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 20:33

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Allicht dat deze zin
The disconnection must NOT be used as a safety switch.
slaat op deze zin:
Dus als jij je meter 'uit' zet zouden "ze" remote (zo begrijp ik het) de meter weer 'aan' kunnen zetten. Dus: je mag er niet op vertrouwen.

Als ik op de site van Liander (mijn netbeheerder) de handleidingen van de huidige meters er bij pak zie ik ook zaken staan in de strekking van "aan/uit schakelaar op afstand bedienbaar maar volgens de wetgeving mogen wij dit niet doen dus is deze functie uitgeschakeld"

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik lees dit als je hem zet weer aan met dezelfde knop zoals je hem hebt uitgezet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb hier maar één antwoord op, namelijk mijn twijfel of je het handmatig bedienen wel onder media kan scharen. Bovendien, als we moeten denken aan die functie van op afstand een gebruiker afsluiten, een functie die in Nederland niet wordt gebruikt en die ik daardoor aanvankelijk even vergat, denk ik dat je dat handmatig bedienen wel kan kan vergeten.

Offtopic ;)
Je hebt dat "The meter can be re-connected via the same media as it has been disconnected" vast niet letterlijk hebt geciteerd. Ik heb het niet opgezocht, meer ik denk eerder dat het "by the same media" is. Want via is niet een Engels woord.
Neem me niet kwalijk, ik kon het even niet laten.

Het schaamrood staat me op de kaken, ik zocht het toch even op in m'n Engelse woordenboek ..........

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 31-10-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:29
Interessant topic om een schop te geven. De ingebouwde schakelaars zouden ideaal zijn als je werkzaamheden in de groepenkast moet uitvoeren en daar bevoegd voor bent. Als je de zelfde voorzorgsmaatregelen neemt als wat je doet als er nog wel spanning op een deel van de groepenkast staat ben je alleen mar veiliger aan het werk. :)

Korte tijd geleden heb ik die vraag ook gestuurd via www.slimmemeters.nl. Hebben het echt uitgezocht en kreeg als antwoord dat die functie volledig uitgeschakeld is en bovendien weer het verhaal dat het niet veilig is om als hoofdschakelaar te gebruiken. Zelf denk ik dat er op mijn Kaifa MA304c nog wel zo'n schakelaar zit en dat lijkt ook in de productinfo te staan. Maar hoe bedien ik hem? http://kf-en.kaifa.cn/siteen/aspx/product_info-111.html Hebben jullie enig idee?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppieter
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 22:39
Het geheel heeft met de eisen te maken waar een schakelaar aan moet voldoen om stroomkring spanningsloos aan te mogen werken.

Een schakelaar om stroomkring spanningsloos te maken heeft minimaal xx mm contactafstand nodig om veilig te werken. Anders is het een werkschakelaar en mag deze niet gebruikt worden om circuit spanningsloos te maken om aan te werken. Zie ook NEN 1010 en NEN 3140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik weet volledig wat je bedoelt. En mogelijk wordt dat ook bedoeld met de waarschuwing die er bij staat. In de elektrotechniek heet dat "Niet onder belasting schakelen, het is maar een scheider, niet een vermogensschakelaar". Voor iedereen die een beetje ingewijd is in de elektrotechniek is dat overduidelijk en in een paar eerdere reacties is dat ook al uiteen gezet. Dus eerst alle groepen uitschakelen en dan desgewenst die knop bedienen.

Dat zou dan zondermeer veilig moeten kunnen. Maar dat was niet zozeer de kwestie. De strekking van de vraag was echter of de waarschuwing die bij die knop stond alleen maar dat aspect betekent zonder de betekenis van "Niet aankomen, want je krijgt hem niet zelf weer ingeschakeld!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butchi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05-2023
Hi,
Toch nog een late reactie.
Zover ik weet is de schakelaar bedoeld om wanbetalers af te sluiten. Dus kan de schakelaar gebruikt worden voor grote stromen.
Deze functie is in Nederland wettelijk uitgeschakeld. Of dit betekent dat de providers 'beloofd hebben' de schakelaar niet zullen gebruiken, of dat via firmware de schakelaar is uitgeschakeld, of dat de hardware verwijderd is weet ik niet. Heeft iemand al eens een slimme meter uit elkaar gehaald? NB Op youtube zijn filmpjes te zien van het uit elkaar halen van een slimme meter. (smart meter teardown). Jammergenoeg zijn dit alleen buitenlandse slimme meters. De schakelaar wordt bediend via een motortje. NB En misschien hebben ze in 'het buitenland' andere normen mbt schakelen (geen nen).

Butchi

Pagina: 1