Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Risico's achteraf SSD plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-11 23:22
Wat ga je met je laptop doen?
Laptop voor thuis en school gebruik. Moet wel een snelle laptop zijn (dus ssd), geen bijzonderheden verder.

Wat is je budget?
ongeveer 800 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
1 dag in de week mee naar werk/school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus/Lenovo (vanwege degelijkheid die ik daar aan relateer)

Gevonden opties:
Drie opties gevonden:
- I5 met ssd 849 euro (optie A)
- I5 zonder SSD 642 euro (optie B )
- I7 zonder SSD 749 euro (optie C)
http://tweakers.net/price...;463097;463663/categorie/

Daarbij wil ik in optie B en C achteraf zelf een SSD zetten a 85 euro: http://tweakers.net/price.../crucial-bx100-250gb.html

Mogelijkheden en risico's
Twee vragen:
- Denken jullie dat het gemakkelijk is om een SSD te vervangen en dan dus optie B of C de juiste keuze is?
- Wat zijn de risico's betreffende garantie als ik een SSD plaats?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Of het gemakkelijk is of niet hangt erg van de laptop af. Even in de handleiding kijken. Het mag geen impact hebben op garantie mits je dus geen beschadigingen veroorzaakt tijdens het inbouwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09

Nibbz

Postmaster General

ik geloof dat de meeste laptops een apart klepje hebben voor de HDD / SSD. Door deze te openen en de HDD te vervangen met de SDD zal de garantie niet laten vervallen.

13:37

• Pimpam
Ok top dat dit de garantie niet moet beinvloeden (mits het juist wordt uitgevoerd)

Zitten er tegenwoordig nog cd's bij de notebooks? Of kan ik via windows zelf een installatie cd downloaden om windows er weer op te zetten?

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Je kunt windows 10 gewoon downloaden van de site van windows zelf. En de drivers van de laptop zijn vaak op de site van de producent te vinden.

• Jordakoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2023
Het is inderdaad belangrijk dat je oplet of je gemakkelijk bij de HDD komt. Bij de meeste laptops is dat altijd het geval, maar bij Ultrabooks is dit vaker wat lastiger.
Bij laptops is het dus gewoon 2/4 schroefjes losdraaien -> HDD eruit schuiven -> SSD erin.

Pas wel op. Je moet je besturingssysteem opnieuw installeren op deze SSD. Dit kun je doen door een Windows schijf in je laptop te plaatsen en de instructies te volgen. Of door de inhoud van je HDD to kopiëren naar je SSD. (Zo heb ik het gedaan) Dit kun je doen met gratis software. Google: ''Copy HDD to SSD.''

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:01

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Als je een schone windows installatie wilt doen, dan is het makkelijkst om dit vanaf een USB stick te instaleren. Zie onderstaande link van microsoft over hoe je zo'n stick maakt:
http://www.microsoft.com/...ows-usb-dvd-download-tool

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

• Pimpam
Dank voor de aanvullende info.

Echter zie ik nu in de handleiding dat er geen aparte toegang is voor de HDD, wat mogelijk betekend dat het niet heel makkelijk is om de HDD te vervangen door een SSD?

zie pagina 18:
http://dlcdnet.asus.com/p...293_X555LA_LD_LN_V3_A.pdf

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11 14:14

TommieW

Numa numa.

Pimpam schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:06:

Echter zie ik nu in de handleiding dat er geen aparte toegang is voor de HDD, wat mogelijk betekend dat het niet heel makkelijk is om de HDD te vervangen door een SSD?

zie pagina 18:
Mwa. Bij de veel Asus laptops komt de hele onderkant er als een plaat van af. Meestal is het wel goed te doen. Op YouTube staan vaak filmpjes over het vervangen van de HDD door een SSD.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
Pimpam schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:06:

zie pagina 18:
Ik weet toevallig bij dit type laptop dat de onderplaat vast zit met een mix van schroefjes en 'klemmen', je moet de onderplaat dus eerst losschroeven (gaat vrij gemakkelijk en geen enkele verzegeling wordt gebroken, dus geen verval garantie) en vervolgens moet je hem voorzichtig los klikken, ik moest hier vrij veel kracht voor gebruiken, advies is dus om iets van plastic tussen de onderplaat en de bovenplaat te plaatsen en dan wrikken totdat het vanzelf opengaat.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

Maar met dat soort overduidelijke openmaak-sporen met klemmen, plectrums, flippo's etcetera tussen het plastic krijg je wel meer gedonder bij een eventuele garantie, dan wanneer het gewoon een bedoeld vakje is aan de onderkant.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
MsG schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:12:
Maar met dat soort overduidelijke openmaak-sporen met klemmen, plectrums, flippo's etcetera tussen het plastic krijg je wel meer gedonder bij een eventuele garantie, dan wanneer het gewoon een bedoeld vakje is aan de onderkant.
Vandaar dat je ook plastic moet gebruiken dat natuurlijk niet te hard is, dan kan je hem openmaken zonder sporen achter te laten.

Verwijderd

Pimpam schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:48:
Wat ga je met je laptop doen?
Laptop voor thuis en school gebruik. Moet wel een snelle laptop zijn (dus ssd), geen bijzonderheden verder.

Wat is je budget?
ongeveer 800 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
1 dag in de week mee naar werk/school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus/Lenovo (vanwege degelijkheid die ik daar aan relateer)

Gevonden opties:
Drie opties gevonden:
- I5 met ssd 849 euro (optie A)
- I5 zonder SSD 642 euro (optie B )
- I7 zonder SSD 749 euro (optie C)
http://tweakers.net/price...;463097;463663/categorie/

Daarbij wil ik in optie B en C achteraf zelf een SSD zetten a 85 euro: http://tweakers.net/price.../crucial-bx100-250gb.html

Mogelijkheden en risico's
Twee vragen:
- Denken jullie dat het gemakkelijk is om een SSD te vervangen en dan dus optie B of C de juiste keuze is?
- Wat zijn de risico's betreffende garantie als ik een SSD plaats?
Bij deze kan je ze in de DVD lezer plaatsen met een caddy, heb je hdd en ssd

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-11 13:41
Ik heb net in mijn lenovo y50 een 500gb SSD Samsung evo 850 laten plalatsen door mycom voor 20euro.
Gedaan in 10-15 minuten, durfde het niet zelf aan. Werkt prima en heb er zelf weer windows 10 opgezet door een bootable win 10 iso op een usb stick.

Verwijderd

Baelrog schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:38:
Ik heb net in mijn lenovo y50 een 500gb SSD Samsung evo 850 laten plalatsen door mycom voor 20euro.
Gedaan in 10-15 minuten, durfde het niet zelf aan. Werkt prima en heb er zelf weer windows 10 opgezet door een bootable win 10 iso op een usb stick.
Offtopic: MyCom is failliet toch?? Van BasGroup. Zag ik in filiaal van Zaandam, helemaal leeg

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-11 13:41
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:42:
[...]

Offtopic: MyCom is failliet toch?? Van BasGroup. Zag ik in filiaal van Zaandam, helemaal leeg
Ja, maar veel filialen zijn nog gewoon open. Heb het woensdag nog gedaan (in Zwolle)

• Pimpam
Bedankt voor alle tips! Ik neem gewoon de gok en bestel de asus + een ssd.

Indien de bodemplaat niet lukt kan ik inderdaad langs een winkel of ik koop alsnog een caddy voor in de DVD drive :) .

Waarschijnlijk overbodige vraag: Ik neem aan dat de verbinding met een caddy in de DVD drive ook als master kan dienen en net zo snel is als de verbinding met de gewone locatie voor een harde schijf?

• Pimpam
Zie nu na lang zoeken dat 1 iemand reactie heeft geplaatst bij coolblue bij deze laptop:
Waarom is de SSD uitvoering zo duur? Dus zelf SSD ingebouwd, geen aanrader, moederbord zit onder toetsenbord wat geheel verwijderd moet worden met gedoseerd geweld.
http://www.tabletcenter.n...6la-dm1686t.html?pagina=2

Denk dat een dvd drive caddy dan toch de beste optie wordt...

Verwijderd

Pimpam schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:49:
Zie nu na lang zoeken dat 1 iemand reactie heeft geplaatst bij coolblue bij deze laptop:
Waarom is de SSD uitvoering zo duur? Dus zelf SSD ingebouwd, geen aanrader, moederbord zit onder toetsenbord wat geheel verwijderd moet worden met gedoseerd geweld.
http://www.tabletcenter.n...6la-dm1686t.html?pagina=2

Denk dat een dvd drive caddy dan toch de beste optie wordt...
Ja dat klopt, het moederbord zit met een lijmstrip vast, is geen pretje om te doen, daarom adviseerde ik de caddy manier, heb je sowieso ssd en hdd alleen maar beter dus.
Pimpam schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:20:
Bedankt voor alle tips! Ik neem gewoon de gok en bestel de asus + een ssd.

Indien de bodemplaat niet lukt kan ik inderdaad langs een winkel of ik koop alsnog een caddy voor in de DVD drive :) .

Waarschijnlijk overbodige vraag: Ik neem aan dat de verbinding met een caddy in de DVD drive ook als master kan dienen en net zo snel is als de verbinding met de gewone locatie voor een harde schijf?
Ja deze heeft een gewone dataverbinding en zal ook goed werken, een dvd werkt ook snel...

• Pimpam
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:03:
Ja dat klopt, het moederbord zit met een lijmstrip vast, is geen pretje om te doen, daarom adviseerde ik de caddy manier, heb je sowieso ssd en hdd alleen maar beter dus.
Bedankt!

Voor het verwijderen van de dvd drive en plaatsen van caddy hoeft deze laptop dus niet open? (in ieder geval niet zover als bij het vervangen van de HDD?)

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Heb van de week een seal verbroken om bij de ram en hdd van een Lenovo laptop te komen (gehele onderkant gaat via 2 schroeven achter de batterij open. 1 van die schroeven zat achter een sticker.
Geen idee hoe het zit met de garantie. Deze laptop was van een buuf met verlopen garantie.

Over een caddy, om bij de schroef van de dvd drive te komen, moet je ook onder dezelfde plaat als de ram en hdd komen, dus de hele onderplaat moet eraf. Iig bij de Lenovo van mijn buuf.

Zoek eerst info over de laptop hoe het zit of heb je het al gekocht?

[ Voor 8% gewijzigd door Suli op 30-10-2015 20:24 ]

Verwijderd

Pimpam schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:12:
[...]

Bedankt!

Voor het verwijderen van de dvd drive en plaatsen van caddy hoeft deze laptop dus niet open? (in ieder geval niet zover als bij het vervangen van de HDD?)
Ik heb de laptop zelf niet maar van andere mensen gehoord dat je de onderkant moet verwijderen, vervolgens 1 schroefje losmaken > dvd lade er uit halen > frontje van de laptop van de dvd lade verwijderen > frontje op de caddy bevestigen > ssd in caddy en caddy in laptop schuiven (gaat soms beetje moeizaam) > het 1e schroefje weer vast draaien. (soms zit er aan de caddy geen bevestigings plaatje voor dat 1e schroefje dus moet je die ook van de dvd-lade afhalen)

Garantie kan ik je niet geven, maar heb mensen gehoord die het zo hebben gedaan, misschien eerst de laptop bestellen en even onderzoeken en daarna de ssd bestellen, voor de zekerheid... ga ik ook doen
Pagina: 1