Is mijn monitor aan het einde van zijn leven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
monitor burn-in
Kijk links op de foto, dan zie je een soort vage streep iets donkerder dan de rest van het scherm.
Hoe komt dat?
Dat komt doordat ik mijn startbalk daar een paar dagen had gezet, en overdrive in de monitor (HP ZR24w) aan had staan.
Na 16672 uur gebrand te hebben, zou dat nog weg kunnen gaan, of mag ik een nieuwe gaan uitzoeken (4K :9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Lcd schermen kunnen niet inbranden naar mijn weten.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:33
Hoelang heb je het al? misschien dat als je een paar dagen wacht het wegtrekt? Weet ook niet wat de gemiddelde levensduur is van die schermen maar 16000 uur lijkt me een mooie prestatie (bijna 2 jaar non stop zet je dat ding nooit uit? :P)

[ Voor 50% gewijzigd door Bartske op 30-10-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

LCD schermen kunnen zeker inbranden, alhoewel inbranden denk ik niet de juiste term is. Het kan zeker dat door de LED achtergrondverlichting hier en daar wat individuele LEDjes sneller hun witte kleur shiften naar geel ofzo na verloop van tijd.

Echter het hebben van de startbalk aan de linkerkant voor een paar dagen zou toch niks uit moeten maken zou ik zeggen. Ik heb mijn startbalk gewoon onderaan en als ik em links zet, zie ik onderaan ook geen verkleuring. Maar goed, 16,6K branduren dat is toch 691 dagen 24/7 brandtijd....

't Kan, ik heb verder niet echt een verklaring hiervoor...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Inbranden op LCD is zeer zeker mogelijk, maar de termijn hiervoor is vrij lang en dit gebeurt alleen als bepaalde felle elementen zo goed als altijd en op dezelfde plaats te zien zijn. Kijk maar eens naar kassa- of Point-of-Sale systemen met een statische interface die zeer zelden of nooit iets anders weergeeft. Dan zie je bv. goed waar de startbalk stond of bepaalde delen van de interface die >95% van de tijd altijd hetzelfde zijn.

Ik heb zelfs een iPod die dit vertoont na een jaar of twee hetzelfde beeld te tonen van de batterij te laden en enkel 's ochtends 15 minuten iets anders weergeeft. Een weekje een slideshow draaien van fullscreen images van rood, groen, blauw, zwart en wit lost dat dan weer op voor een tijdje.

Het kan zijn dat door de hoge leeftijd dat het scherm hier gevoeliger voor is geworden. 16.672 uren is 5,7 jaren elke dag 8 uren aan staan, dat is al behoorlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop82 op 30-10-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
marcop82 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:32:
Inbranden op LCD is zeer zeker mogelijk, maar de termijn hiervoor is vrij lang en dit gebeurt alleen als bepaalde felle elementen zo goed als altijd en op dezelfde plaats te zien zijn. Kijk maar eens naar kassa- of Point-of-Sale systemen met een statische interface die zeer zelden of nooit iets anders weergeeft. Dan zie je bv. goed waar de startbalk stond of bepaalde delen van de interface die >95% van de tijd altijd hetzelfde zijn.

Ik heb zelfs een iPod die dit vertoont na een jaar of twee hetzelfde beeld te tonen van de batterij te laden en enkel 's ochtends 15 minuten iets anders weergeeft. Een weekje een slideshow draaien van fullscreen images van rood, groen, blauw, zwart en wit lost dat dan weer op voor een tijdje.

Het kan zijn dat door de hoge leeftijd dat het scherm hier gevoeliger voor is geworden. 16.672 uren is 5,7 jaren elke dag 8 uren aan staan, dat is al behoorlijk.
Je hebt gelijk, probleem is al opgelost de streep is nu weggetrokken.
Hij kan dus nog even mee. :)
Pagina: 1