Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 705660

Topicstarter
Een hersenspinsel: De interface tussen een computer en een mens is beperkt. Het toetsenbord wat wij nu gebruiken zal vervangen worden door een door spraak gestuurde interface. Siri, cortana etc. zullen binnenkort foutloos met onze commando’s omgaan. Maar als iedereen op een kantoor of op straat tegen zijn telefoon, of de dan gangbare gadget, gaat praten zal dit resulteren in een niet wenselijke kakofonie. Tegenwoordig kunnen lichamelijk beperkte mensen een computer spel spelen door middel van hun hersens. Denkt een persoon aan de kleur blauw, dan zal een object van een spel bijvoorbeeld naar rechts gaan, denkt een persoon aan rood, dan gaat het object de andere kant op. Ook dit is nog beperkt, maar wanneer dit doorontwikkeld wordt en de sensoren preciezer worden is het naar mijn idee mogelijk om aan een woord te denken en deze zal dan verschijnen op een computerscherm. Probleem van beperkte interface en kakofonie opgelost. Klinkt leuk toch? Nadeel is dan wel dat wanneer deze hersengolven op een afstand te lezen zijn het mogelijk is om onze gedachten te lezen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ikzelf zie inderdaad weinig echte toekomst in spraakbesturing, juist vanwege dat je geluid moet maken, wat in sociale omgeving erg ongemakkelijk is.

Ik zie mijzelf echter ook niet de hele dag met een helm van sensoren op m'n hoofd lopen om de boel met gedachten te besturen. Het op afstand uitlezen geeft waarschijnlijk weer dezelfde problemen als met hardop praten in gedeelde ruimtes.

Het toetsenbord en muis is zo slecht nog niet ;)

knip

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 31-10-2015 01:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 705660 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:00:
Klinkt leuk toch? Nadeel is dan wel dat wanneer deze hersengolven op een afstand te lezen zijn het mogelijk is om onze gedachten te lezen…
Dat "op afstand" is natuurlijk de vraag of dat wel zo realistisch is. De systemen die nu bestaan voor het detecteren van hersenactiviteit werken met een aantal sensoren die direct op je hoofd geplaatst worden. Het is niet alsof je hersenen met 5W al je gedachten in het rond aan het stralen zijn en je dat op een kilometer afstand kan uitlezen.

Je maakt dus (zonder enige onderbouwing) nogal een grote stap van "hey, handig, we kunnen apparaten bedienen met onze gedachten" naar "oh shit, dan kunnen ze dus ook op afstand onze gedachten lezen".

Wat je natuurlijk wel kan afvragen is of zo'n systeem dat werkt met 'hersenbediening' behalve de 'commando's' die je stuurt, ook je andere gedachten kan lezen en daarmee bijvoorbeeld advertenties voorschotelt die aansluiten bij je gedachten (of detecteert hoe je reageert op advertenties om daar toekomstige advertenties weer op aan te passen). En met een beetje pech wil de NSA ook wel een kijkje nemen in je bovenkamer. Dat is dan niet direct op afstand uitlezen van hersengolven, maar indirect wel als je ze lokaal uitleest op een apparaat dat aan het internet hangt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Eerlijk gezegd denk ik eerder naar handgebaren gaan of eye control, als vervanger van de toetsenbord en muis. Inprincipe doen we nu al bijna hetzelfde maar dan met touchscreens. Sommige telefoons (samsung galaxy), hebben al eyetracking.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wel is de vraag wat nou je doel is met de post. Hoe zie jij deze ontwikkeling en hoe zou jij dat in de toekomst gebruikt zien worden?

[ Voor 60% gewijzigd door gambieter op 31-10-2015 01:08 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 00:26
De FBI werkt wel al vele jaren met lasers om gesprekken te kunnen afluisteren door te stralen op objecten die achter een raam staan. Alles vibreert wat effect heeft op het terugkerende lasersignaal in de sensor.

Nu ben ik geen neuroloog maar wellicht zijn hersenen ook wel op een soort vergelijkbare manier op afstand uit te lezen in de toekomst.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sir_Hendro schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:49:
De FBI werkt wel al vele jaren met lasers om gesprekken te kunnen afluisteren door te stralen op objecten die achter een raam staan. Alles vibreert wat effect heeft op het terugkerende lasersignaal in de sensor.

Nu ben ik geen neuroloog maar wellicht zijn hersenen ook wel op een soort vergelijkbare manier op afstand uit te lezen in de toekomst.
Kun je met een laser elektromagnetische velden detecteren/lezen dan? Geluid is inderdaad een trilling, maar de stroompjes uit je hersenen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eyetracking in combinatie met gebaren lijkt mij ook heel fijn werken en dat zal ook zeker de revue passeren.

Over woorden en gedachten: zo'n interface zou moeten kunnen leren. Hersens verschillen onderling en de manier waarop een woord 'geproduceerd' wordt ook. Je zou een soort van recordknopje moeten hebben dat je ingedrukt houdt tijdens het in gedachten uitspreken van een woord, aan deze opname van de gedachte zal je dan de betekenis moeten koppelen. Een paar keer testen en klaar voor het volgende woord.

Het op een afstand afluisteren van gedachten is inderdaad een paar stappen verder. Maar geef het een paar decennia en ook dat zal gebeuren... (althans, dat denk ik dan hè)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het toetsenbord is naar mijn mening steeds bijzonder efficient communicatie middel tussen een mens en computer. De kracht zit in de bijzonder lage leercurve. Iedereen kan met een toetsenbord aan de gang en voor geoefende gebruiker is het vele mate efficiënter en ergonomischer als het gebruik van een muis of touchscreen.

Een muis heeft dan weer het voordeel dat je enorm precies kan doseren. Een touchscreen of touchpad weet dit aardig te evenaren, maar is nou eenmaal minder ergonomisch. Al is het muis vs touch verhaal ook sterk afhankelijk van de opbouw van de GUI.

Spraakbesturing is eigenlijk meer een noodzakelijk kwaad als je handen niet beschikbaar hebt en enige voordeel van gedachtebesturing is dat er geen geluid bij nodig is, maar hiervoor lever je wel de privacy op je gedachte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:22:
Spraakbesturing is eigenlijk meer een noodzakelijk kwaad als je handen niet beschikbaar hebt en enige voordeel van gedachtebesturing is dat er geen geluid bij nodig is, maar hiervoor lever je wel de privacy op je gedachte in.
Ik zie een toetsenbord juist als een noodzakelijk kwaad. Wij mensen communiceren al millennia op een zeer geraffineerde manier die gereduceerd moest worden om ons in staat te stellen om met een apparaat te communiceren. Taal, spraak en zintuigen zijn allemaal perfect op elkaar afgesteld, als dat mogelijk zou zijn tussen mens en machine, waarom zou je dan een toetsenbord prefereren? Natuurlijk zijn Siri en Cortana nu nog niet in staat om een goed alternatief te zijn. Maar dit komt, dat weet ik zeker.

En nog iets. Zelfs geschreven taal kan verdwijnen. Ook dat is een reductionistische manier van communiceren. Het zou nog wel een tussenliggend kunnen medium zijn, of dat er altijd een transcriptie is van de communicatie. Maar het is in de nabije toekomst niet meer nodig om iets op te schrijven om over een grotere afstand te communiceren of om iets vast te leggen. Daarom denk ik dat zelfs dat uiteindelijk niet meer nodig zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

En ik denk niet dat het makkelijk is om die techniek zo toe te passen als jij beschrijft. Want nu kunnen wij alleen hersengolven oppakken als je hoofd vol met sensoren zit. Als je telefoon dit al zou kunnen opvangen, hoe zou die dan kunnen weten welke hersengolven bij welk persoon horen?

[ Voor 72% gewijzigd door gambieter op 31-10-2015 01:09 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MB113 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:35:
[...]

Nee, dat staat er niet, 'wat' is informeel en veel gebruikt in spreektaal. Ik quote:

[...]

Dat mensen het overal te pas en te onpas gebruiken betekent niet dat het juist is.
Ik quote: 'Het boek dat ik lees verdient nog steeds de voorkeur, al komt wat heel vaak voor, zoals ook de Algemene Nederlandse Spraakkunst vermeldt. Zeker in de schrijftaal wordt het boek dat hoger gewaardeerd dan het boek wat'

Hier wordt het niet zo zwart-wit gesteld. Ik denk dat er geen absolute waarheid bestaat over wat en dat en ik denk dat dat beter is dan wat in de zin:D. Taal is iets dat leeft en iets dat leeft evolueert en door evolutie zullen er ook tussenvormen zijn. Maar voor nu: ik zal proberen om dat te gebruiken in plaats van wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik zie het niet zo gebeuren eigenlijk... terwijl ik dit topic lees zit ik bij mijn hoofd nog bij de vrije training van de F1 die ik net gevolgd heb... mijn gedachten flitsen dus heen en weer van het topic naar een raceauto en weer terug... dat zal een rommelig zooitje worden.... (om maar te zwijgen over hoe vaak de gemiddelde man per dag aan sex denkt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:het spellings- en taalfoutengezeik stopt nu direct. Er is wat gesnoeid.

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 31-10-2015 01:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429654

Leuk idee, maar we hebben nog wel even te gaan. Jaar geleden dat ik me met brein-machine interfaces heb bezig gehouden, maar de keuze is eigenlijk tussen 1 heel grove signalen oppikken van buiten of 2 afstervende neuronen¹ als je electroden op de cortex zet. Wat soms ook gebeurt is niet neuronen, maar spieren gebruiken om machines/computers te instrueren, daar hebben we er een heleboel van, die we kunnen trainen om signalen af te geven. Die zijn een stuk robuster en slijten niet. Nadeel is dan weer wel de resolutie...

1: Freire ea 2011, comprehensive analysis of tissue preservation and recording quality from chronic multielectrode implants, in PLoS ONE Nov 2011 vol 6 issue 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Toch is dit een bedenkelijke ontwikkeling om uit te gaan dat we devices aan kunnen sturen met gedachten en hersengolven. We diskwalificeren zo een hele grote groep mensen om dit te gebruiken zoals "vrouwen met blond haar" bijvoorbeeld.....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wuk? Leg die eens uit? Waarom diskwalificeer je daarmee groepen mensen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Bij een topic kick van 2 jaar oud verwachten we meer inzet dan alleen een een linkdrop, deze gaat dus op slot.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.