Nieuwe iMac, stresstest?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
Zonet geleverd staat er hier voor het eerst een iMac 27” 5K op mijn bureau :)

Nu zou ik deze graag eens aan enkele testen wil onderwerpen om te kijken of deze voor de komende jaartjes onder diverse stressmomenten zijn mannetje wel kan staan.

Zelf had ik de volgende software al gevonden om de iMac eens flink te stressen!
Graag wilde ik weten of er buiten degene die ik al gevonden heb, er nog interessante tools zijn :?

TGPro: https://www.tunabellysoftware.com/tgpro/
Keep your Mac cool. Control fan speeds, monitor temperatures and find faulty sensors.

Istatmenus: https://bjango.com/mac/istatmenus/
Monitors: CPU & GPU, Memory, Network, Disk usage & activity, Sensors

Cpusetter: http://www.whatroute.net/cpusetter.html
It can also enable/disable hyperthreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:04
Prime95 :)

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Prime95 en dan de torture test, daarnaast kan je nog unigine heaven/valley laten draaien om de gpu een beetje op zn kop te geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
Naast bovenstaande test applicaties kan je de CPU kloksnelheid makkelijk in de gaten houden met CPU-X. Bij hoge temperaturen willen CPU's nog wel eens fors naar beneden klokken in een behuizing waar de warmte niet optimaal afgevoerd kan worden.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn vraag is dan; waarom zou je er vanuit gaan dat ie het niet gaat halen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Prime95, is hiervoor inderdaad een prima programma.
@MikeyMan
Alleen CPU-X lijkt al gedateerd te zijn.

Waarom zou ik deze iMac nu niet aan de stresstest onderwerpen?
Ben ik zeker dat deze goed geassembleerd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Zonet was ik een BD film naar een MKV-bestand aan het converteren met DVDFab.
Een minuut later beginnen de fans van de iMac 27” 5K voluit te blazen en lees ik de volgende gegevens van het programma TG Pro uit.
Uit voorzorg heb ik bewerking vroegtijdig afgebroken en maak me nu toch wel ernstige zorgen :( .

Gegevens van mijn iMac zijn de volgende.
Processor: i7 6700K
Geheugen: 8GB
SSD 512GB
Videokaart: AMD Radeon R9 M395 2GB

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/iMac/Schermafbeelding%202015-11-02%20om%2016.52.39_zpsjxu9pdhp.png

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/iMac/Schermafbeelding%202015-11-02%20om%2016.53.39_zpsnspikh6w.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Hoezo zorgen? Omdat de fans op max draaien en de CPU er werkt aan heeft?

Check: http://barefeats.com/imac5k9.html

[ Voor 23% gewijzigd door ViNyL op 02-11-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 22:12
Moris schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:12:
Zonet was ik een BD film naar een MKV-bestand aan het converteren met DVDFab.
Een minuut later beginnen de fans van de iMac 27” 5K voluit te blazen en lees ik de volgende gegevens van het programma TG Pro uit.
Uit voorzorg heb ik bewerking vroegtijdig afgebroken en maak me nu toch wel ernstige zorgen :( .

Gegevens van mijn iMac zijn de volgende.
Processor: i7 6700K
Geheugen: 8GB
SSD 512GB
Videokaart: AMD Radeon R9 M395 2GB

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik denk dat het beter is om geen computer te kopen..., en gewoon de rekenmachine te gaan gebruiken...., waar bang zijn als de FAN op 100% staat? Mijn Y500 staat ook regelmatig op 100% als ik een spelletje aan het spelen ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Fan op 100% is geen probleem, een CPU op 100 graden wel lijkt me.....

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
HeatWave schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:21:
Fan op 100% is geen probleem, een CPU op 100 graden wel lijkt me.....
Inderdaad!
Het gaat me wel hier om de CPU die eventje de 100° aantikt, lijkt me met deze temperaturen geen lang leven te lijden :( Het monitorpragramme meld me dat het geen gezonde temperaturen zijn en kleurt deze temperatuurbalk dan ook volledig rood.

Wanneer ik via het programma "CPUSetter" de hyper threading uitzet, wordt de CPU wel koeler en gaan de fans rustiger draaien, uiteraard kan dit niet de bedoeling zijn :(

Update:
Wanneer ik via het programma "CPUSetter" hyper threading van de i7 uitzet, word de CPU koeler en gaan de fans een heel stuk rustiger draaien?
Als dit de oplossing is kan ik toch net zo goed voor een i5 3.3 GHz kiezen, toch 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Schermafbeelding%202015-11-02%20om%2021.50.17_zpsaxngiz9i.png

[ Voor 60% gewijzigd door Moris op 02-11-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
De monitor software geeft alleen aan wat daarin als 'ongezonde' threshold is ingesteld. Als je die op 200 graden als max zet zit je ineens in de middenmoot :)

Ik lees in alle reviews en tests eigenlijk wel dat de iMac 5k veel warmer wordt dan een iMac zonder 5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
ViNyL schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:53:
Ik lees in alle reviews en tests eigenlijk wel dat de iMac 5k veel warmer wordt dan een iMac zonder 5k.
Blijkbaar gaat het dan vooral om de maximum specs, hoogste CPU+GPU.
Bij de wat lagere specs ben ik de warmte (5K) problemen niet eerder tegen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Hij is pas te warm als hij uitvalt :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waar baseer je jouw mening op dat 100 graden aantikken ongezond is voor hardware? Intel CPUs letten op zichzelf en dat doen ze prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 08:14

BiLo

PSN: toiletcleaner

sebastius schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:26:
Waar baseer je jouw mening op dat 100 graden aantikken ongezond is voor hardware? Intel CPUs letten op zichzelf en dat doen ze prima!
Volgens mij is the general rule of thumb: hoe hoger de temperatuur des te korter de levensduur?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
sebastius schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:26:
Het gaat me hier niet alleen om de warmte!!!!
(al lijken me deze temps echt niet gezond)

Aangezien ik hier in de huiskamer een stille iMac wens, blazen de fans op volle snelheid bij volledige belasting van de CPU. Zelfs na een tijdje blijven de fans om de CPU temperatuur naar beneden te krijgen op maximaal draaien, dus stiller dan dit gaat het nooit worden :(

Enig alternatief lijkt me om deze om te ruilen voor een i5 3.3GHz (6600)

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 03-11-2015 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

DylanE schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:33:
[...]

Volgens mij is the general rule of thumb: hoe hoger de temperatuur des te korter de levensduur?
Dus volgens jouw redenering moet je je computer maar nooit aanzetten want dan slijt ie..
Het is niet relevant, anders zou Intel de temperatuur grens wel lager zetten als hij bij deze temperatuur onacceptabel veel zou 'slijten'.
Moris schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:36:
[...]

Aangezien ik hier in de huiskamer een stille iMac wens, blazen de fans op volle snelheid bij volledige belasting van de CPU. Zelfs na een tijdje blijven de fans om de CPU temperatuur naar beneden te krijgen op maximaal draaien, dus stiller dan dit gaat het nooit worden :(

Maar zit jij altijd dan BD films te converteren? Ik mag toch hopen dat het wel acceptabel stil is als je 'normaal' gebruik maakt van de mac.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
MB113 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:48:
[...]
Maar zit jij altijd dan BD films te converteren? Ik mag toch hopen dat het wel acceptabel stil is als je 'normaal' gebruik maakt van de mac.
Niet alleen BD film, maar ook eigen videofilms en diverse audio-formaten die gebruik maken van hyper multithreading.

Wat betreft hyper threading!
Wanneer ik via het programma "CPUSetter" hyper threading van de i7 uitzet, word de CPU een stuk koeler en gaan de fans veel rustiger draaien?
Als dit de oplossing is kan ik toch net zo goed voor een i5 3.3GHz kiezen, toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Wat een onzin, waarom koop je dan een high end iMac? Om hem te ontzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 10:11
Als je hyperthreading uit zet dan wordt er minder werk verzet, dus dan zal de chip minder warm worden ja.
Een i5 zal waarschijnlijk ook iets minder warm worden, maar bij dergelijk gebruik ook niet geluidloos.

Dat je een stil systeem verwacht prima, maar bij dergelijk zware taken als converteren van video is het imo een onrealistische eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
DGonlag2 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:06:
Als je hyperthreading uit zet dan wordt er minder werk verzet, dus dan zal de chip minder warm worden ja.
Een i5 zal waarschijnlijk ook iets minder warm worden, maar bij dergelijk gebruik ook niet geluidloos.
Net dit gevonden i5 vs i7.
http://www.hardwareluxx.c...600k-skylake.html?start=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Logisch toch? De i7 is een krachtigere processor die meer werk verzet. Logisch dat die wat meer stroom verbruikt en wat warmer wordt.
Een processor die op z'n max werkt ga je echt niet stil en koel krijgen, zeker niet in een behuizing als de iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
In dat geval dien ik te achterhalen hoeveel koeler en stiller een i5 iMac tov de i7 zal zijn.

Of mag ik er vanuit gaan dat het uitzetten van de hyper threading op de i7 via CPUSetter hiervan een goed voorbeeld geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Moris schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:21:
In dat geval dien ik te achterhalen hoeveel koeler en stiller een i5 iMac tov de i7 zal zijn.
Waarom dien je dat te achterhalen?

Volgens mij dien je gewoon te accepteren dat het apparaat dat je gekocht hebt zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Bosmonster schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:28:
[...]
Waarom dien je dat te achterhalen?
Volgens mij dien je gewoon te accepteren dat het apparaat dat je gekocht hebt zo werkt.
Mijn windows PCs hebben nooit deze herrie vertoont en dit zelfs met een intel Q6600.
Deze haardroger op mijn bureau valt helaas niet onder mijn normen!!
Verder lijkt me de iMac aan deze hoge temperauren, na de garantieperiode geen lang leven te hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Joh ik heb een i5-750 dagelijks op volle temperaturen gehad, en die doet dat nog steeds prima. Totaal nog steeds op originele koelpasta en oem koeler. Ik snap dat dat lawaai niet leuk is maar je zit nu wel in een andere behuizing als een desktop, en dan ook nog zware taken uitvoeren. Het is echt niet zo raar hoor. En dat levensduur verhaal, dat gaat echt wel even mee hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Moris schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:00:
[...]

Mijn windows PCs hebben nooit deze herrie vertoont en dit zelfs met een intel Q6600.
Verder lijkt me de iMac aan deze hoge temperauren, na de garantieperiode geen lang leven te hebben :(
Je hebt er niet aan gedacht dat de ruimte in een iMac beperkt is, en er dus geen flinke koeler op zit?

Dan heb je inderdaad twee keuzes:

1. terugbrengen en een ander model kiezen met mindere specs
2. terug naar zelfbouw en gewoon een flinke koeler in je kast.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
Moris schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:21:

Of mag ik er vanuit gaan dat het uitzetten van de hyper threading op de i7 via CPUSetter hiervan een goed voorbeeld geeft?
Nee, kan je melden dat een i5 iMac of MacBook niet koeler zal zijn onder load, heb hier een rMBP i7 en een MBA i5, beide gaan janken qua fan en hitte met converteren van video, beide gaan richting de 99-101graden doen het al 1 en 3 jaar dus zal wel meevallen qua slijtage Ik denk dat je lekker naar een Windows pc moet met een fatsoenlijke case met afdoende airflow en koeling.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Moris schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:00:
[...]

Je zelfbouw PC's hebben waarschijnlijk wel wat meer ruimte gehad dan een all-in-one.

Misschien had je beter een Mac Pro kunnen nemen als ik het zo hoor (of gewoon weer een zelfbouw PC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Ik vind het geklaag over de iMac's CPU temperatuur een beetje "overbodig"; In praktijk belast je 'm toch zelden voor langere tijd op 100%?

Mijn macbook pro blaast ook lekker als-ie aan het werk is, maar in praktijk ligt de CPU voornamelijk te slapen en hoor je de koeling niet. Als je echt zwaar werk op je apple wil doen, breng je imac terug en haal een mac pro of een goedkopere imac en een 2e (zelf-bouw-like) PC om je zware werk te laten uitbesteden.

[ Voor 33% gewijzigd door Gamebuster op 03-11-2015 12:52 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Jeroenneman schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:57:
[...]
Je hebt er niet aan gedacht dat de ruimte in een iMac beperkt is, en er dus geen flinke koeler op zit?

Dan heb je inderdaad twee keuzes:

1. terugbrengen en een ander model kiezen met mindere specs
2. terug naar zelfbouw en gewoon een flinke koeler in je kast.
Enerzijds heb ik deze iMac niet zelf gebouwd en hoef ik hiervan zoals zo vele consumenten niet van op de hoogte te zijn, anderzijds zijn dit zaken waar Apple toch wel rekening mee had moeten houden!

Intussen heb ik al wel te horen gekregen dat wanneer je de hyperthreading van een i7 (6700K) uitzet, je de prestaties, warmte, koeling v/d fans, enz kan benaderen en dus mag vergelijken met die van een i5 (6600K). Zoals ik reeds eerder schreef, heb ik gisteren ter experiment de hyperthreading van de i7 uitgezet, met als gevolg de CPU nog steeds onder volle belasting behoorlijk koeler werd en de fans rustiger draaiden. Met dit laatste valt er naar mijn normen en ventilatorgeluiden best te leven en lijkt me de logische stap nu richting de i5 3.3GHz (6600) te gaan.

Kortom, liever wat mindere specs en een rustigere koele iMac, dan een haardroger op mijn bureau/huiskamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Wat ga je ooit doen op je iMac dat je van plan bent dat-ie continue op vol vermogen staat te blazen? iMac is een client om hard aan te kunnen werken zonder traagheid, niet om zwaar te belasten met langdurig rekenwerk.

[ Voor 36% gewijzigd door Gamebuster op 03-11-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Gamebuster schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:50:
Ik vind het geklaag over de iMac's CPU temperatuur een beetje "overbodig"; In praktijk belast je 'm toch zelden voor langere tijd op 100%?.
In dat geval heb je ook geen i7 nodig, hé :)
Je koopt deze configuratie om deze ten volle te benutten, dus ja 100% CPU-belasting mag gerust een hele dag aanhouden, want daar is ie nou eenmaal voor ontworpen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Moris schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:57:
[...]

Je koopt deze configuratie om deze ten volle te benutten, dus ja 100% CPU-belasting mag gerust een hele dag aanhouden, want daar is ie nou eenmaal voor ontworpen!!
Echter is ie daar dus blijkbaar NIET voor ontworpen. Iig niet met de stilte die jij wenst.Wat je met dit gegeven doet, moet je echter zelf beslissen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
[...]

Vanwaar de keuze eigenlijk voor een iMac tov. een zelfbouw systeem met dezelfde / beter specificaties? Beetje gezond verstand en je snapt dat de koeling hard zijn best moet doen in een iMac vanwege de crappy airflow.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
[...]

De i7 kan veel meer dan enkel hard rekenen; Virtualisatie enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kram Nelook
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-03-2023
Ik heb ooit een iMac 5K overwogen als pro werkbak (foto/video professional) maar na veel revieuws te lezen over het throttelen bij intensief gebruik ga ik toch voor een Mac pro.

Ik heb het idee dat iMacs steeds meer een consumenten product is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Nu online

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Tjonge wat een toestand.

Ik heb vrijwel vanaf het begin de iMac K5 i7, 16Gb, 256 FD en de M295X.

En ja, natuurlijk wordt die af en toe warm, en zeker de 100 graden. Maar niet zo vaak (een keer of 8 afgelopen jaar) De gemiddelde temperatuur in iStat is denk ik 38/40 gr.
Ik heb er geen last van. En soms hoor je de ventilator, ja ...ff
Daarbij vind ik persoonlijk dat het al een stuk prettiger is onder EC.

Bij elke nieuwe serie iMac's hebben we deze discussies. Ik zou gewoon lekker gaan genieten van een top machine met veel plezier. Mocht het toch fout gaan heb je garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Montana op 03-11-2015 15:01 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Zonet met de support van Apple contact gehad, waarbij het voorstel was om dit exemplarisch geval om te ruilen.
Ben zeer benieuwd of dit om een exemplarisch geval gaat of het totale omruil naar een i5 configuratie gaat worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moris schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:36:
[...]

hoort dat niet zo dan? :+
doe ik al jaren zo iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:59:
[...]
hoort dat niet zo dan? :+
doe ik al jaren zo iig.
Kijk aub eerst even naar de plaatjes!
De fans draaien bij volledige CPU-belasting gewoon op Full-speed, hierdoor zakt de CPU-temperatuur lichtjes naar beneden +/ 96C er is dus bij deze herfst temperaturen zelfs geen rek meer over 8) 8) 8) 8) 8) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tja, ik wil geen haat verspreiden, maar je weet toch al van tevoren dat een iMac (zijnde scherm met alle hardware erachter) echt geen geweldige temperaturen gaat geven?

Het is en blijft een desktop chip die in een zeer kleine ruimte al zijn warmte kwijt moet kunnen, het is niet voor niks dat deze CPU's vaak gekoeld worden door grote koeltorens of waterkoeling.

Nu even over slijtage, een CPU kán wel kapot gaan door "slijtage". Maar, dit is fysiek ook niet echt mogelijk. Het zijn idioot kleine schakeltjes die ja of nee kunnen zeggen, en dan eigenlijk de hele wereldbevolking op 300mm2 ;P. Hoe dan ook, een CPU krijgt stroom op een lage spanning (meestal rond de 1,2-1,5 volt) maar met een hoge stroomsterkte c.q. Ampère. Die stroom was origineel 230V op een lage sterkte, waarna dit is omgezet in 12V door je voeding waarna dit weer wordt omgezet naar die lage spanning. Al die schakels die de stroom omzetten hebben denk ik meer "slijtage" te voortduren dan de chip zelf.

Het is niet voor niks zo dat ik mijn retro-gaming PC met een Athlon 1Ghz uit 1998 zo kan opstarten, deze chips waren niet idioot zuinig door de inefficiënte productieprocessen van die tijd. Ik weet niet precies hoeveel ze verbruiken, maar het zal niet ver afliggen van een moderne Intel Core i5 6600K. Hoe vaak heb je gehoord dat een CPU zelf het begeeft? Ik persoonlijk nog nooit, en ik houd mij iedere dag met hardware bezig. het is altijd iets anders, zoals dus bijvoorbeeld de voeding of de VRM's van het moederbord.

Dat je CPU 100 graden wordt is misschien geen leuke gedachte, maar die dingen hebben zo veel beveiliging ingebouwd dat je echt al je draaiende PC in een vuur moet gooien wil hij misschien kapot gaan, en dan nog durf ik te beweren dat het eerder je moederbord is wat het loodje legt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:11 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
JCE schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:50:
Sorry, is dit een serieus topic of ben je maar een geintje aan het maken?

Je komt eerst lekker stoer doen, want je wil je Mac stress testen en ik heb toch een goede gekocht want hij moet zijn mannetje staan >:) >:) >:) >:) >:)

Vervolgens blijkt dat ding het inderdaad wel warm te krijgen, en is er paniek in de tent gaat-ie niet stuk?!?! :'( :'( :'( :'(

Als je van de schrik bekomen bent begin je te mopperen dat een bloedsnelle CPU en dito GPU in een hele kleine "kast" (aka achter het scherm gepropt) toch wel veel herrie nodig hebben om de warmte weg te voeren. :( :( :( No shit sherlock :')

En dan heb je nog geluk dat Apple Support je wijsmaakt dat dit wel een uitzondering is. Ik kan je vertellen dat de volgende iMac 5K precies hetzelfde gedrag gaat vertonen. Tenzij je niet meer durft natuurlijk :')
Wat is er nu fout om je iMac, pc, laptop, enz… te stressen?
Lijkt me overigens een prima idee om binnen de doa erachter te komen of de hardware, configuratie, systeem, enz.. inderdaad zijn mannetje kan staan, in dit geval niet dus :( :(

Het ding ‘iMac” loopt tov mijn zeer koele Mac Mini met rustig draaiende fan, op hete kolen :)
Deze Mac Mini zit overigens ook in een zeer kleine behuizing gepropt, toch draait deze MM met volle CPU-belasting uren verder als een koele kikker met een zacht briesje.
Als referentie zet ik hier tov mijn Mac Mini i7 en diverse laptops, dus geen PCs met zware koelers, etc..!

Ik hoop van harte dat het om een exemplarisch geval gaat, indien niet gaat deze als einde verhaal gewoon terug als omruiling naar een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gok zomaar dat die i5 op 100% ook aardig blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
MikeyMan schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:07:
Gok zomaar dat die i5 op 100% ook aardig blaast.
Wrong :)

Hier een plaatje waar ik de i5 naboots, door hyperthreading bij de i7uit te zetten.
Kijk eens aan :9~ _/-\o_
De fan draait hier nu net als mijn Mac Mini met een zacht briesje en heeft indien het nodig zou zijn, nog meer als voldoende reserve in petto om de CPU tijdens wat warme dagen te koelen :)

Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/iMac/Schermafbeelding%202015-11-03%20om%2019.05.41_zpsk11zrmrt.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus: je had behoefte aan een i7. Die blijkt -als je het daadwerkelijk gebruikt- herrie te maken. Dus dan maar een i5, want die maakt geen herrie?

Hoewel ik me ten zeerste afvraag of dit een representatieve test is zo.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2015 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
man man man.. Moris, je vraagt om hulp maar neemt vervolgens van niemand wat aan..
Wat een onzin zeg, hyperthreading uitzetten en dan is een i7 ineens een i5? waar haal je het vandaan ?

*snip* dit is meer iets voor de HK

Ik zie honderden iMacs per jaar, ik stresstest ze allemaal op verschillende manieren om klachten naar boven te krijgen..

Zal ik je eens een geheimpje vertellen?

Ze blazen allemaal als ze gestresst worden

ps: ze worden ook allemaal 90-100~ graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Daedalus op 03-11-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
8)7 Een i5 nabootsen met een i7 door hypertreading uit te schakelen en dan zeggen dat een i5 dus stiller zal zijn.

Wat joon boven mij al aangeeft... ze blazen allemaal bij 100% belasting!
Indien een PC NIET zou blazen bij 100% belasting zou ik mij pas ernstige zorgen gaan maken...

Indien je een mega prestatie bak wilt die 100% stil blijft zou ik persoonlijk een watergekoelde zelfbouw machine in een andere ruimte plaatsen met wat lange kabels naar de woonkamer naar je losse scherm toe ;-)

Ik vind persoonlijk dit topic meer een "Apple bash" dan een "stress test"
Het is mijn inziens niet meer dan logisch dat hij herrie gaat maken. 5K scherm zal de nodige performance vragen + i7 in kleine behuizing en dan video gaan converteren.

Het zou mij niet verbazen als de i5 zelfs eerder begint te blazen :D
Tenzij je daar ook de hypertreading uitschakelt natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 04-11-2015 06:25 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Thalaron schreef op woensdag 04 november 2015 @ 06:25:
Wat joon boven mij al aangeeft... ze blazen allemaal bij 100% belasting!
1) Indien een PC NIET zou blazen bij 100% belasting zou ik mij pas ernstige zorgen gaan maken...

2) Het zou mij niet verbazen als de i5 zelfs eerder begint te blazen :D
1) Mijn kleine teen weet ook wel dat er bij een volle CPU-belasting, de fans gaan blazen :)

Alleen is het zo, dat de fans hier bij deze koele dagen nu al op de allerhoogste stand en volume (rpm) draaien, wat wil zeggen dat er bij deze CPU-temperaturen van +/- 96° geen reserve meer over is voor de warmere dagen. Dit betekent dat de ventilators nu al moeite hebben om de CPU te koelen en bijgevolg de kloksnelheid van de CPU aan het terugschroeven is, het zal er bij warmere dagen helaas niet beter op worden.

Ik hoop dat de ventilators/koeling bij de volgende i7 met een volle CPU-belasting niet op zijn maximum hoeft te draaien, er mag naar mijn mening best wel wat reserve over zijn :)

Misschien wel te wijten aan de thermal paste of maandagmodel :) :) :) :? :?

2) De i5-6600 @ 3.30GHz. ... Clockspeed: 3.3 GHz, Turbo Speed: 3.9 GHz, No of Cores: 4,
Heeft een lagere Max TDP: 65 W en zal bijgevolg minder warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Kan dat die in principe minder warmte produceert, maar dan zal die alleen maar langer op turbo lopen en minder snel terugklokken, waardoor je effectief waarschijnlijk op zelfde temperaturen terecht komt.

Niet zo gek ook, die CPU's zijn nou eenmaal gemaakt om veel werk te verzetten. Dat ze heet worden is prima, dat is ook niet gevaarlijk, anders zouden ze wel eerder terugklokken.

Dat daarbij de fans hard gaan draaien is logisch. Ik begrijp dat het vervelend is als je een stil systeem had verwacht, maar ik ben er 99% zeker van dat alle volgende iMacs precies hetzelfde gaan hebben.
Dat wordt hierboven ook al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
DGonlag2 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:20:
Kan dat die in principe minder warmte produceert, maar dan zal die alleen maar langer op turbo lopen en minder snel terugklokken, waardoor je effectief waarschijnlijk op zelfde temperaturen terecht komt.

Niet zo gek ook, die CPU's zijn nou eenmaal gemaakt om veel werk te verzetten. Dat ze heet worden is prima, dat is ook niet gevaarlijk, anders zouden ze wel eerder terugklokken.

Dat daarbij de fans hard gaan draaien is logisch. Ik begrijp dat het vervelend is als je een stil systeem had verwacht, maar ik ben er 99% zeker van dat alle volgende iMacs precies hetzelfde gaan hebben.
Voor het werkelijke verschil tussen de twee CPU's, zie dit: http://www.tomshardware.c...ore-i5-6600k,4252-11.html

Er is ongeveer een 25W hogere TPD voor de 6700K getest in vergelijking met de 6600K (met de K, in de iMac zit de standaard 6600 zonder K en heeft dus een lager TDP 65watt tov 95watt).

Scroll naar beneden naar de samenvattende tabel en de grafiek om de kern temperaturen tijdens het testen te zien (zelfde heatsink is er voor beide CPU’s gebruikt). Het lijkt erop dat de i5 hier een stuk koeler is (~ 20 graden C).

i5 (6600 - TDP 65watt)
i5 (6600K met de K - TDP 95watt)
i7 (6007K - TDP 95watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Hahaha, dit topic is echt te hilarisch voor woorden :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Leuk Leesvoer dit. XD

maar 1 opmerking. Hoe kom je erbij dat je Mac mini veel minder herrie maakt? Dat ding stijgt onder volle belasting op. En dan heb je ook nog eens een dual core ipv een quad. Groot verschil.

Maatgoed het hele verhaal vind ik persoonlijk echt hilarisch en ik denk dat ze bij Apple care ook gedacht hebben wtf is dit dan.

Je koopt een powerhouse en je vind em te veel lawaai maken? Zou wat zijn als ie geen herrie zou maken.

Mijn Macbook maakt ook herrie als ik hem een aantal uur vol aan de bak zet met proteinfolding of alignements maken.maarja ik heb em gekocht omdat er moeilijk veel rekenkracht in zit dus dan mag het wel. Komt nog eens bij dat hij stukken stiller is dan de gemiddelde gamekoelkast laptop met slechtere hardware.

al met al zijn jouw ervaringen dus niet wat ik zelf ervaar en snap ik ook niet hoe je er bij komt. vooral het uitschakelen van hyperthreading op de i7. Hoe is dat vergelijkbaar met een i5? Die heeft toch ook gewoon HT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
supersnathan94 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:35:
maar 1 opmerking. Hoe kom je erbij dat je Mac mini veel minder herrie maakt? Dat ding stijgt onder volle belasting op. En dan heb je ook nog eens een dual core ipv een quad. Groot verschil.
Heb je als je niet leest wat er staat 8)7
Mijn Mac Mini is immers een i7 QuadCore 2.3GHz, SSD256GB, 16GB ram :)

Wat mij betreft :)
Als de koeling op een “gloednieuwe machine” de CPU niet onder de 90 graden C kan houden bij volledige belasting, is dit een falen. Misschien als deze iMac een jaartje oud wordt dan ben ik er zeker van, dat de warmte problemen helemaal beginnen op te dagen (dwz vollast zeer dicht tot voorbij de 100 graden) omdat het een indicatie kan zijn, van bv versleten koelpasta, etc..maar het is voor mij onaanvaardbaar om met een nieuwe iMac/PC nu al tegen de maximale Tjunction temperatuur van de CPU te werken!

Kortom, de ventilatie schiet hier bij mijn exemplaar al te kort, door op zijn maximum snelheid die voortdurend aangehouden blijft om de CPU maar net onder de 100° C te houden in deze nochtans zeeeer koele dagen!

Volgende week wordt de nieuwe iMac met eenzelfde configuratie geleverd, hierbij zal ik snel weten of het nu een exemplarisch geval was of niet. En er dan ruimte overblijft om zowel de CPU te koelen en de fanspeed terug te kunnen schroeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Moris op 05-11-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Ik had het anders moeten verwoorden: Ik heb een mac mini i5 dual. "je" was meer algemeen. Maar zelfs dan ie het helemaal raar, want je mac mini zal dezelfde "symptomen" hebben dan.

Wat ik me afvraag is wat je precies bedoelt met deze koele dagen? Zoveel temperatuur verschil als buiten is er immers binnen niet. Dat zal een aantal graden verschillen, maar niet 15 tot 20 zoals dat buiten vrij vaak gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 14:57
Ook ik vond het een zeer amuserend verhaal om te lezen, maar nu het wat kalmer is wil ik ook eens reageren met een vraag naar de TS.

Ik vraag me namelijk af of je voor dit soort taken geen Mac Pro hebt overwogen? Waarom ben je voor het topmodel iMac (in eerste instantie een consumenten product) gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
DGonlag2 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:20:

Nu wou ik graag toch eens zelf met eigen ogen een iMac i5 5K aan net dezelfde test onderwerpen als mijn i7.
Rekening houdend met een binnentemperatuur van 21°C en een stofvrije nieuwe iMac, wou ik eens kijken of de ventilatie hier wel van voldoende reserve is voorzien om de CPU enerzijds onder 100% belasting te kunnen koelen, en anderzijds voldoende reserve aan boord heeft, om op dit moment niet continu op zijn maximale toerental te draaien.

Omdat er in de Apple winkel in demo enkel een iMac 5K late 2014(Haswell i5 3.5GHz 4690 zonder K) TDP 84Watt)) voorhanden was en deze toch net een hogere TDP heeft t.o.v. de iMac 5K late 2015 (Skylake 3.3GHz 4690 zonder K TDP van 65Watt), leek deze test me wel de moeite waard.

Aan de resultaten te zien, was ik zeer aangenaam verast dat er tussen beide iMac ’s een groot verschil was te zien, en dit in zowel bij koeling van de processor als in het geluid van de ventilatie. De i5 is met een 100% belasting op de CPU, zo goed als bijna niet hoorbaar.

CPU temperatuur bij 100% belasting:
i5 +/- 75°C
i7 +/- 97°C (en gaat terugklokken)

Snelheid van de fans:
i5 +/- 1.195 rpm (zacht draaiende koeling).
i7 +/- 2850 rpm (maximale snelheid = geen reserve)

iMac 5K (late 2014) Haswell i5 3.5GHz 4690 zonder (K) TDP 84Watt + M290X
Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/iMac/Schermafbeelding%202015-11-06%20om%2013.55.45_zpse455oifj.png

iMac 5K (late 2015) Skylake i7 3.3GHz 6600 zonder (K) TDP 95Watt + M3955
Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/iMac/Schermafbeelding%202015-11-02%20om%2018.35.13_zpsffogayio.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Wanneer verwacht morris dat ie in het dagelijks gebruik gaat lopen blazen ? Bij mij (i7/5k) gaat ie alleen blazen als ik een filmpje in flash gebruik (in chrome - vreselijke software) voor de rest alleen bij wat renderen in FCP, niet zo vreemd. "Oude" iMacs deden het niet anders en die werken na 6+ jaar nog prima.

Frapant detail, als ik mn PC aan zet en ga met mn Oculus Rift even Alien Isolation spelen(op 4k met dsr - i7/4790k+780ti), blaast ie als een malle, ondanks dat ik m niet hoor als ik "normaal" met het beestje aan het werk ben.

maw: Je draait programmaatjes om je apparaat te kunnen laten blazen - en dan uiteindelijk huilie doen.
Een soort pleonasme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
z1rconium schreef op zondag 08 november 2015 @ 10:29:
Wanneer verwacht morris dat ie in het dagelijks gebruik gaat lopen blazen ? Bij mij (i7/5k) gaat ie alleen blazen als ik een filmpje in flash gebruik (in chrome - vreselijke software) voor de rest alleen bij wat renderen in FCP, niet zo vreemd. "Oude" iMacs deden het niet anders en die werken na 6+ jaar nog prima.

Frapant detail, als ik mn PC aan zet en ga met mn Oculus Rift even Alien Isolation spelen(op 4k met dsr - i7/4790k+780ti), blaast ie als een malle, ondanks dat ik m niet hoor als ik "normaal" met het beestje aan het werk ben.
Nogmaals!
Dat de fans bij 100% CPU-belasting voluit gaan blazen, weet mijn kleine teen ook!

Het punt is dat de ventilatie nu al reserve tekort komt en reeds op zijn maximale toerental zit om de CPU die overigens op +/- 96°C blijft, te kunnen koelen. Wat gaat dit in de zomer dan kunnen betekenen?
Je investeert immers wel stevig in een i7 om deze net als andere processors te kunnen belasten, toch.. dan zou het toch de bedoeling mogen zijn om deze CPU langdurig tijdens het renderen, converteren, enz.. te mogen belasten!!!

Net zoals ik al jaartjes mijn oude Mac Mini met QuadCore i7 probleemloos zware taken voorschotelde, zonder dat hierbij de ventilatie te kort schoot om de CPU te koelen, en ja deze blaasde ook…. echter was er hier nog wel sprake van reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Het apparaat restored hier zijn temperatuur in no-time. In de zomer betekend dat niks anders. Aan de andere kant, ik heb m nog nooit op 2800rpm gehoord/gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Mixpower schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:28:
Hahaha, dit topic is echt te hilarisch voor woorden :+
Dat vinden ze op MacRumors ook al. Daar was de conclusie dat z'n iMac gewoon doet wat normaal is. Als je de machine toch altijd op z'n max hebt zitten dan wordt ie inderdaad erg warm maar dat betekent ook dat je zeer waarschijnlijk de verkeerde hardware hebt gekocht omdat je eigenlijk geen enkele ruimte hebt. Machines als een iMac zijn ook niet echt bedoeld voor workloads waarbij de cpu langdurig op z'n max loopt. Dan zit je in het territorium van de workstations (bij Apple komt alleen de Mac Pro daarvoor in aanmerking) en misschien zelfs al de rekenclusters.

Ik merk er met mijn iMac 5K in ieder geval niks van. Deze heb ik gekocht ter vervanging van mijn Mac Pro en qua performance zie ik niet dat die twee elkaar ontlopen (getest met het draaien van meerdere "yes" commando's in zowel de lokale Terminal als binnen een aantal vm's plus het draaien van een aantal andere benchmarks tegelijkertijd; het systeem was duidelijk druk want ik kon amper dingen afsluiten, leek bijna te hangen). Qua geluidsproductie en warmte ook niet. Waar het verschil zit is het scherm (erg top), het stroomverbruik (is nu gehalveerd) en geluidsproductie (de iMac is overall stiller dan mijn Mac Pro). Ik heb wel gemerkt dat de GPU belasten makkelijker voor hogere temperaturen zorgt (in zowel de Mac Pro als de iMac). Wat me echter ook opviel was de recovery want die was sneller dan ik had verwacht. Binnen een paar minuten was de temperatuur weer op het niveau van wat standaard browse en office werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Gelukkig was de omruiling naar een nieuw exemplaar, ondanks de vele discussie met het nodige onbegrip hier, meer dan de moeite waard. :) :) :) :) :)

Uit mijn laatste metingen is nu zeer duidelijk gebleken dat het voorgaande "exemplarisch" model, toch wel een probleem rondom koeling had :(

Zo zag je bij het 1ste model bij 100% CPU-belasting, dat de fanspeed (2850 RPM) continu op zijn maximum stond :?

Bij dit 2de model gaat het met een 100% CPU belasting gelukkig wel de goede richting uit en komt de faxspeed nu echt niet hoger dan 2280 RPM. Ook valt me bij dit 2de model sterk op, dat de koeling bij 100% CPU belasting nu veel minder snel in de hoge toeren klimt dan voorheen het geval was.

Ik mag dus zeggen dat er nu wel sprake is van enige reserve om de CPU te koelen en het geluidsniveau er duidelijk ook wat rustiger is op geworden.

Eindelijk kan ik deze iMac i,7 waarvoor deze aankoop bedoeld was, nu zonder zorgen gebruiken, en hoef me dus door een veel rustigere draaiende fan niet meer te ergeren aan het stevig blazende geluid. :*)

100% speedfan (slechte koeling)]
Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/iMac/Schermafbeelding%202015-11-02%20om%2018.35.13_zpsffogayio.png

Speedfan (stillere koeling met reserve))
Afbeeldingslocatie: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/iMac/Schermafbeelding%202015-11-10%20om%2017.04.59_zpsk5fdgv7y.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:09

Grin

Ride si sapis.

Je hebt helemaal 100% gelijk Moris, geniet nu maar van je iMac...

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Moris
Grin schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:37:
Je hebt helemaal 100% gelijk Moris, geniet nu maar van je iMac...
Thnx ;)

Yes *O* *O* *O* *O*
Eindelijk een iMac waar de koeling bij 100% CPU belasting met de nodige reserve naar behoren werkt :) :)
Pagina: 1