Acties:
  • +2 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Sommige van jullie zullen vast bekend zijn met Project Ara (Google's modulaire telefoon) en nu is er ook (al een tijdje) een modulaire smartwatch in de maak.

Het doel is een smartwatch waar je het bandje samenstelt uit verschillende modules, en die modules die bepalen welke (extra) functionaliteiten je krijgt, denk aan dingen als een NFC module, een SIM module, terwijl de kast (de 'core') de wat meer voor de hand liggende functionaliteiten als Bluetooth en Wifi heeft.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pf0fAsv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sctjvdy.jpg

In de toekomst zullen ze andere cores maken (bijv eentje met een e-ink scherm, eentje die vierkant is, etc) en meer modules, maar het idee is wel dat nieuwe cores altijd backwards compatible zijn met alle modules, dus als je er eenmaal eentje hebt, is een upgrade naar een nieuw model iets goedkoper, of, er komt een nieuwe sensor uit, dan koop je daar gewoon een module voor, ipv een heel nieuwe smartwatch.

Hier volgen wat specs van de core:
- Een (volledig) rond touch scherm, in kleur natuurlijk, 1.34 inch, 360x360 resolutie.
- Qualcomm Snapdragon 400 processor
- 512Mb RAM, 4GB Storage
- (Low Energy) Bluetooth 4.1 & Wifi 802.11 b/g/n
- Draait op volledige Android (ivm modulaire features, ze zullen een optionele update naar Android Wear bieden, als dat binnenkort ook modulariteit ondersteund) op dit moment gebruiken ze Lollipop, maar ze pushen naar Marshmallow
- Compatible met iOS en Android
- Gorilla glas (versie nog niet bekend maar 4 ligt voor de hand)
- Heeft momenteel IP67 certificering, en ze gaan nog proberen daar IP68 van te maken
- Als laatste nog een bewegingsensor & microfoontje (geen speakertje, microfoon is bedoeld voor voice2text, hoewel ze nu wel kijken naar een piezo speaker voor notificaties)

Wat andere leuke weetjes:
- Werken nauw samen met o.a. Google en Chronologics (Google spinoff)
- Hebben in het begin van het jaar een prijs gewonnen van Intel voor meest vooruitstrevende product.
- Ze zijn 2 jaar bezig geweest met het idee, een hele batterij aan prototypes, en het regelen van kwalitatieve partners voor hard en software.

BLOCKS staat sinds een paar dagen op Kickstarter, het doel is al ruim behaald (ze zitten uit m'n hoofd rond de 450% funded) maar ze zoeken nog extra backers om (o.a.) meer materiaal opties en kleuren te kunnen bieden, vandaar dus eigenlijk deze post, stiekem is dit gewoon een beetje reclame. ;) (want de campagne word ondertussen niet meer op de KS frontpage getoond en de groei van het aantal backers is redelijk afgezwakt)

Al met al vond/vind ik het wel tof klinken, en het ziet er naar uit dat ze het ook erg goed aanpakken, alleen die Core is al gelijk aan smartwatches op dit moment, voeg je modules toe (wat trouwens volledig optioneel is!) dan word het een nog intressantere gadget, ben zelf dus ook een van de backers, ik was er vrij vroeg bij dus heb 35% korting op de totaal prijs, als je nu backer word kun je nog steeds 29% korting krijgen, niet slecht. (en met een beetje geluk komt er nog een plekje vrij in de goedkopere rewards)

Edit van RoD: *knip* referral links zijn nadrukkelijk niet de bedoeling.
Edit van olivierh: Oeps! sorry! had ik natuurlijk even moeten checken, excuus. Dacht echter dat het wel oke was gezien beide partijen er iets uit hadden gewonnen, maar begrijp het. Hier de directe link

Als iemand vragen opmerkingen etc heeft, schroom niet te reageren, ik zal m'n best doen vragen te beantwoorden (zit al paar dagen nauw de comments van BLOCKS te lezen en te herhalen naar de verschillende backers hehe)

Ik post dit trouwens vooral omdat ik graag meer backers zie, zodat ze wat meer materialen/kleuren kunnen aanbieden. (ze hebben bijv voor een 'metallic finish' aangegeven minstens 4000 backers nodig te hebben, ivm minimale orders)

[ Voor 12% gewijzigd door 434365 op 29-10-2015 13:16 . Reden: even excuseren voor de referral ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saligt
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 18:51
Het is een interessant idee, vooral het tijdloze en steeds meer vernieuwing vind ik mooi. Nadeel wat ik heb is juist de kleine polsen, waardoor ik max 3 blokken tegelijk aan kan hebben. En dat blijf ik toch wat karig vinden. Om steeds te wisselen met blokken lijkt me ook niet ideaal.

1 blok om je hartslag te meten en 1 voor gps, als je dan voor een marathon je gps gebruikt heb je ook een extra batterij nodig dus zit je pols vol. Ik hoop dat ze die blokken kleiner maken of meerdere functies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Klinkt leuk, maar ik heb wel wat vraagtekens. Die blokken zijn aardig groot dus ik vraag me af hoe comfortabel dat gaat zitten. Daarnaast denk ik dat je uiteindelijk toch weinig behoefte gaat hebben om steeds te swappen. Ja als je gaat hardlopen wil je misschien wel swappen, maar in het dagelijks leven denk ik dat je dat alleen maar in het begin gaat doen.

Daarnaast wordt de software natuurlijk heel belangrijk en de ondersteuning qua apps. Dat zijn nog wel wat vragen die het product tot een goed product of een waardeloos product kunnen maken. Ik zou het iig nu er nog niet op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449643

De laatste paar dagen is er veel informatie vrijgekomen betreffende de Blocks Smartwatch.

Zo komt het horloge en modules nu ook beschikbaar voor met een metalen afwerking en is het volgende kickstarter "Stretch Goal" gedefinieerd. Bij het halen van een bedrag van 1.5M worden alle core modules uitgerust met een AMOLED scherm.

Daarnaast hebben ze een programma opgestart waar gratis modules bij verdiend kunnen worden. Registreer je nieuwe smartwatch via de volgende link en krijg een gratis module bij het bestellen van deze mooie super smartwatch.

Afhankelijk van de omvang van je pols wordt de band gemaakt van 3 of 4 modules. Voor het vervangen van de verschillende modules kun je bv er extra batterij modules in de band opnemen waardoor de batterij duur van je horloge verlengt wordt (elke module levert 20% extra stroom op).

De core module draait op standaard Android lolipop en niet op Android wear, waardoor het maken van applicaties en/of het porten van andoid applicaties eenvoudiger zou moeten zijn.

Link voor een gratis "module" na het bestellen van de horloge: knip
website van de fabrikant: http://www.chooseblocks.com/
kickstart pagina: https://www.kickstarter.c...-first-modular-smartwatch

[ Voor 3% gewijzigd door Canaria op 11-11-2015 17:11 . Reden: referral link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvandoef
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 23:07
[b][message=45214246,noline]

Zo komt het horloge en modules nu ook beschikbaar voor met een metalen afwerking en is het volgende kickstarter "Stretch Goal" gedefinieerd. Bij het halen van een bedrag van 1.5M worden alle core modules uitgerust met een AMOLED scherm wat voor zo ver ik heb kunnen zien uniek is in de smart watch wereld.
Dat is toch juist totaal niet uniek? Onder Huawei en Samsung gebruiken amoled schermen. Ziet er wel vet uit trouwens zo'n scherm.

Vind trouwens het concept ansich leuk maar jammer dat het weer zo ontiegelijk lomp en lelijk moet, een horloge draag je toch ook omdat het je aanspreekt en bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Anoniem: 449643 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:05:
De laatste paar dagen is er veel informatie vrijgekomen betreffende de Blocks Smartwatch.
...
(Psst, die referral mag niet gepost worden, zelf al voor op mn vingers getikt, had er ook in de initiële post een staan)

Ik hoop dat ze de 1,5mil nog aantikken in de komende 10 dagen, met zon amoled schermpje verdubbeld de accuduur zo ongeveer.

Ze draaien trouwens momenteel volledig Android omdat Wear nog geen ondersteuning heeft voor de module structuur, ze hebben wel al aangegeven over te gaan op Wear wanneer dat de nodige functionaliteiten ondersteund, dus dat zal misschien nog voor de launch maar anders zeker na de launch nog gaan gebeuren.
lexvandoef schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:31: ...
Vind trouwens het concept ansich leuk maar jammer dat het weer zo ontiegelijk lomp en lelijk moet, een horloge draag je toch ook omdat het je aanspreekt en bij je past.
Snap niet zo goed wat je dan zo ontiegelijk lomp en lelijk vind? het is toch gewoon een doorsnee horloge? In ieder geval, ieder z'n ding natuurlijk, ze gaan volgend jaar andere designs voor de Core (klokje) uitbrengen, misschien dat daar wel iets tussen zit wat je aan spreekt :)

Oh en ze hebben ook recentelijk naar buiten gebracht dat ze bestanden voor 3d printers uit zullen brengen, dus je kan zelf helemaal los als je wilt, en ze zijn een samenwerking aangegaan met een britse juwelier maker voor allerlij extra fancy versies, zie hier voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvandoef
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 23:07
434365 schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:17:

Snap niet zo goed wat je dan zo ontiegelijk lomp en lelijk vind? het is toch gewoon een doorsnee horloge? In ieder geval, ieder z'n ding natuurlijk, ze gaan volgend jaar andere designs voor de Core (klokje) uitbrengen, misschien dat daar wel iets tussen zit wat je aan spreekt :)
Het hele design spreekt me niet aan, lug to lug distance van het core klokje is veels te groot voor iemand met zeer bescheiden polsen (16cm omtrek) zoals ik, dat maakt dat het klokje er groot draagt, ook als valt de diameter van het scherm zelf wel mee. Ook zit je per se vast aan het bijgeleverde bandje door de modulariteit. Ook die modules en de bandjes zijn niet per se het toonbeeld van fijn en compact design. Dat moet ook wel door de elektronica die er in zit maar het maakt het geheel behoorlijk lomp en opvallend. Gewoon niet mijn ding qua design, en dat is voor een apparaat wat onderdeel uitmaakt van je lichaam en je image toch wel van belang, althans, dat vind ik.

Overigens sta ik wel heel erg open voor wearables, geweldig concept lijkt het me, ik ga zelf binnenkort denk ik voor de bijl en zal een pebble time round bestellen denk ik. Ik ben geen wearable hater en zie zeker de potentie ;). Het moet echter een beetje rijpen nog denk ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Ah, helemaal duidelijk :)

Heb zelf trouwens ook (typische vorige generatie computer nerd) dunne polsen, denk echter dat het wel los zal lopen.

Verder ben ik met je eens dat de hele wearable markt nog een beetje moet rijpen, maar mede daarom vind ik dan dit soort initiatieven wel een goed idee, ik kan nu een pebble time of zon ronde lg watch kopen, maar dan sta ik hoe dan ook over een jaartje beteuterd te kijken naar de nieuwe modellen met nieuwe soorten/betere sensoren/schermen/etc, terwijl het hele idee van die BLOCKS juist is dat je op zo'n moment gewoon wat nieuwe modules of in een extreem geval een nieuwe core koopt (moeten ze natuurlijk wel blijven bestaan etc) ipv een hele nieuwe wearable, wat bespaard op de kosten, en je houd (onderdelen van) de wearable waar je al bekend mee bent.

Maargoed, de tijd zal het leren of dit ook echt zo uitpakt natuurlijk :)

434365

Topicstarter
Nog 9 uur te gaan, ondertussen is het meest recente stretch-goal (AMOLED schermpjes) ook behaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-07 13:18

T.C

Nu maar hopen dat het een succes wordt.

Zie het ook enorm zitten.

Heb de core+4 modules, 3 losse modules en een referral in de metallic finish op het oog (iig daarvoor gepledged.)

[ Voor 46% gewijzigd door T.C op 19-11-2015 19:59 . Reden: edit ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Campagne is afgelopen, uiteindelijk hebben 5,063 backers $1,613,874 in het laatje gebracht.

T.C; Inderdaad, hoewel ik dat stiekem ook wel een beetje verwacht, mede door de nauwe samenwerking met Google, en mede door het feit dat we toch stiekem allemaal al jaren zitten te wachten op modulaire gadgets (en o.a. Google hier actief mee bezig is, maar bijvoorbeeld ook de nederlandse FairPhone)

Ik ben trouwens gegaan voor de core + 4 modules, met nog 2 losse modules, en eventueel extra modules als iemand een van mn referral links heeft gebruikt. Ik ga waarschijnlijk voor de 'onyx black' finish zonder van die covers, wil graag dat het niet te veel opvalt (dus die covers komen er al op die van mij helemaal niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunair
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 20:13
Het was een mooie campagne moet ik eerlijk zeggen. Een leuke commentsectie met mensen die erg vrolijk reageren en mensen die vragen had hielp, omdat ze de antwoorden al eerder hadden gekregen.
Ze gaan een forum maken en ik moet eerlijk zeggen, dat ik daar vrij actief in ga meedoen :)

Zelf ben ik voor Premium en de metallic gegaan + een extra module voor Refferal en een extra module omdat ik in een community zit die Backerclub heet.
Moet wel zeggen dat het mij wel armoedig begint te maken met die $5 per extra module :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 17:36
Even een oud topic opduikelen.
Een jaar geleden ook op het punt gestaan om Blocks te gaan backen, maar uiteindelijk toch gekozen voor een Pebble Round 2.
Nu Pebble alle nieuwe ontwikkelingen gestaakt heeft en het door mij gewenste horloge nooit is uitgeleverd weer op zoek naar wat anders.

Nu ik me weer aan het inlezen ben over de Blocks smartwatch valt het me op dat er nog steeds niks uitgeleverd is.
De lever datum volgens de website: "Estimated shipping date is February 2017"
Maar volgens Update #27 wordt er zelfs aan backers de komende maanden niks opgeleverd, behalve aan een groep testers:
The first batch of BLOCKS watches will be delivered on the 28th of December to our distributor in Hong Kong. We have selected a number of backers that these devices will be sent to in order to support the initial testing and feedback process. We will be distributing 300 units between January and February, with the main release to follow thereafter. We will continue to update you on the rollout process and testing feedback regularly.
Hebben jullie nog vertrouwen in dit project? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:58
nee, niet echt.. het lijkt erop dat ze nu pas gaan testen en op hulp van de community rekenen voor bug fixing. Op zich niet erg, als je het maar van te voren weet en als dit ook duidelijk is in de planning.

Wat ik me van het promo filmpje kan herinneren is dat ze heel erg hun best deden om als een professioneel volwassen bedrijf over te komen. Zoals bij veel kickstarter projecten lijkt het erom te gaan hoe mooi je je filmpje er renders kan maken.. beide zegt natuurlijk helemaal niks over het uiteindelijke product.

Ik heb het vermoeden dat de vele modules, het samenwerken en het compatible maken met een volledige android versie op een rond minischerm met een accu van 400mA eerder een garantie op failure is dan op succes.

(hoewel en concept erg tof is en in theorie ook goed zou kunnen werken)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Al heeel lang wachtende. Had al in het begin niet veel vertrouwen in. net zoals Project ara. Ik durf er gewoon niet meer in te geloven dat er een goed werkende modular phone of wearable komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Dat is wel heel jammer, heb je een pre-order staan of ben je backer?

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik heb dit apparaat destijds ook zeer serieus overwogen. Een paas keer mijn gegevens al ingevuld en op het laatste moment afgehaakt omdat het simpelweg 'to good to be true' is.

Jammer dat mijn gevoel gelijk lijkt te krijgen, want het is in theorie een erg interessant apparaat.

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
pre-order. wou eerst een backer zijn maar had er niet veel vertrouwen in. Uiteindelijk pre order. Maar als ik dit zo allemaal lees en alle ervaringen op internet zie dan denk ik dat ik deze ga annuleren en de ticwatch 2 ga orderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Het is tot een definitief einde gekomen.
Blocks' years-long quest to build a modular smartwatch has come to an unfortunate end. The company has revealed (including through a private Kickstarter post) that it's liquidating assets after running out of cash. The company had been looking for investors back in April 2018, but apparently didn't have much success. Backers are receiving "proof of debt" forms, although we wouldn't count on getting money back.
https://www.engadget.com/...watch-project-shuts-down/

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Oeps heb ik dan of gemist of verdrongen ;-)
Pagina: 1