Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• MCKenzy99
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-10 22:03
Ik zoek een?
Smartphone met highend specificaties en een wat lagere prijs, ik wil deze aanschaffen met een abbonement van hollandsnieuwe bij coolblue, waardoor de toestelprijs ongeveer 150 euro daalt.

Wat is je budget?
Niet meer dan 500 euro (zonder abbonement)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb op dit moment een iPhone 4 :( , ik gebruik wattsapp, facebook en snapchat, muziek(spotify) veel, en ik speel Clash of Clans. Verder wil ik lekker kunnen internetten zonder lag bij het scrollen, en houdt ik er wel van om een spelletje te spelen op mijn telefoon (dat kan nu niet door de traagheid en 16gb opslag). Camera maakt mij niet zoveel uit, voor mooie foto's heb ik een camera, maar het moet er wel een beetje uitzien. Het scherm moet minamaal full HD zijn en de grote tussen de 5 en 6 inch(liever geen 6). Ik wil dat alles gewoon vloeiend loopt en dat ook wel even blijft doen. Ook wil ik minimaal 32gb geheugen hebben(waarvan minimaal 16gb intern)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ter informatie: Ik wil een 1000mb/min/sms abbonement bij hollandnieuwe afsluiten, als ik dan vervolgens kies voor geen toestelbijdrage gaat er ongeveer 150 euro van de prijs van de telefoon af (zo kom ik aan de prijzen).

Moto x Style: Dit is een mooi toestel en eigenlijk ook mijn eerste keus (waarom ik twijfel lees je zo), de front facing speakers spreken mij erg aan, net zoals het mooie scherm, het schone android en de snelle processor. (344 euro bij het abbonement)

Moto x play: Deze bracht mij aan het twijfelen, Het scherm is goed genoeg voor mij, camera maakt mij niet uit en hij heeft ook een schoon android. Het probleem zit hem meer in de processor ik lees op de ene site dat alles vloeiend loopt terwijl de ander weer zegt dat het vol lag zit, dit verward mij wat, want ik wil gewoon een vloeiende telefoon. Ook zal ik de stereo speakers missen. (202 euro bij het abbonement)

Oneplus One: Prachtige telefoon maar al weer ruim een jaar oud, en de bovenstaande zijn voor evenveel of minder geld te bestellen, dus deze viel eigenlijk al af. (320 euro inc verzendkosten)

Microsoft Lumia 950 (XL): Is ook een prachtige telefoon maar windows phone spreekt me toch tegen. Ik vind de interface gewoon lelijk en onhandig, daarentegen vindt ik continuüm echt practig. maar eigenlijk zijn ze ook wat duur. Mijn vader blijft alleen maar zeggen dat windows phone de toekomst is, wat mij laat twijfelen. (407 euro/493 euro bij het abbonement)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben open voor andere suggesties en hoor graag van jullie :)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09
Moto X Style lijkt mij inderdaad een aardige kandidaat. Enige opmerking die ik kan maken is dat de GPU i.c.m. met de zeer hoge resolutie van 2560x1440 in de toekomst misschien een probleem kan worden bij het gamen en dan voornamelijk de grafisch intensievere 3D spellen. Overigens is het wel zo dat niet alle spellen op native resolutie draaien (wisselt per spel) dus het hoeft niet een heel groot probleem te zijn, hangt vooral af van het soort spellen dat je speelt. Al die andere zaken zoals internetten en dergelijke zou voor dit toestel geen probleem moeten zijn.

De Moto X Play presteert minder dan de X Style maar kost ook minder. Als je graag 3D games speelt en dat in de toekomst ook nog een beetje fatsoenlijk wil blijven doen dan kan de Moto X Play je op dit vlak redelijk snel tekort gaat schieten denk ik. De wisselende verhalen over de prestaties zijn altijd een beetje moeilijk in te schatten. Het zou me niet verbazen als de update naar Android Marshmallow nog de nodige prestatieverbeteringen met zich meebrengt, was bij mijn Nexus 7 (2013) ook het geval. En vergeet het grote pluspunt van dit toestel niet: de accuduur. Ook deze zou met Android 6.0 update nog beter kunnen worden en dan met name de standby tijd dankzij de nieuwe doze feature.

Als ik op de site van Coolblue kijk zie ik zo nog de volgende kandidaten:

Galaxy S6 32GB/64GB
+ Snel, zowel CPU als GPU zijn op dit moment topsegment.
+ Goede camera en dito vingerafdrukscanner
+ Tijdelijk 75 euro cashback via Samsung (aanbieding loopt tot 1 november) waardoor je netto voor de 32GB versie €357 moet bijbetalen en voor de 64GB versie €476.
- Touchwiz, hoewel dit wel een stuk verdraagzamer is geworden door minder bloatware en minder onzinnige features
- Trage updates maar komen uiteindelijk wel (en dan met name voor de high-end toestellen)
- Geen sd-kaart ondersteuning

Sony Xperia Z5
+ Snel, Snapdragon 810 is vooral grafisch een stukje sneller dan de 808 die in de Moto X Style zit
+ Goede balans tussen schermformaat en resolutie (5.2" & 1920x1080)
+ Standaard 32GB en sd-kaart ondersteuning
- €25 boven je budget
- Snapdragon 810 is een heethoofd
- Bouwkwaliteit op de langere duur? Vorige modellen uit de Z-reeks hebben/hadden problemen met spontaan barsten van het glas voor/achter.

Sony Xperia Z5 compact
+ Snel, heeft ook een Snapdragon 810
+ Standaard 32GB en sd-kaart ondersteuning
+ Valt binnen je budget, €440 bijbetalen
+ Goede verhouding schermformaat en resolutie (4.6" en 1280x720). De lagere resolutie is een voordeel bij games omdat dit hogere framerates mogelijk maakt.
- Schermformaat en resolutie voldoen niet aan je eis van >= 5" & FHD
- Toestel heeft 'maar' 2GB RAM (net als de Moto X Play), de andere toestellen hebben 3GB
- Snapdragon 810 is een heethoofd
- Bouwkwaliteit op de langere duur? Vorige modellen uit de Z-reeks hebben/hadden problemen met spontaan barsten van het glas voor/achter.

Wat betreft de Lumia 950 (XL); op papier zien ze er goed uit alleen is het nog even afwachten hoe deze toestellen in de praktijk uitpakken. Windows 10 Mobile schuift qua interface toch wat meer richting iOS/Android (die zich op hun beurt ook laten inspireren door Windows Phone) dus als Windows Phone niet echt je ding was hoeft dat niet per se te betekenen dat hetzelfde voor W10 geldt. Het grootste voordeel van W10 mobile t.o.v. Android is dat updates centraal geregeld worden door Microsoft waardoor toestellen langer en sneller van updates voorzien zouden moeten worden.

Het grote nadeel van Windows Phone (en misschien klinkt dit wat afgezaagd) is toch dat ze qua applicatieaanbod en kwaliteit nog steeds tweede viool spelen t.o.v. iOS en Android. Microsoft is al een aantal jaar bezig druk bezig om dit probleem te tackelen maar de bal ligt vooral bij de ontwikkelaars want die moeten de apps gaan bouwen. Voor de een is het het app-gat een minder groot probleem dan voor een ander en het hangt vooral af wat je met je toestel doet en welke apps je gebruikt.
Jij geeft aan dat je Snapchat gebruikt. Snapchat is nog steeds niet officieel beschikbaar en het is ook niet duidelijk of en wanneer die er komt. Voor veel ontbrekende apps zijn alternatieven beschikbaar die zijn gemaakt door derden (en zijn soms zelfs beter dan het origineel) maar dat compenseert niet het gemis van applicaties of functionaliteit. Ten opzichte van iOS/Android worden de applicaties langzamer geüpdatet en lopen ze ook nog met enige regelmaat achter qua functionaliteit. Het gemis in apps zal het grootst zijn bij games.

Dat de Lumia 950 toestellen ondersteuning hebben voor continuüm is leuk maar ik denk dat het in z'n huidige vorm (met ARM SoC's) vooral een gimmick zal zijn dat je een paar keer gebruikt en daarna niet meer. Hadden ze de Lumia 950 uitgerust met een Intel SoC dan had je tenminste nu je 'oude' productieve Win32 toepassingen kunnen draaien. Nu ben je beperkt door het aanbod van universal apps en dat is nou net het zwakste punt van het platform.

Ik zou bij je beslissing vooral afgaan op hoe de stand van zaken nu is en niet hoe het misschien over twee/drie jaar is want dat blijft koffiedik kijken. Tegen die tijd is je contract afgelopen en kun je weer een ander toestel uitzoeken mocht dat nodig zijn.

• 418O2
  • Laatst online: 17:46
En als je een One Plus One met een iets kleiner scherm neemt, in de vorm van een Moto X 2014?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Moto X Play is een perfecte telefoon voor alles behalve gaming, veel te zwakke GPU en CPU. Neem dan echt de Moto X Style.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MCKenzy99
Jorick bedankt voor je uitgebreide reactie, wat betreft de twee moto x'en hoe denk je dat het met de snelheid zit over een jaar, vooral met betrekking tot de play. Hoe erg zullen die games trager worden na een jaartje ofzo bij de style en is dit dan alleen bij games?
Wat betreft de s6 ik ben niet zo'n fan van samsung, touchwizz en eigenlijk gewoon algemeen ik heb hier niet echt een rede voor, verder is er het ram probleem (of is die al weer verholpen) en bij de z5 zit de 810 me in de weg (dit is ook het geval bij de OPT).

[ Voor 49% gewijzigd door MCKenzy99 op 28-10-2015 22:41 ]

• MCKenzy99
418O2 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:21:
En als je een One Plus One met een iets kleiner scherm neemt, in de vorm van een Moto X 2014?
deze heeft maar 16gb opslag geheugen en daar ben ik echt helemaal klaar mee na mijn iPhone..

• MCKenzy99
de oneplus x kan ook aan het rijtje worden toegevoegd, en ik denk dat die een goede kans maakt ook, ik vind dat kleinere scherm wel wat, vooral ook omdat het amoled is. verder is de 801 volgens mij nog een prima processor en klinkt het allemaal wel goed.

• Jorick
  • Laatst online: 22:09
MCKenzy99 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 22:33:
[...]
Jorick bedankt voor je uitgebreide reactie, wat betreft de twee moto x'en hoe denk je dat het met de snelheid zit over een jaar, vooral met betrekking tot de play. Hoe erg zullen die games trager worden na een jaartje ofzo bij de style en is dit dan alleen bij games?
Wat betreft de s6 ik ben niet zo'n fan van samsung, touchwizz en eigenlijk gewoon algemeen ik heb hier niet echt een rede voor, verder is er het ram probleem (of is die al weer verholpen) en bij de z5 zit de 810 me in de weg (dit is ook het geval bij de OPT).
De toestellen en de spellen zullen niet trager worden ;), het zijn vooral de nieuwe applicaties & spellen die zwaarder worden omdat ze meer functionaliteit krijgen en grafisch mooier/beter worden. Bij applicaties zal dit denk ik wel loslopen, je zult er het meest van gaan merken bij 3D spellen omdat die het meeste van je toestel vergen. Of je er veel van gaat merken is moeilijk te zeggen, hangt echt af van de spellen die je speelt. Wat buiten kijf staat is dat de Galaxy S6 en de toestellen met een Snapdragon 810 sneller zijn dan Moto X Style & Play. Logischerwijs kun je er dan ook vanuit gaan dat die snellere toestellen langer mee kunnen komen met de nieuwste games.

Misschien is het belangrijk om af te vragen hoe lang je van plan bent met je telefoon te gaan doen. Als je net zoals je huidige telefoon zo'n vier à vijf jaar met je toestel wil doen dan zou ik voor het snelste toestel gaan dat binnen je budget past. Echter denk ik dat het beste na drie jaar wel van je toestel af is, je accuduur zal een stuk minder zijn en krijg je met grote waarschijnlijkheid geen updates meer en kun je beter op zoek naar een nieuw toestel.

Wat betreft de Snapdragon 810 in o.a. de Z5 en de OPT, deze toestellen hebben de nieuwere versie (2.1 om precies te zijn) en deze hebben minder/geen last van oververhitting. De toestellen kunnen nog steeds warm worden maar het zal niet zo extreem als met de HTC M9 het geval was. Sony heeft in het ontwerp ook maatregelen getroffen om de warmte beter af te kunnen voeren waardoor de CPU niet terug hoeft te klokken en de prestaties dus constanter blijven. Overigens kan de Galaxy S6 ook wel warm worden bij volle belasting. Zolang het toestel maar goed blijft functioneren en je hem fatsoenlijk vast kunt houden is de temperatuurontwikkeling niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken.
de oneplus x kan ook aan het rijtje worden toegevoegd, en ik denk dat die een goede kans maakt ook, ik vind dat kleinere scherm wel wat, vooral ook omdat het amoled is. verder is de 801 volgens mij nog een prima processor en klinkt het allemaal wel goed.
De Oneplus One X lijkt me inderdaad ook een prima optie, die Snapdragon 801 is lang zo gek nog niet en de prijs is absoluut scherp!

Ik zou zeggen stap eens een winkel binnen (lokale MediaMarkt bijvoorbeeld) zodat je de toestellen vast kunt houden en er mee kunt spelen, dit geeft vaak toch nog een ander beeld/indruk dan wanneer je alleen maar specs op papier aan het vergelijken bent.

• MCKenzy99
Jorick schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:02:
Misschien is het belangrijk om af te vragen hoe lang je van plan bent met je telefoon te gaan doen.
Ik heb deze pas bijna twee jaar, hij was eerst van mijn vader. Ik zou het fijn vinden als een telefoon mij lang tevreden kan stellen maar veel langer dan een jaar heb ik dit nog nooit gehad, waarna ik nog een jaartje chagrijnig en erg veel naar nieuwe toestellen kijkend doorga...
Pagina: 1