Overstap iMac naar windows zelf samengesteld systeem

Pagina: 1
Acties:

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Na een jaar of 6 op Apple (iMac) gewerkt te hebben wil ik toch weer overstappen naar een zelfgebouwde Windows machine. De voornaamste reden is dat ik ook weer wil kunnen gamen (wat op apple vrij gelimiteerd is door het aanbod)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast dat ik de computer voor gaming wil gebruiken ben ik ook van plan om video bewerking te gaan doen. 4K materiaal monteren en hele snelle rendering zijn opzich niet nodig. Dus een i7 processor en een hele dure videokaart zijn niet perse nodig. Daarnaast wil ik een niet al te grote kast (mATX).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget voor de kast alleen is rond de €1000,- / €1250,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu onderstaande wishlist gemaakt aan de hand van een mATX behuizing. Daarnaast wil ik er een monitor van 27" bij gaan kopen waarbij de resolutie minimaal 2560*1440 moet zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 265,90€ 265,90
1ASRock H170M Pro4S€ 90,95€ 90,95
1EVGA GeForce GTX 960 4GB Super SC ACX 2.0+€ 270,-€ 270,-
2Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 135,90
1BitFenix Prodigy M Wit€ 71,95€ 71,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 105,-€ 105,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 71,95€ 71,95
2Samsung 850 EVO 250GB€ 88,95€ 177,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.225,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zodra het met deze processor mogelijk is wil ik met deze machine ook een hackintosh gaan bouwen zodat ik vanaf twee besturingsystemen kan opstarten. Daarvoor is het wel noodzakelijk om een intel processor te hebben. Maar dit is voor een later stadium, in eerste instantie wil ik er een gamepc van bouwen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua kast ben ik er nog niet helemaal uit, maar een stille kast is natuurlijk altijd fijn, verder is dit de eerste keer dat ik een pc ga bouwen dus heb ook niet niet echt een duidelijk idee wat een juiste airflow is voor een kast als deze.
Daarnaast zag ik toevallig vandaag deze mATX kast die ik qua uiterlijk een stuk mooier vind, maar heb geen idee of deze qua geluid/stof en airflow beter of slechter is.
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/4250140370655-1.jpg
http://nl.hardware.info/n...3-micro-atx-behuizing-aan

Ga je overklokken?
Ben ik vooralsnog niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik dus eigenlijk wil weten of de set die ik hierboven heb neergezet bij elkaar past en ook aan te raden is, of dat er sommige componenten bij zitten die misschien net een overkill zijn of juist helemaal niet.
Opgesomd zijn dit de vragen waar ik mee zit:
  • Is de videokaart goed genoeg om fatsoenlijk te kunnen gamen op een resolutie van 2560*1440
  • Is deze voeding meer dan voldoende, of raden jullie een andere/betere/goedkopere aan
  • Is het gekozen moederbord een prima bord of kan ik beter voor een goedkopere B150 moederbord gaan als ik toch niet ga overklocken bijvoorbeeld
  • als laatste de vraag mbt de airflow binnen een deze kast

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Als je een Hackintosh wilt bouwen raad ik geen Crucial aan maar Corsair. Crucial heeft mij een hoop frustratie gekost met random crashes.

^ Post is hierboven!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Je geeft aan niet te willen overklokken, maar kiest wel voor een K processor.
De K processors zijn om te overklokken.
pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed
Met de 6600 non k vespaar je een paar tientjes uit.

Waarom heb je gekozen voor 2x 250gb SSD en 2x 2tb HDD?

Wat houd gaming in?
Simpele moba games, zal je met de gekozen videokaart goed op 1440p kunnen afspelen.
Maar voor zwaardere games zoals GTA V, The Witcher 3 etc. Kan je beter kijken naar een gtx 970 of een amd 390.

Verder is je gekozen voeding voldoende voor een mooie high end build, dus dat moet wel goed komen.

Qua moederbord denk ik dat je aan een B150 ook wel voldoende zal hebben, welke goed zijn heb ik me nog niet in verdiept met de skylake series, dus hier kan een andere tweaker waarschijnlijk beter mee helpen.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:51

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Nadeel van Skylake is is dat het nog niet echt overweg kan met OSX. Misschien in de nieuwste Beta van El Capitan, maar als je een zekerheidje wil kan je (nu) nog beter voor Haswell gaan, al twijfel ik er niet aan dat Skylake support er voor het einde van het jaar is.

Nadeel van de Hackintosh installatie is dat je die het beste vóór Windows kan installeren, en als je nu al een PC koopt die je straks in december goed kan installeren...

Bronnen:
http://www.tonymacx86.com...454-first-hackintosh.html
https://pikeralpha.wordpr...a-4-adds-skylake-support/

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

mocht je wel OSX willen installeren, ga voor een Gigabyte bordje, die staan bekend om de compatibiliteit met OSX. als je wilt gaan gamen op 1440p heb je trouwens aan een 960 niet een hele goede, dan kun je beter net even doorsparen voor een 970

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• dr86
  • Niet online
De 6600K heb ik gekozen omdat die niet heel veel duurder was geloof zelfs maar 20 euro, dus mocht ik in de toekomst willen overclocken dan heb ik die optie.
De 2schijven zijn voor de beide besturingsssyemen, maar dat is ook voor later als de kast eenmaal gebouwd is. Dus de kast moet in iedergeval ruimte hiervoor hebben.

Qua gaming had ik er inderdaad even bij moeten zetten dat GTA5 wel een van de games is waar ik aan zat te denken, volgens gamedebate zou het prima speelbaar moeten zijn (waarschijnlijk niet op ultra) maar alles op ultra is ook zeker niet mijn uitgangspunt. Maar wil wel een degeljjke frameate halen en minimaal alles op medium of hoger kunnen zetten.

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online

JesseMacaw

Electronicafanaat

d-russo schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:57:
De 6600K heb ik gekozen omdat die niet heel veel duurder was geloof zelfs maar 20 euro, dus mocht ik in de toekomst willen overclocken dan heb ik die optie.
De 2schijven zijn voor de beide besturingsssyemen, maar dat is ook voor later als de kast eenmaal gebouwd is. Dus de kast moet in iedergeval ruimte hiervoor hebben.
Om te overclocken heb je dan wel een Z170 chipset nodig, wat ook het moederbord duurder maakt. De harde schijven kun je verdelen in meerdere partities, waardoor je nog steeds met een SSD en een HDD af kunt.

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 23:05

Greveldinges

Thank you, thank you very much

d-russo schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:57:

Qua gaming had ik er inderdaad even bij moeten zetten dat GTA5 wel een van de games is waar ik aan zat te denken, volgens gamedebate zou het prima speelbaar moeten zijn (waarschijnlijk niet op ultra) maar alles op ultra is ook zeker niet mijn uitgangspunt. Maar wil wel een degeljjke frameate halen en minimaal alles op medium of hoger kunnen zetten.
Dan is een GTX960 toch echt wel krap als je met een resolutie van 1440p wil spelen, 1080p gaat die GPU wat makkelijker af.

:)

• dr86
  • Niet online
Ben nu op deze set uitgekomen, videokaart van 960 naar 970 en een goedkoper moederbordje ivm, zeer waarschijnlijk niet overclocken in de toekomst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 228,90€ 228,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 341,95€ 341,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1BitFenix Prodigy M Wit€ 71,95€ 71,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 13,80€ 13,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 105,-€ 105,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 71,95€ 71,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.109,35

• bento smit
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-03-2024
als je niet gaat overclocken zou ik me ook afvragen of je toe kan met de intel stock koeler. Zelf geen fan en nog niet op skylake getest maar in principe zou je zo ook weer een beetje geld kunnen besparen.

Ik zou zelf wel meer ssd opslag nemen als je voor een dualboot op die ssd gaat. Want hoewel je alle snelle zooi op 120 GB kwijt kan raakt het voor mijn gevoel toch iets te snel vol. Als je trouwens met video gaat werken zou ik ook nog eens nadenken over 5'1/4 bays. Niet iedereen gebruikt ze nog, maar ik doe zelf af en toe wat video editing en mensen willen toch nog een dvd af en toe, kost toch geen drol om erin te zetten. Bovendien heb je dan nog bays over voor cardreaders/fancontrollers en al dat andere leuke speelgoed.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Ik denk dat je zo wel een mooie game pc hebt.
Goed in balans, en geschikt voor 1440p gamen.
En als je in de toekomst hackintosh erop wilt hebben kan je altijd nog een extra ssd erbij kopen.

• dr86
  • Niet online
Brandonvds schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:38:
Ik denk dat je zo wel een mooie game pc hebt.
Goed in balans, en geschikt voor 1440p gamen.
En als je in de toekomst hackintosh erop wilt hebben kan je altijd nog een extra ssd erbij kopen.
:)
bento smit schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:34:
als je niet gaat overclocken zou ik me ook afvragen of je toe kan met de intel stock koeler. Zelf geen fan en nog niet op skylake getest maar in principe zou je zo ook weer een beetje geld kunnen besparen.

Ik zou zelf wel meer ssd opslag nemen als je voor een dualboot op die ssd gaat. Want hoewel je alle snelle zooi op 120 GB kwijt kan raakt het voor mijn gevoel toch iets te snel vol. Als je trouwens met video gaat werken zou ik ook nog eens nadenken over 5'1/4 bays. Niet iedereen gebruikt ze nog, maar ik doe zelf af en toe wat video editing en mensen willen toch nog een dvd af en toe, kost toch geen drol om erin te zetten. Bovendien heb je dan nog bays over voor cardreaders/fancontrollers en al dat andere leuke speelgoed.
Zal over de koeler even nadenken inderdaad, de 2e SSD zal er zeker komen maar zodra ik ook een hackintosh wil gaan bouwen, dus voorlopig zolang dit nog niet kan met de 6600 houd ik het bij 1 SSD en 1 HDD

Op de kast na, twijfel nog tussen de bitfenix of de cooltek/jonsbo (die laatste is helaas nog niet te koop in nederland).

Daarna is de volgende stap eigenlijk een goede monitor, zoals ik al aangaf in de openingspost kom ik van een iMac 27" uit 2010. Deze heeft een glanzend oppervlak en is geloof ik van LG.

Hier de info van de apple site:
Ingebouwd 27-inch (reëel weergavegebied) TFT active-matrix breedbeeld-lcd-scherm met glanzende toplaag, led-achtergrondverlichting en IPS-technologie
Resolutie: 2560 x 1440 pixels
Helderheid (standaard): 375 cd/m2
Kan worden bevestigd aan een muurbeugel, scharnierende arm of andere VESA-montageoplossing via de optionele VESA-montageadapterset
Miljoenen kleuren bij elke resolutie
Kijkhoek (standaard): 178° horizontaal, 178° verticaal
Beeldverhouding 16:9
Is zo'n scherm ook geschikt om te gamen of is een TN scherm dan weer beter?

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Ik ben zelf helemaal verliefd op de iets grotere broer van de jonsboro, de cooltec umx2. Deze is wel te krijgen. Hoewel het officieel een atx kast is wordt aangeraden er een micro atx bordje in te zetten omdat als je er een atx bord in zet je de onderste fans moet verwijderen en dan is de koeling wat magertjes voor een game pc. Een gewone cd rom drive past ook niet, je hebt een slimline nodig.

http://www.techpowerup.com/reviews/Cooltek/UMX2/

http://www.cooltek.de/en/...oltek/umx-series/104/umx2

Als ik lees wat je wilt met ssd's en schijven is de umx3 wellicht te klein voor je; hij heeft plaats voor 1 x 3,5 inch (desktop hdd) en 3 x 2,5 inch (ssd en/of laptop hdd).

[ Voor 21% gewijzigd door Philpend op 31-10-2015 13:12 ]

• dr86
  • Niet online
die UMX2 vind ik qua prijs iets te duur, maar ook te groot. 1x 3,5 is opzich niet een heel groot probleem aangezien ik zoals een reactie hierboven ook een 4TB schijf kan kopen en deze in 2 partities verdelen
Pagina: 1