Irrival schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:27:
Het zijn inderdaad standaard instellingen naar mijn idee. In de AMD Catalyst drivers staat de standaard grens op 94/95 graden. Probeer deze eens lager te zetten, zodat de fans een betere temperatuur bewaken en blijven draaien. Een kaart van 100 graden zorgt voor een significante stijging van de gehele temp van je systeem. Indien het een hitte probleem is zou je ook kunnen kijken naar:
Airflow systeem?
Schoonmaak van systeem?
Stock CPU fan?
Het uitvallen van een systeem sucks

goodluck!
Hitte van een onderdeel zegt weinig over de systeemtemperatuur, het gaan om het hoeveel watt aan warmte wat gegenereerd wordt. Iets van 300w wat somehow keurig 40 graden blijft warmt een kast veel beter op dan iets van 50w wat 100 graden wordt.
Maar, een 290x op 94 graden, dat is een referencemodel, ook als je kijkt op de Core edition, da's de
pricewatch: XFX R9 290X 4GB Core Edition, die worden idd met 2 vingers in den neus 95 graden. Ze zijn daar in principe wel op gebouwd, maar koeler is uiteraard wat beter. Nieuwe koeler erop:
pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards), wat ook redelijk werkt is de koelpasta veranderen naar een betere. Mijn XFX en mijn vaders Sapphire reference kaarten zwommen in de koelprut, ik heb de Icy geplaatst, mijn pa alleen nieuwe koelpasta, en zijn 290 is al heel wat stiller en koeler dan een reference.
Voeding kan inderdaad het probleem zijn, maar ook je mobo kan wel eens het probleem zijn: dat ding trekt zware CPU's, zoals een 1055t niet echt, 4+1 fases, geen heatsinks, maar wel een CPU met een stevig verbruik van prik moeten voorzien. Reële kans dat je mobo gewoon oververhit en zichzelf uitschakeld uit zelfbescherming.
People as things, that’s where it starts.