Oude laptop bruikbaar(der) maken?

Pagina: 1
Acties:

• JayDawg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:17
Ik heb een Dell Studio 1558 laptop van zo'n 5-6 jaar oud met een Intel Core i3 @ 2.13GHz en 4GB ram met Windows 7 64 bit. Hij start heel langzaam op, buiten het stopcontact gaat hij met geluk 20 minuten mee en hij overhit als hij te lang draait op een vlakke ondergrond.

Niet geweldig dus, maar helaas heb ik deze nodig voor stage en werk en heb ik/is er geen budget voor een nieuwe laptop. Ik dacht er zelf aan om alles er af te gooien en dan opnieuw Win 7 of Win 10 (welke is beter voor zo'n oud geval?) er op te zetten en eventueel een SSD er in te zetten in de hoop dat alles wat sneller opstart. Budget is zo'n 100 euro (als dat het waard is).

Voor mn werk heb ik momenteel dingen als GitHub, Photoshop, XAMPP en Atom (text editor) en Chrome tegelijk open en dan gaan dingen niet zo heel snel. Het werkt wel, maar het zou fijn zijn als alles wat sneller zou opstarten en niet af en toe even zouden freezen.

Raden jullie Windows 7 of 10 aan voor een nieuwe installatie op deze laptop en is het het waard om er een SSD in te gooien ? Ik heb er niet veel bestanden op staan, dus enorm groot hoeft de SSD niet te zijn.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Met een tweedehands SSD van rond de 120GB ben je al een heel eind. Wellicht nog wat extra werkgeheugen er bij (totaal 8GB) in combinatie met een versie installatie van Windows 10 64bit en je laptop zal zeker prettiger werken :)

V&A aangeboden: 8GB DDR3 SODIMM 1333MHz CL9
V&A aangeboden: Sandisk Extreme II Desktop 120GB

Met een beetje afdingen ben je met € 100,00 klaar :)

Overigens kost een replacement batterij ook niet de wereld voor een Dell Studio 1558, mocht je echt de behoefte hebben om mobiel te kunnen werken op de stage;
http://www.subtel.nl/cgi-...mpaign=nl-pla/Akku/910505

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-02 17:09
Zelf heb ik onlangs een drietal laptops uit de Core2Duo generatie van SSD's en W10 voorzien. Vooral in het dagelijks gebruik is het echt een wereld verschil. Ik durf zelfs te beweren dat zo'n Core2Duo met SSD sneller aanvoelt/werkt dan een nieuwe I3 laptop zonder SSD.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Een SSD erin zal zeker groot verschil maken, zeker met een trage laptop HDD. Ik merkte een groot verschil met een laptop van 9 jaar oud.

Daarnaast als hij te warm wordt haal hem eens uit elkaar en maak hem goed schoon en vervang de koelpasta etc. Op YouTube zijn vast wel filmpjes te vinden ;)

Daarnaast raad ik zeker Windows 10 aan om erop te zetten, werkt zelfs goed op die laptop van 9 jaar oud :> Windows 8 en Windows 10 werken ook nog water beter met een SSD.
svenvv2 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:16:
Zelf heb ik onlangs een drietal laptops uit de Core2Duo generatie van SSD's en W10 voorzien. Vooral in het dagelijks gebruik is het echt een wereld verschil. Ik durf zelfs te beweren dat zo'n Core2Duo met SSD sneller aanvoelt/werkt dan een nieuwe I3 laptop zonder SSD.
Dan gevoel krijg je ook, omdat alles gewoon sneller opstart. Ik heb ook liever een i3 met SSD dan een i7 zonder een SSD :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 28-10-2015 11:20 ]

• JayDawg
Bedankt voor de reacties :) Ik wist niet zeker of dit oude geval 8GB ram aan kon. Is het makkelijk om zelf nieuwe ram en een SSD in een laptop te zetten ? Ik heb anderhalf jaar geleden wel een desktop gebouwd, maar ik heb eigenlijk nooit een laptop open gemaakt

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:24
absoluut ssd erin,werkt prima, ook met oudere laptops.

Ik heb een 1810tz,en die word er zelfs nog een heel stuk sneller van,terwijl dat maar een klein netbookje/subbook is. Met een veel lagere processor als in de laptop van de TS

Nog een voordeel kan zijn lagere temperatuur door de ssd, omdat deze meestal koeler blijven als een hdd en minder warmte afgeven naar andere hardware in de laptop.
Dat is tenminste mijn ervaring

En verder laptop goed schoonmaken, met perslucht,wel de koeler(s)stilhouden als je met perslucht bezig gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 28-10-2015 11:44 ]

• Han
  • Niet online

Han

JayDawg schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:37:
Bedankt voor de reacties :) Ik wist niet zeker of dit oude geval 8GB ram aan kon. Is het makkelijk om zelf nieuwe ram en een SSD in een laptop te zetten ? Ik heb anderhalf jaar geleden wel een desktop gebouwd, maar ik heb eigenlijk nooit een laptop open gemaakt
Als ik mij goed kan herinneren heeft de Dell een aparte klep die makkelijk open te schroeven is. Onder die klep bevinden zich de geheugenbankjes. Absoluut eenvoudig, net als de bodemplaat, die in zijn geheel is te verwijderen waardoor je alle componenten kunt schoonmaken. De koeler van de videokaart (de grootste reden dat jouw Dell warm wordt) is ook makkelijk te verwijderen, net als de koelpasta. De fans goed schoonmaken en nieuwe koelpasta aanbrengen is ook simpel om te doen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 14:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SSD, Koelpasta en klaar. 4GB ram is voor 90% van het werk prima.

• Han
  • Niet online

Han

sebastius schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:48:
SSD, Koelpasta en klaar. 4GB ram is voor 90% van het werk prima.
Voor het gebruik van Photoshop kan wat extra werkgeheugen geen kwaad... :)

TS: YouTube: Dell STUDIO 1555 / 1557 / 1558 | Memory Stick Replacement | How-To-Tutorial

In deze YouTube zie je hoe je het geheugen kunt vervangen. Ook zie je direct waar de harddisk is gesitueerd.

In het volgende filmpje zie je hoe je een laptop kunt reinigen:
YouTube: Dell Studio 1535, 1537 (PP33L) disassembly and fan cleaning, разборка и чистка ноутбука

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:03
Meer geheugen is denk ik ook niet nodig, van het geld kun je een nieuwe accu halen.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 10:36
ik zou alleen de koelpasta vervangen er een ssd inbouwen, vergeet niet dat ssds future proof zijn en als je toch besluit de laptop te dumpen je hem nog voor een andere machine in kunt zetten.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• JayDawg
Ik heb de SSD er inmiddels ingezet en Windows 10 geinstalleerd, gaat een stuk sneller :)

Hij wordt alleen nog wel erg heet. Ik heb er nog geen stof uit kunnen halen of koelpasta kunnen vervangen omdat de processor en fan in een ander deel van de laptop zitten. Op de deze foto zie je waar je bij kan als je de klep aan de achterkant er af haalt:

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/wxfwtdltl/Untitled.png

Ik dacht eerst dat dat zilveren ding links van de HDD de heatsink op de processor was, maar na wat onderzoek lijkt daar de GPU te zitten (sommige versies hebben hier niets zitten en mijne heeft een losse GPU, dus neem aan dat dat hem is).

Ik heb wat videos op Youtube gekeken en het lijkt alsof letterlijk elk onderdeel en draadje er uit moet om bij de processor en fan te komen. Is dat een goed idee om aan te beginnen? En moet ik de koelpasta van alleen de processor of ook de GPU vervangen ?

[ Voor 3% gewijzigd door JayDawg op 06-12-2015 16:47 ]

• WybrenPC
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-02 14:37
ik zou het maar zo laten, en een cooler pad kopen voor je laptop. dat scheelt ook een hoop gepruts

• JayDawg
Ah, het is blijkbaar een chipset heatsink..

Er zijn op Youtube fimpjes die dezelfde laptop (maar dan zonder chipset heatsink) helemaal uit elkaar halen. Op zich zou ik die kunnen volgen en dan de koelpasta van de processor en GPU vervangen. Of misschien alleen stof er uit halen, maar als toch al alles open is...

Ik Heb ook een pagina gevonden waar ze koperen schijfjes tussen de GPU en de heatsink doen om het overhit probleem op te lossen, maar dat is nog meer gedoe :p

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1553968&page=3

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

JayDawg schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:52:
Ah, het is blijkbaar een chipset heatsink..

Er zijn op Youtube fimpjes die dezelfde laptop (maar dan zonder chipset heatsink) helemaal uit elkaar halen. Op zich zou ik die kunnen volgen en dan de koelpasta van de processor en GPU vervangen. Of misschien alleen stof er uit halen, maar als toch al alles open is...

Ik Heb ook een pagina gevonden waar ze koperen schijfjes tussen de GPU en de heatsink doen om het overhit probleem op te lossen, maar dat is nog meer gedoe :p

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1553968&page=3
Ik heb inplaats van dat koper ook wel paar lagen aluminium folie gebruikt om een pad te vervangen. Maar het is dan wel van belang dat het zich niet gaan verplaatsen, anders kan je kortsluiting krijgen als de folie ergens anders komt.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Wat je ook kan proberen is je accu eruit halen en even met een compressor doorblazen, heeft ook bij mij acer aspire v3 gewerkt toen deze met hitteproblemen wel eens uit viel.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Pagina: 1