Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-06 10:45
hallo:

Wij zitten momenteel bij Telfort glasvezel. Wij hebben nu vanaf de genexis modem poort E1 een kabel lopen naar de bovenverdieping. Deze kabel gaat in de router die op zichzelf weer een switch aanstuurt voor bekabelde verbindingen van de TV Playstation etc.
Nu zit er in poort E2 een kabel voor digitale tv deze gaat naar de Amino op de benedenverdieping die digitale tv levert naar de tv.
Echter willen wij Apple tv kopen om via plex te gaan streamen.
Het wifi is verre van snel genoeg omdat er bewapening in de vloer zit en het wifi signaal er niet goed doorheen komt.
Wij kunnen ook geen kabel meer trekken door dezelfde buis als waar de kabel van de digitale TV nu inzit.

Is er een oplossing zodat de router boven blijft werken en zodat ik internet op de apple tv kan aansluiten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Hier is mijn setup nu zoals het in het huis zit.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2re2i6b.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Switchen met VLAN support kopen (management switch), dan kun je E1 en E2 over 1 UTP kabel laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Zou het dan zo gaan?
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ezewpi.png
Of heb je bij de tv niet nog een switch nodig? maar gewoon een splitter?
Heeft u misschien ook een aanrader voor een switch?

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 30-10-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door kmichael op 30-10-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
Hierboven: die snap ik niet helemaal.

Het probleem met de opstelling is juist dat IPTV waarschijnlijk niet door de router kan (tenzij 'ie VLANs support, dan kun je een VLAN capable switch elimineren).

De (managed) switch bij het modem is sowieso nodig, bij de TV ook. In theorie kun je ook met een 'splitter' af als je voldoende hebt aan 100/100 bij je TV, maar dat is een ranzige oplossing. Zou er gewoon netjes een switch neerzetten.

Boven heb je ook een managed switch nodig, maar de aanpassing die je dient te maken is dat de trunk van beneden eerst binnnenkomt op de (managed) switch, en daarna pas door naar de router.

Als laatste zou ik eens goed te rade gaan in hoeverre Telfort nog gebruik blijft maken van een bridged IPTV-oplossing. Moederbedrijf KPN introduceert routed IPTV; ik heb geen idee of dat bij jou nu ook haalbaar is of eraan zit te komen. Dan heb je geen VLANs nodig, maar heb je mogelijk weer extra routers nodig.

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
pricewatch: TP-Link TL-SG105E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:59
Hoezo ranzig? Ik gebruik ook een setje splitters om TV en Bluray-speler via 1 UTP-kabel aan te sluiten. Twee UTP-kabels pasten niet meer bij de coax, en ze hebben toch geen gbit. Dus waarom een switch aanschaffen als je 'm niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Out.of.Control schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:22:
Hoezo ranzig? Ik gebruik ook een setje splitters om TV en Bluray-speler via 1 UTP-kabel aan te sluiten. Twee UTP-kabels pasten niet meer bij de coax, en ze hebben toch geen gbit. Dus waarom een switch aanschaffen als je 'm niet nodig hebt?
Maar hoe heb je dan die splitter aangesloten?
want als poort E2 naar de TV gaat komt alleen Tv doorheen dus hoe krijg ik dan via die splitter ook internet bij de apple tv over dezelfde kabel? die alleen tv doorstuurt.
Thralas schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:08:
Hierboven: die snap ik niet helemaal.

Het probleem met de opstelling is juist dat IPTV waarschijnlijk niet door de router kan (tenzij 'ie VLANs support, dan kun je een VLAN capable switch elimineren).

De (managed) switch bij het modem is sowieso nodig, bij de TV ook. In theorie kun je ook met een 'splitter' af als je voldoende hebt aan 100/100 bij je TV, maar dat is een ranzige oplossing. Zou er gewoon netjes een switch neerzetten.

Boven heb je ook een managed switch nodig, maar de aanpassing die je dient te maken is dat de trunk van beneden eerst binnnenkomt op de (managed) switch, en daarna pas door naar de router.

Als laatste zou ik eens goed te rade gaan in hoeverre Telfort nog gebruik blijft maken van een bridged IPTV-oplossing. Moederbedrijf KPN introduceert routed IPTV; ik heb geen idee of dat bij jou nu ook haalbaar is of eraan zit te komen. Dan heb je geen VLANs nodig, maar heb je mogelijk weer extra routers nodig.

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
pricewatch: TP-Link TL-SG105E
Waarom zou er boven ook een switch moeten neerzetten? aangezien ik boven geen digitale tv nodig heb alleen internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
sgouman schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:59:
[...]
Maar hoe heb je dan die splitter aangesloten?
want als poort E2 naar de TV gaat komt alleen Tv doorheen dus hoe krijg ik dan via die splitter ook internet bij de apple tv over dezelfde kabel? die alleen tv doorstuurt.
In mijn geval ligt het iets anders omdat ik geen iptv gebruik (tv-signaal via coax, de utp is voor de smart-tv functies). Ik bedoelde vooral dat er m.i. niets mis is met zo'n splitter als je daar een switch mee kunt besparen. En in jouw geval zou dat ook nog een smart-switch moeten zijn waarbij je de VLAN's goed moet instellen.
Zo'n splitter (bijvoorbeeld deze: http://www.allekabels.nl/...plitter-cablesharing.html) kun je gebruiken om over 1 UTP-kabel twee gescheiden verbindingen te laten lopen. De kabel heeft 4 aderparen (8 draadjes), maar voor 100 Mbit ethernet worden er maar 2 paren gebruikt.
Met zo'n splitter haal je de 4 aderparen uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
Out.of.Control schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:22:
Dat is ook wel weer zo. Point taken.
sgouman schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:59:
Waarom zou er boven ook een switch moeten neerzetten? aangezien ik boven geen digitale tv nodig heb alleen internet?
Er stond een blokje 'TV'; ik ging er onjuist vanuit dat dat een decoder betrof.

En nu ik je TS nog eens lees zie ik meer dingen die ik over het hoofd heb gezien. M'n eerdere post klopt dus niet :+

Je wil de Apple TV onderdeel maken van je netwerk, dat primair achter je router lijkt te liggen. Dan is de hamvraag of die Genexis stiekem ook als router fungeert (en dan moet die router boven worden ingesteld als access point); als dat niet zo is zul je dmv. VLANs je Apple TV 'achter' je router moeten zien te krijgen, of de router verplaatsen zodat hij centraler staat (i.e. bij het modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
De genexis functioneerd niet als router. Ook is het helaas niet mogelijk om de router naar beneden te verplaatsen.

Maar zou het niet kunnen werken door bij het genexis de tv en internet in een switch te doen met vlan dan de kabel die nu naar de tv gaat te gebruiken en daar zon splitter aan te hangen:
http://www.allekabels.nl/...plitter-cablesharing.html
zodat er 1 naar de apple tv gaat voor internet en 1 naar de tv voor tv signaal.
Ook zou er dan in de switch in de meterkast die naast de genexis staat nog de kabel naar boven moeten voor de router.
Zou dat kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Dat kan zeker, maar je hebt dan in de meterkast en boven een managed switch nodig. Tussen die twee switches heb je dan twee VLAN's: een voor het signaal van de Genexis naar de router en een voor je LAN van router naar beneden (en dan door naar de TV).

Als je niet meer dan 100 Mbit nodig hebt tussen Genexis en router (en de kabel naar boven heeft alle 8 aders) zou je daar ook splitters kunnen toepassen. Dan heb je er dus in totaal 4: één boven, één bij de TV en twee in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Dankjewel voor je antwoord.
Zou je dit misschien kunnen tekenen want ik begrijp het niet helemaal?
ook welke instellingen heb ik nodig voor de vlans bij telfort?
de internetsnelheid is nu 100 mb/s dus ik denk niet dat het sneller hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Ik weet niet of Telfort VLAN's gebruikt. Van de ene kant denk ik van wel (net als moederbedrijf KPN), van de andere kant niet (deel van de overgenomen ISP's zoals XMS gebruikte geen VLAN's).
Dat maakt nogal uit voor de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
volgens mij support telfort wel vlans
wij hebben wel bij xms gezeten dus hebben nog het oude glasvezel abbonement.
Met 1 digitale ontvanger en ook nog analoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-05 18:45
Naar mijn inziens lijkt de meest ideale situatie om je router naar beneden te verplaatsen en mogelijk boven een extra access point op te hangen. Dan kom je op de onderstaande situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w4wLOrd.png
Als je persee je router boven wilt houden dan zul je het waarschijnlijk op deze manier moeten doen. Dit lijkt mij echter een situatie die verre van ideaal is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NsyzQj3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 07:22
Waarom zo moeilijk?

De router naar beneden met daar direct achter gewoon een simpele 1gbit 5 port switch.
Van die switch uit ga je naar de switch boven en een nieuwe kabel naar je apple tv.

Van E2 naar Amino hoeft niets te veranderen. Enige wat dan wel zou moeten gebeuren is een kabel van je meterkast naar je apple tv.

Een tweede oplossing die voor apple tv meer dan voldoende is zijn die Powerline adapters. Bijvoorbeeld de TP-LINK PA411KIT. Dit gebruik ik al bijna een jaar voor mijn interactieve televisie zonder haperingen o.i.d.

[ Voor 62% gewijzigd door virtualite op 30-10-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19
Lezen is ook een kunst eh virtual?
sgouman schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:29:Wij kunnen ook geen kabel meer trekken door dezelfde buis als waar de kabel van de digitale TV nu inzit.
Roel heeft hem mooi uitgetekend trouwens! Splitten zou ik eerder nog doen dan powerline. Werkt best goed voor 100Mb.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 30-10-2015 15:51 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
Roel heeft hem mooi uitgetekend trouwens! Splitten zou ik eerder nog doen dan powerline. Werkt best goed voor 100Mb.
Roel heeft hem mooi uitgetekend. Maar 2 switches erbij voor 1 netwerkaansluiting bij de tv is wel een beetje overdreven toch? Zeker omdat een powerline adapter prima werkt i.c.m. een apple tv.

Maar die E2 is niet geschikt voor internet en tv dus daar splitten lijkt mij geen optie.

[ Voor 30% gewijzigd door virtualite op 30-10-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik wil graag gaan streamen via plex op de apple tv. Wij hebben boven een server staan waar we dan via plex vandaan willen gaan streamen. Als dit via een powerline kan zou dit natuurlijk handiger zijn. Alleen ik weet niet of die powerlinr adapters dat trekken als je 1080p streamt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-05 18:45
sgouman schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:40:
...Alleen ik weet niet of die powerlinr adapters dat trekken als je 1080p streamt
Dat ligt natuurlijk volkomen aan de bitrate van je 1080p stream. Powerline adapters zijn nogal wispelturig als het er op aankomt dus hoeveel bandbreedte je van boven naar beneden krijgt is moeilijk te bepalen. Wat je wel kan uitzoeken is of boven en beneden beiden op de zelfde groep zitten of op verschillende. Als ze op verschillende zitten wil dit je snelheid negatief beinvloeden, omdat het dan langs de meterkast moet waar de nodige filters in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
roelvdm3 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:53:
[...]

Dat ligt natuurlijk volkomen aan de bitrate van je 1080p stream. Powerline adapters zijn nogal wispelturig als het er op aankomt dus hoeveel bandbreedte je van boven naar beneden krijgt is moeilijk te bepalen. Wat je wel kan uitzoeken is of boven en beneden beiden op de zelfde groep zitten of op verschillende. Als ze op verschillende zitten wil dit je snelheid negatief beinvloeden, omdat het dan langs de meterkast moet waar de nodige filters in zitten.
Ik kijk er al bijna een jaar hd tv mee. Ik had dezelfde verwachting als dat jij had. Ik ben een zeer tevreden gebruiker.

Sterker nog, ik heb die adapters zelfs op een verlengsnoer moeten plaatsen.

Wellicht kan je zo'n powerline adapter van iemand testen. Vaak krijg je bij je provider zelfs een garantie dat als het voor jouw doeleinde niet goed werkt je hem kosteloos mag terugzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Weet je ook toevallig welke jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Out.of.Control schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:55:
Dat kan zeker, maar je hebt dan in de meterkast en boven een managed switch nodig. Tussen die twee switches heb je dan twee VLAN's: een voor het signaal van de Genexis naar de router en een voor je LAN van router naar beneden (en dan door naar de TV).

Als je niet meer dan 100 Mbit nodig hebt tussen Genexis en router (en de kabel naar boven heeft alle 8 aders) zou je daar ook splitters kunnen toepassen. Dan heb je er dus in totaal 4: één boven, één bij de TV en twee in de meterkast.
Bij telfort heb je geen managed switches nodig. TV en eniternet kan samen op 1 domme switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 07:41
KillerAce_NL schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:23:
[...]

Bij telfort heb je geen managed switches nodig. TV en eniternet kan samen op 1 domme switch.
Niet helemaal waar. Op de nieuwe propositie zoals het vandaag de dag wordt aangeboden heb je een Experiabox welke TV en internet over hetzelfde netwerk jaagt. Op het oude systeem met eigen router heb je twee aparte netwerken voor internet en TV ;)

http://specs.tweak.to/18230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Dat klopt wij hebben nog een aparte router.
Ik heb het gister geprobeerd met 1 switch maar dat werkte niet.

Ik heb even gekeken maar waar de router staat zit op een compleet andere groep dan waar de tv staat.
Als ik even op de site van plex kijk zie ik dat je deze doorvoersnelheid nodig hebt om te streamen

20 Mbps, 1080p
12 Mbps, 1080p
10 Mbps, 1080p
8 Mbps, 1080p

Internet bij ons is 100/100 dus ik weet niet hoe veel die powerline adapters naar beneden halen maar anders zou dat misschien een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Voor +/- 75 euro heb je 3 VLAN capable switches. Hier kun je 3 VLAN's op inrichten:

VLAN 1 : Internet signaal van buiten naar de Router
VLAN 2 : IPTV signaal
VLAN 3 : Interne netwerk vanaf router

Switch 1 zet je in de meterkast
Switch 2 zet je bij je router
Switch 3 zet je bij het IPTV kastje

Je laat het TV signaal van switch 1 naar switch 2 lopen
Je laat het Internet signaal van buiten van switch 1 naar switch 3 lopen
Je laat het interne netwerksignaal (met internet toegang) van switch 2 naar switch 3 lopen

Het is even wat werk om goed uit te denken hoe je dit inricht maar het is volgens mij wel de beste prijs/kwaliteit verhouding.

TP Link TL-GS105E
Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik ga er naar kijken.
Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik VLAN opzet en welke instellingen je moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

sgouman schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:28:
Ik ga er naar kijken.
Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik VLAN opzet en welke instellingen je moet gebruiken
Daar is hier genoeg over te vinden
Pagina: 1