• Speed®
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb een raar probleem waar ik niet uit kom.

Ik heb mijn audio via een optisch-kabel aangesloten vanaf mijn moederboord (ASUS Z170 Pro Gaming, realtek audio chip) naar mijn receiver. Beide kunnen 5.1 aan.

Even voor de goede orde.

Asus Z170 Pro Gaming
I5 6400
MSI GTX 960GTX 2GB
8GB werkgeheugen
Windows 10 Pro

Als ik naar de eigenschappen van mijn geluid ga, ConfigScherm > Geluid dan zie ik daar Realtek Digitaal Output staan en dat is ook mijn standaardapparaat. Het vreemde is dat ik daar al niet Configureren kan kiezen. Daar kan je namelijk je speaker setup aangeven. Maar die knop werkt dus niet, is inactief.

Het wordt nog gekker als je je bedenkt dat als ik naar de eigenschappen van Realtek Digitaal Output ga ik en dan het tapje "ondersteunende indelingen" ga ik de PC soms wel DTS Audio, Dolby Digitaal en Microsoft WMA Pro Audio test-signalen kan laten afspelen. Mijn receiver herkent dat signaal ook, geeft hij aan in het display. Ik hoor de test-toon ook uit al de speakers komen maar alleen maar bij die ene test. Hij blijft daarna aangeven dat er alleen maar stereo signaal is en ik kan ook nergens de speaker-configuratie aanpassen.

Ik weet zeker dat als ik mijn audio via HDMI laat lopen ik dit probleem niet heb. Ik heb de laatste drivers van Realtek maar ook de "orginele" drivers die op de CD van het moederboord staan bieden geen uitkomst.

Ik heb me al een slag in de rondte gegooled maar niets lijkt te werken. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:59

Dark

who tweaked the light?

Is een bekend probleem met w10 v10240. Bij insider preview10547 stond er in de release notes:
...
We have fixed several issues with audio – including issues specific affecting Realtek audio devices.
edit: ik zeg het misschien iets te stellig, het zou dat probleem kunnen zijn, maar 100% zeker ben ik ook niet...

[ Voor 20% gewijzigd door Dark op 29-10-2015 13:04 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02 10:07

rdejongjr

Gnome

It's not a bug, it's a feature!.

spdif/HDMI werkt niet soals de analoge uitgangen, je kunt inderdaad niet de opstelling van de luidsprekers kiezen.
Het is enkel mogelijk om aan te geven welke signalen de externe decoder ondersteund, Keuze is:
Stereo, Dolby Digital en DTS

5/7.1 komt enkel van DD of DTS sporen vandaan, die kun je inderdaad waarnemen tijdens het testje en afspelen van dvd/BR in een ondersteund programma.
Om je 5/7.1 van bijvoorbeeld spelletjes over je spdif/hdmi te proppen heb je iets als DD-Live of DTS-Connect nodig, die nemen de standaard 5/7.1 bron en smeden dit om naar DD of DTS.

Helaas is die functie niet aanwezig bij jouw audio chip.

• Speed®
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik denk dat er zeker een kern van waarheid in je verhaal zit. Echter kon ik toen mijn audio via HDMI liep wel mn speakers configureren.

Maar verder denk ik dat deze chip inderdaad geen 7/5.1 via SPDIF ondersteund. Er staat (zie ik nu pas) ook in de handleinding vermeld dat 7/5.1 wel via de analoge aansluitingen kan en bij SPDIF staat dat ik hem kan aansluiten op een bron die ook SPDIF ondersteund echter wordt er met geen woord gerept over 5.1

Dit is wel een WTF momentje van de week en misschien wel van het jaar.

/flabbergasted!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08
SPDIF heeft maar een beperkte bandbreedte en kan 5.1 audio alleen doorvoeren als deze gecomprimeerd is (zoals bij DD/DTS). HDMI heeft meer bandbreedte en kan wel multi channel PCM (ongecomprimeerde) audio vervoeren.

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50
Hi allemaal,

Ik had exact hetzelfde probleem als de topicstarter.

Het blijkt dat Realtek geen licentie heeft voor deze chip.
Gelukkig is er een oplossing.

Er is een hele lange thread op de volgende link. Echte heb je alleen deze post nodig:

http://www.techpowerup.co...3148/page-39#post-3369574

Hier staat een link naar de 2.79 driver van Realtek (de laatste op dit moment).

Ik heb de "A1" procedure exact gevolgd (in het bijgevoegde tekst bestand) op een nieuw Windows 10 64 bit systeem met Z170 chipset.

Na de laatste (normale) reboot het je in het Realtek audio menu de keuze op je speaker op 5.1 dolby digital live en of DTS connect te zetten.

Dit betekend dat zodra een game bijvoorbeeld uncompressed 5.1 geluid aanstuurd je Realtek audio kaart dit realtime codeerd naar dolby digital live en of DTS connect en dit zo uitstuurt via Spdif (in dit geval bij mij).

Suc6
Pagina: 1