Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:56
Beste tweakers / mede ZZPers,

Ik ben sinds vorig jaar zelfstandige in de ICT dienstverlening en wil dit jaar een nieuwe laptop aanschaffen voor mijn bedrijf, omdat de oude privé laptop die ik tot nu toe gebruikte niet meer voldoet. Deze laptop zal zo'n 1600 euro kosten.

Nu mag ik als het goed is willekeurig afschrijven omdat ik nog recht heb op startersaftrek, alleen 2 regels op de site van de belastingdienst brengen mij compleet in de war. Op deze pagina van de belastingdienst staat dat je alleen willekeurig mag afschrijven als je in aanmerking komt voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Klik ik dan door dan kom je in 2015 pas in aanmerking voor de KIA bij een bedrag vanaf 2301 euro. Echter, onderaan de pagina staat dan je GEEN recht hebt op KIA bij bedrijfsmiddelen die minder dan € 450 per stuk kosten.

Maar wat zit daar nu tussen? En mag ik die laptop nu wel of niet willekeurig afschrijven? Ik hoop dat iemand van jullie mij dit raadsel de wereld uit kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Volgens mij is het als volgt:

- Bedrijfsmiddelen die minder dan €450 per stuk kosten schrijf je in het geheel niet af.
- Om in aanmerking te komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek moet in een boekjaar de som van je investeringen meer dan € 2.300 zijn.

Koop je naast deze laptop nog meer bedrijfsmiddelen en kom je boven de € 2.300, dan mag je dat samen willekeurig afschrijven en heb je recht op 28% investeringsaftrek. Haal je dat niet, dan moet je gewoon in vijf jaar afschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
Bedrijfsmiddelen van minder dan 450 euro worden behandeld als kosten ipv als een investering en zijn effectief direct afgeschreven.

Verder wat Orf zegt.

Afschrijving over 5 of 10 jaar uitsmeren (afhankelijk van het bedrijfsmiddel) kan voordelig zijn als je nu in 42% valt en in de toekomst in de 52% schaal gaat vallen. Andersom is het weer minder gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je mag willekeurig afschrijven als:
* Je iets investeert, dus een bedrijfsmiddel van meer dan 450 euro wat orf zegt;
* Je voldoet aan de startersaftrek.
* De bedrijsmiddelen in aanmerking komen voor de KIA (maar je hoeft volgens mij niet perse de drempel te halen), je krijgt dan alleen geen KIA aftrek.

[ Voor 65% gewijzigd door PolarBear op 30-10-2015 10:07 ]