[390]GPU usage spikes & fps drops in TW3

Pagina: 1
Acties:

• spademan9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10-2025
Hey tweakers,

Daar ben ik weer.
Dit keer met je wilt het niet geloven, nog een probleem.

Ik heb sinds gisteren een paar games gespeeld of de grafische kaart, dit waren The Witcher 3 en Far Cry 4.
Hierbij kreeg ik hele vage GPU Usage spikes, elke 3-4 seconden gaat de GPU Usage van 100% naar 0.
(Alleen Far Cry 4) Bij the Witcher 3 kreeg ik eerder spikes die naar de 50% gaan.

Ingame krijg ik hierdoor een soort van stuttering. (game loopt 0.5sec vast.)

https://gyazo.com/5a755ab0bf0615b58fd8d16caef2873a

Ik denk dat mijn CPU de boosdoener is alleen weet ik dit niet zeker.

Specs van mijn pc zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2450P Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Intel P67 P67 Pro3 SE€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 351,95€ 351,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,07€ 45,07
1Zalman Z9 Plus€ 59,60€ 59,60
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 46,95€ 46,95
1G.Skill F3-1333C9D-8GSA€ 44,70€ 44,70
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 Pro 256GB€ 259,95€ 259,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 808,22

Driver versie is Catalyst 15.10 Beta.
Huidige operating system is Windows 10 64 bit.

Weten jullie hoe dit komt?
Alvast bedankt voor de reactie's.

[ Voor 81% gewijzigd door spademan9 op 31-10-2015 14:27 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32
Lijkt mij sterk dat het je voedimg is. Dat zal immers liever een reboot doen als je gpu terug clocken. Temps is het probleem ook niet. Wat doet je cpu verbruik? En heeft hij het ook tijdens een benchmark(zoals furmark?)

[ Voor 36% gewijzigd door loki504 op 29-10-2015 16:51 ]

• spademan9
loki504 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:49:
Lijkt mij sterk dat het je voedimg is. Dat zal immers liever een reboot doen als je gpu terug clocken.
Zeker waar, Tis alleen meer dat ik echt niet zou weten wat het anders kan zijn.
(cpu temperatuur blijft normaal.)

• spademan9
loki504 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:49:
Lijkt mij sterk dat het je voedimg is. Dat zal immers liever een reboot doen als je gpu terug clocken. Temps is het probleem ook niet. Wat doet je cpu verbruik? En heeft hij het ook tijdens een benchmark(zoals furmark?)
Ik heb nog geen furmark benchmark gedraaid, dat kan ik nog wel even proberen.
Edit:

Wat voor soort instellingen moet ik gebruiken?
https://gyazo.com/30ada7b23b10307ba26c5a526f42498d

[ Voor 11% gewijzigd door spademan9 op 29-10-2015 16:54 ]

• loki504
Ja en probeer het eens via een andere pci-e slot(als je die heb).

• spademan9
https://gyazo.com/9076c03f53041ed69c87c06a3128f974

Bij FurMark niks aan het handje.
enkel zeer kleine drops van 3-5% maar dat zou op zich geen probleem moeten zijn.

EDIT:

Ligt het misschien toch aan Far Cry 4, bij Witcher 3 dropte de GPU Usage steeds naar 50% ipv 100.

Driver=Catalyst 15.10 Beta

[ Voor 61% gewijzigd door spademan9 op 29-10-2015 17:06 ]

• loki504
En wat gebeurt er met je cpu load? En het gaat om een clean windows install toch?

• spademan9
Hey Loki,

Ik heb het probleem gefixt, na wat analyseren kwam ik erachter dat mijn GPU niet warmer werd dan 70 graden.
Na wat zoeken op google blijkt dus dat ik mijn GPU Core Clock +20 omhoog moest gooien, waarom hij nu wel hoger dan 70 graden gaat geen flauw idee maar dat deed t.

Edit:

Nevermind, gpu usage dropt nog steeds.

[ Voor 8% gewijzigd door spademan9 op 29-10-2015 17:49 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:35
Power settings ook maximaal? Misschien gaat ie over zn TDP heen.
(disclaimer: ik heb niet het hele topic gelezen)

• spademan9
mitsumark schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:18:
Power settings ook maximaal? Misschien gaat ie over zn TDP heen.
(disclaimer: ik heb niet het hele topic gelezen)
Bedankt voor de reactie,

Wat bedoel je precies met Power settings?

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 08:56
Naast een hardware matig probleem zou het ook nog een software matig probleem kunnen zijn.

Edit: Dit werd al eerder gevraagd maar heb je Windows wel opnieuw geïnstalleerd nadat je de nieuwe videokaart hebt aangesloten? Of in ieder geval DDU (http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html) gebruikt om je oude driver volledig te verwijderen?

Als je dit al hebt gedaan dan kan je nog eens kijken naar andere oorzaken.

Hoe is het CPU gebruik tijdens deze stotteringen? Zie je die ook net zo wisselen of blijft die wel op een vast niveau? Zijn er misschien achtergrond programma's die je CPU intensief gebruiken?

Hardware matig zou het ook nog de VRMs op je videokaart kunnen zijn. Als die te heet worden krijg je ook allerlei problemen. Ik weet niet of er een VRM temp sensor op je videokaart zit, maar anders zou je die met bijvoorbeeld HWinfo (http://www.hwinfo.com/) kunnen uitlezen.

Met de powersetting bedoelt Mitsumark de "Energielimietinstellingen" in Catalyst Control Center, of de "Power Limit" instelling in MSI afterburner. Die kan je op 20% zetten om te testen of dat het probleem is.

Om je voeding te testen zou je de videokaart nog kunnen onderclocken, dus de frequenties van je GPU en videokaart geheugen iets omlaag zetten en dan testen of het wel stabiel is, en alle "onnodige" apparatuur tijdelijk loskoppelen (zoals je dvd speler en case fans)

[ Voor 14% gewijzigd door BartKers op 29-10-2015 18:55 ]

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:43:
Naast een hardware matig probleem zou het ook nog een software matig probleem kunnen zijn.

Edit: Dit werd al eerder gevraagd maar heb je Windows wel opnieuw geïnstalleerd nadat je de nieuwe videokaart hebt aangesloten? Of in ieder geval DDU (http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html) gebruikt om je oude driver volledig te verwijderen?

Als je dit al hebt gedaan dan kan je nog eens kijken naar andere oorzaken.

Hoe is het CPU gebruik tijdens deze stotteringen? Zie je die ook net zo wisselen of blijft die wel op een vast niveau? Zijn er misschien achtergrond programma's die je CPU intensief gebruiken?

Hardware matig zou het ook nog de VRMs op je videokaart kunnen zijn. Als die te heet worden krijg je ook allerlei problemen. Ik weet niet of er een VRM temp sensor op je videokaart zit, maar anders zou je die met bijvoorbeeld HWinfo (http://www.hwinfo.com/) kunnen uitlezen.

Met de powersetting bedoelt Mitsumark de "Energielimietinstellingen" in Catalyst Control Center, of de "Power Limit" instelling in MSI afterburner. Die kan je op 20% zetten om te testen of dat het probleem is.

Om je voeding te testen zou je de videokaart nog kunnen onderclocken, dus de frequenties van je GPU en videokaart geheugen iets omlaag zetten en dan testen of het wel stabiel is, en alle "onnodige" apparatuur tijdelijk loskoppelen (zoals je dvd speler en case fans)
Hey Bart bedankt voor de reactie,

Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd en net met DDU mijn driver opnieuw geïnstalleerd.
Het CPU gebruik vertoont geen apart gedrag, verder geen achtergrond programma's.

https://gyazo.com/e1fe6fef9d7dfc4eae8e26c2349c0b13

"Met de powersetting bedoelt Mitsumark de "Energielimietinstellingen" in Catalyst Control Center, of de "Power Limit" instelling in MSI afterburner. Die kan je op 20% zetten om te testen of dat het probleem is."

Ik heb het geprobeerd maar merkte geen verschil.
Underclocken maakte niks uit.

EDIT:
Misschien toch een cpu bottleneck?

• BartKers
Een CPU bottleneck uit zich meestal anders. Dan draait de videokaart wel redelijk constant, maar dan bijvoorbeeld continu op 70% in plaats van op 100%.

Maar hoe ziet het CPU verbruik er dan uit? Is die wel constant 50% of 100%? En kan je zien dat het spel de CPU gebruikt en dat er tussendoor niet iets anders af en toe ineens de CPU opeist? Kan je al vrij makkelijk zien met taakbeheer van windows. Bij het tabblad processen kan je zien hoeveel CPU tijd en hoeveel procent van de CPU elk proces gebruikt. En bij het tabblad prestaties kan je de CPU belasting per core zien.

Laat anders ook HWinfo eens draaien tijdens het spelen en kijk daarna wat de maximale VRM temperatuur is geweest.

In theorie zou het ook nog de hardeschijf/virtueel geheugen kunnen zijn. Als je PC continu data moet laden van je hardeschijf of continu gegevens in het virtueel geheugen moet zetten omdat je gewone geheugen vol zit kan je ook stotteringen krijgen, maar dan zou je denken dat je die stotteringen hiervoor ook al had. En met 16GB geheugen lijkt me dat vrij sterk.

[ Voor 20% gewijzigd door BartKers op 29-10-2015 20:16 ]

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:12:
Een CPU bottleneck uit zich meestal anders. Dan draait de videokaart wel redelijk constant, maar dan bijvoorbeeld continu op 70% in plaats van op 100%.

Maar hoe ziet het CPU verbruik er dan uit? Is die wel constant 50% of 100%? En kan je zien dat het spel de CPU gebruikt en dat er tussendoor niet iets anders af en toe ineens de CPU opeist? Kan je al vrij makkelijk zien met taakbeheer van windows. Bij het tabblad processen kan je zien hoeveel CPU tijd en hoeveel procent van de CPU elk proces gebruikt. En bij het tabblad prestaties kan je de CPU belasting per core zien.

Laat anders ook HWinfo eens draaien tijdens het spelen en kijk daarna wat de maximale VRM temperatuur is geweest.
Zal ik doen.

Oke, net nog even gekeken naar mijn processor.
Processor gebruikt in totaal tijdens het gamen rond de 90% hier gebruikt de Witcher +- 85 van.
Verder zijn het alleen GPU usage drops, CPU blijft hetzelfde gebruiken qua processen.
Ik zal HWinfo ook nog even draaien.

EDIT:

Max temp VRM wordt ongeveer 70 graden.
Trouwens nog iets, als ik in Witcher 3 de stad in kom gaat mijn gpu usage helemaal gek doen, als ik buiten de stad ben gebruikt mijn cpu minder en blijft de gpu usage op 100%, (meestal dan behalve als ik beesten tegen kom.) Weet u zeker dat mijn cpu de 390 niet bottlenecked?

[ Voor 27% gewijzigd door spademan9 op 29-10-2015 20:35 ]

• BartKers
Als ik zo op internet kijk hebben wel meer mensen last van stotteren in The Witcher 3 in de grote steden, dus het kan ook aan het spel liggen.

Hier https://community.amd.com/thread/183218 bijvoorbeeld is al een pagina met een paar mogelijke oplossingen. Die zou je ook eens kunnen proberen.

Heb je die extreme stotteringen ook bij andere spellen?

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:41:
Als ik zo op internet kijk hebben wel meer mensen last van stotteren in The Witcher 3 in de grote steden, dus het kan ook aan het spel liggen.

Hier https://community.amd.com/thread/183218 bijvoorbeeld is al een pagina met een paar mogelijke oplossingen. Die zou je ook eens kunnen proberen.

Heb je die extreme stotteringen ook bij andere spellen?
Zou zeker kunnen.
Bedankt voor de mogelijke oplossingen, zal er zeker even naar kijken.

Verder heb ik tot nu toe nog niks anders gespeeld dan The Witcher 3 en Far Cry 4. Al schijnen deze 2 games beiden problemen te hebben, misschien heb ik net de 2 verkeerde games geprobeerd?

• BartKers
Het zou wel toevallig zijn dat beide spellen gewoon slecht werken, maar niet onmogelijk. Je kan altijd eens een ander spel proberen, of 3dmark een keer draaien, of de Unigine Valley benchmark https://unigine.com/products/benchmarks/valley/ proberen (die kan je onbeperkt door laten lopen) en kijken of daar ook van die stotteringen voorkomen.

Anders zou je ook nog een andere videokaart driver kunnen proberen, zoals de laatste officiële driver de 15.7.1.

Ik zou sowieso NVidia Hairworks uitzetten bij The Witcher 3, dit kan een heel verschil maken in de steden of wanneer je met beesten aan het vechten bent.

[ Voor 40% gewijzigd door BartKers op 29-10-2015 20:57 ]

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:54:
Het zou wel toevallig zijn dat beide spellen gewoon slecht werken, maar niet onmogelijk. Je kan altijd eens een ander spel proberen, of 3dmark een keer draaien, of de Unigine Valley benchmark https://unigine.com/products/benchmarks/valley/ proberen (die kan je onbeperkt door laten lopen) en kijken of daar ook van die stotteringen voorkomen.

Anders zou je ook nog een andere videokaart driver kunnen proberen, zoals de laatste officiële driver de 15.7.1.

Ik zou sowieso NVidia Hairworks uitzetten bij The Witcher 3, dit kan een heel verschil maken in de steden of wanneer je met beesten aan het vechten bent.
Ik heb 3dmark en Unigine Valley al gedraaid, geen problemen met stutters of dergelijke.

Verder heb ik ook al 15,7,1, uitgeprobeerd, zag niet echt veel verschil. (Werd er niet veel beter of slechter op.)

Hairworks had ik al uitstaan ;) had er wel eens over gehoord dat Hairworks wel graag je frames op eet.

• BartKers
Het lijkt dan wel alsof het specifiek aan die spellen ligt. Misschien dat je CPU toch te zwaar wordt belast bij die spellen, of dat je door het veranderen van een aantal instellingen de stotteringen kan verminderen, maar dat is nogal natte vinger werk.

Hier is ook een test van The Witcher 3:
http://wccftech.com/witch...ki5-4690ki3-4130g3258-oc/
waaruit ook blijkt dat vooral in de steden je CPU de beperkende factor is.

De score die je bij 3dmark haalt is ook zoals het hoort?

[ Voor 25% gewijzigd door BartKers op 29-10-2015 21:11 ]

• spademan9
http://www.3dmark.com/3dm/9080533

Is gewoon een normale score, ligt iets lager door de cpu maar grafisch klopt hij gewoon.

Verder op de gpu usage gelet en hij bleef gewoon op 100%

[ Voor 77% gewijzigd door spademan9 op 29-10-2015 21:18 ]

• loki504
blijft wel vreemd dat hij ook met "slechte" spellen schommelt. en niet gewoon 90-100% draait en crap FPS houd.

• BartKers
Als ik die vergelijk met mijn 3dmark score:
http://www.3dmark.com/compare/fs/6345883/fs/1279406
dan lijkt het heel aardig te kloppen. Hij is zo'n 50% sneller.

Maar wat loki504 ook zegt, die drops naar 0% GPU gebruik blijven vreemd. Dat het gebruik iets zakt kan ik me wel voorstellen maar naar 0% is wel extreem. Bij mij zakt het gebruik niet onder de 80% en is bijna continu rond de 100%.

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:23:
Als ik die vergelijk met mijn 3dmark score:
http://www.3dmark.com/compare/fs/6345883/fs/1279406
dan lijkt het heel aardig te kloppen. Hij is zo'n 50% sneller.

Maar wat loki504 ook zegt, die drops naar 0% GPU gebruik blijven vreemd. Dat het gebruik iets zakt kan ik me wel voorstellen maar naar 0% is wel extreem. Bij mij zakt het gebruik niet onder de 80% en is bijna continu rond de 100%.
Precies, lijkt me niet helemaal normaal, maar 1 ding is positief. Hearthstone draait hij zonder stuttering ;)
Maar ik zal nog wel even een gamepje downloaden, wat zouden jullie aanraden?

• BartKers
Bij mij draait de Witcher wel vanaf mijn SSD, dit zou ook kunnen schelen als hij veel textures moet laden, kan dit ook voor stotteren zorgen.

Battlefield 4/hard line singleplayer zou een aardige test kunnen zijn. Bioshock Infinite of Metro Last Light zijn ook wel grafisch mooie titels.

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:28:
Bij mij draait de Witcher wel vanaf mijn SSD, dit zou ook kunnen schelen als hij veel textures moet laden, kan dit ook voor stotteren zorgen.

Battlefield 4/hard line singleplayer zou een aardige test kunnen zijn. Bioshock Infinite of Metro Last Light zijn ook wel grafisch mooie titels.
Hij draait bij mij ook van mijn SSD dus dat moet geen probleem zijn.
Verder zag ik zelfs wat stuttering in Hearthstone, hier gaat echt iets fout.
Of ik ben aan het hallucineren maar dit is niet best.
EDIT:
Ik weet niet of je het stuttering noemt maar hij loopt gewoon 0.5 seconden vast en gaat dan verder.

[ Voor 8% gewijzigd door spademan9 op 29-10-2015 21:38 ]

• BartKers
Zoals ik al eerder zei klinkt het niet echt als een CPU bottleneck, maar wat het nu wel is weet ik ook niet.

Je zou kunnen kijken of de 12V spanning niet te veel inzakt tijdens het spelen van The Witcher, en dat je videokaart daardoor heel even stopt. De spanning kan je ook meten met HWinfo, maar als de daling in spanning heel kort is, zal HWinfo die ook niet kunnen meten. Maar als die echt te ver inzakt dan zou het toch je voeding kunnen zijn die te zwak is.

• loki504
Je kan inderdaad even kijken met een voeding van je vriend. Of er 1 bestellen. Mocht dat niets opleveren. Kan je hem terug sturen.

Maar waarom hij dan wel last van heeft tijdens gamen en niet tijdens benchmarks is wel wat vreemd.

En je oude kaart heeft geen last van stutter?

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 29-10-2015 21:50 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:47

br00ky

Moderator Harde Waren
spademan9 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:39:
Hey tweakers,

Daar ben ik weer.
Dit keer met je wilt het niet geloven, nog een probleem.
Om je eventueel beter te helpen heb ik je probleem naar een apart topic in het juiste subforum gezet. Succes!

• loki504
Misschien raar. Maar draai je je games op je hdd of ssd(als je die heb). Misschien wacht je gpu op data van je hdd. En krijgt hij die niet snel genoeg.

• spademan9
br00ky schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:54:
[...]

[mbr]Om je eventueel beter te helpen heb ik je probleem naar een apart topic in het juiste subforum gezet. Succes![/]
Helemaal top, bedankt!

• spademan9
loki504 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:01:
Misschien raar. Maar draai je je games op je hdd of ssd(als je die heb). Misschien wacht je gpu op data van je hdd. En krijgt hij die niet snel genoeg.
Ik draai games op mijn SSD.

• spademan9
loki504 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:49:
Je kan inderdaad even kijken met een voeding van je vriend. Of er 1 bestellen. Mocht dat niets opleveren. Kan je hem terug sturen.

Maar waarom hij dan wel last van heeft tijdens gamen en niet tijdens benchmarks is wel wat vreemd.

En je oude kaart heeft geen last van stutter?
Hey Loki,
Ik heb er zelf nooit last van gehad met mijn oude kaart. Verder ga ik inderdaad zo maar eens een voeding bestellen en kijken of het het probleem verhelpt. En zo niet lekker terugsturen :)

• loki504
Dan is dat het niet. Google eens op gpu dipping while playing games. Zijn er een hoop die het probleem hebben. Maar had nog geen oplossing gevonden.

• spademan9
loki504 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:07:
[...]

Dan is dat het niet. Google eens op gpu dipping while playing games. Zijn er een hoop die het probleem hebben. Maar had nog geen oplossing gevonden.
Ik heb het even opgezocht en ze beginnen toch snel over hun voeding, aangezien mijn voeding ook niet van top kwaliteit is kan het dat het probleem zich daar vormt.

• BartKers
Je zou ook nog eens kunnen kijken of je CPU terug klokt tijdens het gamen. Dit zou ook voor stotteringen kunnen zorgen.

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:11:
Je zou ook nog eens kunnen kijken of je CPU terug klokt tijdens het gamen. Dit zou ook voor stotteringen kunnen zorgen.
Dat is zeker even slim om te doen, bedankt.

EDIT:

Processor blijft gewoon lekker runnen op max speed.

Ik heb trouwens even getest maar of ik de game maxed out of op low speel, de haperingen blijven.

[ Voor 22% gewijzigd door spademan9 op 29-10-2015 22:18 ]

• BartKers
Heb je nog de kans gezien om te kijken of de voltages redelijk constant blijven tijdens het gamen? Of dat er flinke pieken en/of dalen in zitten?

• spademan9
BartKers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:24:
Heb je nog de kans gezien om te kijken of de voltages redelijk constant blijven tijdens het gamen? Of dat er flinke pieken en/of dalen in zitten?
Kunt u uitleggen hoe ik dit kan doen met HWinfo?

• BartKers
Je kan sowieso kijken of de max en min waarden van de voltages in HWinfo erg verschillen met het gemiddelde na een tijdje gamen terwijl je HWinfo op de achtergrond laat draaien. Als je echt grafieken eruit wilt halen zul je de log functie moeten gebruiken met een redelijk korte tijd tussen twee opname punten en dan via excel of met de GenericLogViewer addon (http://www.hwinfo.com/addons.php) de grafieken moeten maken.

• spademan9
Ik heb de R9 390 op een PCI-E 2.0 poort, zou dit mijn probleem verklaren of maakt dat niet zo veel uit?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

spademan9 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:46:
Ik heb de R9 390 op een PCI-E 2.0 poort, zou dit mijn probleem verklaren of maakt dat niet zo veel uit?
Dat zal niks uitmaken. PCI-E 2.0 geeft meer dan genoeg bandbreedte mits je de gpu wel in het goede slot hebt gestoken :P.

Ik las dat je 16gb geheugen had? Dat zou genoeg moeten zijn.

Als ik zo je cpu bekijk dan denk ik dat het een cpu bottleneck is. Indien iemand een cpu bottleneck heeft dan kan je dat terugzien op 2 manieren. Als je constante load onder de 80% is of je periodes hebt waar je geen gpu gebruik hebt, in het tweede geval is je gpu gewoon zo snel klaar dat hij de rest van de tijd op je cpu wacht. Als ik Diablo 3 speel en ik limit mijn framerate dan zie ik precies hetzelfde gebeuren, in dit geval is mijn cpu niet de limiterende factor omdat ik de boel express dichtknijp op 60fps.
Waarschijnlijk heb je in de steden hier het meeste last van.

Ik neem trouwens aan dat je geen v-sync aan hebt staan? :P

Verwijderd

Een CPU bottlnek zou kunnen. Ik heb net eens mijn cpu over 2 cores laten lopen en ja hoor om de 5 seconden een hapering naar 0fps wat hier ook sterk op lijkt.

• BartKers
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:46:
Een CPU bottlnek zou kunnen. Ik heb net eens mijn cpu over 2 cores laten lopen en ja hoor om de 5 seconden een hapering naar 0fps wat hier ook sterk op lijkt.
Bij mij gebeurd dat dus helemal niet. Als ik The Witcher 3 op 2 cores laat draaien zakt mijn FPS wel enorm en daardoor schokt het ook, maar geen freezes, en mijn GPU gebruik zit gewoon constant rond de 40% en schommelt niet tussen de 0 en 100%.

Als je ook het plaatje van spademan9 bekijkt in zijn eerste post:
spademan9 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:39:
...
Hierbij kreeg ik hele vage GPU Usage spikes, elke 3-4 seconden gaat de GPU Usage van 100% naar 0.

Ingame krijg ik hierdoor een soort van stuttering. (game loopt 0.5sec vast.)

https://gyazo.com/5a755ab0bf0615b58fd8d16caef2873a
...
Dan zie je zijn gpu gebruik continu schommelen tussen 0 en 100%, en bijna niet er tussen in, ik zou toch minder extreme schommelingen verwachten bij een bottleneck, eerder continu rond de 40-60% met af en toe drops naar 20% wanneer de cpu het echt zwaar krijgt. Maar misschien worden die schommelingen wel extremer met een krachtigere videokaart?

Als ik in Novigrad rond loop dan ziet mijn GPU gebruik er ongeveer zo uit (met mijn Phenom II X4 op 3Ghz):
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/14tbq8k.png

En zelfs op twee cores, in het midden van Hierarch Square terwijl ik in gevecht ben met 5 guards zie je niet zulke extreme veranderingen, terwijl de bottleneck nu een stuk groter is dan bij Spademan9:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/e81t13.png

[ Voor 55% gewijzigd door BartKers op 30-10-2015 09:36 ]

• spademan9
BartKers schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:01:
[...]

Bij mij gebeurd dat dus helemal niet. Als ik The Witcher 3 op 2 cores laat draaien zakt mijn FPS wel enorm en daardoor schokt het ook, maar geen freezes, en mijn GPU gebruik zit gewoon constant rond de 40% en schommelt niet tussen de 0 en 100%.

Als je ook het plaatje van spademan9 bekijkt in zijn eerste post:

[...]

Dan zie je zijn gpu gebruik continu schommelen tussen 0 en 100%, en bijna niet er tussen in, ik zou toch minder extreme schommelingen verwachten bij een bottleneck, eerder continu rond de 40-60% met af en toe drops naar 20% wanneer de cpu het echt zwaar krijgt. Maar misschien worden die schommelingen wel extremer met een krachtigere videokaart?

Als ik in Novigrad rond loop dan ziet mijn GPU gebruik er ongeveer zo uit (met mijn Phenom II X4 op 3Ghz):
[afbeelding]

En zelfs op twee cores, in het midden van Hierarch Square terwijl ik in gevecht ben met 5 guards zie je niet zulke extreme veranderingen, terwijl de bottleneck nu een stuk groter is dan bij Spademan9:
[afbeelding]
Hey Bart,

Volgens mij kwamen deze spikes door Far Cry 4, bij Witcher 3 schommelt hij eerder na 50-60 en dan weer naar 100.

Verwijderd

Zal wel aan een andere processor liggen dan, ik weet niet welke jij hebt maar zelf heb ik een i7 3820 4500mhz.

Maar er is duidelijk meer aan de hand in dit geval dus ik zou andere drivers een kans geven?

• spademan9
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:27:
[...]

Zal wel aan een andere processor liggen dan, ik weet niet welke jij hebt maar zelf heb ik een i7 3820 4500mhz.

Maar er is duidelijk meer aan de hand in dit geval dus ik zou andere drivers een kans geven?
Hey bedankt voor je reactie,

Ik heb andere drivers al een geïnstalleerd maar dat maakte qua performance niks uit. (gpu spiking)
Verder heb ik net windows ook nog opnieuw geïnstalleerd en alsnog geen verandering.

EDIT:

Ik maak nog wel even een screenshot van mijn gpu usage in The Witcher 3.

[ Voor 7% gewijzigd door spademan9 op 30-10-2015 13:30 ]

• BartKers
Als ik zo het internet af zoek dan zijn FPS drops en GPU usage drops een veelvoorkomend probleem in Far Cry 4. Dit zou wel wat verbeterd zijn met de nieuwste patch 1.8 of 1.9? Maar het internet staat vol met freeze/stutter problemen in Far Cry 4.

Volgens sommigen zou één of twee keer Alt+Tabben het probleem al op lossen.

[ Voor 14% gewijzigd door BartKers op 30-10-2015 13:48 ]

• spademan9
http://imgur.com/8YNHpgo

Niet kijken naar mijn Paint skills ;) Eerste pijl is op ultra, 2e pijl is op medium

Begint vanaf de eerste pijl.

Dit was trouwens gewoon in het bos opgenomen, niet in novigrad (ben save game kwijt geraakt na Windows reinstall.)

Al leek hij op medium niet echt te stutteren.

[ Voor 49% gewijzigd door spademan9 op 30-10-2015 13:51 ]

• BartKers
Op ultra ziet het er wel prima uit. Op medium heb je natuurlijk veel eerder last van de CPU bottleneck en ik denk dat je dat dan ook ziet, zeker als je zegt dat het wel soepel liep. Dan kwam je waarschijnlijk gewoon tegen de 60FPS limiet aan en zat je videokaart een beetje uit zijn neus te eten.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

spademan9 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:49:
http://imgur.com/8YNHpgo

Niet kijken naar mijn Paint skills ;) Eerste pijl is op ultra, 2e pijl is op medium

Begint vanaf de eerste pijl.

Dit was trouwens gewoon in het bos opgenomen, niet in novigrad (ben save game kwijt geraakt na Windows reinstall.)

Al leek hij op medium niet echt te stutteren.
Als je de mogelijkheid hebt om draw distance te verlagen dan zou dat eventueel kunnen helpen, dingen zoals high object detail of vergelijkbaar zou je ook lager kunnen zetten. Waarschijnlijk kan je cpu niet het aantal drawcalls aan.

• spademan9
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:39:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt om draw distance te verlagen dan zou dat eventueel kunnen helpen, dingen zoals high object detail of vergelijkbaar zou je ook lager kunnen zetten. Waarschijnlijk kan je cpu niet het aantal drawcalls aan.
Zal ik zeker doen, bedankt!
Het zal inderdaad wel een CPU bottleneck kunnen zijn.

• loki504
Zou eens kijken voor een i5 3570(snelste i5 voor je socket). 2de hands kosten ze 100-180(ligt aan de leeftijd van het beestje). Dat moet meer dan voldoende zijn.

• mitsumark
loki504 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:27:
Zou eens kijken voor een i5 3570(snelste i5 voor je socket). 2de hands kosten ze 100-180(ligt aan de leeftijd van het beestje). Dat moet meer dan voldoende zijn.
Als je toch gaat investeren heb je meer aan een i7 2xxx of i7 3xxx (of xeon variant), de i5 3xxx zal niet zoveel sneller zijn.
Echter een 2450 zou toch ook al minima van 45 moeten kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-RPG-The_Witcher_3_Wild_Hunt_v.1.04-test-proz_witcher_1.04.jpg
https://translate.google....-test-gpu.html&edit-text=

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

mitsumark schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:40:
[...]

Als je toch gaat investeren heb je meer aan een i7 2xxx of i7 3xxx (of xeon variant), de i5 3xxx zal niet zoveel sneller zijn.
Echter een 2450 zou toch ook al minima van 45 moeten kunnen halen.

[afbeelding]
https://translate.google....-test-gpu.html&edit-text=
Dat klopt inderdaad de 390 is door zijn architectuur in DX11 eerder cpu limited dan de Titan X die wat sneller is. Als hij een k variant van de cpu had dan had hij zonder problemen naar 4.2ghz kunnen clocken.
Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-RPG-The_Witcher_3_Wild_Hunt_v.1.04-test-witcher3_intel.jpg
Spel lijkt best cpu intensief te zijn als je kijkt naar bijv de i7 2600k. Alle cores worden goed belast, zelfs de HT cores.

[ Voor 13% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 31-10-2015 00:52 ]

Verwijderd

Heb je toevallig ook nog wat lichtere games om te testen, er zijn in ieder geval genoeg free to play games, gewoon om te zien of er niet anders aan de hand is wat de frame drops veroorzaakt. Ik vraag me ook af hoeveel ram je hebt want dit soort games gaan al snel over de 6gb ram gebruik heen.

Er is na mijn idee meer aan de hand want je hoort geen frame drops onder de 40 fps te halen met je cpu en ik zie dat wel geburen naar 0fps toe wat niet in de benchmarks voorkomt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 08:45 ]

• spademan9
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 08:39:
Heb je toevallig ook nog wat lichtere games om te testen, er zijn in ieder geval genoeg free to play games, gewoon om te zien of er niet anders aan de hand is wat de frame drops veroorzaakt. Ik vraag me ook af hoeveel ram je hebt want dit soort games gaan al snel over de 6gb ram gebruik heen.

Er is na mijn idee meer aan de hand want je hoort geen frame drops onder de 40 fps te halen met je cpu en ik zie dat wel geburen naar 0fps toe wat niet in de benchmarks voorkomt.
Excuses voor de onduidelijkheid maar ik heb geen frame drops, framerate blijft gewoon goed.
Het is meer dat er gewoon de hele tijd van die tikjes zijn dat hij even vastloopt die +- 0.5sec duren.
Verder heb ik 16gb 1333 ram. Ik kan echter wel even proberen een benchmark te draaien van een game en dan het resultaat hier posten.

Verwijderd

spademan9 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

Het is meer dat er gewoon de hele tijd van die tikjes zijn dat hij even vastloopt die +- 0.5sec duren.
Dat is dus ook een frame drop want als het beeld even stil staat heb je op dat moment precies 0 fps.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 11:58 ]

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met onverklaarbare stutter en framedrops. Bleek het na veel zoeken en testen in mijn geval toch enigszins de CPU te zijn. In mijn geval was het de Northbridge frequency die bleef hangen op 800 MHz, terwijl de CPU wel vaak netjes op 3,4 GHz (i5 4670k) liep. Maar soms ook op 800 MHz. Beide horen op 3,4 GHz te draaien in mijn geval. Nu heb ik de Uncore clock fixed staan op 34 i.p.v. auto en werkt het perfect. Ik weet niet welke CPU en mobo jij hebt, maar je zou het eens kunnen proberen als die opties beschikbaar zijn. Je kunt het ook controleren door CPU-Z te gebruiken en te kijken in het tabje Memory bij NB Frequency als je je CPU stressed.

Probeer ook eens om EIST en turbo boost uit te schakelen om te kijken of dat scheelt.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• spademan9
Mick1990 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:10:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met onverklaarbare stutter en framedrops. Bleek het na veel zoeken en testen in mijn geval toch enigszins de CPU te zijn. In mijn geval was het de Northbridge frequency die bleef hangen op 800 MHz, terwijl de CPU wel vaak netjes op 3,4 GHz (i5 4670k) liep. Maar soms ook op 800 MHz. Beide horen op 3,4 GHz te draaien in mijn geval. Nu heb ik de Uncore clock fixed staan op 34 i.p.v. auto en werkt het perfect. Ik weet niet welke CPU en mobo jij hebt, maar je zou het eens kunnen proberen als die opties beschikbaar zijn. Je kunt het ook controleren door CPU-Z te gebruiken en te kijken in het tabje Memory bij NB Frequency als je je CPU stressed.

Probeer ook eens om EIST en turbo boost uit te schakelen om te kijken of dat scheelt.
Ik herinner mij inderdaad een paar van dat soort settings in de bios, zal het even proberen, bedankt.
https://gyazo.com/af93fd178979dddfd75e615f6fc5e6b6
(NB Frequency is leeg.)

[ Voor 3% gewijzigd door spademan9 op 31-10-2015 12:37 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

spademan9 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

Excuses voor de onduidelijkheid maar ik heb geen frame drops, framerate blijft gewoon goed.
Verder heb ik 16gb 1333 ram. Ik kan echter wel even proberen een benchmark te draaien van een game en dan het resultaat hier posten.
Zou je anders je volledige systeem met merken en alles even in je openingspost kunnen plaatsen. Plaats dit niet als plaatje maar tik het uit. Vermeld ook de driver versie die je gebruikt en je Windows (32 of 64 bits) versie. Als je net naar 10 bent overgestapt dan is dat ook handig om te weten net zoals grote andere veranderingen aan je hardware/software.
Nu weten we een aantal onderdelen en is het verspreid over meerdere posts en dat werkt niet handig :p.

• spademan9
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:18:
[...]

Zou je anders je volledige systeem met merken en alles even in je openingspost kunnen plaatsen. Plaats dit niet als plaatje maar tik het uit. Vermeld ook de driver versie die je gebruikt en je Windows (32 of 64 bits) versie. Als je net naar 10 bent overgestapt dan is dat ook handig om te weten net zoals grote andere veranderingen aan je hardware/software.
Nu weten we een aantal onderdelen en is het verspreid over meerdere posts en dat werkt niet handig :p.
God wat dom van mij, zal ik nu doen! (Ik had hiervoor ook een thread en daar had ik ze wel in staan, was even vergeten dat mijn specificaties er nu niet meer in stonden.

Verwijderd

i5 2450p zou geen bottlenek mogen zijn in The Witcher 3.
Kun je met GPU-Z kijken waar op je pci-e lanes op draaien, je moet dan wel even op dat vraagtekentje klikken om uit de zuinige modes te komen van pci-e 1.1

• spademan9
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:49:
i5 2450p zou geen bottlenek mogen zijn in The Witcher 3.
Kun je met GPU-Z kijken waar op je pci-e lanes op draaien, je moet dan wel even op dat vraagtekentje klikken om uit de zuinige modes te komen van pci-e 1.1
Hij zit in de 2.0 PCI-E lane.
https://gyazo.com/80583411b312e3295986f1a95f079b03\

Verder net nog even wat getest en ik denk toch dat de spikes te maken hebben met mijn cpu, ik speelde Metro 2033 Redux zonder stutteringen voor een hele tijd, toen heb ik hem iets later weer opgestart terwijl ik perongeluk youtube aan had staan en de stutteringen/spikes waren er weer. Na youtube, gpuz en msi afterburner afgesloten te hebben waren de stutteringen (spikes) weg.

[ Voor 31% gewijzigd door spademan9 op 31-10-2015 16:41 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

spademan9 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:38:
[...]

Hij zit in de 2.0 PCI-E lane.
https://gyazo.com/80583411b312e3295986f1a95f079b03\

Verder net nog even wat getest en ik denk toch dat de spikes te maken hebben met mijn cpu, ik speelde Metro 2033 Redux zonder stutteringen voor een hele tijd, toen heb ik hem iets later weer opgestart terwijl ik perongeluk youtube aan had staan en de stutteringen/spikes waren er weer. Na youtube, gpuz en msi afterburner afgesloten te hebben waren de stutteringen (spikes) weg.
Wat is je gpu clocksnelheid bij die spikes? Het kan zijn dat hij door youtube weer in 2d clocks gaat.

• spademan9
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:46:
[...]

Wat is je gpu clocksnelheid bij die spikes? Het kan zijn dat hij door youtube weer in 2d clocks gaat.
Ik zal even kijken.

• spademan9
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:46:
[...]

Clock snelheid is op zich normaal, verder elke keer als ik een mini spike krijg gaat de clock snelheid een tikkie omlaag. (100 MHz ongv)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

spademan9 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:00:
[...]

Clock snelheid is op zich normaal, verder elke keer als ik een mini spike krijg gaat de clock snelheid een tikkie omlaag. (100 MHz ongv)
Alleen de gpu clock of ook de geheugen clock?

• spademan9
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:02:
[...]

Alleen de gpu clock of ook de geheugen clock?
Alleen de GPU clock, geheugen blijft maximaal zonder veranderingen.

GPU Clock = https://gyazo.com/e0a86550dc02c7dbc91c39ad2c1e0f5e (Hier kreeg ik een aantal stutters/mini freezes.)

GPU Usage bleef 100% (Op zich ook wel interessant.)

Geheugen Clock = https://gyazo.com/41d1b65bdf5439cab1d4c416b9991770 (blijft 1500)

Dit gebruik was in een soort van stadje in Witcher 3.

De grafische instellingen waren op ultra.

[ Voor 12% gewijzigd door spademan9 op 31-10-2015 17:33 ]

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01 02:14

MiliaanR

Just for fans.

Heb je toevallig ook f.lux geïnstalleerd?

• spademan9
MiliaanR schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:15:
Heb je toevallig ook f.lux geïnstalleerd?
Nee ik heb geen f.lux.

• spademan9
Nog even een updateje, hij loopt alleen even vast ongv 0.2-3 sec als hij iets groots moet laden. (stad witcher3)

Verder heb ik net Mad Max +-2 uur gespeeld met geen enkele lagspike.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat lijkt mij dan redelijk normaal gedrag :p.

Verwijderd

Wat je nog kunt proberen is maximale vooraf gerenderde frames op 1 te zetten als dat mogelijk is in CCC, werkt dat niet helemaal goed op 2. Ik heb elf naelijk ook een stutter om de 2-3 seconden maar die is helemaal weg er door. Ik had dit eerder moeten zeggen maar was het vergeten.

• spademan9
Trouwens een kleine update, 12v in GPU-Z raakt naar 11.75 ingame met nog kleine spikes naar onder. Is dit een probleem? En net even CSGO gespeeld en kreeg extreme spikes in de game, vorige grafische kaart had hier nooit last van (+- 1000u gespeeld) Dit is toch wel een beetje onacceptabel voor mij. Ik wil het erg graag fixen alleen ik weet echt niet wat het probleem is. Begin er wel een beetje wanhopig van te worden.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je de mogelijkheid om je kaart in een ander systeem te testen? Daarmee kan je de kaart tenminste uitsluiten.

Het zou best nog je voeding kunnen zijn, die de belasting niet aankan.
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=37649
http://www.eevblog.com/fo...dxstream-pro-600w-atx-ps/

• spademan9
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:09:
Heb je de mogelijkheid om je kaart in een ander systeem te testen? Daarmee kan je de kaart tenminste uitsluiten.

Het zou best nog je voeding kunnen zijn, die de belasting niet aankan.
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=37649
http://www.eevblog.com/fo...dxstream-pro-600w-atx-ps/
Op zich is het zeker mogelijk dat het aan mijn voeding ligt, ken jammer genoeg niemand hier in de buurt die een PC heeft die beter dan de mijne is, (of goed genoeg.)
Als je er over na denkt dat mijn pc eerst nooit problemen had en na een nieuwe grafische kaart die veel Watt nodig heeft opeens wel is het zeker mogelijk dat mijn voeding de belasting niet aan kan, ik kan eventueel wel even een nieuwe voeding bestellen en als het niet helpt die gewoon weer terugsturen.

[ Voor 9% gewijzigd door spademan9 op 02-11-2015 17:20 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Geen idee waar je woont maar er zijn best wel tweakers die je eventueel willen helpen denk ik :p.
Wat je zelf al aangeeft een nieuwe voeding testen zou ook kunnen, met name nu je meer dagen bedenktijd hebt.

• spademan9
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:28:
Geen idee waar je woont maar er zijn best wel tweakers die je eventueel willen helpen denk ik :p.
Wat je zelf al aangeeft een nieuwe voeding testen zou ook kunnen, met name nu je meer dagen bedenktijd hebt.
Ik woon zelf in het noorden ;)
Maar ik denk dat ik gewoon even een nieuwe voeding bestel en als het niks uit maakt, misschien dan toch maar houden want ik vertrouw deze OCZ ook niet echt helemaal meer. (3 jaar in gebruik)
Verder had iemand mij deze aangeraden:
pricewatch: Seasonic G-series 550 watt

Heb jij nog suggesties of is deze prima?

EDIT:
Ook nog deze gevonden:
pricewatch: Corsair RM550x

Deze is wel bij iets vertrouwbare winkels te bestellen, is ook makkelijker als ik hem moet terugsturen.

EDIT:
pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular
Dit wordt hem :)

[ Voor 23% gewijzigd door spademan9 op 02-11-2015 17:55 ]

• mitsumark
650W voor een systeem dat nog geen 400W verbruikt tijdens gamen?

pricewatch: Antec TruePower Classic TP-550C ?

Sorry voor mn edit: De Antec is intern gelijk aan de seasonic, maar heeft zwartere kabels en is goedkoper.

[ Voor 76% gewijzigd door mitsumark op 02-11-2015 18:46 ]

• spademan9
mitsumark schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:41:
650W voor een systeem dat nog geen 400W verbruikt tijdens gamen?
Zou jij de Seasonic dan aanraden? Het is ook meer zodat ik futureproof ben qua voeding.
EDIT:
Had je edit nog niet gezien, is deze voeding geschikt voor de r9 390? Ik ben totaal geen kenner op het gebied van voedingen excuses daarvoor.

EDIT:
zeker weten om toch geen 650w te nemen zodat ik in de toekomst geen nieuwe hoef te aanschaffen wegens te weinig watt? Prijs is even duur dus dat maakt niks uit.

[ Voor 37% gewijzigd door spademan9 op 02-11-2015 18:53 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan je voeding ligt. Is er geen bios update voor je moederbord beschikbaar en of voor je SSD een firmware update ? Of probeer de game(s) eens op je HDD. Ik vermoed dat hier een (software/driver/firmware) bug in zit. Het lijkt namelijk meer op een interrupt bug dan een herhalende fps-drop.

[ Voor 13% gewijzigd door ToFast op 02-11-2015 18:58 ]

• spademan9
ToFast schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:57:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan je voeding ligt. Is er geen bios update voor je moederbord beschikbaar en of voor je SSD een firmware update ? Of probeer de game(s) eens op je HDD. Ik vermoed dat l hier een (software/driver/firmware) bug in zit.
Hey,
Ik zal CSGO wel even installeren op mijn HDD, verder slim om even mijn ssd firmware te updaten, bedankt daarvoor.

EDIT:
Heb mijn moederbord op de laatste bios update staan.

[ Voor 6% gewijzigd door spademan9 op 02-11-2015 19:08 ]

• spademan9
Update: Net een i5 3570k van een mede-tweaker overgenomen en alle problemen zijn weg. Het lag dus toch aan de processor.
Pagina: 1