Nieuwe/extra GPU of CPU voor streamen

Pagina: 1
Acties:

• Codnage
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-03-2025
Ik stream al een tijdje op twitch en wil graag mijn setup upgraden voor een betere kwaliteit.
Op het moment stream ik alleen League of Legends waar ik steady 60fps op heb wanneer ik niet stream.
Echter wanneer ik stream droppen mijn frames soms naar de 30-50.
Ik merk ook dat ik lagere fps krijg tijdens het streamen als ik een programma zoals Chrome geopend heb (Dit heeft totaal geen effect als ik niet ook tegelijk aan het streamen ben).
Zijn mijn 3 hd schermen op één gtx 770 kaart teveel om ook nog te combineren met een stream?

Koop ik er een videokaart bij of upgrade ik naar een i7?

Alvast bedankt!

momentele gerelateerde componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 203,-€ 203,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 0,-€ 0,-
3Iiyama XU2390HS Zwart€ 174,95€ 524,85

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Als ik mij niet vergis, zorgt streaming voor een belasting van de CPU en heb je meer aan extra cores. Heb eens een test gezien van TekSyndicate waarbij een AMD FX8350 een i7 stof deed happen, wanneer er gestreamed werd, maar dat is alweer een tijdje geleden. Ik vermoed dat je daarom beter naar de 6 - 8 core i7's kan kijken, maar daarmee gaat de kostprijs van je build ook enorm omhoog...

...

• Codnage
De kostprijs is geen probleem als het dit probleem maar gegarandeerd verhelpt!

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Andere videokaart is wat je hier moet doen, ik neem namelijk aan dat je 3 schermen aanstuurt met je 770?

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 18:14
Al eens overwogen van je streaming pc los te koppelen van je gaming rig? Veel professionele streamers doen het zo, als kostprijs dan toch geen probleem is...

voorbeeld: YouTube: WarOwl Setup Tour

Je hoeft dan zelfs geen high-end hardware te hebben voor de streaming rig, het belangrijkste is dat je gaming cpu niet belast wordt door het streamen.

[ Voor 44% gewijzigd door zwiep op 29-10-2015 11:42 ]

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Onder normale omstandigheden zou ik zeggen koop een Capture Card, maar in jou geval gaat dat waarschijnlijk niet werken.
Een Capture Card heeft namelijk een hdmi poort nodig. 3 schermen = 2x dvi + 1x hdmi en heb je geen hdmi poort meer over.
Je game scherm kun je ook doorlussen via de capture card, maar dat is af te raden door de hoge input lag.

Wat zwiep666 zegt is een oplossing mits in combinatie met een capture card. Anders heb je geen hdmi input voor je streaming pc.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TheunG schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:36:
Andere videokaart is wat je hier moet doen, ik neem namelijk aan dat je 3 schermen aanstuurt met je 770?
Streaming is CPU intensief (aangezien x264 encoding CPU-based is én op lagere bitrates (wat vaak beperkt is bij stream diensten als Twitch en YouTube) een betere (beeld)kwaliteit geeft dan NVENC of Quick Sync dat doen). Heb je daarom ook een onderbouwing, waarom volgens jou een andere GPU nodig zou zijn? :) Zoals TS aangeeft, als hij niet streamed, heeft hij immers in League of Legends een steady 60fps. :) Als TS het snel en simpel wil oplossen en enkel League of Legends speelt (en streamed), dan is upgraden naar een i7 voldoende. :Y
rm_a_rayman schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:04:
Onder normale omstandigheden zou ik zeggen koop een Capture Card, maar in jou geval gaat dat waarschijnlijk niet werken.
Een Capture Card heeft namelijk een hdmi poort nodig. 3 schermen = 2x dvi + 1x hdmi en heb je geen hdmi poort meer over.
Je game scherm kun je ook doorlussen via de capture card, maar dat is af te raden door de hoge input lag.
Om een capture card echt nuttig te laten zijn, doe je capturen vanaf een andere PC of laptop met de capture card, die captured dan het beeld van de PC waarvan de game gespeeld wordt. Anders is een capture card beetje best wel nutteloos, imo. Als alles dan via 1 PC moet verlopen... :)

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 29-10-2015 12:32 ]

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

CptChaos schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:16:
[...]
Streaming is CPU intensief (aangezien x264 encoding CPU-based is én op lagere bitrates (wat vaak beperkt is bij stream diensten als Twitch en YouTube) een betere (beeld)kwaliteit geeft dan NVENC of Quick Sync dat doen). Heb je daarom ook een onderbouwing, waarom volgens jou een andere GPU nodig zou zijn? :) Zoals TS aangeeft, als hij niet streamed, heeft hij immers in League of Legends een steady 60fps. :) Als TS het snel en simpel wil oplossen en enkel League of Legends speelt (en streamed), dan is upgraden naar een i7 voldoende. :Y
Wanneer iemand steady 60fps heeft, zijn er wel bepaalde instellingen neem ik aan. Zoals v sync dat aan staat? Deze moet ten alle tijden uit lijkt mij.

Mijn spel loopt maxed 1440p, 160 frames (780 en Asus RoG Swift). Zodra ik begin met streamen is er een framedrop van 2 tot 3 frames.
Codnage schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:13:
Zijn mijn 3 hd schermen op één gtx 770 kaart teveel om ook nog te combineren met een stream?
TS heeft een triplemonitor setup zoals ik kan opmaken uit zijn post. 5760x1080, zware ondersteuning lijkt mij. Naar mijn mening heeft hij daarom meer baad bij een nieuwe videokaart dan een nieuwe processor.

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TheunG schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:49:
TS heeft een triplemonitor setup zoals ik kan opmaken uit zijn post. 5760x1080, zware ondersteuning lijkt mij. Naar mijn mening heeft hij daarom meer baad bij een nieuwe videokaart dan een nieuwe processor.
Ik lees echter ook:
Codnage schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:13:
Op het moment stream ik alleen League of Legends waar ik steady 60fps op heb wanneer ik niet stream.
Echter wanneer ik stream droppen mijn frames soms naar de 30-50.
Ik heb geen glazen bol, maar zoals ik het lees, gok ik erop dat TS met x264 encoding werkt om te streamen. En dat is - zoals reeds uitgelegd - best CPU intensief, x264 encoding geeft namelijk de beste beeldkwaliteit bij lagere bitrates. Nadeel is echter, dat dat CPU based is. OBS geeft zelfs aan dat x264 encoding het beste is voor online streaming, wat Twitch en YouTube dus zijn. :) Hierbij ga ik er wel vanuit dat het met o.a. xSplit hetzelfde zal zijn, de codecs veranderen immers niet.

Stel dat de TS inderdaad op deze manier (= x264 encoding) streamed, dan is het toch onlogisch om de GPU te vervangen, als de CPU het probleem is? :? Dat is alsof je de koppeling wilt vervangen, terwijl het probleem in de versnellingsbak zit.

Als de GPU wél het probleem / de bottleneck zou zijn, dan zou de TS er altijd last van moeten hebben en dat is dus niet het geval. ;) Windows zelf vraagt niet zoveel GPU power om zijn desktop te renderen; hence de steady 60fps tijdens League of Legends zonder te streamen. ;)

Wil de TS zekerheid, kan hij altijd nog besluiten om CPU + GPU te upgraden natuurlijk Al denk ik, dat CPU upgraden voldoende is. :) Is natuurlijk ook wel afhankelijk wat de TS in de toekomst wil doen.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 29-10-2015 14:05 ]

• Codnage
Ik gebruik inderdaad x264 encoding en dacht zelf ook al eerder aan het upgraden van mijn CPU.
Wat mij liet twijfelen is het feit dat wanneer ik andere vensters open op mijn andere schermen dat ik dan altijd meteen naar de 30 fps drop.
Ik wist niet zeker dat dit dan was omdat de applicaties die ik dan op die schermen heb staan meer van mijn CPU vragen of dat mijn GPU moeite begon te krijgen met de 3 schermen + de game. (Ik was er niet zeker van of dat streamen écht niets van mijn GPU vroeg)
Maar inderdaad, hier heb ik geen last van wanneer ik niet stream dus dan zal het zeker de CPU zijn die me bottleneckt!

Bedankt voor de hulp, nu moet ik me nog verdiepen in naar welke processor ik moet upgraden!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
Een i7 en dan een moederbord waarmee je kan overclocken zou veel kunnen helpen. Als je hier terug post waar je voor denkt te gaan kan daar op nog advies worden gegeven.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Het makkelijkst is dus je 4570 verkopen (100-125 euro) en een xeon of i7 te kopen.
http://tweakers.net/price...;415787;330319/categorie/
(de xeon is nagenoeg vergelijkbaar met een 4770)

Indicatie voor prestatieverschil:
http://nl.hardware.info/r...ch-arp-x264-hd-501-pass-2
http://nl.hardware.info/r...ch-arp-x264-hd-501-pass-1
Pagina: 1