Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJR98
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-10 23:34
Beste mede tweakers,

Ik wil graag een mooi hifi systeem samenstellen voor tussen de 500 en 800 euro, het liefst wil ik natuurlijk een 5.1 systeem, maar aan de andere kant gaat bij mij kwaliteit boven kwantiteit.
Maar ik vroeg me af waar ik mee moet beginnen, wat voor merken, wat voor speakers(staande of hangende) of een subwoofer nodig is en zo ja, wat voor 1. en wat voor versterker ik daar bij nodig heb. Want ik weet nog niet zo veel over de termen als impedantie en weerstand etc.

Wat ik er mee wil doen:
Vooral muziek luisteren, maar ik kan series en films ook echt waarderen en gamen zit bij mij nu op een wat lager pitje.
Ik ga hem gebruiken met mn 40 inch sharp TV, computer(met op dit moment nog geen aparte geluidskaart), raspberry pi en telefoon.

Alvast bedankt,
Bjr98

[ Voor 4% gewijzigd door BJR98 op 29-10-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Eigenlijk is er op dit topic geen goed antwoord te geven. Zie het als "ik zoek een auto". Er zijn zo veel merken op te noemen dat zoiets niets toe zal voegen in de zoektocht. Idem met het type speakers, het aanbod is daarin wel kleiner maar ook daarvan is niet te zeggen dat een vloerstaander beter is dan een monitor of andersom. Al is het niet zo zwart-wit dat er alleen die twee types zijn. Er kan gewoon niet worden gezegd wat je nodig hebt.

Idem met een receiver, ook tientallen merken en types. Al kan je daar al iets meer op sturen als je met harde eisen komt, Neem dat het apparaat zwart van kleur moet zijn, vier HDMI-ingangen moet hebben en beschikt over Spotify Connect. Voorgaande puur als voorbeeld, maar dan heb je randvoorwaarden waar een apparaat aan moet voldoen en kan je schrappen.

Het enige wat je moet weten is vooral dat je je niet blind moet staren op specificaties. Dat zegt niets over het geluid en als je gaat vergelijken maakt het de zoektocht onnodig lastig. Ga dus ook niet vermogens van speakers tegen versterkers/receivers aanhangen of op die manier vergelijken. Vergeet impedantie, vermogen en dergelijke. Tweede is dat een goed begin is om te gaan luisteren. Dan weet je hoe speakers kunnen klinken en wat je met je budget kan kopen. 500 - 800 euro lijkt veel meer als je een receiver, vijf speakers, een subwoofer en bekabeling moet kopen is het al snel op. Ik zou zelf het meeste investeren in speakers aangezien die het meest doen voor je geluid. Iets als 150 - 200 voor de receiver en de rest voor de speakers. En de speakers zou ik dan eigenlijk op 2.0 zetten, dus twee speakers. Liever kwaliteit dan kwantiteit toch? En met een surroundreceiver kan je gewoon beginnen met stereo en stap voor stap uitbreiden naar surround. Zoek op GoT eens naar topics waar ook naar setjes wordt gezocht, dan krijg je een beeld van de voordelen van speakers ten opzichte van hele kleine speakers (melkpakjes/satellieten). Een beeld krijgen van wat je precies wilt en wat er op de markt is lijkt me de beste eerste stap, met lukraak eventuele setups roepen kom je er niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Eens. Begin eerste met Stereo. En zorg voor goede speakers.
Plat gezegd: Een goede speaker op een slechte versterker klinkt doorgaans beter dan een slechte speaker op een goede versterker.

En je kan best lang doen met je speakers. Terwijl je je versterker later kunt vervangen door een betere indien gewenst.
Er zijn best leuke versterkers voor rond de 200,- te koop. Kijk ook op MP e.d. Of naar een verjaard model.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.