• Inoble
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-10-2025

Inoble

Denkt Koning te zijn

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met een vraagje, Ik heb een AMD FX9590 alleen nog geen mobo.
Nu zag ik dat de "officiële moederborden" maar een handjevol was voor deze stroomvreter.

Daar zat onder andere een Crosshair Formula V Z tussen. Maar nu staat er in de V&A een Crosshair Formula V (zonder Z dus :p) maar die wordt niet officieel ondersteund, is dit nou ook echt het geval of draait iemand thuis toevallig deze setup zonder problemen.

Een M5A99FX R2.0 schijnt ook voldoende te zijn, maar niet om te zeggen dat ROG heer en meester is maar kan me niet voor stellen dat dat bord meer fases heeft dan een "oud" ROG bord.

ps; PSU voor deze build is een RM850 van Corsair

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Inoble

[ Voor 0% gewijzigd door Inoble op 30-10-2015 16:10 . Reden: Foutje met merk -_- ]

No guts, no glory| Nikon D610/Z50 Tamron SP 15-30 F2.8, 90 F2.8 macro, Sigma 150-500 Nikon 50 1,4G, 70-210 F4, SB-900

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De FX9590 is echt een energieslurpend beest waardoor een moederbord met enorm goede stroomvoorziening cruciaal zal zijn; het TDP van de FX9590 is echt enorm fors. Het is dan ook zaak een moederbord te nemen met een 8+2 power phase VRM design dat in staat is om de stroom van je voeding om te zetten in genoeg bruikbare stroom voor je FX9590 CPU.

De Crosshair Formula V zou, in mijn optiek, met de nieuwste biosversie wel de FX9590 moeten ondersteunen. Je zou dit voor de zekerheid nog even kunnen navragen bij Asus.
Het genoemde MSI moederbord heeft zelfs 6+2 power fases tov de 8+2 bij het Formula bordje.

Weet je trouwens zeker dat je een FX9590 wil en niet bijvoorbeeld een 4460 of 4690(K)? Een octacore AMD is echt enorm moeilijk te koelen en wellicht alleen boeiend als je software draait dat écht gebruik maakt van alle 8 de cores. Voor gaming is een Intel i5 4690(k) echt een veel prettigere oplossing.

Je moet nu namelijk een flinke aftermarket koeler hebben en ook zorgen dat de VRMs wat frisse lucht krijgen, want deze gaan gigantisch heet worden met zo'n beest van een CPU.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Hij heeft hem al dus hij zal wel moeten ;p

• Inoble
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-10-2025

Inoble

Denkt Koning te zijn

Topicstarter
Beste reaguurders, :)

Allereerst bedankt voor het reageren.

Ik heb zelf een I7 4790K thuis draaien en die is inderdaad ook al overkill, maar ik wilde gewoon weer een keer kijken hoe het aan de AMD kant gaat, de processor heb ik via een vriend kunnen overkopen voor een prikkie. Dit zag ik dan als ultieme kans en sinds ik persoonlijk vind dat er geen goede review is van de 5950 op het internet dacht ik dan heb ik meteen een excuus om wel een review te schrijven van een al een tijdje bestaand product

Wat er daarna met het AMD Systeem gebeurt zie ik wel, het is puur voor de leukigheid. Want ik ben wel een AMD fanboy eigenlijk.

Altijd enthousiast geweest over de prijs kwaliteit verhouding alleen zijn tegenwoordig bijna alle krengen van AMD energieslurpend zowel in het videokamp als in het processorkamp.

In ieder geval bedankt ik zal even contact opnemen met Asus.

;)

Met vriendelijke groet,

Inoble

No guts, no glory| Nikon D610/Z50 Tamron SP 15-30 F2.8, 90 F2.8 macro, Sigma 150-500 Nikon 50 1,4G, 70-210 F4, SB-900

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Zorg voor een zeer goede airflow over de VRM's.

Heb een beetje zitten zoeken, maar het is iemand al geluk om een Crosshair V Formula Z de VRM's door te fikken met een overgeklokte (volgens mij) FX8350. De FX9000 serie zijn eigenlijk cherry-picked factory overclocked 8000 serie CPU's met een enorm hoge TDP en energieverbruik.

Waar het vaak mis gaat met die dingen is dat met een tower-model koeler of waterkoeler (custom of closed loop) gebruikt en dan totaal vergeten dat de VRM's ook gekoeld moeten worden.
Vaak krijg je dan van die gevallen "Oververhitting kan niet, m'n CPU word maar 60ºC" maar ondertussen staan je VRM's (de mosfets metname) te schreeuwen van de hitte.

Bovengenoemde voorbeeld (van die Formula Z) was ook iemand die een waterkoeler gebruikte.

Minder dan 8+2 fases moet je niet aan beginnen bij een FX9590.