Zuinige Mini-ITX Bitcoin Node

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurt114
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik ben bezig een headless Mini-ITX server samen te stellen met als primaire doel een bitcoind daemon te draaien (daarnaast een lichte webserver en wat andere triviale dingen).

Wat ga je met je servertje doen?

Een bitcoind (Bitcoin Core) node ontvangt, valideert, en verspreidt alle transacties (en blocks) in het Bitcoin netwerk. Normaal gesproken draait dit op desktops van gebruikers van het netwerk of in een VPS ergens in een datacentrum, maar ik wil dit graag in-house doen op een plek waar ik er geen last van heb (de meterkast dus).

Dit vraagt voornamelijk:
- Een beetje rekenkracht - voor ECDSA signature validaties;
- Lookups in geheugen, voor transacties in de 'UTXO set' (~600MB op schijf, maar ~3-4 GB en groeiende wanneer gecached in RAM)

En soms:
- Lookups op de schijf, naar historische transacties in de blockchain (~60 GB database)

Vertaald naar hardware is dit dus een redelijke CPU, DDR3, een SSD (HDD presteert ook goed zat, maar ik wil performance voor de historische lookups gezien ik daar persoonlijk gebruik van maak) en verder niks.

Wat is je budget?

Ik hoop onder de 600 euro uit te komen. Dit is wellicht wat overkill maar ik besteed het er graag aan.

Waar zit je aan te denken?

Dit servertje hoeft niet te gamen, en geen films te streamen, heeft geen terabytes aan schijven naast zich hangen, en hoeft eigenlijk alleen maar 24 uur per dag lui gemiddeld zo'n 5-10% van de CPU te verteren. Dus geen (i)GPU nodig, geen flinke PSU, geen overbodige ruimte in de kast, geen indrukwekkende koeling. Alleen een beetje umpf in de processor.

De boel gaat uiteraard een Linux distributie draaien.

Met deze gedachte heb ik het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 224,90€ 224,90
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 87,80€ 87,80
1Silverstone Milo ML06€ 64,90€ 64,90
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 45,95€ 91,90
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,40

Gezien ik niet helemaal thuis ben in de harde waren, heb ik een paar kleine vragen:

- Allereerst maar even deze vraag: ben ik iets doms vergeten of heb ik iets gemist met deze samenstelling?

- Tijdens de eerste zoektocht zag ik dat heel wat AMD CPU's wat onzuiniger zijn/lijken, waardoor ik voor het oude vertrouwde Intel heb gekozen - is deze perceptie verkeerd? En heeft AMD wellicht voordelen voor deze specifieke use case?

- Het kastje heeft nu wel een (i)GPU - gezien dit een headless server wordt is dit eigenlijk niet nodig.

De CPU in de lijst presteert echter beter dan bv. dit alternatief: pricewatch: Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed en kost slechts een tientje meer. Wat is het voordeel van een CPU zonder iGPU wanneer deze duurder en slechter zijn dan een vergelijkbare met iGPU? 8)7

- Ik heb nog nooit met zo'n PicoPSU gewerkt, moet ik hier iets specifieks voor weten? of is dit een kwestie van pluggen in het gaatje dat past.

- Zijn er andere componenten die opvallen welke evengoed presteren, maar dat doen voor minder energie en/of geld?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mooi dat je dit voor de Bitcoin community overhebt :)

Even over de Xeon, dit is feitelijk een i7, maar dan zonder iGPU. Deze CPU wordt "veel" aangeraden aan mensen die wél voordelen hebben van Hyperthreading maar niet de iGPU gebruiken. Ook kun je er bijna niet mee overclocken.

Voor jou dus een prima kandidaat, ik vraag me alleen af of je echt zoveel power nodig hebt voor deze toepassing. Ik heb namelijk zelf jaren (sinds 2011) allerlei Bitcoin gerelateerde zaken gedaan en mij staat bij dat je voor een Full Node maar "degelijke" hardware en sowieso 2GB RAM moet hebben. Daarnaast natuurlijk voldoende opslag en een fatsoenlijke internetlijn.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gesteld is (daar ik niet meer 100% met het wereldje bezig ben) maar ik zou echt durven beweren dat je geen Xeon of uberhaupt i5 nodig hebt. Een Dual-core i3 moet ook al mooi zijn, nogmaals, zeker weet ik het niet. Een aantal jaar geleden werd hier dacht ik ook een Raspberry Pi voor gebruikt, enige punt daarvan was de SD kaart die een limited amount of writes heeft voordat ie ermee ophoud.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurt114
kuusj98 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:14:
Mooi dat je dit voor de Bitcoin community overhebt :)
Dank :) Ik doe dit echter voornamelijk voor mezelf omdat ik wil valideren dat het netwerk 'eerlijk' en volgens de regeltjes opereert. Een ietwat overbodige en paranoide ogende zet, maar cruciaal voor een netwerk als Bitcoin.
Even over de Xeon, dit is feitelijk een i7, maar dan zonder iGPU. Deze CPU wordt "veel" aangeraden aan mensen die wél voordelen hebben van Hyperthreading maar niet de iGPU gebruiken. Ook kun je er bijna niet mee overclocken.

Voor jou dus een prima kandidaat, ik vraag me alleen af of je echt zoveel power nodig hebt voor deze toepassing.
Ah. Dan lijkt me dat de betere optie. Dankjewel!
Ik heb namelijk zelf jaren (sinds 2011) allerlei Bitcoin gerelateerde zaken gedaan en mij staat bij dat je voor een Full Node maar "degelijke" hardware en sowieso 2GB RAM moet hebben. Daarnaast natuurlijk voldoende opslag en een fatsoenlijke internetlijn.
Klopt. Sinds 2011 is eigenlijk alleen RAM wat belangrijker geworden gezien de UTXO set steeds groter wordt en er steeds meer transacties over de lijn gaan. Bitcoin Nodes zijn de laatste tijd ook doelwit van wat DDOS aanvallen waarbij de transaction mempool wordt overspoelt (of in ieder geval, dat wordt geprobeerd). Opzich is de software daar prima tegen bestand - DDOS bestendigheid is een van de pijlers van het software project, maar desalniettemin wil ik grote buffers inbouwen. De blockchain is inmiddels de 50GB voorbij, niet mis, maar met een recente update is pruning ook mogelijk waardoor niet meer dan een halve gig schijfruimte nodig is - ik wil echter de volledige historie bewaren, vandaar de 256 gig SSD.

Inmiddels komen er zo'n 3-4 transacties per seconde voorbij (in 2011 slechts een tiental per minuut) waardoor ook de CPU wat belangrijker aan het worden is. Alsnog verre van 'zweetcapaciteit', niks denderends; je hebt helemaal gelijk dat wat minder capaciteit alsnog een prima Node zou worden. Met een update die binnenkort uitgerold wordt (libsecp256k1) gaan de ECDSA verificaties zelfs met een factor 5-6 efficienter, dus voldoende ruimte. Echter wil ik ook hier wat buffers inbouwen:

Over een klein jaar komt wellicht al het 'Lightning Network' van de grond, waarbij peer-to-peer transacties mogelijk zijn via een routing network, in plaats van on-blockchain transacties over het huidige broadcast network. Dit is voornamelijk een schalingsoplossing (naast dat het veel sneller is en betere privacy biedt) omdat een broadcast network voor geen meter schaalt (iedereen doet alles vs een paar mensen doen veel). Deze server zou ik, wanneer beschikbaar, ook daarvoor willen inzetten. In principe is dat meer van hetzelfde; een lading ECDSA signature verificaties. Voornamelijk vandaar; klaar zijn voor wat er in de toekomst aan zit te komen.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gesteld is (daar ik niet meer 100% met het wereldje bezig ben) maar ik zou echt durven beweren dat je geen Xeon of uberhaupt i5 nodig hebt. Een Dual-core i3 moet ook al mooi zijn, nogmaals, zeker weet ik het niet. Een aantal jaar geleden werd hier dacht ik ook een Raspberry Pi voor gebruikt, enige punt daarvan was de SD kaart die een limited amount of writes heeft voordat ie ermee ophoud.
Een Raspberry Pi werkt theoretisch nog wel, maar crasht bij elke kink of stoot. De 1 gig RAM in het B-model is niet langer genoeg, en als er geswapt moet worden is de SD kaart idd binnen de kortste keren grijs. Daarnaast is ie veel te sloom; er kwam laatst nog een block voorbij waar een Raspberry Pi zo'n 15 minuten mee bezig is om alleen maar te valideren, in welk geval hij in die ronde nutteloos is voor het netwerk.

Een i3 zal met de huidige staat van dienst idd prima opereren, maarja, ik kan het me veroorloven en met het oog op de toekomst doe ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bedankt dat je me weer even een beetje bijgepraat hebt :P
Het lijkt me dan inderdaad slim om overal wat buffertjes in te bouwen, het is toch wat meer veranderd dan ik verwacht had. De koersen gaan helaas niet zo denderend, maar stabiliteit is ook belangrijk.

Het is sowieso slim om die Xeon te pakken, want je hebt met die i5 namelijk een "K" te pakken, vooral bekend omdat ze unlocked zijn en dus makkelijker om te overclocken. Normaal haal je daar een Z-bord bij, aangezien B-borden dit niet (of beperkt) ondersteunen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoghurt114
kuusj98 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:42:
De koersen gaan helaas niet zo denderend, maar stabiliteit is ook belangrijk.
Achja, ik ben allang blij dat de media niet meer nutteloos op mogelijk gebruik voor aankoop van drugs focust en meer op wat belangrijk is: de technologie. :)
kuusj98 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:42:
Het is sowieso slim om die Xeon te pakken, want je hebt met die i5 namelijk een "K" te pakken, vooral bekend omdat ze unlocked zijn en dus makkelijker om te overclocken. Normaal haal je daar een Z-bord bij, aangezien B-borden dit niet (of beperkt) ondersteunen.
Ga ik doen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Als je zegt, 5-10% load, dan is een i5 denk ik wel erg overkill? Kun je wellicht beter kijken naar een N3700 bordje, heeft ook AES hardwareversnelling voor versleuteling e.d. Een tdp van 6w en er zijn bordjes die met externe voedingen werken. Dan heb je een systeem dat veeeeel minder verstookt dan wat je nu gepland hebt en als het om 5 tot 10 procent load gaat dan kom je daar prima mee weg. Dan zit je met een beetje mazzel rond de 15 watt (mits je een externe voeding gebruikt).

Bijkomend voordeel is dat je minder ruimte nodig hebt voor koeling = kleinere behuizing.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 28-10-2015 10:10 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:28
Waarom zou je een processor zonder GPU willen? Dan moet er een losse kaart naast geprikt worden.

Met de voeding ga je niet uitkomen als de processor om wat voor reden dan ook gaat pieken.

Waarom 4 reepjes geheugen als het moederbord maar 2 sloten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurt114
SantaMuerte schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:20:
Waarom zou je een processor zonder GPU willen? Dan moet er een losse kaart naast geprikt worden.
Het wordt een headless server, dus er komt geen beeldscherm aan te pas behalve met de installatie - waarvoor ik een oude GPU zal gebruiken.
Met de voeding ga je niet uitkomen als de processor om wat voor reden dan ook gaat pieken.
Ah. Ik voorzie wel dat dat gaat gebeuren, dus die zal ik vervangen. Dank.
Waarom 4 reepjes geheugen als het moederbord maar 2 sloten heeft?
Hah - ik dacht dat dat 2 reepjes van 8GB ipv 4 van 4GB was 8)7 Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Yoghurt114 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:07:
[...]

Het wordt een headless server, dus er komt geen beeldscherm aan te pas behalve met de installatie - waarvoor ik een oude GPU zal gebruiken.
Wat denk je dat er gebeurt als je een PC start zonder videokaart/IGP?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurt114
-The_Mask- schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

Wat denk je dat er gebeurt als je een PC start zonder videokaart/IGP?
Start ie niet gewoon op? Ik zou m benaderen met SSH, dus waar is een video adapter voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nee, is normaal voor consumenten borden dat ze niet starten zonder IGP/videokaart.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurt114
-The_Mask- schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:41:
[...]

Nee, is normaal voor consumenten borden dat ze niet starten zonder IGP/videokaart.
Hmm, apart. Ik lees inderdaad dat veel borden dit standaard weigeren. Maar ook dat het - afhankelijk van het bord - mogelijk is om de afwezigheid van een GPU te negeren adhv een 'Halt on: No error' optie in de BIOS. Mja, dat doe ik eigenlijk liever niet - dat laatste.

Is het ook voor Mini-ITX borden standaard dat ze niet booten zonder GPU? Ik kan me voorstellen dat het voorkeurs borden zijn voor headless servers..

..

Misschien toch maar iets met een iGPU uitzoeken.

// Edit

Zit nu met dit lijstje te werken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,40€ 178,40
1ASRock H81M-ITX€ 58,95€ 58,95
1Silverstone Milo ML06€ 64,90€ 64,90
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 89,95€ 89,95
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 47,95€ 47,95
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 530,10

[ Voor 63% gewijzigd door Yoghurt114 op 28-10-2015 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Intussen mijn Full Node voor Bitcoin up-and-running, op basis van een Raspberry Pi 3b en een USB externe harddisk (met 3 partities: 1 root (ca 30Gb), 1 swap (ca 5Gb, achteraf zou 2Gb volstaan), en de rest voor de bitcoin data.

E.e.a. heb ik in een post beschreven en tot nu toe erg stabiel (alleen het synchroniseren van de blockchain heeft tijd nodig):

Op dezelfde Raspberry draai ik tevens Pi-Hole en RPI-monitor (en dan nog draait ie duimen terwijl ik de 4 cores gelocked heb op 1,2GHz ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 04-07-2017 09:21 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
NielsTn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:11:
Intussen mijn Full Node voor Bitcoin up-and-running, op basis van een Raspberry Pi 3b en een USB externe harddisk (met 3 partities: 1 root (ca 30Gb), 1 swap (ca 5Gb, achteraf zou 2Gb volstaan), en de rest voor de bitcoin data.

E.e.a. heb ik in een post beschreven en tot nu toe erg stabiel (alleen het synchroniseren van de blockchain heeft tijd nodig):

Op dezelfde Raspberry draai ik tevens Pi-Hole en RPI-monitor (en dan nog draait ie duimen terwijl ik de 4 cores gelocked heb op 1,2GHz ;) )
Misschien snap ik het niet maar je krijgt toch bijna niets gemined met een RPI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Minen is compleet wat anders als het draaien van een (full) node. De node valideert transacties en zorgt voor transport ervan in het bitcoin netwerk.

Minen is langdurig zwaar rekenwerk waar een mogelijke vergoeding te halen valt (maar met de farms in oa Azie al niet meer rendabel vandaag de dag voor de particulier)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
NielsTn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:44:
Minen is compleet wat anders als het draaien van een (full) node. De node valideert transacties en zorgt voor transport ervan in het bitcoin netwerk.

Minen is langdurig zwaar rekenwerk waar een mogelijke vergoeding te halen valt (maar met de farms in oa Azie al niet meer rendabel vandaag de dag voor de particulier)
Ik verkeerde in de veronderstelling dat het een en hetzelfde was. weer wat geleerd
Pagina: 1