Behuizing voor buiten Raspberry PI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:07
Voor de roeivereniging heb ik een Raspberry met een DS18b20 temperatuursensor gemaakt welke 4 keer per minuut een temperatuurmeting doet en vervolgens het gemiddelde van deze waardes doorstuurt naar een externe MySQL server zodat wij via internet kunnen zien wat de temperatuur is in het botenhuis.

Nu heb ik alles werkend en moet alles in een kastje zodat ik het ding goed kan ophangen. Hier komt dan ook mijn vraag. Wat voor kastje?

Situatie:

De botenloods bestaat uit een grote hal gebouwd van betonschutting palen en panelen met daarop een bitumen golfplaten dak. De loods is wind en waterdicht en de temperatuur zal tussen de -20 en 40c (uitersten) bedragen.

Materialen:
Ik heb gedacht aan een kunstofbehuizing zonder ventilatieopeningen, maar daar hoopt de warmte zich op.

Ik heb gedacht aan alumium, warmte wordt dan via de behuizing een beetje afgevoerd. Echetr is er een grotere kans op condensvorming?

Ventilatiegaten maken is een optie, maar de vraag is hoeveel vocht er met het ventileren in de behuizing terecht kan komen.

Ook heb ik gedacht aan het maken van ventilatiegaten en die aan de binnenkant van het kastje te voorzien van een panty achtige stof, hoewel ik geen idee heb of dat helpt.

Welk materiaal ik ook neem, in vrijwel alles hoopt warmte zich op.

Graag jullie advies.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Paar koelribben met een actief ventilatortje? Eventueel gewoon in zo'n grotere schakelkast.

[ Voor 33% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-10-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Pizza_Boom schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:44:
Paar koelribben met een actief ventilatortje? Eventueel gewoon in zo'n grotere schakelkast.
Uiteindelijk wordt de kast warmer en warmer toch? Een ventilator zorgt er alleen voor dat de pi zelf langzamer opwarmt?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
In een grote elektrokast wordt altijd alles gebouwd. En ik vraag mij af of je, als het -20 is in die ruimte, echt wel zoveel warmte krijgt in de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Pizza_Boom schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:16:
In een grote elektrokast wordt altijd alles gebouwd. En ik vraag mij af of je, als het -20 is in die ruimte, echt wel zoveel warmte krijgt in de pi.
-20 zal geen probleem zijn. Ik maak mij echter wel zorgen om de zomer als het +20c is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb een kastje voor je als advies:

https://revspace.nl/Fibox_TA241911T

Waterdicht, IP65 etc. Goede wartels gebruiken. Onderin WEL een aftap voor condenswater plaatsen.

Zelfs als het in die kast 40 graden wordt is dat voor de Pi echt geen punt overigens.

[ Voor 20% gewijzigd door sebastius op 28-10-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Warmte wordt heus wel door het kastje heen afgevoerd. Maar is een RPi niet een beetje een overkill voor alleen een temperatuurmeeting? Een Arduino was beter geweest om de eventuele warmteontwikkeling laag te houden.

Maar persoonlijk denk ik niet echt dat het heet wordt in de behuizing

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Het ding moet via WiFi z'n temperatuur doorgeven aan een router welke een meter of 40 verder opstaat.

Kennis van Arduino heb ik verder niet echt en deze oplossing valt binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het had ook al gekund met een ESP8266, daar zit direct WiFi in :) Maar goed, een Pi is natuurlijk wel leuk omdat je er meer mee kunt doen dan enkel temperatuurmeting. Webcam op het terrein, wind/regenmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Als je kastje een beetje ruim is, valt het wel mee hoor. Eventueel de temperatuur intern in het kastje meeloggen en een zomer in de gaten houden, als je niet veel boven 70°C gaat loopt die pi wel door.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:13
sebastius schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:45:
Het had ook al gekund met een ESP8266, daar zit direct WiFi in :) Maar goed, een Pi is natuurlijk wel leuk omdat je er meer mee kunt doen dan enkel temperatuurmeting. Webcam op het terrein, wind/regenmeting?
^^ Dit dus.

ESP8266, temperatuursensor, klein plastic kastje, 2 AA batterijen. Goed potdicht schroeven. en klaar ben je voor ruim onder de 10 Euro. Even een Thingspeak account aanmaken en je kunt online de temperatuur aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jomas schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:17:
[...]

^^ Dit dus.

ESP8266, temperatuursensor, klein plastic kastje, 2 AA batterijen. Goed potdicht schroeven. en klaar ben je voor ruim onder de 10 Euro. Even een Thingspeak account aanmaken en je kunt online de temperatuur aflezen.
Ziet er handig uit dat thingspeak! Ik kan aardig met electronica overweg, maar het hele GUI en PHP gebeuren is niet aan mij besteed. Dan bied zoiets wel uitkomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou de temperatuursensor gewoon buiten de kast laten . Ik weet niet welke versie je hebt, maar er zijn ook ds18b20 sensoren die al een kabel aangesloten hebben en waterdicht zijn. Dan kun je er ook nog 1 in het water hangen om ook de watertemperatuur te monitoren :p
Dan kun je de pi ergens bij de router neerzetten, die zal ook een klein beetje schoon en droog moeten staan neem ik aan. Edit: 40 meter is misschien wat te ver om te bekabelen...

De strategie om je datalogging en visualisatie op een externe site te (laten) doen, is niet iets waar ik persoonlijk voor zou kiezen. Juist met de pi heb je power genoeg om dat zelf te hosten.

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-10-2015 17:58 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als het enige dat die Pi moet doen een temperatuurmeting is, kun je om de warmteontwikkeling te beperken hem ook nog underclocken & undervolten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1