Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Op 1 januari is de pijldatum voor box 3 vermogen, is het toegestaan dit vermogen tijdelijke naar een ander persoon te storten om de box 3 belasting te ontwijken?
Als je financieel partner bent word het vrijgestelde bedrag verdubbeld, dit zou het probleem oplossen in mijn geval. Ik heb een vriendin die officieel bij me woont, echter geen financieel partner is. Laatst genoemde willen we ook niet gezien dat haar zorgtoeslag zal doen stoppen door mijn inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Met andere woorden: is belastingfraude legaal? Nee, dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als ze ingeschreven staat bij jou, ben je voor de belastingdienst wel al toeslagpartner, dus zal ze haar toeslag wel kwijt zijn.

Echter fiscaal partner is ze niet, tenzij:
http://www.belastingdiens..._op_uw_adres_ingeschreven

Dus geld overschrijven naar haar kan wel inderdaad. Echter is het op dat moment ook van haar en schenk je het eigenlijk. Als je dat namelijk niet doet leen je het en is het ook box 3 voor jou.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
sip5080 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:00:
Op 1 januari is de pijldatum voor box 3 vermogen, is het toegestaan dit vermogen tijdelijke naar een ander persoon te storten om de box 3 belasting te ontwijken?
Als je financieel partner bent word het vrijgestelde bedrag verdubbeld, dit zou het probleem oplossen in mijn geval. Ik heb een vriendin die officieel bij me woont, echter geen financieel partner is. Laatst genoemde willen we ook niet gezien dat haar zorgtoeslag zal doen stoppen door mijn inkomen.
Je geeft het dan wel officieel aan haar. Dus moet je rekening gaan houden met schenkingsregels, zie http://www.belastingdiens...ling_schenkbelasting_doen , en moet zij in haar opgave wel dat bedrag gaan vermelden. Als (devil's advocate: als ze nee zegt en het niet teruggeeft, heb jij gewoon pech want het was een schenking) het geld terug naar jou gaat, is dat ook weer een schenking met alle bijbehorende regels.

Belangrijk is daarbij dat dit bedrag per jaar is. Dus stel er gaat wat vaker geld tussen jullie heen en weer zou dat op termijn ook gevolgen kunnen hebben. Dan moet je mogelijk de rest van het jaar opletten, want anders kom je mogelijk alsnog in de problemen als je een keertje uitgekozen wordt en onder het vergrootglas gaat.

Ontwijken is op zich niet heel ernstig, alleen zit je hiermee in serieus grijs gebied, waarbij je makkelijk terecht komt in fraude zonder dat je het zelf door hebt door de schenkingsregels.
Vooral door het kleine bedrag van 2000 euro, betwijfel ik of dit het verschil gaat maken. Als dat wel zo is, geef het dan gewoon de komende 2 maanden uit. Boek alvast de vakantie voor volgend jaar ofzo, of een andere grote uitgave die je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Wat je zegt klopt niet. Ze is geen toeslag partner, ondanks dat ze is ingeschreven bij mij, ik heb dit zwart op wit van de belastingdienst. Zie ook de toeslag partner test op de website.
Speedy55 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:18:
Als ze ingeschreven staat bij jou, ben je voor de belastingdienst wel al toeslagpartner, dus zal ze haar toeslag wel kwijt zijn.

Echter fiscaal partner is ze niet, tenzij:
http://www.belastingdiens..._op_uw_adres_ingeschreven

Dus geld overschrijven naar haar kan wel inderdaad. Echter is het op dat moment ook van haar en schenk je het eigenlijk. Als je dat namelijk niet doet leen je het en is het ook box 3 voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Dank voor de verheldering, heb levert dus niet erg veel op. Volgende probleem word dan dat het meer is dan €2000.
Xanaroth schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:42:
[...]

Je geeft het dan wel officieel aan haar. Dus moet je rekening gaan houden met schenkingsregels, zie http://www.belastingdiens...ling_schenkbelasting_doen , en moet zij in haar opgave wel dat bedrag gaan vermelden. Als (devil's advocate: als ze nee zegt en het niet teruggeeft, heb jij gewoon pech want het was een schenking) het geld terug naar jou gaat, is dat ook weer een schenking met alle bijbehorende regels.

Belangrijk is daarbij dat dit bedrag per jaar is. Dus stel er gaat wat vaker geld tussen jullie heen en weer zou dat op termijn ook gevolgen kunnen hebben. Dan moet je mogelijk de rest van het jaar opletten, want anders kom je mogelijk alsnog in de problemen als je een keertje uitgekozen wordt en onder het vergrootglas gaat.

Ontwijken is op zich niet heel ernstig, alleen zit je hiermee in serieus grijs gebied, waarbij je makkelijk terecht komt in fraude zonder dat je het zelf door hebt door de schenkingsregels.
Vooral door het kleine bedrag van 2000 euro, betwijfel ik of dit het verschil gaat maken. Als dat wel zo is, geef het dan gewoon de komende 2 maanden uit. Boek alvast de vakantie voor volgend jaar ofzo, of een andere grote uitgave die je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Bedankt voor je goede bijdrage aan dit topic, goed onderbouwd ook. Neem een les aan de personen die wel serieus reageren, en leer dat dit niet per definitie fraude is. Het doel van dit topic is mijzelf te beschermen tegen perongeluk fraude plegen zonder dit te weten.
Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:12:
Met andere woorden: is belastingfraude legaal? Nee, dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:19
Dus het gaat hier om max 20k waarover belasting betaald moet worden? Waar maak je je dan in godsnaam druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
Het Fantoom schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:01:
[...]

Dus het gaat hier om max 20k waarover belasting betaald moet worden? Waar maak je je dan in godsnaam druk over.
Ja zo kan je het ook bekijken. Ik steek die paar honderd euro liever in me zak, het komt niet aanwaaien en je kunt er leuke dingen mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:04

BTU_Natas

Superior dutchie

Nouja,

Je kan ook schulden aflossen,
Zonnepanelen nemen,
Groene investeringen doen, die zijn fiscaal aantrekkelijk. zie http://www.belastingdiens...ordeel/groene_beleggingen

Een ouwe sok, is niet intressant, rente is hoger (als je even zoekt) dan wat je aan belasting betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je betaalt 1,2% over alles boven € 21.330. Stel, je hebt € 25.000, dan betaal je dus € 44,04 belasting hierover. Het gaat dus niet om honderden euro's.

Zou je die € 3.670 "schenken" aan je partner, dan moet zij daar € 155 schenkbelasting over betalen, en jij moet er dan straks weer € 155 schenkbelasting over betalen als zij het aan jou terug geeft.

Zou je het aan haar uitlenen, dan verandert jouw vermogen niet:
Je had € 25.000 contanten/giraal en geen vorderingen.
Na het verstrekken van de lening heb je € 21.330 contant, en € 3.670 aan vorderingen. Hierdoor is je totale vermogen nog steeds € 25.000.

Maar heel eerlijk: ik vind € 44,04 niet echt een bedrag waarbij het loont om fraude te plegen ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het kan best over honderden euro's gaan - ik ben zeker niet de enige Nederlander die dergelijke bedragen per jaar mag aftikken. Waarom dacht je dat er miljoenen werden binnengeharkt door de Nederlandse fiscus toen de Zwitserse banken opeheid begonnen te geven?

Ontwijking doe je overigens met een eigen B.V. ; bedrijfsvermogens vallen niet in box 2 of 3.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MSalters schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:18:
Het kan best over honderden euro's gaan
Met beperkte info van TS gaat het om maximaal 255 euro... idd technisch gezien 'honderden' euro's, maar imho nou niet echt een bedrag waar je de fiscus voor wilt oplichten of een bv voor wilt oprichten ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Welke info van TS? Ik zie niets behalve "meer dan 2000 euro".

B.V. kost je overigens 60 euro per jaar.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MSalters schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:26:

Er is nog iets meer info:
...
Als je financieel partner bent word het vrijgestelde bedrag verdubbeld, dit zou het probleem oplossen in mijn geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Ah, da's duidelijk. Inderdaad 1.2% van die extra 21K dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het kan best over honderden euro's gaan - ik ben zeker niet de enige Nederlander die dergelijke bedragen per jaar mag aftikken.
Wat is de club van belastingbetalers toch een gezellige club :+

Overigens is de marginale belasting voor box 3 vermogen soms nog flink hoger, bv door kinderopvangtoeslag :X
Ontwijking doe je overigens met een eigen B.V. ; bedrijfsvermogens vallen niet in box 2 of 3.
Zelf uitgevoerd? Zonder bedrijfsactiviteiten houdt zelfs http://daskapital.nl/2015/09/uw_bv_is_oke.html nog een slag om de arm terwijl die niet vies zijn van een losse omgang met info.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2015 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
TS leek bereid te zijn wel enige moeite te doen. Een doodgeboren B.V. is inderdaad vragen om fiscale aandacht, maar je kunt best in je zonnecellen-BV wat euro's bijstorten en die in energie-aandelen steken. Netjes in je jaarverslag melden dat je weer gecontroleerd hebt dat je beleggingen nog steeds duurzaam zijn, dat de maatschappelijke ontwikkelingen nog steeds wijzen op een structurele marktvraag naar duurzame energie, en dat je B.V. dus nog steeds commercieel relevant is c.q. het kapitaal bedrijfsmatig ingezet wordt. Handtekening en klaar. De fiscus mag niet ál te diep toetsen of je bedrijf wel het meest winstgevende bedrijfsplan heeft.

Overigens is zo'n persoonlijke B.V. bepaald niet ongebruikelijk. Vroeger kon je een gouden handdruk fiscaal vriendelijk overhevelen naar een stamrecht BV. Dat overhevelen kan niet meer, maar die BV's zijn daarmee niet verdwenen. Die gaan in principe uitsterven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Betaal je dan geen inkomstenbelasting als je het uit je bv haalt? Ik betaal liever 1.2% VRH dan straks 52%. (hoewel, misschien over 30 jaar oid, en dan in laag tarief na je pensioen er langzaam uitrekken wel aantrekkelijk is)

[ Voor 15% gewijzigd door Zoijar op 28-10-2015 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Je kunt dus 2.111,- belastingvrij schenken aan je vriendin en haar dit in 2016 laten terugschenken waarbij je geen regels overtreed.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En als je nou op 31 december 2015 geld van je ene rekening naar je nadere rekening overmaakt? Dit duurt een dag om over te schrijven en zo heb je dit geld niet officieel op de pijldatum in je bezit. Niets onwettelijks toch?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Atlas schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:34:
En als je nou op 31 december 2015 geld van je ene rekening naar je nadere rekening overmaakt? Dit duurt een dag om over te schrijven en zo heb je dit geld niet officieel op de pijldatum in je bezit. Niets onwettelijks toch?
Je hebt nog steeds een vordering op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
- Is investeren in je huis / hobby een optie? Door de aanschaf van een nieuwe keuken, stereo, auto naar voren te halen kom je misschien onder de grens uit. Per saldo ben je vaak aan afschrijvingen meer kwijt dan aan het forfetaire rendement maar als je toch aan vervanging toe bent...
- Je zou kunnen kijken of je je zorgverzekering in 2015 in één keer kan betalen voor 2016.
- Vermogen in duurzame beleggingen heeft een hogere vrijstelling (60k) en is redelijk waardevast (let op, resultaten uit het verleden......).
- Je kan belastingvrij iets van 7k sparen voor je uitvaart
- Je kan belastingvrij sparen voor je pensioen

Bij de laatste 2 opties is het niet heel makkelijk om op 2 januari weer over het geld te beschikken. Eigenlijk bij ze allemaal, maar je moet er wat voor over hebben om enkele honderden euro's te besparen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tehh schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:28:
... niet heel makkelijk om op 2 januari weer over het geld te beschikken....
Welke mogelijkheden zie je om bij de door jou genoemde opties op 2 januari wel weer over het geld te kunnen beschikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:59:
[...]

Welke mogelijkheden zie je om bij de door jou genoemde opties op 2 januari wel weer over het geld te kunnen beschikken?
Ik kan me niet voorstellen dat je de zin die erna kwam niet hebt gelezen;
Tehh schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:28:
Bij de laatste 2 opties is het niet heel makkelijk om op 2 januari weer over het geld te beschikken. Eigenlijk bij ze allemaal, maar je moet er wat voor over hebben om enkele honderden euro's te besparen.....
Maar een investering in een duurzaam of maatschappelijk verantwoord aandelenfonds zou je mogelijk op 2 januari kunnen laten beëindigen/verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tehh schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:00:
...
Ik kan me niet voorstellen dat je de zin die erna kwam niet hebt gelezen;
...
Jawel, maar die doet er niets aan af dat er zoals je stelt mogelijkheden zouden zijn, al is het lastig uitvoerbaar. Ik ben daar wel benieuwd naar, want ik zie niet in alle gevallen legale mogelijkheden waarbij je zelf zou kunnen beschikken over het geld zonder aanvullende belasting.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 28-10-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Seraphin

Meep?

Zoijar schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:23:
[...]

Betaal je dan geen inkomstenbelasting als je het uit je bv haalt? Ik betaal liever 1.2% VRH dan straks 52%. (hoewel, misschien over 30 jaar oid, en dan in laag tarief na je pensioen er langzaam uitrekken wel aantrekkelijk is)
Je betaalt vennootschapsbelasting (over het behaalde rendement op het vermogen.... hé het kan dus tóch, vermogensrendemenstheffing op daadwerkelijke rendementen!). Daarnaast zijn er wel (enigszins beperkte) mogelijkheden om kapitaal belastingvrij uit je BV te trekken (aandelen intrekken of de nominale waarde korten).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
BTU_Natas schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:11:
Nouja,

Je kan ook schulden aflossen,
Juist schulden aflossen heeft dus geen invloed op je box 3 vermogen, je vermogen wijzigt er immers niet door.

Het blijft toch interessant om te zien dat er ieder jaar rond deze tijd weer enkele topics over mogelijke besparing in box3 uit de grond schieten. Vrijwel altijd gestart door mensen die net een beetje meer hebben dan het heffingsvrije vermogen en denken een kapitaal aan belastingen te moeten betalen zonder het eerst even door te rekenen. Wellicht een gevolg van het (onterechte) onbegrip over deze heffing at bij veel mensen heerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dick schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:56:
[...]

Juist schulden aflossen heeft dus geen invloed op je box 3 vermogen, je vermogen wijzigt er immers niet door.
Dit is niet helemaal waar. Elke euro die je aflost bij een schuld van meer dan 3000 euro waardoor je totale schuld onder de 3000 euro komt zal je vermogen doen afnemen. Schuld boven de 3000 euro mag namelijk gebruikt worden om van je vermogen af te trekken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Doet me denken aan dit topic. Komt er in het kort op neer of je wel de lusten, niet de lasten van de maatschappij mag hebben. Nee dus.

Of je moet het haar schenken. Maar dan moet je ook daar belasting over gaan betalen, en ik heb het vermoeden dat dat niet je doel is.

[ Voor 11% gewijzigd door Orian op 28-10-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

[...]
Als die schuld een hypotheek is dan daalt je vermogen wel.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004

BTU_Natas

Superior dutchie

[...]

Het blijft toch interessant om te zien dat er ieder jaar rond deze tijd weer enkele topics over mogelijke besparing in box3 uit de grond schieten. Vrijwel altijd gestart door mensen die net een beetje meer hebben dan het heffingsvrije vermogen en denken een kapitaal aan belastingen te moeten betalen zonder het eerst even door te rekenen. Wellicht een gevolg van het (onterechte) onbegrip over deze heffing at bij veel mensen heerst?
Je kan prive schulden hebben, creditcard schulden, een hypotheek schuld. Er is van alles mogelijk.
OP vraagt om mogelijkheden, niet om onmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TS zegt financieel partner, maar ik neem aan dat je fiscaal partner bedoelt.
Of je dat wilt of niet is niet aan jou, maar aan de belastingdienst. Zie ook http://www.belastingdiens..._op_uw_adres_ingeschreven
Dus je hebt wat dat betreft niks te kiezen en mag roeien met de riemen die je hebt. Net als iedereen trouwens.
Sowieso: wees blij dat je uberhaupt vermogen hebt waar je een klein stukje belasting over moet betalen. Genoeg mensen die het niet hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Of je moet het zo zien, met dat stukje VRH betaal je de zorgtoeslag van je partner een stukje mee ipv alleen de brave medebelasting betalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:26
Rukapul schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:35:
[...]

Wat is de club van belastingbetalers toch een gezellige club :+

Overigens is de marginale belasting voor box 3 vermogen soms nog flink hoger, bv door kinderopvangtoeslag :X

[...]

Zelf uitgevoerd? Zonder bedrijfsactiviteiten houdt zelfs http://daskapital.nl/2015/09/uw_bv_is_oke.html nog een slag om de arm terwijl die niet vies zijn van een losse omgang met info.
Wat heeft kinderopvangtoeslag met vermogen van doen? Helemaal niks volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
rik11 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:58:
[...]

Wat heeft kinderopvangtoeslag met vermogen van doen? Helemaal niks volgens mij
Het fictieve rendement van 4% telt mee bij het verzamelinkomen wat de grondslag vormt voor de kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
The Eagle schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:16:
TS zegt financieel partner, maar ik neem aan dat je fiscaal partner bedoelt.
Of je dat wilt of niet is niet aan jou, maar aan de belastingdienst. Zie ook http://www.belastingdiens..._op_uw_adres_ingeschreven
Dus je hebt wat dat betreft niks te kiezen en mag roeien met de riemen die je hebt. Net als iedereen trouwens.
Sowieso: wees blij dat je uberhaupt vermogen hebt waar je een klein stukje belasting over moet betalen. Genoeg mensen die het niet hebben.
Dat is correct, fiscaal partner. Dat zijn wij niet volgens criteria.

Antwoord op me vraag heb ik inmiddels, het loont de moeite niet vind ik en fraude is juist hetgeen wat ik niet wil, vandaar dit topic. Logische stap is uitwijken naar alternatieven waar nog wat rendement mee te behalen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sip5080 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:52:
Bedankt voor je goede bijdrage aan dit topic, goed onderbouwd ook. Neem een les aan de personen die wel serieus reageren, en leer dat dit niet per definitie fraude is. Het doel van dit topic is mijzelf te beschermen tegen perongeluk fraude plegen zonder dit te weten.

[...]
Okay, excuses voor mijn wat botte reactie dan. Ik had het geïnterpreteerd als 'Ik heb wel geld, maar wil dit verstoppen voor de belastingdienst omdat mijn partner anders toeslagen verliest', en daar werd ik een beetje nijdig van. Ook nadat ik net het andere topic had gelezen over het verstoppen van geld in een bankkluisje vanwege het mogelijk verliezen van huursubsidie, zit ik een beetje in die hoek te denken.

Fijn dat dat opgehelderd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
Ik zit met hetzelfde als TS, heb een beetje gespaard mbt aankoop nieuwbouw woning. Maar de levering is in januari en zo ook alle grote kosten. Ik zal dus in januari in 1 klap 15-20k uitgeven en weer zwaar onder de grens duiken. Het zure is dus dat ik 31 december vermogensbelasting zal moeten betalen, maar 2 weken later, gelijk onder de grens zit. Het enige dat ik zou kunnen proberen is om aankopen alvast te doen, maar dat is lastig als het huis nog in aanbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Freshnub schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:07:
Ik zit met hetzelfde als TS, heb een beetje gespaard mbt aankoop nieuwbouw woning. Maar de levering is in januari en zo ook alle grote kosten. Ik zal dus in januari in 1 klap 15-20k uitgeven en weer zwaar onder de grens duiken. Het zure is dus dat ik 31 december vermogensbelasting zal moeten betalen, maar 2 weken later, gelijk onder de grens zit. Het enige dat ik zou kunnen proberen is om aankopen alvast te doen, maar dat is lastig als het huis nog in aanbouw is.
Ook als een huis in aanbouw is, zal een aannemer volgens mij niet erg vinden als je een aanbetaling doet, toch? Zelf geen ervaring mee, maar lijkt mij als een oplossing in dit geval.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MSalters schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:26:

Dat 60 euro per jaar is wel wat kort door de bocht. Je moet wel een administratie voeren (ook al gebeurt er niet het kost wel tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:34:
[...]

Jawel, maar die doet er niets aan af dat er zoals je stelt mogelijkheden zouden zijn, al is het lastig uitvoerbaar. Ik ben daar wel benieuwd naar, want ik zie niet in alle gevallen legale mogelijkheden waarbij je zelf zou kunnen beschikken over het geld zonder aanvullende belasting.
Beschikken over het geld én geen belasting betalen is volgens mij (bijna) onmogelijk zonder in het uiterst grijze gebied rond te struinen. De opties die ik noem zijn allemaal 100% legaal -> zorgt er alleen voor dat je wat minder makkelijk over je geld kan beschikken. En dat is nu juist ook precies waarom je dan hogere vrijstellingen krijgt. Overigens, als je geld gaat schenken aan een naaste heb je ook niet meer de vrije beschikking over het geld, je hebt het immers weggegeven.

Omdat in de start van dit topic niet specifiek genoemd wordt dat TS op 2 januari weer over al zijn geld wil beschikken heb ik gewoon legale opties genoemd die zorgen voor een hogere vrijstelling op vermogen.

Volgens mij kunnen we dus wel min of meer concluderen dat, als je het legaal wilt doen én op 2 januari nog steeds over je geld wil beschikken er niets anders op zit dan VRH te betalen. Dat is de prijs van het gemak. Gaat het er alleen om dat je hetzelfde vermogen wil behouden zonder VRH te betalen dan zijn er genoeg legale opties (zoals o.a. weergegeven in mijn eerste post, maar ook in genoeg posts van anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Zoijar schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:23:
[...]
Nee. Dat zou ook wel erg pijnlijk zijn: je investeert geld in een bedrijf en moet IB aftikken als je het er weer uithaalt. De reden dat het niet hoeft is dat die 52% een Box-1 tarief is, en je eigen BV valt in Box 2. Je betaalt wel belasting, maar dat is over het feitelijke rendement en niet over die idiote 4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

Betaal je verzekeringen en rekeningen vooruit. Dat geeft het hoogste rendement.

Wat betreft dat huis daar zit ik ook mee, je moet eigen vermogen meebrengen maar dat wordt kapot belast boven de 21k.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:24
Dat kapot belast valt ook wel mee, zolang je minder dan ca. 45k hebt, zal 't per saldo niet minder worden (totale rente-opbrengsten over de 45k, belasting op het theoretische rendement op ~ 25k). En heb je meer dan 45k liggen, maar haal je daar minder dan 1,2% rendement op, dan doe je iets ook niet heel goed.

Ja, 't is jammer dat je belasting moet betalen, maar ik ben blij dat ik in de situatie zit dan ik netto-afdrager aan de staat ben dan netto-ontvanger, want dat betekent dat ik relatief goed verdien/rijk ben.
Pagina: 1