4G Gateway met WAN optie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04 08:32
Hi guys,

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom, ik moet een opstelling maken voor een mobiel kassa systeem.
Waarbij er een connectie wordt gemaakt met een netwerk van een ander bedrijf via de WAN poort en mocht dit niet lukken dan moet dit worden omgezet naar de 4G verbinding (KPN).

Tevens moet er een wifi signaal vanuit de router moeten komen.

Maar ik heb tot nu toe nog niets kunnen vinden wat aan deze eisen voldoet, ook kwa ondersteunde frequenties.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:54
Uhmmm, serieus?

Waar heb je dan op gezocht in Bing/DuckDuck/Google?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 16:19

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat zei de leverancier van het kassa-systeem toen je hen contacteerde hierover? Zij kunnen je op zijn minst een duwdje in de juiste richting geven.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 28-10-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
Ik zal een iets duidelijkere uitleg geven.

Kassa systeem is iets wat wij zelf ontwikkelen, dit kan gewoon op een PC worden geinstalleerd.
Deze moet een verbinding hebben naar een datacenter via VPN, de pinterminals krijgen een vast IP en deze worden hardcoded in een config file.
Ik heb hier uiteraard al naar gezocht, maar al deze modellen hebben geen optie met WAN poort of zijn te prijzig. Anders had ik geen topic aangemaakt.

Momenteel werken ze gewoon met een switch en hebben daardoor geen backup. Als er bijvoorbeeld bij een bedrijf MAB aanstaat kunnen ze de kassa's niet gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door tomdabom op 28-10-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
tomdabom schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:57:
Ik heb hier uiteraard al naar gezocht, maar al deze modellen hebben geen optie met WAN poort of zijn te prijzig. Anders had ik geen topic aangemaakt.
Kun je aangeven wat je "prijzig" vind? Je vraagt namelijn naar een redelijk specifiek apparaat, iets dat gewoonweg niet veel gemaakt en verkocht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
luxan schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:12:
[...]

Kun je aangeven wat je "prijzig" vind? Je vraagt namelijn naar een redelijk specifiek apparaat, iets dat gewoonweg niet veel gemaakt en verkocht word.
400-500 is wel echt max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Dan zou ik toch aanraden de uitgebreide filter functionaliteit van de pricewatch eens onderzoeken, ik kom bijvoorbeeld op pricewatch: D-Link Wireless N300 Multi-Wan 3G/4G Router uit met de volgende filters: http://tweakers.net/categ...yLyRLYmQuB4kxVS4SGYVY1vUP .

Let wel; ik zou een zeer gedegen investeringsplaatje maken in combinatie met betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, garantie en levensduur voor deze apparaten. Als een kassa die niet draait je 10k omzet per dag kost is 1000 of 1500 euro (instap Juniper SRX'je of Cisco dingetje) eenmalig investering geen geld, maar je kan wel de garanties behouden dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 16:19
tomdabom schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:57:
Dit dus. Als je dit niet in je startpost zet, dan weten wij dit ook niet. Percepties kunnen nogal per persoon verschillen....

Ik ga uit van 400:
DrayTek Vigor 2925VN+ dual WAN security --> 305
Netgear MBRN3000 --> 55 euro

Zit ik op 360... En dan heb ik volgens mij alles wat je nodig hebt.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
D-Link, AVM, ASUS en Huawei maken allemaal een apparaat dat minder dan 300 euro kost en een 3G/4G modem, WAN poort, WiFi AP en interne switch hebben. Kies er een en schaf hem aan zou ik zeggen want voor minder dan 500 euro vind je geen apparaat (of combinatie van apparaten) waar je een SLA bij kunt afsluiten met opties als "same businessday replacement".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
IMO:
Je / het bedrijf waar je voor werkt doet er goed aan iemand in te huren die expliciete expertise heeft op het gebied van fail-over routing via mobiele data netwerken.

Deze persoon zal de juiste wensen en eisen kunnen formuleren waar het apparaat aan moet voldoen, een shortlist op kunnen stellen apparaten die hier aan voldoen en eventueel een voorbeeld configutatie kunnen maken.

Ongetwijfeld is de eerste gedachte vast 'te duur'. Maar interne uren kosten ook geld; dubbel als je bedenkt dat je ook andere nuttige zaken had kunnen doen in alle extra tijd die je nodig hebt vergeleken met een 'expert'.

Daarnaast zullen er nog een aantal onverwachte kosten komen. Zelf tegengekomen: €30k+ rekening krijgen voor de ISDN fail-over over de voorgaande maand, trage fail-over waardoor het in die ene applicatie niet werkt met meerdere dagen verlies van €5k+ omzet, geen on-site 4 uur reparatie en ontbreken van juiste management software waardoor alle apparaten (1500+) handmatig moesten worden aangepast i.v.m. 'vergissing' (lees tekort aan kennis) bij initiële installatie. In alle gevallen hadden de bedrijven achteraf liever de kennis vooraf ingehuurd.

Wat het mag kosten i.v.m. voorkomen uitval zullen jullie zelf moeten bepalen, maar een beetje consultant/expert vraagt je uit over welk risico moet worden afgedekt en wat de bijbehorende kosten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Uh, waarom zo moeilijk doen? Als je toch in-house zit te devven: elke router met een USB-poort en minimaal 2 ethernet poorten waar OpenWRT op draait kan dit. Ook goedkope TP-Links van 25 euro. En dan push je nog steeds prima 70Mbit. Wil je meer, dan betaal je 50 euro, en dan duw je zo 100Mbit door de pijp.

Een USB 4G modem kost ook geen miljoenen meer, voor 80 euro heb je er een bij je favoriete provider.

Stel dat je met een paar klanten zit die een of ander kneuzen netwerk hebben en je een totaaloplossing wil/kan realiseren, dan kan je met een turnkey oplossing van netgate werken, dan heb je een embedded platform waar pfSense op draait, daar kan je zelfs VPN termination op doen, zit zat functionaliteit voor 4G en multi-gateway failover in en kan je ook prima geautomatiseerd beheren, net als OpenWRT.

Stel dat je perse een of andere underpowered en overpriced semi-prosumer oplossing wil hebben, dan heeft D-Link, Huawei en zelfs Fritz!Box wat voor je staan voor een paar honderd euro. Als je klanten een KPN-aansluiting hebben met ADSL2+ of VVDSL, dan hebben ze sowieso al een modem in het pand staan met 4G USB failover: eigenlijk hebben de meeste experiaboxen vanaf v6 al 4G support met automatische failover ingebouwd. Er zit een USB poort op, daar prik je je USB 4G modem in, en gaan! Als je beter bereik nodig hebt kan je met een USB-verlengsnoer een heel eind komen.

Aan de andere kant van het verhaal: je levert een kassasysteem dat 'gewoon op een PC geïnstalleerd wordt'. Hoe kan dat ooit compliant zijn met enige regel- en wetgeving? :s En waarom krijg je dit WAN-failover probleem op je bordje geschoven als je helemaal niet weet hoe dat moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
johnkeates schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:24:
Aan de andere kant van het verhaal: je levert een kassasysteem dat 'gewoon op een PC geïnstalleerd wordt'. Hoe kan dat ooit compliant zijn met enige regel- en wetgeving? :s
Indien het programma voldoet aan de eisen zoals aangegeven in de brochure van de belastingdienst zie ik niet in waarom je daar geen gebruik van zou kunnen maken. Zoek eens op kassa software, een hele lijst met bedrijven die hier hun geld mee verdienen. Denk niet dat die bedrijven zouden bestaan als de software niet compliant is.

[ Voor 12% gewijzigd door luxan op 28-10-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Uh, waarom zo moeilijk doen?
...
En waarom krijg je dit WAN-failover probleem op je bordje geschoven als je helemaal niet weet hoe dat moet?
Daarom dus. ;)

@TS:
Nu levert het bedrijf de kassasoftware en neemt hoogstwaarschijnlijk enkel verantwoordelijkheid voor die specifieke software en de infrastructuur in het datacentrum.

Ook de verantwoordelijkheid voor de dataverbinding op je nemen is wel even iets anders. Natuurlijk deels afhankelijk van je klanten; vervelend als er één tussen zit waar het niet werkt en de omzet derving groter is dan wat je bedrijf financieel kan vergoeden indien er een claim wordt ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
Uh, waarom zo moeilijk doen? Als je toch in-house zit te devven: elke router met een USB-poort en minimaal 2 ethernet poorten waar OpenWRT op draait kan dit. Ook goedkope TP-Links van 25 euro. En dan push je nog steeds prima 70Mbit. Wil je meer, dan betaal je 50 euro, en dan duw je zo 100Mbit door de pijp.

Een USB 4G modem kost ook geen miljoenen meer, voor 80 euro heb je er een bij je favoriete provider.

Stel dat je met een paar klanten zit die een of ander kneuzen netwerk hebben en je een totaaloplossing wil/kan realiseren, dan kan je met een turnkey oplossing van netgate werken, dan heb je een embedded platform waar pfSense op draait, daar kan je zelfs VPN termination op doen, zit zat functionaliteit voor 4G en multi-gateway failover in en kan je ook prima geautomatiseerd beheren, net als OpenWRT.

Stel dat je perse een of andere underpowered en overpriced semi-prosumer oplossing wil hebben, dan heeft D-Link, Huawei en zelfs Fritz!Box wat voor je staan voor een paar honderd euro. Als je klanten een KPN-aansluiting hebben met ADSL2+ of VVDSL, dan hebben ze sowieso al een modem in het pand staan met 4G USB failover: eigenlijk hebben de meeste experiaboxen vanaf v6 al 4G support met automatische failover ingebouwd. Er zit een USB poort op, daar prik je je USB 4G modem in, en gaan! Als je beter bereik nodig hebt kan je met een USB-verlengsnoer een heel eind komen.

Aan de andere kant van het verhaal: je levert een kassasysteem dat 'gewoon op een PC geïnstalleerd wordt'. Hoe kan dat ooit compliant zijn met enige regel- en wetgeving? :s En waarom krijg je dit WAN-failover probleem op je bordje geschoven als je helemaal niet weet hoe dat moet?
Dat Netgate ziet er goed uit, het komt misschien over alsof ik geen netwerk kennis heb, maar dat is gelukkig niet het geval. Vind het alleen altijd moeilijk om een probleem te verwoorden/uit te leggen.

Wij willen graag niet met USB dongles gaan werken omdat dat weer iets wat kan afbreken/stuk gaan.

Het kassasysteem wordt inhouse ontwikkeld, hiermee kunnen we alle functies die wij er in willen hebben er in bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
The Lord schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:55:
[...]

Daarom dus. ;)

@TS:
Nu levert het bedrijf de kassasoftware en neemt hoogstwaarschijnlijk enkel verantwoordelijkheid voor die specifieke software en de infrastructuur in het datacentrum.

Ook de verantwoordelijkheid voor de dataverbinding op je nemen is wel even iets anders. Natuurlijk deels afhankelijk van je klanten; vervelend als er één tussen zit waar het niet werkt en de omzet derving groter is dan wat je bedrijf financieel kan vergoeden indien er een claim wordt ingediend.
Onze klant is ons bedrijf zelf, we hebben 2 verkopers die bedrijven langs gaan om producten te verkopen. Vandaar de mobiele kassa's, momenteel gebruiken ze een switch die dan in het netwerk van de klant wordt gehangen > VPN op laptop naar bedrijfsnetwerk en thats it.

Nu moet die optie nog steeds beschikbaar zijn, maar met 4G fail-over, mocht er om een of andere manier geen mogelijkheid zijn om met het netwerk van de klant te verbinden. Mooiste zou dan uiteraard zijn dat deze router/gateway een directe verbinding heeft met de VPN server.

Maar zoals hierboven aangegeven, ben ik zelf van mening dat een custom oplossing toch wel het beste is.

[ Voor 4% gewijzigd door tomdabom op 29-10-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
tomdabom schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:07:
[...]

Wij willen graag niet met USB dongles gaan werken omdat dat weer iets wat kan afbreken/stuk gaan.
Wat wil je dan? Je kan ook met miniPCIe kaartjes werken, maar die kunnen ook stuk gaan of afbreken. Of je kan voor een ethernet-modem gaan en dan kan die ook stuk gaan of afbreken.

Puur om dat USB de interface is hoef je er nog niet van uit te gaan dat het geheel niet in een kunststof doos past/kan ;)

Je pakt een router, een usb kabeltje en een usb modem, en stopt het geheel in een kunststof behuizing. IP65 en je kan hem buiten hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 29-10-2015 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 22:35

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

tomdabom schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:13:
[...]

Onze klant is ons bedrijf zelf, we hebben 2 verkopers die bedrijven langs gaan om producten te verkopen. Vandaar de mobiele kassa's, momenteel gebruiken ze een switch die dan in het netwerk van de klant wordt gehangen > VPN op laptop naar bedrijfsnetwerk en thats it.

Nu moet die optie nog steeds beschikbaar zijn, maar met 4G fail-over, mocht er om een of andere manier geen mogelijkheid zijn om met het netwerk van de klant te verbinden. Mooiste zou dan uiteraard zijn dat deze router/gateway een directe verbinding heeft met de VPN server.

Maar zoals hierboven aangegeven, ben ik zelf van mening dat een custom oplossing toch wel het beste is.
Een Cisco 881G heeft een WAN poort en heeft 3G backup.
Een Cisco 819 heeft een WAN poort en heeft 4G backup.

Als ik bovenstaande post zo lees, waarom al die moeite om via het netwerk van de klant te gaan? Zo duur is een 4G abonnement met flinke bundel toch niet meer. Laptop voorzien van WWAN kaartje en gaan lijkt mij? Ben je ook nooit afhankelijk van het netwerk van je klant en hoe je niet te klootviolen met switches/routers op locatie.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
tomdabom schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:07:
Vind het alleen altijd moeilijk om een probleem te verwoorden/uit te leggen.
Je eisen en wensen uitschrijven moet je vast wel lukken aangezien je dit verspreid over reacties stukje bij beetje doet. Plaatje van minimum vereiste infrastructuur en een gewenste en je bent klaar. Het kost alleen wel wat tijd.

Ik denk dat ik wel weet waarom '
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:42:
Laptop voorzien van WWAN kaartje en gaan lijkt mij?
' in jouw geval niet brengt wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 22:35

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

The Lord schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:45:

Ik denk dat ik wel weet waarom '

[...]

' in jouw geval niet brengt wat je zoekt.
Waarom dan niet? Vertel het dan ook..

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:59:
Waarom dan niet? Vertel het dan ook..
Ik had gehoopt dat de TS zelf er op terug zou komen.

In één van zijn posts komt een PIN terminal voorbij die een IP moet krijgen. En wellicht geldt dat ook voor de bonnenprinter.

Maar zolang het hele plaatje niet wordt geschetst kan ik er net zo goed heel erg naast zitten.

Met een benodigde switch kan een geïntegreerde WAN kaart best worden gebruikt. Maar of dat voldoende 'fool-proof' is?

Pagina: 1