(Budget) Moederbord, CPU en RAM voor 980 TI

Pagina: 1
Acties:

• Rengdxng
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-08-2025
Hallo allemaal,

Na een lange tijd dagelijks hier op tweakers rondgesnuffelt te hebben heb ik mij vandaag aangemeld omdat ik wat hulp kan gebruiken bij het uitkiezen van een aantal componenten.

Ik ben van plan voor het einde van het jaar een Asus PG27AQ (4k, 60Hz) en een Nvidea 980 TI voor gamingdoeleinden aan te schaffen en hier een tijdelijke setup om heen te bouwen, de reden dat ik tijdelijk noteer is omdat ik met de lancering van ThunderBolt 3 met het nieuws dat Intel eGPU toepassingen gaat ondersteunen de 980 TI als eGPU wil gaan gebruiken voor een TB3 suported portable device, deze devices zijn er al maar ik heb de hoop op ondersteuning eind volgend jaar in de Surface Pro 5. De onderdelen wil ik voor het einde van het jaar nog aanschaffen.

Omdat de setup tijjdelijk is wil ik de benodigde onderdelen zo budgetvriendelijk mogelijk uitkiezen, een andere optie die ik zie is producten aanschaffen die bij verkoop in de loop van volgend jaar een lage afschrijving hebben.

Ik zoek een?
Budgetvriendelijke combinatie van moederbord, CPU en RAM die de 980ti niet te veel bottlenecken op 1080p gaming.

Wat is je budget?
Zo laag mogelijk, de setup is tijdelijk totdat de eerste TB 3 eGPU producten volgend jaar op de markt komen die het moederbord, CPU en RAM kunnen vervangen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De setup zal vooral gebruikt worden voor 1080p gaming en lichte toepassingen zoals office. 4k gaming is leuk maar niet het uitgangspunt.

Dank voor jullie tijd allen!

Groeten van Rengdxng

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Als je echt flinke prestatie per euro wil hebben, zou ik een i3-build (pricewatch: Intel Core i3-4170 Boxed) overwegen op een goedkope B85 plank (pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D2V). Dit presteert verrassend goed.Prik hier simpelweg goedkoop geheugen op: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Je hebt het over een 4k scherm, maar ook over 1080p gaming. Ben je van plan om de in-game resolutie op het 4k scherm op 1080p te zetten ofzo? Of heb je het bij 1080p over je huidige monitor? Een 980Ti is nogal overkill voor 1080p namelijk... Voor 4k is het dan weer minimaal ongeveer :P

Als je van plan bent om 4k gaming te gaan doen, zou ik het hierboven genoemde systeem kiezen, maar dan met een i5-4460. CPU is een aantal tientjes duurder, maar wel een stuk sneller (echte quadcore ipv hyperthreading). Als je van plan bent om de resolutie op 1080p te houden (op het 4k scherm), zou ik lekker een 970 voor de helft van het geld van de 980Ti kopen.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
adamvansanten schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:06:
Je hebt het over een 4k scherm, maar ook over 1080p gaming. Ben je van plan om de in-game resolutie op het 4k scherm op 1080p te zetten ofzo? Of heb je het bij 1080p over je huidige monitor? Een 980Ti is nogal overkill voor 1080p namelijk... Voor 4k is het dan weer minimaal ongeveer :P

Als je van plan bent om 4k gaming te gaan doen, zou ik het hierboven genoemde systeem kiezen, maar dan met een i5-4460. CPU is een aantal tientjes duurder, maar wel een stuk sneller (echte quadcore ipv hyperthreading). Als je van plan bent om de resolutie op 1080p te houden (op het 4k scherm), zou ik lekker een 970 voor de helft van het geld van de 980Ti kopen.
Normaal zou je inderdaad voor een i5-build gaan, maar omdat het een tijdelijke build betreft heb je denk ik meer aan de i3. Je hoeft namelijk niet te future-proofen en je hebt veel meer bang-for-buck. Nog beter is natuurlijk om nu simpelweg niet die 980 Ti aan te schaffen, maar mooi te wachten op de videokaarten van volgend jaar. Het valt te verwachten dat die het stukken beter op 4k gaan doen. Wil je nu toch op 1080p gamen, dan zou ik even een tweedehands kaart (bijv. HD 7950/7970) aanschaffen i.c.m. bovengenoemde i3-build.

Edit: Sterker nog, voor zo'n tijdelijke build kun je zelfs alle onderdelen tweedehands overwegen. Een Intel i5-2xxx systeem is prima hiervoor. Zo'n processor is al voor 60-80 te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door JoepD op 28-10-2015 10:19 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

JoepD schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:12:
[...]

Normaal zou je inderdaad voor een i5-build gaan, maar omdat het een tijdelijke build betreft heb je denk ik meer aan de i3. Je hoeft namelijk niet te future-proofen en je hebt veel meer bang-for-buck. Nog beter is natuurlijk om nu simpelweg niet die 980 Ti aan te schaffen, maar mooi te wachten op de videokaarten van volgend jaar. Het valt te verwachten dat die het stukken beter op 4k gaan doen. Wil je nu toch op 1080p gamen, dan zou ik even een tweedehands kaart (bijv. HD 7950/7970) aanschaffen i.c.m. bovengenoemde i3-build.

Edit: Sterker nog, voor zo'n tijdelijke build kun je zelfs alle onderdelen tweedehands overwegen. Een Intel i5-2xxx systeem is prima hiervoor. Zo'n processor is al voor 60-80 te krijgen.
Bij nader inzien ga ik inderdaad helemaal mee in bovenstaand advies. Tweedehands systeempje is voor tijdelijk een betere keuze ;). Met een 7970 zal je op 1080p in ieder geval alles op high kunnen spelen (ik speel zelf met een 280X alles op high op 1600p, gaat perfect). Denk dat een tweedehands i5-2500k nog altijd een betere keuze voor moderne games is dan een i3.

[ Voor 4% gewijzigd door adamvansanten op 28-10-2015 10:27 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten