Ik zit nu al met mn neus op een 1080p 42 inch te spelen en het ziet er gewoon goed uit. Vooruitgang is goed, maar op dit moment acht ik het geen meerwaarde. Zeker niet als je op de bank zit. 1080p gaming is voor mij meer dan prima, hoewel met VR er wellicht beperkingen om de hoek komen kijken. Maar voorlopig zit ik geen verschil. Zeker niet als ik continu moet wegduiken voor boze NPC's en in het rond vliegende projectielen.
4K nu weer 8k. Allemaal leuk, als je op de voorste rij in een imax theater je game aan het spelen bent.
IPV de megahertzen race hebben we het nu over de resolutierace. Net zoals bij camera's. Iedereen roept elkaar na dat meer beter is.......Beter voor de omzet ja, omdat lifcycles van producten op deze manier steeds korter worden.
Ik heb een telefoon met 720p, dat wordt tegenwoordig in reviews als een minpunt gezien...op een telefoon!
Alsof ik met een loep het scherm moet bekijken......
En als je camera geen 20MP heeft, dan is ie niet goed.......vervolgens print bijna niemand meer foto's uit op A0 formaat. Ik heb thuis nog prachtige foto's op standaard formaat, gemaakt met een 2,2 MP camera uit begin jaren 2000. Prima ding en ging nog lang mee.
Kortom, sony doet zijn best maar en moet wel heel overtuigend zijn. Zolang ze maar niet met de smoezen komen, dat sommige games niet op de "oude" console komt, omdat het grafisch niet te doen is. Dat is de grootste onzin en dus corporate chantage imo. Dit verwacht ik dan ook niet. Dat zou ze bij de opvolger van de PS4 namelijk de das omdoen.
Daarnaast zijn er genoeg gamers, die nog geen 4k tv hebben en zomaar een nieuwe TV EN een nieuwe PS4 kopen.
Ik zou sowieso geen 4k tv kopen als de 1080p variant goedkoper is, of ik voor hetzelfde geld een beter type met een lagere resolutie kan kopen (bijvoorbeeld OLED) Uiteindelijk is resolutie maar een klein deel van de beleving. Als de ghosting slecht is, of het contrast zwak, de kleuren onnatuurlijk. Daar erger je je meer aan dan de resolutie, waar LCD sowieso al slecht in is. Als een game 1080p doet en alles is aan het bewegen, dan verliest LCD ook resolutie. Plasma niet overigens, maar mij is het nooit opgevallen.
Voorbeeldje is voetbal op tv. Bij panning wordt op een LCD dat mooie gras een groen vlak. Bij Plasma zie je nog de oneffenheden (de sprietjes zeg maar)
Hop,hop,hop!