Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-08-2022
Hallo allemaal,

Zoals de titel eigenlijk al zegt wil ik naast mijn r9 380 die er nu in zit nog een 380 bij zetten.
Ik heb alleen een paar vraagjes over of de kaart(en) dan te heet worden en of ik veel snelheid verlies (heeft met pci te maken)

1. Zoals ik al zei wordt de kaart(en) niet al te heet? Bij de H97 PC MATE van msi staan de kaarten dicht bij elkaar. de 2 x16 slots dan. als ik een x4 slot pak zit er wel genoeg ruimte tussen.

Moederbord : http://www.informatique.nl/500470/msi-h97-pc-mate.html

2. Bij de specificaties stond er een opmerking : "PCI-e 2.0 en 3.0 x16 slots schakelen terug naar x4 modus wanneer beiden gebruikt worden.", dit is dus als ik in de 2.0 x16 een tweede 380 zit?.

3.Zit er dan een groot verschil in of is x4 x4 niet heel slecht?

Bedankt voor het lezen en hoop op een snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Zo te zien zit er ruimte voor 2 PCIe sloten tussen de blauwe PCIe x16 sloten, dus tenzij je triple slot kaarten gebruikt zou ik me over de warmte niet al te druk maken. Op de MSI site zie je dit ook bevestigd worden.

Wat betreft de snelheden van de sloten, volgens de manual word dit inderdaad x4/x4, wat in mijn ogen vreemd is gezien de beschikbare lanes. Maar als het moederbord het zegt, dan zal het waar zijn. Zodra je de tweede kaart plaatst verlies je dus zo'n beetje alle redenen om die kaart te plaatsen, want x4 is gewoon echt te traag. Dit heb ik ook overwogen op mijn moederbord maar ik merk (op 3440x1440) de vertraging duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Helaas, je PCI slots schakelen inderdaad terug naar x4. Dat is kostentechnisch niet de moeite dus op deze performancekaarten.

Crossfire levert plm 60% snelheidswinst op. De kaarten op x4 kost je ongeveer 5 - 10% van wat ik op internet zie. Dus je houdt plat gezegd 54% performancewinst over. Een nieuwe kaart kost je plm 200 euro. Je kan de kaart tweedehands verkopen voor 165 euro. Wat zou je kunnen kopen voor 365 (hint: pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming) euro en is dit de moeite waard.... ik zou wel weten waar ik mijn geld in stak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je hebt maar 1 manier om crossfire te draaien op dat bord; de videokaarten in beide blauwe (x16) sloten te duwen. het 2e slot zal echter op x4 snelheid werken, en omdat dit via de chipset gaat ipv direct op de CPU zoals het andere slot zal dit een nadelig effect hebben op de werking. oa. Microstutter zal je tegenkomen.

op wat voor resolutie ga je gamen? mij lijkt een enkele kaart namelijk beter. Als crossfire niet optimaal ondersteund wordt heb je gewoon de snelheid van 1 kaart, die lager is dan bijvoorbeeld een 390/970/290X.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Werkt het uberhaubt wel met x4? mijn r9 290 kan ik niet in crossfire draaien omdat de kaart geen crossfire bridge gebruikt, en x4 te weinig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
NLBUURMAN schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:16:
je hebt maar 1 manier om crossfire te draaien op dat bord; de videokaarten in beide blauwe (x16) sloten te duwen. het 2e slot zal echter op x4 snelheid werken, en omdat dit via de chipset gaat ipv direct op de CPU zoals het andere slot zal dit een nadelig effect hebben op de werking. oa. Microstutter zal je tegenkomen.

op wat voor resolutie ga je gamen? mij lijkt een enkele kaart namelijk beter. Als crossfire niet optimaal ondersteund wordt heb je gewoon de snelheid van 1 kaart, die lager is dan bijvoorbeeld een 390/970/290X.
Ik game nu op 1080p, maar ik ben nogal veeleisende gamer, en wil graag alles smooth op hoogste settings spelen. Misschien later nog upgraden naar 1444p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Pci-e 4x (2.0) hoeft geen probleem te zijn.

Het is afhankelijk van het spel wat je speelt maar gemiddeld heb je een performance verlies van 10 a 15 procent. Niet ideaal maar ook weer geen drama. Bij 80 frames zou je dus op 70 frames uitkomen. Merk je dat? Ik denk nauwelijks.

Maar google even op pci-e scaling. Er zijn best wel veel reviews/testen te vinden. Hier alvast 1:
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/22.html

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
ChojinZ schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:15:

Het is afhankelijk van het spel wat je speelt maar gemiddeld heb je een performance verlies van 10 a 15 procent. Niet ideaal maar ook weer geen drama. Bij 80 frames zou je dus op 70 frames uitkomen. Merk je dat? Ik denk nauwelijks.

Maar google even op pci-e scaling. Er zijn best wel veel reviews/testen te vinden. Hier alvast 1:
De kaarten lopen dan allebij op x4 dus dat is wel stuk minder dan x16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik zou niet de problemen van Crossfire (of SLI) combineren met mogelijk gedoe van te trage PCIe sloten en gewoon die kaart verkopen en 1 krachtigere kaart kopen.
Geen gedoe met scaling, microstuttering en noem het maar op en in elke game heb je die performance ipv in games die ervoor gemaakt zijn.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Casper655 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:17:
[...]

De kaarten lopen dan allebij op x4 dus dat is wel stuk minder dan x16?
Is afhankelijk op welke versie de bus draait. Als de eerste port 4x op pci-e 3.0 draait zal het nog wel mee vallen. Draaien beide porten op pci-e 2.0, ja dan moet je gaan kijken naar een ander moederbord.

Maar nogmaals, het is een beetje afhankelijk van het spel.
RGAT schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:28:
Ik zou niet de problemen van Crossfire (of SLI) combineren met mogelijk gedoe van te trage PCIe sloten en gewoon die kaart verkopen en 1 krachtigere kaart kopen.
Geen gedoe met scaling, microstuttering en noem het maar op en in elke game heb je die performance ipv in games die ervoor gemaakt zijn.
Klopt. SLI/CF klinkt cool en als het werkt dan heb je super performance maar er zijn nog best veel spellen die het nog steeds niet ondersteunen.
Als je favoriete spel, waar je al honderden uren in hebt zitten, het niet ondersteund, dan baal je best wel (weet ik uit ervaring :/ )

[ Voor 43% gewijzigd door ChojinZ op 29-10-2015 17:32 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ChojinZ schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:15:

Single card zou het met een 380 weinig schelen, alleen met hoge framerates ga je tegen de limiet aanlopen. Alleen heeft de 380 net zoals de 285 en 290 en nieuwer XDMA crossfire wat alle crossfire gerelateerde dingen afhandelt via PCI-E ipv een crossfire bridge.
Je zal misschien een iets groter impact merken daardoor maar ik zou me er niet al te druk om maken. Je kan de kaart indien hij geen grote performance boost geeft altijd nog binnen 8 dagen (of langer tegenwoordig?) terugsturen.

Ik zie dat niet iedereen hier weet of x4 wel of niet werkt. De x4 PCI-E 2.0 staat gelijk aan x8 PCI-E 1(.1) bij PCI-E 3.0 is het nog beter op x4 heeft deze dezelfde bandbreedte als x16 PCI-E 1(.1).
Ik verwacht bij een iets tragere kaart als de 290 dat x4 2.0 voldoende moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-10-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
RGAT schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:28:
Mijn R9 380 die er nu in zit is nog niet heel oud, voor hoeveel zou ik hem kunnen verkopen dan? hij was 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Casper655 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:38:
[...]

Mijn R9 380 die er nu in zit is nog niet heel oud, voor hoeveel zou ik hem kunnen verkopen dan? hij was 250 euro.
Staat er nu een op de V&A voor 210 euro, of je dat er voor kan krijgen kan je maar op 1 manier ontdekken natuurlijk ;)
Zal van een hoop dingen afhangen; of je er ooit een overclock op hebt gedaan, of het een 2GB of 4GB model is, verpakking, garantie, ouderdom en noem het maar op.

[ Voor 18% gewijzigd door RGAT op 29-10-2015 17:42 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
RGAT schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:41:
[...]

Staat er nu een op de V&A voor 210 euro, of je dat er voor kan krijgen kan je maar op 1 manier ontdekken natuurlijk ;)
Voor de rest verkopen weinig mensen hun r9 380's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:32:
[...]

Single card zou het met een 380 weinig schelen, alleen met hoge framerates ga je tegen de limiet aanlopen. Alleen heeft de 380 net zoals de 285 en 290 en nieuwer XDMA crossfire wat alle crossfire gerelateerde dingen afhandelt via PCI-E ipv een crossfire bridge.
Je zal misschien een iets groter impact merken daardoor maar ik zou me er niet al te druk om maken. Je kan de kaart indien hij geen grote performance boost geeft altijd nog binnen 8 dagen (of langer tegenwoordig?) terugsturen.

Ik zie dat niet iedereen hier weet of x4 wel of niet werkt. De x4 PCI-E 2.0 staat gelijk aan x8 PCI-E 1(.1) bij PCI-E 3.0 is het nog beter op x4 heeft deze dezelfde bandbreedte als x16 PCI-E 1(.1).
Ik verwacht bij een iets tragere kaart als de 290 dat x4 2.0 voldoende moet zijn.
Ik had dat Crossfire niet eens ingeschakeld kon worden Door het x4 met mn 2 290 kaarten. Omdat het te weinig bandwidth was.

Beide kaarten werkte afzonderlijk uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

legendareN schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:48:
[...]

Ik had dat Crossfire niet eens ingeschakeld kon worden Door het x4 met mn 2 290 kaarten. Omdat het te weinig bandwidth was.

Dat is een domper, wellicht doordat de 380 en tragere kaart is dat het daar wel mee kan. Anders moet de TS zijn mobo upgraden of een snellere single gpu kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
ChojinZ schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:30:
[...]

Is afhankelijk op welke versie de bus draait. Als de eerste port 4x op pci-e 3.0 draait zal het nog wel mee vallen. Draaien beide porten op pci-e 2.0, ja dan moet je gaan kijken naar een ander moederbord.

Maar nogmaals, het is een beetje afhankelijk van het spel.

[...]

Klopt. SLI/CF klinkt cool en als het werkt dan heb je super performance maar er zijn nog best veel spellen die het nog steeds niet ondersteunen.
Als je favoriete spel, waar je al honderden uren in hebt zitten, het niet ondersteund, dan baal je best wel (weet ik uit ervaring :/ )
vertel mij wat, WOT ondersteunt het niet alleen het spel crashed ook nog eens na 10 minuten als crossfire überhaupt enabled is -_-.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
legendareN schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:48:
[...]

Lijkt me sterk. De bandbreedte zal weliswaar flink gecapt worden, maar sli/cf zal moeten blijven functioneren. In de diverse reviews worden er zelfs kaarten gedraait op pci-e 1.1 - 4x. Draait weliswaar voor geen meter, maar het werkt wel.
http://www.guru3d.com/art...e-analysis-review,11.html
Weet je zeker dat de oorzaak niet ergens anders lag?
aminam schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:08:
[...]

vertel mij wat, WOT ondersteunt het niet alleen het spel crashed ook nog eens na 10 minuten als crossfire überhaupt enabled is -_-.
i feel u - zelf ook 10k games in WOT. :(

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 30-10-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
ChojinZ schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:46:
[...]

Lijkt me sterk. De bandbreedte zal weliswaar flink gecapt worden, maar sli/cf zal moeten blijven functioneren. In de diverse reviews worden er zelfs kaarten gedraait op pci-e 1.1 - 4x. Draait weliswaar voor geen meter, maar het werkt wel.
http://www.guru3d.com/art...e-analysis-review,11.html
Weet je zeker dat de oorzaak niet ergens anders lag?

[...]

i feel u - zelf ook 10k games in WOT. :(
Als ik het officiële amd forum mag geloven lag de oorzaak daar. Welliswaar 2.0 x4.

Daar dan bij dat is een sli 980 link?

AMD gebruikt geen crossfire bridge meer maar laat alles Door het pcie slot gaan. Daar zou x4 te weinig zijn met mn 290 kaarten om die te kunnen enablen. Ze werden wel beide herkent.

[ Voor 14% gewijzigd door legendareN op 30-10-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
legendareN schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:22:
[...]

Als ik het officiële amd forum mag geloven lag de oorzaak daar. Welliswaar 2.0 x4.

Daar dan bij dat is een sli 980 link?

AMD gebruikt geen crossfire bridge meer maar laat alles Door het pcie slot gaan. Daar zou x4 te weinig zijn met mn 290 kaarten om die te kunnen enablen. Ze werden wel beide herkent.
Het is niet dat ik je niet geloof. Heb er echter nooit van gehoord. Maar dat zou dus betekenen dat een single card in een 4x slot ook niet werk vanwege de bandbreedte.

De link naar de 980 was meer als voorbeeld bedoelt dat het ook onder lagere bussnelheden ook werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De communicatie tussen beide kaarten gaat bij de nieuwste AMD kaarten ook via het PCI Express slot.

Maar sowieso als het moederbord niet SLI ondersteund en dus niet minimaal twee PCI Express x8 heeft, kun je CrossFire met twee mainstream of high-end kaarten ook vergeten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1