Laptop gestolen - Creatieve manieren om te tracken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hey allemaal,

Vanmorgen is mijn Lenovo E540 gestolen op de TU/e. Ik had hem heel dom even achtergelaten om koffie te halen. Ik heb overal melding gemaakt en aangifte gedaan etc, maar ik heb het idee dat ze niet heel ver zullen komen met het terugvinden. Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe slim de laptopdieven hiermee omgaan. Zorgen ze er goed voor dat de laptop wordt gewist voordat hij wordt verkocht, of bieden ze hem zo gewoon aan?

Op m'n Google account kon ik zien dat hij om 9:23 nog online was. Dienst ICT zegt dat hij om 9:27 niet meer op het wifinetwerk zat. Dropbox staat helaas niet standaard aan, anders kon ik daar ook nog het een en ander op zien. M'n Microsoft-wachtwoord heb ik veranderd, maar de laptop is helaas verder niet versleuteld. Ik had ooit Prey maar dat heeft blijkbaar de Windows 10 update niet overleefd een keer, dus daar staat ie niet in. Heb je nog een idee waar ik zou kunnen kijken om te zien of hij opduikt? Ik blijf wel hier, op marktplaats, en een paar andere tweedehands-sites kijken maar ik weet eigenlijk niet of laptopdieven ze op die plekken uberhaupt verkopen.

Voor de volledigheid: mocht hij ergens worden aangeboden dan gaat het om de versie met full-hd scherm, er zit 16GB RAM in en een MX200 256GB SSD. Het mac-adres van de wifi is 0c:8b:fd:bc:82:57.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen op 29-10-2015 15:43 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 23:54

FaceDown

Storende factor.

Ik zou een zoekopdracht uitzetten op marktplaats op 'Lenovo E540' en wachten of 'ie opduikt. De vraag is natuurlijk wat je kan doen als 'ie opduikte (en hoe zeker te weten of het inderdaad jouw notebook is).
Verder zou ik systeembeheer vragen of ze in de gaten kunnen houden of het mac-adres weer opduikt, in geval het een mede-student is die de laptop in de toekomst gaat gebruiken.
Is er videobewaking op de plek waar hij gestolen is?
Tenslotte zou ik checken of de TU aansprakelijk is voor diefstal op hun terrein.

[ Voor 14% gewijzigd door FaceDown op 29-10-2015 15:58 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 12:30
Onbeheerd achterlaten in (semi) openbare gebouwen kan je de eigenaar nooit voor aansprakelijk stellen.
Sterker nog, bij sommige grote bedrijven vinden ze het al roekeloos als je je werklaptop zonder kabel laat staan.

Dropbox toevallig actief op je laptop? Zij houden ook een log van ipadressen bij.
Maar dan nog, lastig om je recht te krijgen ook al heb je een privé ipadres.

[ Voor 27% gewijzigd door PROnline op 29-10-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-07 15:22
http://link.marktplaats.nl/m977769754
Verdacht goedkope E540 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 23:04
Voordat hier een heksenjacht wordt geopend, laptop wordt al aangeboden sinds 20 oktober. Laptop van TS is vanmorgen ontvreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-07 15:22
Goed punt, sorry.
Gewoon een wat minder snuggere verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-07 07:49

Liberteh

All your base belong to me

Meldt de laptop (serienummer) ook als gestolen bij Used Products in de buurt.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmfd
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-07 11:04
Meestal worden de gegevens van de laptop wel gewist en daar zijn ze ook behoorlijk snel mee.

Bij een kennis van me waren een x aantal iPads gestolen en die stonden dezelfde dag nog op Marktplaats, dan krijg je ze nog redelijk gemakkelijk terug. Maar als 'jouw' dief hem heeft gestolen voor eigen gebruik of viavia al een koper heeft gevonden wordt het helaas een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zonder echte tracking software is het denk ik heel moeilijk om je laptop te identificeren, zeker op afstand.

Je hebt wel software hiervoor als LoJack, maar ook Intel heeft zijn eigen vPro hiervoor, maar die feature is enkel beschikbaar op zakelijke laptops. Sommige OEMs bieden eigen antidiefstal software ook aan, bijvoorbeeld Dell. Let wel dat veel van deze software op basis is van een abonnement.

Een Kensington slot is denk ik de eenvoudigste bescherming tegen een dief en vaak voldoende om gelegenheidsdieven te weren. In dit geval is het mosterd na de maaltijd, maar misschien een idee om erbij te kopen voor een volgende laptop.

Encryptie als Bitlocker kan het na diefstal ook lastig maken de laptop te gebruiken. Als je de schijf wist zonder de TPM de legen blijf je met hele vervelende foutmeldingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Aangezien AZ non-tech is, verwacht ik dat je in BV beter geholpen kan worden. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:14
Waar heb je de laptop eigenlijk onbeheerd achtergelaten? Metaforum?
Pagina: 1