Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo,

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem.
Mijn externe harddisk van LaCie (er zit overigens een Seagate Barracuda 7200.10 500Gb in) begon een paar jaar geleden na jaren van trouwe dienst wat rare geluiden te maken (tikken) bij het opstarten van mijn PC. Ik liet mijn PC daarom maar steeds aanstaan. Toen we een paar weken op vakantie gingen heb ik de boel echter wel uitgezet en ja hoor, bij thuiskomst bleek de harddisk niet meer te willen opstarten. Er staan foto's en video's op die ik helaas nergens anders meer heb vastgelegd. Ik heb de harddisk daarom losgekoppeld en in een doos bewaard (weggooien kan altijd nog).

Af en toe geprobeerd om dat ding weer aan de praat te krijgen (beetje schudden en tikken), maar niets hielp.
Als ik hem aansluit gebeurt er weinig. Hij begint niet te draaien of te tikken (het 'normale' opstartgeluid). Ik heb hem uit de behuizing gehaald om het beter te kunnen bekijken en beluisteren. Het enige merkbare verschil: als je de voedingsstekker in de harddisk steekt begint er een zacht gezoem. Als je dan de aan/uit schakelaar indrukt gaat er een ledje branden (oranje; normaal bij een werkende harddisk zou dat rood moeten worden) en wordt het gezoem nóg zachter. De ventilator gaat niet draaien.
Op de pc gebeurt er al helemaal niets (geen nieuw apparaat gevonden, geen driver die geïnstalleerd moet worden o.i.d.).

Nu kwam ik laatst op Youtube wat filmpjes tegen met ideeën hoe zo'n disk weer draaiend te krijgen: bijv. harddisk openmaken en als de koppen dan op de schijven 'vast' zitten, deze dan terugschuiven naar parkeerstand en klaar-is-kees.
Dus de stoute schoenen aangetrokken. Harddisk opengemaakt en inderdaad: de koppen zitten vast op de schijven (het zijn er 3 dus 6 koppen). Maar er is op geen enkele manier beweging in te krijgen (uiteraard niet met brute kracht gedaan, maar ik had verwacht dat ze tamelijk moeiteloos naar de parkeerstand getrokken konden worden). De schijven en koppen zien er overigens, voor zover zichtbaar, goed uit: geen krassen of ingesleten kop etc.

Nu zijn er naar mijn mening 3 mogelijke oorzaken: de voeding is defect (want ventilator draait niet, maar het ledje brandt wel), de controller is defect of de harddisk en/of koppen zélf zijn defect (of bijv. het motortje).

Mijn vragen:
Hoe zou ik erachter kunnen komen wat er mis is met mijn harddisk? En is dit herstelbaar? Stel dat ik een identieke werkende harddisk op de kop zou kunnen tikken (ik heb er al één gevonden), kan ik daarmee dan mijn defecte harddisk op de één of andere manier weer werkend krijgen. Het hoeft in principe alleen maar om één keer een back-up van dat ding te maken. Daarna kan de boel naar de schroot.

Kortom, heeft het nog zin dat ik mijn defecte harddisk nog langer bewaar?

Ps Ik heb op het forum gezocht naar soortgelijke problemen maar niet iets kunnen vinden wat er precies op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
Heb je al overwogen om je drive rechtstreeks aan je moederbord te hangen? Is No.1 in het oplossen van 'gecrashte' externe HDD's.
Na het openmaken van zo'n disk verwacht ik niet veel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Na deze opeenstapeling van fouten geef ik je weinig hoop meer. Je kreeg al een signaal dat hij langzaam stuk ging, dat heb je genegeerd. Nu het toch is gebeurt heb je hem open gemaakt en daarmee enorm veel stof geïntroduceerd. Dan is hij echt goed defect.
Ik zou m gewoon weg mikken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23

Nibbz

Postmaster General

Harddisk open maken is een big no no.. Ik zou hem ook maar weggooien

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
Tsurany schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:25:
Na deze opeenstapeling van fouten geef ik je weinig hoop meer. Je kreeg al een signaal dat hij langzaam stuk ging, dat heb je genegeerd. Nu het toch is gebeurt heb je hem open gemaakt en daarmee enorm veel stof geïntroduceerd. Dan is hij echt goed defect.
Ik zou m gewoon weg mikken.
Ja, ja, wrijf het er maar in.
Ik had destijds al het idee dat hij het niet lang meer zou maken en in mijn vakantie bedacht om hem te vervangen zodra ik weer thuis was. Wat ik mij echter niet had gerealiseerd was dat er nog spullen op stonden die ik graag had willen veiligstellen.
En over dat openmaken. Op de youtube filmpjes doen ze dat ook en blijkt dat het 'gewoon' kan. Stof wordt naar een filtertje geblazen zodra de schijf gaat draaien. In ieder geval krijgen ze de schijf ermee aan de praat. Vraag me niet voor hoelang, maar zoals gezegd: ik hoef er maar één keer een kopie van te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
freelh schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:21:
Heb je al overwogen om je drive rechtstreeks aan je moederbord te hangen? Is No.1 in het oplossen van 'gecrashte' externe HDD's.
Na het openmaken van zo'n disk verwacht ik niet veel meer...
Ik heb alleen laptops in huis. De HD kan ik dus niet aan een moederbord hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Jasaba schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:58:
[...]

Ik had destijds al het idee dat hij het niet lang meer zou maken en in mijn vakantie bedacht om hem te vervangen zodra ik weer thuis was. Wat ik mij echter niet had gerealiseerd was dat er nog spullen op stonden die ik graag had willen veiligstellen.
En over dat openmaken. Op de youtube filmpjes doen ze dat ook en blijkt dat het 'gewoon' kan. Stof wordt naar een filtertje geblazen zodra de schijf gaat draaien. In ieder geval krijgen ze de schijf ermee aan de praat. Vraag me niet voor hoelang, maar zoals gezegd: ik hoef er maar één keer een kopie van te trekken.
Als het "gewoon" kan zouden er geen exorbitante bedragen gevraagd worden voor data recovery.
Ter refferentie zo ziet een haar o.i.d. er uit op een HDD, zelfs als deze voor het oog schoon lijkt kan hij al te verontreinigt zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.deadhardrive-data-recovery.com/wp-content/uploads/clean-room-deadhardrive.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Morocius op 30-10-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je er 600 euro (no cure no pay) voor over hebt om die foto's terug te krijgen voor dat je de schijf weggooit:

http://www.datarecoverynederland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:36
Jasaba schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:58:
[...]

We zijn hier niet om elkaar dingen in het gezicht te wrijven. Een schijf open maken is gewoonweg vragen om problemen, zeker in een thuis omgeving. (of had je de badkamer hier speciaal voor ingericht?)

Een haartje of zelfs een vinger afdruk is genoeg om de kop te beschadigen. Bron.

Het filter wat erin zit is om schijven in staat te stellen dezelfde druk als de buitenwereld te handhaven. Er is dus geen 'flow' in de zin van 'mijn schijf start op, begint met draaien en de centrifugaal krachten met bijbehorende airflow drukken alle stofjes zo weer het filter in'.

Mocht er dusdanig waardevolle data op staan, dan kan dat filmpje/bedrijf, wat eerder in dit topic werd vermeld, uitkomst bieden. Ja hier schroeven ze de schijf ook uit elkaar pas na een 'pre-analyse'. Op dat moment is de schijf letterlijk afgeschreven, klaar om nog 1 laatste maal gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
LinuX-TUX schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:26:
[...]

We zijn hier niet om elkaar dingen in het gezicht te wrijven. Een schijf open maken is gewoonweg vragen om problemen, zeker in een thuis omgeving. (of had je de badkamer hier speciaal voor ingericht?)

Een haartje of zelfs een vinger afdruk is genoeg om de kop te beschadigen. Bron.

Het filter wat erin zit is om schijven in staat te stellen dezelfde druk als de buitenwereld te handhaven. Er is dus geen 'flow' in de zin van 'mijn schijf start op, begint met draaien en de centrifugaal krachten met bijbehorende airflow drukken alle stofjes zo weer het filter in'.

Mocht er dusdanig waardevolle data op staan, dan kan dat filmpje/bedrijf, wat eerder in dit topic werd vermeld, uitkomst bieden. Ja hier schroeven ze de schijf ook uit elkaar pas na een 'pre-analyse'. Op dat moment is de schijf letterlijk afgeschreven, klaar om nog 1 laatste maal gebruikt te worden.
Zo bedoelde ik het niet. Waar het mij in eerste instantie om ging is of iemand aan de hand van de beschreven symptomen kan aangeven of de voeding, dan wel de controller, dan wel de harddisk zélf defect is. Als het nl. uitsluitend aan de voeding en/of controller zou liggen, en de schijf is op zich in orde (afgezien van de stofdeeltjes die er nu in- en opzitten), dan moet het toch herstelbaar zijn en zou ik het zelf m.b.v. een identieke harddisk moeten kunnen oplossen.
Maar inderdaad, uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om die data recovery (dank voor de tips hierboven) en die 600 euro heb ik er misschien wel voor over ook. Zeker bij no-cure-no-pay.

Allen, zo ver bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
FYI
Een harde schijf an sich is een redelijk betrouwbaar ding (als ze geen tikken of stoten krijgt). Het printplaatje tussen schijf en USB+voeding is echter van minder kwaliteit.
Zo heb ik 3-4 externe HD's versleten, allen met dezelfde symptomen als de jouwe. Wanneer ik deze echter uit de enclosure haalde en aan de SATA hing, was er geen enkel probleem te bespeuren (en die schijven werken nu nog, maar niet meer op USB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je geeft aan dat je de head niet meer kunt bewegen, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat de schijf/leeskop vast zit op de platters. Oftewel vv, hier heb je alleen tooling voor nodig en die zijn nogal prijzig.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Dat is toch stictioning? Sommigen zijn er in geslaagd de kop los te duwen voorzichtig .. Daarna direct alle data eraf en foto's voortaan op Flickr, daar heb je meer opslag dan op je hdd.

Wikipedia: Stiction

Echter NOOIT!! weggooien, je weet niet of je het ooit er een keer over hebt, of dat recovery zelf betaalbaarder wordt.. Of datje de 100.000 wint etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Jasaba schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:00:
[...]

Ik heb alleen laptops in huis. De HD kan ik dus niet aan een moederbord hangen.
Ja en, wat je in huis hebt vraagt niemand? Dan regel je dat je het wel ergens kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
pennywiser schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:38:
[...]

Ja en, wat je in huis hebt vraagt niemand? Dan regel je dat je het wel ergens kan..
Ok. Niet zo snel de moed opgeven dus. Ik zal eens kijken of iemand uit mijn kennissenkring mij hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
rikadoo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:27:
Je geeft aan dat je de head niet meer kunt bewegen, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat de schijf/leeskop vast zit op de platters. Oftewel vv, hier heb je alleen tooling voor nodig en die zijn nogal prijzig.
Ik kon de head een heel klein beetje bewegen. Hij zit niet vastgeplakt of zo. Maar op YouTube trokken ze 'm met een tandartshaakje rustig naar de parkeerstand. Daar was bij mij geen sprake van. Het leek eerder dat hij op het scharnierpunt vast zat. Verder ben ik ook wat head replacing tools tegengekomen. Inderdaad prijzig (voor een paar stukjes plastic), maar dan moet je mogelijk ook nog een nieuwe head aanschaffen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
pennywiser schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:32:
Dat is toch stictioning? Sommigen zijn er in geslaagd de kop los te duwen voorzichtig .. Daarna direct alle data eraf en foto's voortaan op Flickr, daar heb je meer opslag dan op je hdd.

Wikipedia: Stiction

Echter NOOIT!! weggooien, je weet niet of je het ooit er een keer over hebt, of dat recovery zelf betaalbaarder wordt.. Of datje de 100.000 wint etc.
Voorlopig gooi ik hem nog niet weg. Maar sinds dat moment vertrouw ik geen enkele opslag meer. Alle (belangrijke) data is op meerdere media opgeslagen. Beter één kopie/image te veel dan te weinig. En foto's etc. staan tegenwoordig ook in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik raadt je aan mijn vorige werkgever een belletje te geven: harddisk-recovery.nl
Vraag dan naar het fototarief en/of het foto/videotarief, die staan niet vermeld op de webite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
freelh schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:20:
FYI
Een harde schijf an sich is een redelijk betrouwbaar ding (als ze geen tikken of stoten krijgt). Het printplaatje tussen schijf en USB+voeding is echter van minder kwaliteit.
Zo heb ik 3-4 externe HD's versleten, allen met dezelfde symptomen als de jouwe. Wanneer ik deze echter uit de enclosure haalde en aan de SATA hing, was er geen enkel probleem te bespeuren (en die schijven werken nu nog, maar niet meer op USB).
Welk printplaatje bedoel je precies? Dat waar de voedingstekker van de adapter en usb ingaat of de printplaat op de harddisk (dat is toch de controller)? Ze zijn met elkaar verbonden door de ultra-ata cable en de voedingstekker voor de harddisk. De fan en het ledlampje zitten op de eerste.
BTW Het is dus ultra-ata en geen sata. Dat is toch niet hetzelfde? Of schrijf ik nu iets doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Komt er op neer, haald de schijf uit de usb case, en sluit hem op een moederbord aan. Via een ultra ata / pata lintkabel dus. Het usb printje bedoelt hij. Daar heb je slechte gevallen tussen zitten idd.

Als dat niet werkt, en de kop zit niet vast zoals je zegt, heb je vrijwel 0% kans dat je het zelf kunt oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Data is alleen waardevol als er een reserve kopie van is, liefst zelfs twee.

Mensen zeggen wel dat data belangrijk is, maar wat mensen zeggen is niet relevant. Mensen zeggen zoveel.

Het gaat er om wat mensen doen.

Als mensen niet eens nadenken over de veiligheid van hun data, hoe belangrijk is die data dan?

Als die data belangrijk voor je is dan is het zeker die honderden tot duizenden euro's waard om nog een recovery poging te wagen, ondanks dat de disk eigenlijk al verknoeid is.

Maar mijn stelling is: er was geen backup, dus de data was helemaal niet belangrijk in the first place.

Voor diegenen die dit ooit lezen: ga nooit zelf data recovery doen, neem je verlies, ga naar een professioneel bedrijf en betaal de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jasaba schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 00:35:
[...]
BTW Het is dus ultra-ata en geen sata. Dat is toch niet hetzelfde? Of schrijf ik nu iets doms?
Dat hangt er van af wat je een ultra-ata noemt. Er zijn slechts 2 soorten ata voor huis-tuin-en-keukenschijven: P-ata en S-ata. Die P-ata kun je makkelijk herkennen, dat is een bandkabel met zo'n 40 aders naast elkaar, een brede kabel en connector dus. Een S-ata kabel is heel smal en heeft maar een "paar" contactpunten in vergelijking met de P-ata kabel.

P-ata:
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2005/11/23/pc_interfaces_101/pata_connector_udma_host.jpg

S-ata:
Afbeeldingslocatie: http://images.wisegeek.com/sata-cable-connected-to-a-drive.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Q: Stellen dat data niet belangrijk is als er geen backup van is, is kul. Mensen zijn van nature gemakszuchtig, en hebben een 'Het zal mijn tijd wel duren' of 'Mij overkomt dat niet' mentaliteit. Dat is niet verstandig, maar ja, je kunt niet over alle risico's in het leven gaan nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
sypie schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:08:
[...]
Dat hangt er van af wat je een ultra-ata noemt. Er zijn slechts 2 soorten ata voor huis-tuin-en-keukenschijven: P-ata en S-ata. Die P-ata kun je makkelijk herkennen, dat is een bandkabel met zo'n 40 aders naast elkaar, een brede kabel en connector dus. Een S-ata kabel is heel smal en heeft maar een "paar" contactpunten in vergelijking met de P-ata kabel.

P-ata:
[afbeelding]

S-ata:
[afbeelding]
Dan is het dus P-ata. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
Q schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:49:
Data is alleen waardevol als er een reserve kopie van is, liefst zelfs twee.

Mensen zeggen wel dat data belangrijk is, maar wat mensen zeggen is niet relevant. Mensen zeggen zoveel.

Als mensen niet eens nadenken over de veiligheid van hun data, hoe belangrijk is die data dan?

Als die data belangrijk voor je is dan is het zeker die honderden tot duizenden euro's waard om nog een recovery poging te wagen, ondanks dat de disk eigenlijk al verknoeid is.

Maar mijn stelling is: er was geen backup, dus de data was helemaal niet belangrijk in the first place.

Voor diegenen die dit ooit lezen: ga nooit zelf data recovery doen, neem je verlies, ga naar een professioneel bedrijf en betaal de prijs.
Tja, als je er zo tegenaan kijkt, weet ik er ook nog wel een paar. Ik heb ook nog ergens een doos met tapes en video cassettes, maar mijn tape- en videorecorders zijn al lang geleden gesneuveld en nooit vervangen. Ik weet niet eens meer wat erop staat dus staan ze op de nominatie om weggekieperd te worden. Wat niet weet wat niet deert. Ooit waren ze ook heel 'belangrijk' voor mij. Dat weet ik nog wel. Dus daarom bewaar ik die doos nog even.

Eerlijk gezegd had ik de harddisk al afgeschreven en ook al emotioneel afscheid genomen van de 'belangrijke' data. En dan blijkt na verloop van tijd dat daar best mee te leven valt. Zo belangrijk bleken die foto's dus niet meer te zijn. Door die filmpjes op YouTube kreeg ik echter ineens weer hoop dat de harddisk of tenminste de data erop misschien te redden was. Maar niet tegen elke prijs. Vandaar mijn vragen aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
TommyboyNL schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 00:20:
Ik raadt je aan mijn vorige werkgever een belletje te geven: harddisk-recovery.nl
Vraag dan naar het fototarief en/of het foto/videotarief, die staan niet vermeld op de webite.
Bedankt. Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:21
Toch vraag ik me af waarom je ervoor kiest voor:
HDD aan het falen > HDD faalt > HDD testen 3x > HDD in doos > YouTube > HDD openschroeven > Hulp vragen

In plaats van:
HDD aan het falen > Hulpvragen

Of desnoods:
HDD aan het falen > HDD faalt > HDD testen 3x > HDD in doos > YouTube > Hulp vragen

Er worden hier bijna wekelijks wel vragen gesteld wat te doen met een falende HDD.

Oftewel:
Q schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:49:
Ik sluit me overigens aan bij degene die zeggen dat je je HDD door hem open te schroeven definitief kapot heb gemaakt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
CurlyMo schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:01:
Toch vraag ik me af waarom je ervoor kiest voor:
HDD aan het falen > HDD faalt > HDD testen 3x > HDD in doos > YouTube > HDD openschroeven > Hulp vragen

In plaats van:
HDD aan het falen > Hulpvragen

Of desnoods:
HDD aan het falen > HDD faalt > HDD testen 3x > HDD in doos > YouTube > Hulp vragen

Er worden hier bijna wekelijks wel vragen gesteld wat te doen met een falende HDD.

Oftewel:

[...]

Ik sluit me overigens aan bij degene die zeggen dat je je HDD door hem open te schroeven definitief kapot heb gemaakt.
Als er bij mij iets stuk gaat probeer ik het eerst zelf te repareren. Als dat niet gelijk lukt ga ik hulp zoeken. Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of er staat wel iets op Internet/youtube wat bruikbaar is. Zo heb ik al een aantal apparaten weer werkend gekregen. Maar inderdaad, er zijn grenzen. Als complexe apparaten zoals de huidige generatie tv-toestellen het begeven, dan kun je er beter van afblijven. En dat gold misschien ook voor die harddisk. Zoals gezegd: ik had er min of meer al afscheid van genomen (destijds was data recovery nog peperduur), maar kreeg toch weer een beetje hoop door bemoedigende how-to's op YouTube.
In de toekomst zal ik vóór zo'n riskante actie nog wel 2 keer nadenken cq hulp/advies zoeken.

Ik begrijp overigens nog steeds niet goed wat er zo fout is aan het openmaken van een harddisk. Bij zo'n recovery centrum doen ze het ook en bovendien krijgen ze schijven voor onderzoek aangeboden die de ergste omstandigheden hebben meegemaakt (brand, waterschade, val etc. ). En zo te zien kunnen ze daar nog wat mee. Hij wordt er natuurlijk niet beter van. Dat begrijp ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Jasaba schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:14:
[...]

Als er bij mij iets stuk gaat probeer ik het eerst zelf te repareren. Als dat niet gelijk lukt ga ik hulp zoeken. Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of er staat wel iets op Internet/youtube wat bruikbaar is. Zo heb ik al een aantal apparaten weer werkend gekregen. Maar inderdaad, er zijn grenzen. Als complexe apparaten zoals de huidige generatie tv-toestellen het begeven, dan kun je er beter van afblijven. En dat gold misschien ook voor die harddisk. Zoals gezegd: ik had er min of meer al afscheid van genomen (destijds was data recovery nog peperduur), maar kreeg toch weer een beetje hoop door bemoedigende how-to's op YouTube.
In de toekomst zal ik vóór zo'n riskante actie nog wel 2 keer nadenken cq hulp/advies zoeken.

Ik begrijp overigens nog steeds niet goed wat er zo fout is aan het openmaken van een harddisk. Bij zo'n recovery centrum doen ze het ook en bovendien krijgen ze schijven voor onderzoek aangeboden die de ergste omstandigheden hebben meegemaakt (brand, waterschade, val etc. ). En zo te zien kunnen ze daar nog wat mee. Hij wordt er natuurlijk niet beter van. Dat begrijp ik ook wel.
Verschil is dat jij thuis in de open buitenlucht bent, en bij een repair/recovery center ze een cleanroom gebruiken.

Hier een mooi filmpje :) Het geluid wat je hoort is de afzuiging / over en onderdruk.

YouTube: Cleanroom Demo of Hard Drive Data Recovery

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jasaba schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:14:
Ik begrijp overigens nog steeds niet goed wat er zo fout is aan het openmaken van een harddisk. Bij zo'n recovery centrum doen ze het ook [...]
Die stelling kan je natuurlijk altijd opwerpen. Op YouTube zie je ook dat een ingenieur een meterkast openmaakt, dan kan ik dat toch zelf ook? Of een medisch programma waarin hartchirurgie wordt uitgelegd. Het punt is nu juist dat zij professionals zijn en precies weten wat ze doen en jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mijzelf schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:15:
@Q: Stellen dat data niet belangrijk is als er geen backup van is, is kul. Mensen zijn van nature gemakszuchtig, en hebben een 'Het zal mijn tijd wel duren' of 'Mij overkomt dat niet' mentaliteit. Dat is niet verstandig, maar ja, je kunt niet over alle risico's in het leven gaan nadenken.
Je zou verwachten dat mensen in ieder geval nadenken over de belangrijkste risico's in het leven. Als je dat niet doet en dan verlies je al je foto's van je kinderen, dan heb ik geen last van schadenfreude, maar ik sta er wel redelijk met afstand naar te kijken.

Mijn stelling Van data mag je pas zeggen dat zij belangrijk is als er een actuele backup van is is een beetje bedoeld om mensen te porren zodat ze er over na denken.

Ik zou willen dat het een 'meme' wordt. Data is alleen belangrijk als je er een backup van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:45:
[...]

Mijn stelling Van data mag je pas zeggen dat zij belangrijk is als er een actuele backup van is is een beetje bedoeld om mensen te porren zodat ze er over na denken.

Ik zou willen dat het een 'meme' wordt. Data is alleen belangrijk als je er een backup van hebt.
Het lijkt wel filosofie.
Wat ik dan vind, we willen teveel bewaren. Panisch zijn sommige mensen erover.

Raak je de fotos kwijt van je kinderen, denk je dat dat een ramp is? Echt niet. Zolang je de kinderen -of hun liefde- niet kwijtraakt (maar dat gebeurd op de een of andere reden wel vaak).

Een maatje van me was zo de trouwfotos kwijt. CRISIS.
Jaartje later lag die in scheiding. Dat was pas crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
Reepje schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:15:
[...]

Het lijkt wel filosofie.
Wat ik dan vind, we willen teveel bewaren. Panisch zijn sommige mensen erover.

Raak je de fotos kwijt van je kinderen, denk je dat dat een ramp is? Echt niet. Zolang je de kinderen -of hun liefde- niet kwijtraakt (maar dat gebeurd op de een of andere reden wel vaak).

Een maatje van me was zo de trouwfotos kwijt. CRISIS.
Jaartje later lag die in scheiding. Dat was pas crisis.
Helemaal mee eens eigenlijk. Nu ik er eens serieus over nadenk, gaat het mij meer om de 'sport' of uitdaging (of irritatie desnoods) dan om de content an sich. Ik heb jarenlang - analoge - foto's gemaakt. Kiekjes beter gezegd. In 2002 de overstap gemaakt naar digitaal. En ongeveer vanaf 2008 digitaal via smartphones met cloud opslag. In mijn collectie zit nu een gat van pakweg een jaar of 5. Dat steekt. Maar aan de andere kant: hoe vaak bekijk ik de foto's eigenlijk die ik nog wèl heb? Bijna nooit moet ik bekennen.

En afgelopen week overkwam mij nog iets aparts. Van één van mijn minder vaak gebruikte laptops had ik meerdere images in een map op een externe harddisk staan. Na de overgang op Windows 10 besloot ik de laatste Windows 7 image te behouden voor het geval ik terug zou willen. De andere images konden weg. Nu heb ik het wel eens meegemaakt dat je een bestand wilt deleten en dat dan de hele map waarin dat bestand staat verwijderd wordt. Geen nood. Dan haal je die map weer terug en gooi je alsnog het bedoelde bestand weg. Maar als het bestand te groot is voor de prullenbak kan dan niet. En die images zijn in het algemeen erg groot. Na akkoord op die 'waarschuwing' was ik dus de hele map kwijt inclusief het image dat ik wilde behouden. Even mijzelf voor mijn kop geslagen en toen bedacht: ach, waarom zou ik eigenlijk nog terug willen naar Windows 7? Maar voor hetzelfde was het een map geweest met 'belangrijke' data. Ik bedoel maar: hoe goed je ook probeert om te gaan met je gegevens, een foutje is snel en makkelijk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Jasaba schreef op zondag 01 november 2015 @ 00:04:
Maar voor hetzelfde was het een map geweest met 'belangrijke' data. Ik bedoel maar: hoe goed je ook probeert om te gaan met je gegevens, een foutje is snel en makkelijk gemaakt.
Behalve als je goede backups hebt :)

Pagina: 1