Ik gok dat mensen een beetje kribbig worden omdat er een vraag om advies ligt, zonder dat daarbij ook maar enigszins voldoende informatie bij geleverd wordt om er wat zinnigs over te zeggen, ook als daar wel om gevraagd wordt. Het is een beetje alsof ik aan jou vraag "moet ik appels of peren kopen?", zonder daarbij te vertellen welke ik lekkerder vind, wat ik ermee wil doen, of ik allergieen heb en of ik al van die dingen in huis heb. Natuurlijk is het in eerste instantie lastig in te schatten wat allemaal wel of niet relevant is, en dat geeft verder niks, maar vaak is te veel informatie beter dan te weinig. Om de flauwe analogie voort te zetten: het zou na wat navraag zomaar kunnen dat ik uiteindelijk beter af ben met een enkele kiwi.
Om mensen je een beetje effectiever te kunnen laten helpen (waarbij je dus ook betere uitleg zou krijgen), zou het helpen om iig in kaart te brengen of:
- Het probleem alleen draadloos is of ook bedraad (14 apparaten zou Ziggo-apparaat in principe aan moeten kunnen - kan het bijvoorbeeld zijn dat jullie bij piekdrukte gewoon aan de maximale bandbreedte van jullie abonnement zitten?)
- Het probleem overal plaatsvindt of alleen verder van de meterkast af (afstand tot zender)
- De meterkast op een enigszins centrale locatie zit
- Het een optie is elders een tweede apparaat (access point) neer te zetten, zodat je vanuit twee plekken een WiFi signaal krijgt (en devices dus kunnen kiezen)
- Op wat voor signalen de diverse apparaten allemaal (kunnen) zitten (hoeveel 2,4 Ghz, hoeveel 5 Ghz - heeft het zin om 5 Ghz in te zetten?)
- Of jullie per ongeluk op een druk WiFi-kanaal zitten (bijvoorbeeld met inSSIDer of vergelijkbare telefoon-app te zien)
Om het dan voor ons verder inzichtelijk te maken zou het eerdergenoemde plattegrondje nog helpen om het een beetje voor te stellen. Wij weten natuurlijk niet hoe het bij jou thuis is ingedeeld, terwijl dit wel veel uitmaakt. Een twee-kamer-appartementje met gipsplaten muurtjes leidt tot andere oplossingen dan een pand met drie verdiepingen en betonnen muren en plafonds, om het heel extreem te stellen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Twam op 29-10-2015 17:00
]