Welke behuizing

Pagina: 1
Acties:

• Tomba1961
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-07-2022
Goedenavond kenners,
hier ben ik weer met het volgende probleem.

Mijn dochter heeft het volgende systeem.

- ASUS H87M-Plus moederbord
- 8Gb Kingston geheugen (2 blauwe strippen)
- Samsung SSD 840 Evo 128Gb hoofd-disk
- WD Blue WD10 EZEX 1TB 2de hard-disk
- WD 640GB 3de hard-disk
- EVGA GTX 970 4GB videokaart
- Cooler Master Silencio 550 behuizing
- Intel I7 4790K processor
- Cooler Master Hyper 212 Evo PCU koeler

In de behuizing zitten er nog 2 extra ventilatoren (voor en achter)

Sinds deze week hebben we de nieuwe CPU koeler geplaatst en een extra HD.
De processor blijft nu mooi koud (47°C tijdens het spelen van Guildwars 2 (begreep dat de instellingen van het spel op het hoogte stonden wat misschien meer vraagt) maar nu wordt de videokaart warmer (65°C) iets waar ze eerst geen last van had (50°C was het voorheen).
Ze hoort de ventilatoren van de videokaart nu ook harder draaien dan voorheen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7JHFD4JP.jpg

Nu mijn vraag:
Kan het zijn dat de CPU koeler verkeerd gemonteerd is?
Moet de koeler niet aan de linkerkant misschien waardoor deze met de flow meegaat in de kast?
Kan het zijn dat de kast te klein is geworden door het geheel?

En als ze een andere kast zou moeten nemen wat meer koelte geeft was is jullie advies?

Alvast bedankt alweer.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Los van het feit of er iets aan de koeling verbeterd kan worden: 65 graden is geen enkel probleem voor een GPU. Moderne kaarten als de GTX970 kunnen nog veel warmer.
Een meer vloeiende luchtstroom is altijd te proberen, dus draai de fan eens om en/of monteer hem eens aan de andere kant.

• Tomba1961
@tollo71
Mijn dochter vraagt dit ook omdat ze deze temperatuur nog nooit heeft gehad en nu pas gaat krijgen doordat deze CPU koeler is geplaatst. Maar het kan dus wel kloppen dat de ventilator links gemonteerd moet worden ipv rechts?
Want zoals ik het nu zie draait de kastventilator naar links en de CPU ventilator naar rechts: of heb ik het nu verkeerd?

Een kennis van haar zei namelijk dat ze beter een Fractal Design Define R4 Black Pearl behuizing kon nemen en daar meer ventilatoren in moest bouwen, geen idee of dat zo is en of dat veel beter is dan deze behuizing.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tomba1961 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 06:05:
@tollo71
Mijn dochter vraagt dit ook omdat ze deze temperatuur nog nooit heeft gehad en nu pas gaat krijgen doordat deze CPU koeler is geplaatst. Maar het kan dus wel kloppen dat de ventilator links gemonteerd moet worden ipv rechts?
Want zoals ik het nu zie draait de kastventilator naar links en de CPU ventilator naar rechts: of heb ik het nu verkeerd?

Een kennis van haar zei namelijk dat ze beter een Fractal Design Define R4 Black Pearl behuizing kon nemen en daar meer ventilatoren in moest bouwen, geen idee of dat zo is en of dat veel beter is dan deze behuizing.
De temperaturen zijn niet zo schrikbarend dat een nieuwe kast nodig is, lijkt me.

Ik zou de ventilator aan de "achterkant" van het koellichaam plaatsen, dusdanig dat hij lucht "door" het koellichaam "trekt" richting de achterkant van je kast (waar ook een fan zit (die naar buiten blaast?).

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:16
Persoonlijk lijkt mij 50 graden met een 970 op hoogste instellingen vrij laag. Die settings zijn meestal vrij zwaar waar de GPU flink belast wordt en warm kan worden. Er is toch niet gekeken 10 seconden nadat het spel is opgestart? Mijn 970 wordt bv al 72 graden tijdens een potje battlefield 4 of welk ander spel dan ook (is wel overklokt maar even als indicatie). De 65 die je nu ziet klopt meer in de richting van de verwachtingen van wat de GTX 970 doet.

Heb je tijdens het monteren van de fan wel gekeken wat de wind richting is? Als hij zo als in je foto zit moet hij natuurlijk wel de lucht er door blazen ipv de kast in (zou gelijk de hogere temperaturen verklaren). Je ziet dit meestal aan de pijltjes op de fan aan de zijkant van de fan, even goed zoeken maar ze horen erop te staan. Zorg er dus voor dat als hij rechts zit (zoals op je foto) hij ook daadwerkelijk lucht door het blok heen blaast ipv je kast in blaast.

Verder je hardeschijven naar de onderste cage verplaatsen en de middelste eruit halen. Geeft ook weer een betere airflow. Nu wordt "alles" tegen gehouden door je hardeschijven.

Verder is 47 graden voor een 4790k ook erg laag zeker met een 212 evo. Ik moest een 2e fan op mijn mugen 4 zetten om dat voor elkaar te krijgen :P En de Mugen 4 koelt over het algemeen beter dan de 212 Evo op een 4790k. Wederom vraag ik me af of er wel gekeken wordt na bv een half uur gamen ipv nadat het spel net opgestart is.

Om een lang verhaal kort te maken. Nergens zorgen om maken de temperaturen zijn gewoon goed.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 18:56
Had je voorheen de 'normale' cpu koeler?

Aangezien die lucht OP het moederbord blaast - en dus ook tegen de bovenkant van de videokaart had je daardoor een stukje 'gratis' koeling.

In dit geval zou ik (als het echt een probleem is) doen wat hier boven ook al genoemd is; verplaats de harde schijven naar beneden en zet er een traag draaiende fan voor. (tis maar dat er lucht verplaatst wordt)

De fan die nu de harde schijven koelt laat je zitten en die voert dan verse lucht aan voor je videokaart.

Is het de bedoeling dat de temps omlaag gaan of dat je niets hoort? Tegelijkertijd is meestal lastig
Als ik PC's bouw mik ik meestal op stil/onhoorbaar bij normaal gebruik. Zodra er een game gestart wordt mag de PC iets meer geluid maken, meestal hoor je dat niet boven het geluid van de game.

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy and taste good with ketchup.

• Tomba1961
Goedemiddag heren,

ik heb als eerste de HD's naar beneden verplaatst zoals hierboven voorgesteld.
De windrichting in de behuizing staat goed, van voren wordt het in de kast geblazen en gaat zo netjes via de achterkant er weer naar buiten.

Over de temperatuur gaat mijn dochter zich ook niet meer druk om maken nadat ze de verhalen hier gelezen heeft: het kan misschien zijn dat het eerst wat lager was doordat ze een I5 4570 processor erin had en nu een I7 4790K.

Het enige waar ze nu nog last van heeft is "Coil Whine".
Ik neem aan dat er daar weinig aan te doen is behalve misschien de videokaart ter garantie aanbieden (deze is namelijk nog geen jaar oud), en afwachten wat ze daarover te vertellen hebben?

Of hebben jullie hier ook een advies over?

Nogmaals ..... bedankt voor de antwoorden en dergelijke, deze worden gewaardeerd en opgevolgd.

• Joenino
Coilwhine kan je idd vrij weinig aan doen. Een avondje Furmark laten draaien schijnt wel eens te helpen. Wat ik zelf altijd doe is via afterburner een FPS cap instellen of gewoon vsync aanzetten. Meestal wordt coilwhine pas hoorbaar boven de 60 fps.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Tomba1961 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:30:
Goedemiddag heren,

ik heb als eerste de HD's naar beneden verplaatst zoals hierboven voorgesteld.
De windrichting in de behuizing staat goed, van voren wordt het in de kast geblazen en gaat zo netjes via de achterkant er weer naar buiten.
heb je de HDD-kooi er dan ook uitgehaald? dat zal namelijk ook nog wel wat schelen!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Tomba1961
Joenino schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:11:
Coilwhine kan je idd vrij weinig aan doen. Een avondje Furmark laten draaien schijnt wel eens te helpen. Wat ik zelf altijd doe is via afterburner een FPS cap instellen of gewoon vsync aanzetten. Meestal wordt coilwhine pas hoorbaar boven de 60 fps.
Zal dit aan mijn dochter doorgeven, die snapt deze termen wel 8)7

• Tomba1961
NLBUURMAN schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:30:
[...]

heb je de HDD-kooi er dan ook uitgehaald? dat zal namelijk ook nog wel wat schelen!
Je bedoeld het volgende?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-VU4JCA8J.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-YCIHOLEC.jpg

Nee, dat heb ik nog niet gedaan maar bedankt voor de tip, ga ik zeker doen.
Begreep gisteren dat de temperatuur van de videokaart rond de 70°C bleef hangen nadat ze een 1/2 uur in het spel had gezeten (en nog zat).

Heeft het nog zin om een extra ventilator onder de andere te gaan monteren (daar waar de Harddisk komen te zitten)?

De 3de HD gaat plaats vinden aan de voorzijde van de behuizing, daar is namelijk nog een optie om een soort van externe harddisk te koppelen.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-02 06:25
Überhaupt wel de 970 eens schoon gemaakt? Zodra er stof in gaat zitten zie je ook direct de temp omhoog gaan.
Zo hoeft dit probleem niks met de cpu wissel te maken te hebben, maar iets wat jullie vanaf dat moment misschien is gaan opvallen.
Schoon maken wordt geadviseerd met een luchtdruk (busje oid ) en de fan vast te houden, indien je dit niet hebt kan je het ook voorzichtig met een stofzuiger doen ( houd wel die fan vast zodat die niet gaat draaien ).

Ik zie ook altijd na een paar maanden de temperaturen omhoog gaan van mijn hardware, en dan weet ik gelijk dat het systeem weer toe is aan een schoonmaak beurt.

De airflow en mogelijkheden hiervoor in deze kast is sowieso volgens mij niet echt geweldig, zo kan jij volgens mij alleen aan de voorkant 1 a 2 fans plaatsen ( die dus de lucht erin zuigt ) en 1 aan de achterkant, die de warmte eruit blaast. Dus let wel op dat deze fans ook op deze manier gemonteerd zijn.
Inprincipe is dit voldoende, dit is ook terug te halen uit de temperaturen. Aangezien de temps nu hoger zijn dan op het begin denk ik dus dat de GPU gewoonweg stof aan het vreten is en daardoor minder goed koelt.

Zelf heb ik een zalman behuizing, toen der tijd gekocht voor nog geen 70 euro, deze kan aan de voorkant 2 fans kwijt, achterkant 1, onderkant 1 en bovenkant 2. Op die manier krijg je dus meer vrijheid om een bepaalde airflow te creëren zodat alle componenten hun koude luchtstroom krijgt. Maar goed, jullie temps waren ook beter met deze cooler master behuizing, dus die zul je vast wel weer terug kunnen krijgen zonder rare fratsen uit te halen, ik blijf bij de gedachten dat de GPU gewoon op begint te hopen met stof.

Een reactie op jou laatste reactie ivm de extra fan onder bij de hdd's:
kan, maar let erop indien jij die de kast in laat blazen, dan blaast die de warmte van de hdd's richting je gpu. Indien je hem laat zuigen zal die een klein gedeelte van de warmte die afkomstig zijn van de hdd's eruit trekken. Maar aangezien er aan de andere kant van de hdd's niks geblazen wordt zal het verschil qua temps op je cpu/gpu zeer laag zijn.

Aangezien ik nu zelf ook weer nieuwsgierig geworden ben naar mijn eigen cpu temp, deze zit momenteel gemiddeld op 44 graden per core met een load van 3 a 9% op een i7 2600. Terwijl ik alleen firefox open heb staan, nu weet ik gelijk dat het toe is aan onderhoud. Ik zal straks de cpu fan schoonmaken en dan zal de temp zeker zakken met 5 graden. ( stock koeler )

[ Voor 19% gewijzigd door LopendeVogel op 31-10-2015 08:54 ]

• Tomba1961
Nog een vraag.
Hoe groter en breder hoe beter voor de airflow?

- Ventilator voorzijde,
- Ventilator achterzijde,
- Ventilator(s) bovenzijde.

Ze kijkt nu ook naar een andere kast en haar keuze valt op:
- Fractal Design Define R4
- Fractal Design Define XL R2 Black Pearl

Gezien haar jongste zus ook aan een nieuw systeem toe is wilt ze haar oude kast aan haar geven.

Is de keuze op 1 van bovenstaande goed?
Ook daar zal een deel gedemonteerd worden aan de voorzijde wat mogelijk koeling tegen houdt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Een 970 kan prima tegen temperaturen van 70-80 graden, ik denk dat je veel te moeilijk denkt over koeling voor een systeem dat nog geen 300W verbruikt.
Dat ie nu wat warmer wordt dan vroeger komt denk ik omdat je een snellere processor hebt (geen bottleneck meer), niet omdat de cpu koeler veranderd is.
http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik

Wat mij betreft is dus een define mini al meer dan prima voor deze hardware.
Wil je toch de focus meer leggen op koeling kijk dan naar de define S, die is wat groter, leger van binnen en iets goedkoper.
De R4 (en R5) zijn nagenoeg gelijk aan de S, wellicht iets stiller en meer harde schijf mogelijkheden.
De XL lijkt me simpelweg overkill, dat doe je pas als je er 2 videokaarten en 8 harde schijven in hangt.

[ Voor 37% gewijzigd door mitsumark op 31-10-2015 15:01 ]

• Tomba1961
mitsumark schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:48:
Wil je toch de focus meer leggen op koeling kijk dan naar de define S, die is wat groter, leger van binnen en iets goedkoper.
De R4 (en R5) zijn nagenoeg gelijk aan de S, wellicht iets stiller en meer harde schijf mogelijkheden.
De XL lijkt me simpelweg overkill, dat doe je pas als je er 2 videokaarten en 8 harde schijven in hangt.
Duidelijk verhaal mbt keuze van behuizing, mijn dank hiervoor.

• Joenino
Tomba1961 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:03:
Nog een vraag.
Hoe groter en breder hoe beter voor de airflow?

- Ventilator voorzijde,
- Ventilator achterzijde,
- Ventilator(s) bovenzijde.

Ze kijkt nu ook naar een andere kast en haar keuze valt op:
- Fractal Design Define R4
- Fractal Design Define XL R2 Black Pearl

Gezien haar jongste zus ook aan een nieuw systeem toe is wilt ze haar oude kast aan haar geven.

Is de keuze op 1 van bovenstaande goed?
Ook daar zal een deel gedemonteerd worden aan de voorzijde wat mogelijk koeling tegen houdt.
Waarom een nieuwe kast halen? Er is gewoon echt niks mis met je huidige temperaturen..... Je kan mocht je het echt willen een 2 e fan voor plaatsen maar ik zou gewoon lekker gamen met die bak en me minder zorgen maken om de temperatuur.

• Topskilled
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-04-2021
Ik heb dezelfde kast hier staan en ik vond ook dat mn videokaart nogal luidruchtig werd tijdens het gamen. Ik heb het opgelost door de out take fan er voor in de kast bij te zetten als 2de intake. En als out take fan heb ik er een be quiet! Silent Wings 2 in gezet die ik op 12 volt heb draaien en nog steeds lekker stil is. Ook heb ik mn hard disks in de onderste drive bay geplaatst, en de middelste drive bay verwijderd voor betere air flow.

• Tomba1961
@Joenino
Mijn dochter denkt dat die andere kast beter het geheel koeler houdt omdat er meer ruimte is tussen de diverse componenten en omdat je er ook wat extra fan's kan plaatsen aan de bovenkant. Daarnaast als ze wat ik haar hoofd heeft (Asperger kind) dan is dat bijna niet te uit haar hoofd te halen. Nu echter hoor ik haar even niet meer, wie weet dat het lezen van al die reviews hier daar een positief invloed op hebben gehad.

@Topskilled De HD heb ik al verplaatst in de huidige kast door ze naar beneden te verplaatsen.
Het middelste rek heb ik ook al verwijderd. Voorlopig hoor ik haar niet meer dus mogelijk blijft het zo.

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 18:56
@Tomba1961

Let op: als je een fan aan de achterkant plaatst en aan de bovenkant levert dat niet noodzakelijkerwijs de beste airflow op.
Het hangt er ook van af hoe je CPU-fan georiënteerd is.

Het gevoel zegt dat naar de bovenkant van de kast het beste is - warme lucht stijgt tenslotte op.

De meeste CPU-koelers zijn echter richting de achterkant van de kast georiënteerd.
(waarschijnlijk omdat fans in de achterkant van de kast al veel langer bestaan).

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy and taste good with ketchup.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

YouTube: Case Fans - How many should you have? een klein simpel testje met een kast, gewoon om te kijken wat het effect is. ik zou zeggen dat je met 2 intake fans en 1 outtake hier genoeg aan gaat hebben, en zoals gezegd is een graad of 70-80 onder load geen enkel probleem! de silencio heeft geen fanmounts bovenin, dus de outtake zal dan ook gewoon achterin zijn.

verder; hoe heb je de fan op het koelblok gemonteerd? weet je zeker dat ie richting het koelblok blaast?
natuurlijk is dit niet de meest koelende kast en zal deze in bijvoorbeeld een Define S koeler blijven, maar verwacht geen 10/20 graden verschil; zeker niet als je de huidige stilte wilt houden. Met een Define S zou je na invoegen van 2 140mm fans extra aan de voorkant wel een hele stille relatief koele kast kunnen bouwen, maar dat is gewoon de investering niet waard, zoals gezegd zitten deze temperaturen ver onder 't maximum

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:00
Ik heb zelf ook die silencio. Maar dan met een i7 3770k en een r9 290x wat op zichzelf een heethoofd is.
Twee fans voorin en 1 achterin geplaatst en een nieuwe koeler op de cpu zorgden er bij mij voor dat de koeling van de grafische kaart nauwelijks meer hard aan ging.
Door de geluidsdemping in de behuizing wordt de inhoud van de kast warmer.
Nu heb ik heel drastisch alle fans van coolermaster vervangen door noctua en de cpu fan ook door een noctua met een extra fan erop. Dit omdat de cpu oververhitte en uit sloeg.

Nu zul je met 2 fans voor en 1 achter, de gpu waarschijnlijk koeler krijgen.
Dus zo drastisch als ik het heb gedaan is niet nodig.
Pagina: 1