• mmmmmark
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:31
Ik heb mijn router aangesloten op een 5 poort switch van sweex. Aan de switch zijn een NAS aangesloten en verschillende computer (bedraad met cat 5e kabels) alsook een router die in de woonkamer staat (en dient als access point). Nu haal vanaf mijn computer naar de synology NAS met overzetten snelheden van rond de 45 MBps. Dit zou in ptincipe toch een stuk sneller moeten kunnen? Ik persoonlijk dat ik het beste de switch kan vevangen klopt dit?

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:28
Kan ook aan je nas liggen. Sommige nas apparaten gaan niet sneller.

Heb je meer info?
Wat haal je van computer naar computer?

• mmmmmark
De NAS is een Synology Diskstation DS214.

De snelheid van computer naar computer is langzamer 10 MPps. Ik zal de snelheid van die computer naar de NAS nog testen en ook de snelheid van een laptop naar een computer

[Voor 52% gewijzigd door mmmmmark op 29-10-2015 23:07]

• Hammetje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:59
Mijn DS214+ doet zo'n ±110MBps .Een DS214 is minder krachtig, maar 45MBps lijkt me inderdaad aan de lage kant. Sowieso is Sweex vervangen een goed idee. Daarnaast kan het ook aan de bekabeling liggen; CAT5e kan inderdaad gigabit snelheden aan, maar als je slechte kwaliteit kabels gebruikt, kan dat ook de snelheid van het netwerk beinvloeden.

Wat betreft Switch; koop gewoon een Netgear/ Cisco 5 ports switch, zo duur zijn die dingen niet. Snelheid nog steeds niet goed genoeg? Vervang je kabels. Hier op t forum staat een complete topic over slechte/ inferieure netwerkkabels.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• TweakMaster
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 23:19
let er ook ff op dat je switch jumbo frames ondersteund, dan kan je in je nas en op je pc jumbo frames aanzetten, scheelde mij ook 40MBps (van 50 naar 90).

Ryzen cloud9

• mmmmmark
Zelf heb ik de kabels niet gelegd deze zaten er al in toen ik dit appartement kocht.

Dat van die jumbo frames is een goeie (denk ik), ik neem aan dat de huidige switch dat niet kan (ik zie het niet staan bij de specificaties althans).

Wat ik nog zal testen is de snelheid van computer=>huidige kabel=>switch=>cat6 kabel=>laptop. Dan kan ik tenminste de NAS uitsluiten als bottlenek. Dit zal ik het weekend doen.

Alvast bedankt voor de tips en ik kom er op terug!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03:25

Brahiewahiewa

boelkloedig

TweakMaster schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 23:09:
let er ook ff op dat je switch jumbo frames ondersteund, dan kan je in je nas en op je pc jumbo frames aanzetten, scheelde mij ook 40MBps (van 50 naar 90).
Lijkt me een sterk verhaal: Jumboframes werken met ethernet packets van maximaal 9000 bytes, itt normale frames die 1500 bytes groot zijn. Je bespaart op de overhead van 26 bytes. Om 9000 bytes te versturen heb je bij jumboframes 9026 bytes nodig, met normale frames 6 x 1526 = 9156. Netto winst 9156 / 9026 = 1.0144
oftewel 1,44 %. Een stijging van 80 % ligt ècht aan iets anders

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 23:02
De winst zit 'm vooral in het aantal packets. Bij MTU van 1500 moet je 6 x zoveel packets aanmaken (packet header aanmaken, checksum berekenen, klaar zetten om te versturen) als bij een MTU van 9000. Bij het ontvangen idem ditto (interrupts afhandelen, checksum controleren, enz).
Nou zal de overhead echt geen factor 6 schelen, maar dat je enigen tientallen procenten wint is helemaal niet onrealistisch.

[Voor 1% gewijzigd door mauricej op 30-10-2015 08:31. Reden: typo]

• marcop82
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Er kunnen verschillende factoren zijn die afremmen, waaronder de netwerkkaart in de PC. Als dit een Realtek is, moet je sowieso geen snelheden verwachten boven de 80MB/s want daar knijpen de meeste Realtek NIC's het al.
De switch is ook bepalend voor de snelheid. Sweex is ook geen merk dat bekend is voor goede producten, enkel laaggeprijsde product met een lage kwaliteit. Vervang dat door een degelijke switch zoals deze:
pricewatch: TP-Link TL-SG1008D
pricewatch: LevelOne GSW-0807
pricewatch: HP Procurve V1410-8G (J9559A)
pricewatch: Cisco SG100D-08

Deze kunnen ook allemaal minimaal 9K of 9026 byte jumbo frames. Maar ook je router, apparaten en je netwerkkaarten moeten het ondersteunen. Je NAS ondersteunt het, maar de andere apparaten is natuurlijk een vraagteken. Dit is dus niet iets wat je moet zien als oplossing maar eerder als verbetering als het al goed loopt.

De kwaliteit van de kabel kan ook van belang zijn, als het vervangen van de switch en het zeker zijn dat je een goede, moderne netwerkkaart (Intel, Qualcomm of Atheros) niet helpt, zou ik kijken naar de kabels.

• Shaggy_NL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16-11 19:32
Eens met marcop82. De laatste in het rijtje kan ik in ieder geval aanraden. Deze Cisco is supervlot en blijft altijd koel.

• TweakMaster
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 23:19
Ik heb zelf de 5 poort variant van tplink en vind m erg goed werken. Mijn winst mbt jumboframes is een feit en meermalig getest.

Kabels zijn zeker belangrijk. Tenminste cat5e van goede kwaliteit (lLet op dat je geen kabel koopt met alu kern oid.)

Ryzen cloud9

• Belgar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-10 14:03

Belgar

Archmaster ranzige code..

Heb een 9 jaar oude Gb switch van sweex, haalt gewoon Gb. Afzetten tegen sweex in dit soort dingen heeft weinig zin. Er zijn maar 4 bouwers van switch-chips en eigenlijk maar 1 voor consumer switches. Die hebben allemaal een reference bord en in 99,9% van de gevallen maakt elk merk een eigen doosje met het reference bord.

In het geval van unmanaged switches is nagenoeg elke switch op de markt exact hetzelfde. 5 port switch zit een enkele chip op, 8 poort 2 chips in daisychain (of een enkele chip met interne verbinding). Sweex, tp-link, netgear, xxx allemaal intern hezelfde en exact even snel.

...Als het maar werkt

Zowel kabels, als switchs als netwerkkaart zijn onwaarschijnlijke oorzaken.
Als een kabel niet goed is wordt er meestal teruggeschakelt van 1Gb naar 100Mb.
Dat een realtek chip geen volle 1Gb zou halen is helemaal onzin.
Een switch kan en te kleine backplane capaciteit hebben, maar dat merkt je allleen als je alle poorten gelijktijdig vol belast.
Een Ds214 moet zeker 80MB/s aankunnen.

Om alles uit te sluiten moet je de pc eens rechtstreeks aan de Nas aansluiten en nog eens meten.
Verder zeg je niet hoe je meet, kleine bestanden overzetten geeft zoveel meer overhead dat dat geen goede meetmethode is.

Verder geeft het aanzetten van jumbo frames heel soms een paar procenten meer snelheid, maar net zo vaak een paar procenten minder en geeft meestal meer problemen dan dat je er wat aan hebt.

Wat wel kan helpen is in je pc bij je netwerkkaart alle optimalisaties, offloads en xon/xoff uit te zetten.
Dat zijn antieke instellingen uit de tijd dat cpu's heel veel trager waren en cpu cycles schaars waren.
Een moderne cpu kan dat allemaal veel sneller dan de nic hardware.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee