Nieuwe vloerstaanders en opstelling (budget rond 1500)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 20:31
Hoi Allen,

Na een aantal jaar in een 40m2 grote vakantiewoning gewoond te hebben, kan ik samen met mijn vriendin eindelijk naar een normaal huis (weliswaar een tussenwoning, maar het begin is er). Dan kan ik eindelijk mijn droom uit laten komen, vloerstaanders (najah droom... ik wil ze gewoon graag).
In mijn oude woning had ik de volgende spullen staan:
Samsung UE40D5000
Pioneer VSX-527-K
Boston Acoustics A25 (2x)
Klipsch Sub-10
Een eigen HTPC waar ik films en series via kijk en muziek via luister (voornamelijk Soundcloud en soms Spotify)

Deze spullen gaan uiteraard mee, maar ik wil als eerst 2 vloerstaanders toevoegen om vervolgens mijn BA A25 naar achteren te verplaatsen. Ik zou dan eerst een 4.1 set hebben om daar later een centerspeaker aan toe te voegen. (heeft voor mij nog geen prioriteit, tenzij het écht noodzakelijk is).

Korte opsomming:
Ik zoek?
2 Frontspeakers en eventueel een centerspeaker (hangt van de prijs af en of het écht noodzakelijk is)

Wat is je budget?
Ik wil hier ongeveer 1500,- aan uitgeven (totaal)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk een hoop series en films met mijn vriendin ('s avonds staat de tv altijd aan). Overdag als ik thuis ben staat de radio altijd aan of Soundcloud. Overigens wanneer we 's avonds beide bezig zijn op de laptop, dan staat ook de radio of soundcloud aan d.m.v. een zelfbouw HTPC. Qua muziek/film verhouding denk ik zelf aan 40/60.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf benieuwd naar wat mensen aanraden aan de hand van het korte verhaal hieronder. Ik heb nog niets beluisterd, wat ik wel ga doen, maar dan moet ik wel ongeveer weten welke richting.
Witte (hoogglans) boxen zijn een must, vanwege mijn vriendin, maar ook omdat ik dit zelf erg mooi vindt.
De B&W CM serie komen hierin duidelijk naar voren. Maar ook de Dali Zensors (7), Canton en Q-Accoustics. De B&W heeft van alle mijn lichte voorkeur, omdat ik ze gewoon supermooi vind.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik hou zelf van elektronische muziek en daarom dus ook van een wat warmer geluid. Ik wil geen boom boom bass hebben, maar vind het zelf wel mooi wanneer de bass diep klinkt zonder te dreunen. Dit kan ook niet, vanwege dat ik in een tussenwoning woon. Momenteel is mijn vakantiewoning vrijstaand, dus geen last van buren en dus weet ik ook niet hoe mijn sub zich gedraagt in een tussenwoning. Die kan vervangen worden wanneer nodig (budget gaat dan wel omhoog natuurlijk).

Kunnen mensen op basis van dit verhaal al een merk aanraden of wat tips geven. Misschien is mijn versterker wel helemaal niets en heb ik sowieso een betere nodig.

Mijn nieuwe woning heeft de volgende plattegrond (klik voor groter): Afbeeldingslocatie: http://dropbox.com/s/9jqxmxtala9od4x/901_smaller.jpg?raw=1. De tv moet tegen de muur komen waar de trap zich achter bevindt en de bank komt daar vanzelfsprekend rechts van te staan tegen de muur.
Mochten mensen een ander idee hebben, graag, want het probleem is dat er onder de trap nog een kast zit waar ook een deur in moet komen. Hier wil ik misschien een schuifdeur van maken, waarop mijn tv dan komt te hangen :o .

Heel lang verhaal, maar ik hoop dat mensen hier wat tips/meningen kunnen geven over wat zij zouden doen. Aangezien het nu een beetje iene miene mutte is.

ps, Ik woon in Alkmaar en wat ik hier op het forum kan lezen, zijn er niet veel grote zaken waar ik verschillende boxen kan beluisteren. Plus dat dit totaal anders zal zijn dan wanneer ik ze in mijn eigen huis ga zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 28-10-2015 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Toch zou ik je aanraden om een keer tijd te maken om naar een zaak te gaan waar je wel diverse speakers zou kunnen gaan beluisteren en vergelijken. Het is toch een investering dus waarom niet een zaterdagmiddagje of zo er aan op offeren zodat je wel iets in huis haalt waar je blij van wordt.

Elke merk en type speaker klinkt weer anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Het heeft dan ook geen enkele zin om te vragen welke speakers mensen aanraden en deze vervolgens blind te gaan kopen. De speakers die ik mooi vind klinken, zijn in jouw oren misschien vreselijk.

Toen ik zelf mijn audioset ging kopen had ik ook de CM-serie in gedachten; vooral omdat ze er stijlvol uitzien dus meer waarschijnlijk de goedkeuring van de vriendin zouden krijgen. Bij het beluisteren in de audiozaak was dit een model dat zo'n beetje als eerste afviel. De sound lag ons niet.

Kortom, koop geen speakers op advies van anderen of op basis van looks. Alleen luisteren in een audiozaak is in mijn ogen een zinnig advies. Neem een stapeltje cd's mee met muziek die jullie goed kennen uit de diverse beluisterde genres en investeer er een paar uurtjes in. Dat is de enige weg naar de juiste aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
S1NN3D schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:39:
Kortom, koop geen speakers op advies van anderen of op basis van looks. Alleen luisteren in een audiozaak is in mijn ogen een zinnig advies. Neem een stapeltje cd's mee met muziek die jullie goed kennen uit de diverse beluisterde genres en investeer er een paar uurtjes in. Dat is de enige weg naar de juiste aankoop.
Dit antwoord had ik natuurlijk een beetje verwacht ;). Ik zie dat er een Hifi Klubben in Haarlem zit, dus dat kan ik combineren met de Ikea 8). Ook zit er een winkel in Hoorn (Botman, helaas wel weer wat verder), waar ik wat zou kunnen luisteren.
Maar qua adviezen bedoel ik meer dat ik weet wat ik moet beluisteren in zo'n winkel. Ik kan daar toch niet heen gaan en dan on-the-fly bepalen welke boxen er aangesloten worden? Mocht dat wel zo zijn, is Hifi Klubben dan een goede zaak of Botman?
Als jij zegt dat de B&W niet warm klonk, maar juist vrij kill, dan weet ik dat zo'n luidspreker qua geluid niet mijn smaak zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:36

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En zelf luisteren is altijd nog beste wat je kunt doen dan afgaan op reviews of ervaringen van anderen. Geluid is toch wel heel persoonlijk. En als je gaat luisteren. Houdt ook rekening met de versterking. Luister het op zelfde type versterker die je nu hebt of wenst aan te schaffen. Neem deze desnoods mee van huis.

Zelf hebben wij andere ervaring met de CM serie. Hier past het geluid wel weer. CM9s2 als fronts als rears de Cm8s2. Op een Marantz 7009 en NAD c275 eindversterker en wij zijn hier content mee. Zonder de eindversterker leek geluid beetje te kleffen aan de speakers.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 28-10-2015 10:02 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
D vd V zegt niet dat de CM wel of niet warm of kil klonk. D vd V zegt alleen dat het geluid hen niet aanstond en dat daarom deze de eerste afvaller was.

Geluid moet je horen, net als wat je ook citeert. Wat ik mooi vind klinken in een paar speakers kun jij helemaal niet mooi vinden en andersom. Als ik zeg dat mijn DM604 destijds fantastisch klonk kun jij misschien wel zeggen dat je van mening bent dat er te veel bas in zit (ik noem maar een dwarsstraat).

Dus ja, ga lekker luisteren. De winkels waar je naar toe gaat zullen je begrijpen dat je voor dat geld eerst even wilt zitten voordat je tot aanschaf overgaat. Laat in ieder geval wel blijken dat je bereid bent om er serieus geld aan uit te geven én dat je niet komt om te luisteren en vervolgens de boel via een internet-rozenschuiver gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Krilo_89 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:51:
Als jij zegt dat de B&W niet warm klonk, maar juist vrij kill, dan weet ik dat zo'n luidspreker qua geluid niet mijn smaak zal zijn.
Zoals hierboven ook is aangegeven, dat is niet wat ik zeg. Het geluid stond ons niet aan. Superdaantje is wel blij met zijn CM's. En dat is de essentie van het geheel: geluid is persoonlijk en daarom moet je speakers niet kopen op basis van specs, looks, advies van anderen of wat dan ook. Gaan luisteren is het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Superdaantje schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:01:
En zelf luisteren is altijd nog beste wat je kunt doen dan afgaan op reviews of ervaringen van anderen. Geluid is toch wel heel persoonlijk. En als je gaat luisteren. Houdt ook rekening met de versterking. Luister het op zelfde type versterker die je nu hebt of wenst aan te schaffen. Neem deze desnoods mee van huis.

Zelf hebben wij andere ervaring met de CM serie. Hier past het geluid wel weer. CM9s2 als fronts als rears de Cm8s2. Op een Marantz 7009 en NAD c275 eindversterker en wij zijn hier content mee. Zonder de eindversterker leek geluid beetje te kleffen aan de speakers.
Heb momenteel ook contact gehad met Hifi Klubben en daar kan ik langskomen om verschillende luidsprekers te luisteren (wist niet dat dat zo makkelijk ging).
Maar momenteel heb ik dus een Pioneer en volgens mij is dat een heel erg behoorlijk instap model. In vergelijking met jouw Marantz en nog een eindversterker, heb ik dus eigenlijk niets.
Betekent dit dat ik er ook rekening mee moet houden, dat er waarschijnlijk een upgrade qua receiver moet komen?
Want het is leuk om naar luidsprekers te luisteren, maar als dat daar met high-end apparatuur gebeurd, dan komt dat natuurlijk niet overeen met wat ik nu heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Krilo_89 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:51:
[...]
...in zo'n winkel. Ik kan daar toch niet heen gaan en dan on-the-fly bepalen welke boxen er aangesloten worden?
Dat is dus wel het geval. Enige is dat niet elke winkel elk merk dan wel elk type zal hebben staan. Plus dat de speakers veelal per segment bij elkaar staan. Een speaker van 200 euro naast eentje van 2000 euro willen horen kan wel, maar dan zullen ze wat slepen. Maar over het algemeen is het inderdaad behoorlijk simpel als binnen lopen en luisteren.

Ik ben benieuwd waar je op uit komt. Ik had net als D vd V ook eerst de CM-serie in mijn hoofd en ben met heel wat anders thuis gekomen. Ik heb op de slaapkamer ook een paartje A25 staan omdat ik deze lekker vond klinken. Het ligt - mijn oorziens :P - niet in de lijn met B&W qua sound.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Allereerst hoop ik dat je je prachtige budget tweedehands kunt besteden want voor 1500,- kun je op marktplaats met een beetje geluk qua speakers echt iets in het high-end segment kopen :-) Denk bij B&W dan bijvoorbeeld aan de matrix 802's of 803's maar om eerlijk te zijn zou ik je die niet aanraden als je luister positie tegen de lange muur is; je gaat daar namelijk een gigantische staande golf opbouwen wat bass betreft. Als je de speakers aan de korte kant kunt opstellen is het wel mogelijk een (bijna) fullrange fatsoenlijk te laten klinken verwacht ik.
Als je toch tegen de lange muur zult moeten zitten dan is voor 1500,- een mooie set Nautilus 805 speakers te scoren op marktplaats, ook dat klinkt fenomenaal weet ik uit ervaring. Vanzelfsprekend kun je ook voor een andere, kleinere speaker kiezen in die opstelling. Denk aan de betere Dynaudio's (esotek tweeter <3) of aan een mooie set Kef reference ofzo :-) Je Klipsch sub doet de rest wel, hopelijk is de tussenwoning relatief nieuw en dus een beetje goed geïsoleerd?

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
GreenGras schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:19:
Allereerst hoop ik dat je je prachtige budget tweedehands kunt besteden want voor 1500,- kun je op marktplaats met een beetje geluk qua speakers echt iets in het high-end segment kopen :-) Denk bij B&W dan bijvoorbeeld aan de matrix 802's of 803's maar om eerlijk te zijn zou ik je die niet aanraden als je luister positie tegen de lange muur is; je gaat daar namelijk een gigantische staande golf opbouwen wat bass betreft. Als je de speakers aan de korte kant kunt opstellen is het wel mogelijk een (bijna) fullrange fatsoenlijk te laten klinken verwacht ik.
Als je toch tegen de lange muur zult moeten zitten dan is voor 1500,- een mooie set Nautilus 805 speakers te scoren op marktplaats, ook dat klinkt fenomenaal weet ik uit ervaring. Vanzelfsprekend kun je ook voor een andere, kleinere speaker kiezen in die opstelling. Denk aan de betere Dynaudio's (esotek tweeter <3) of aan een mooie set Kef reference ofzo :-) Je Klipsch sub doet de rest wel, hopelijk is de tussenwoning relatief nieuw en dus een beetje goed geïsoleerd?
Ja daar heb ik ook naar zitten kijken, maar met dit soort aankopen vind ik tweedehands toch altijd een beetje eng. Ben overigens wel lekker aan het rondstruinen op Marktplaats hoor ;).
Morgen ga ik naar Hifi Klubben in Haarlem en daar wil ik even wat luidsprekers beluisteren. Dan kan ik in ieder geval wat informatie inwinnen en hoop ik er een beetje achter te komen wat voor sound elk merk heeft.
Wat betreft het huis, aan de lange muur zou iets van een groot schilderij moeten komen te hangen ivm alle geluidstrillingen? Achter de bank zeg maar. Het huis is 20 jaar oud, wel redelijk geïsoleerd, maar het is natuurlijk geen nieuwbouw :+ . Dit is iets wat ik pas kan uitvinden wanneer ik erin zit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
De kogel is door de spreekwoordelijke kerk ;).
Ik heb een set Dali Opticon 6 gekocht en dus geen B&W. Vond ze veel mooier klinken, vooral het hoog, alsof ik in mijn eentje op de eerste rij van een concert zat.
Ook weet ik dat de boxen op een Marantz mooier klinken dan op een NAD bijv. Dat is iets waarvan ik niet had gedacht dat ik het verschil zou horen, maar ik ben nu dus heeeel erg benieuwd hoe het klinkt op mijn Pioneer receiver. Als dit anders klinkt dan in de winkel, dan wil ik eventueel zelfs nog een andere receiver kopen (marantz waarschijnlijk).
In ieder geval zeer blij met de aankoop en nu zal ik wanneer ik de boxen ga plaatsen, wel een update geven en waarschijnlijk daarna een paar mooie foto's maken voor in het Home Cinema topic.

Zijn er hier mensen die nog tips hebben om ervoor te zorgen dat de buren eigenlijk niets horen wanneer het iets harder staat, of is dat niet makkelijk te voorkomen?
Ook heb ik nu goedkoop zwart/rood speakerdraad, maar voor de zuilen zal ik waarschijnlijk ander draad moeten hebben. Wat wordt een beetje aanbevolen bij grote zuilen? Bij Hifiklubben werd een kabel aangeraden van 7eu per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Gefeliciteerd met je aankoop! De mate waarin je overlast zou kunnen veroorzaken richting je buren zal in mijn ogen vooral afhankelijk zijn van het de leeftijd en type woning en de bouwtechnieken die zijn toegepast. En dit gecombineerd met in hoeverre je zelf sociaal kunt omgaan met de volume knop. Behalve je gezonde verstand gebruiken, zijn er in in mijn ogen niet zo heel veel zaken die echt een groot verschil zullen maken.

Wat betreft de speakerkabel: leef je uit in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6. Voor de meeste mensen zal een 2,5 millimeter kabel echt wel prima zijn. Vindt je het gewoonweg cool uit zien of geloof je in duurdere kabels, waarom niet. Het is maar net waar je tevreden mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Krilo_89 schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:00:
Ik heb een set Dali Opticon 6 gekocht en dus geen B&W. Vond ze veel mooier klinken, vooral het hoog, alsof ik in mijn eentje op de eerste rij van een concert zat.
Feli :) Zo zie je maar dat speakers kopen op alleen de looks niet handig is.
Ook weet ik dat de boxen op een Marantz mooier klinken dan op een NAD bijv.
Daar zijn de meningen over verdeeld, zie ook het topic wat mijn collega hierboven aanhaalt.
Ook heb ik nu goedkoop zwart/rood speakerdraad, maar voor de zuilen zal ik waarschijnlijk ander draad moeten hebben. Wat wordt een beetje aanbevolen bij grote zuilen? Bij Hifiklubben werd een kabel aangeraden van 7eu per meter.
De reden dat de winkel veelal kabels aanraadt is omdat de marges daarop zeer hoog zijn. Het is makkelijk geld verdienen als verkoopprijs meerdere malen over de kop gaat ten opzichte van de inkoop. Formaat van de speaker zegt overigens niets of ze makkelijk of moeilijk aan zijn te sturen dan wel of ze veel vermogen zullen nemen. Al is "veel" ook weer overdreven aangezien je echt niet naar de vele mm² hoeft te kijken. Met de vermogens die je in de huiskamer gebruikt is de veel gebruikte 2,5mm² al overdreven veel. Maar het zijn wel de diktes die lekker hanteerbaar zijn. Als je kabel hebt liggen van een all-in-one setje (veelal 0,5mm² - 0,75mm²) snap ik dat je liever vervangt (en dat is dan veelal nog omdat in dat soort setjes geen koper wordt gebruikt), maar als je gewoon kabel hebt liggen wat voldoet dan zie ik zo snel geen directe reden om een upgrade te doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
FeaR schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:32:

Daar zijn de meningen over verdeeld, zie ook het topic wat mijn collega hierboven aanhaalt.

De reden dat de winkel veelal kabels aanraadt is omdat de marges daarop zeer hoog zijn. Het is makkelijk geld verdienen als verkoopprijs meerdere malen over de kop gaat ten opzichte van de inkoop. Formaat van de speaker zegt overigens niets of ze makkelijk of moeilijk aan zijn te sturen dan wel of ze veel vermogen zullen nemen. Al is "veel" ook weer overdreven aangezien je echt niet naar de vele mm² hoeft te kijken. Met de vermogens die je in de huiskamer gebruikt is de veel gebruikte 2,5mm² al overdreven veel. Maar het zijn wel de diktes die lekker hanteerbaar zijn. Als je kabel hebt liggen van een all-in-one setje (veelal 0,5mm² - 0,75mm²) snap ik dat je liever vervangt (en dat is dan veelal nog omdat in dat soort setjes geen koper wordt gebruikt), maar als je gewoon kabel hebt liggen wat voldoet dan zie ik zo snel geen directe reden om een upgrade te doen.
Ik heb daar de Marantz en de Nad naast elkaar geluisterd en mijn voorkeur ging uit naar de Marantz. Die klonk veel warmer. Maar dat is mijn mening natuurlijk ;).
Ik bestel wel kabels via het internet, die in ieder geval dikker zijn dan wat ik nu heb.
S1NN3D schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:26:
Gefeliciteerd met je aankoop! De mate waarin je overlast zou kunnen veroorzaken richting je buren zal in mijn ogen vooral afhankelijk zijn van het de leeftijd en type woning en de bouwtechnieken die zijn toegepast. En dit gecombineerd met in hoeverre je zelf sociaal kunt omgaan met de volume knop. Behalve je gezonde verstand gebruiken, zijn er in in mijn ogen niet zo heel veel zaken die echt een groot verschil zullen maken.

Wat betreft de speakerkabel: leef je uit in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6. Voor de meeste mensen zal een 2,5 millimeter kabel echt wel prima zijn. Vindt je het gewoonweg cool uit zien of geloof je in duurdere kabels, waarom niet. Het is maar net waar je tevreden mee bent.
Sociaal omgaan met de volumeknop gaat wel goed komen hoor ;). Maar ik zou het vervelend vinden dat als ik met een normaal volume een film kijk, dat de buren meeluisteren zegmaar. Het beste is denk ik om even langs te gaan terwijl er een luide film op staat of muziek harder dan normaal. Dan kan ik een beetje luisteren op welk niveau de buren niets horen.
Maar een tapijt op de grond of schilderijen aan de muur helpen daar dus niet veel aan mee begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras

GreenGras

Audiofiel

Gefeliciteerd met je aankoop, geniet ervan! Die hybride tweeters van Dali klinken inderdaad heel tof, daar ga je zeker geen spijt van krijgen :-) Heb je nog gekeken of je de speakers aan de korte kant kunt opstellen om zo de staande golf te vermijden of is dat helaas niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op het gevaar af een oneindige discussie uit te lokken: GreenGras, bij welke frequentie ben je bang voor staande golven?
Sorry hoor, maar wat een lading onzin kraam je daar uit. Ik weet zeker dat je de voortplantingssnelheid van geluid niet eens uit je hoofd weet. Laat staan welke staande golven je voorkomt door de speakers aan de korte kant op te stellen.
Of staan die golven alleen als de elfjes bij maanlicht zingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
GreenGras schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:24:
Gefeliciteerd met je aankoop, geniet ervan! Die hybride tweeters van Dali klinken inderdaad heel tof, daar ga je zeker geen spijt van krijgen :-) Heb je nog gekeken of je de speakers aan de korte kant kunt opstellen om zo de staande golf te vermijden of is dat helaas niet mogelijk?
Ze komen aan de lange kant van de kamer te staan, tegen de trap zegmaar. Een andere oplossing gaat hier niet komen denk ik, omdat ik anders mijn tv voor het raam moet neerzetten of richting de eetkamer. En beide ga ik er nooit doorheen krijgen bij mijn vriendin ;)

• GreenGras

GreenGras

Audiofiel

Hoi Yellow, helaas spreek ik uit persoonlijke ervaring in mijn vorige woning. Daar was het vrijwel onmogelijk om rustig in de bank zittend naar muziek te luisteren en moest je echt met je ellebogen op je knieen voorover gaan zitten om een fatsoenlijk geluid te horen qua bas amplitude. Die was anders veel te hard. Mijn woonkamer was een meter of 6 diep denk ik en de bank stond op ongeveer 4 meter. Bij andere vrienden van me is de woonkamer slechts 3,5m breed en daar is het nog een graadje erger, echter die kunnen helemaal niet meer schuiven dus daar is het laag er een stukje uitgedraaid; dat leek helaas de enige optie :-(

Maar om terug te komen op de vraag, want ik vind dit buitengewoon interessante materie en ben toevallig net een geluidsstudio aan het bouwen (al 10 maanden bezig... bijna klaar gelukkig!) waarbij dit hele issue dus ook erg interessant is; we hebben er al bij het ontwerp wat rekening mee gehouden en dus geen evenredige muren geplaatst om zo de eerste problemen al zoveel mogelijk te verkleinen maar eigenlijk moet er nog wel wat meer acoustisch aan worden gedaan.

Maar vertel, aangezien je nogal onderlegt lijkt te zijn wat geluid en de golfbewegingen daarvan betreft: Wat is er fout aan mijn waarschuwing dat er mogelijk bas zal ophopen bij een kamerbreedte van zo'n 3 meter? Ik leer graag van je, zeker aangezien we binnenkort met meetmicrofoons aan de gang gaan en ik het graag in 1x zo goed mogelijk wil doen. Alle tips zijn welkom, hoeft juist niet over elfjes en dergelijke te gaan maar over acoustiek wil ik graag van je leren!

Pagina: 1