Stereo > 7.1 Surround sound Headset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 16:21
Hi,

Ik heb recent een Logitech G430 headset gekocht die 7.1 surround sound ondersteund. Deze kan via de usb en de normale audio 3.5mm jack aangesloten worden.

Wat ik me afvroeg is wat maakt zo n headset nou ''7.1''.
Ik neem aan dat er maar 1 speaker per zijde is en het virtueel wordt omgezet naar 7.1. dus softwarematig. wat ik dus niet snap is waarom kun je ''stereo'' headphones dan niet omvormen naar virtueel 7.1 ?

of is het dat usb dongle die hem 7.1 maakt?

mijn tweede vraag betreft een instelling.
in de geluidsinstellingen kan ik surround sound aanzetten waarbij ik 2 keuzes krijg, muziek of film. wat is beter voor gaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:45
Waar krijg je de melding muziek of film. De adapter tussen Jack en USB heeft iets wat het geluid 7.1 maakt.
Als je de surround aan wil zetten dan moet je de adapter gebruiken samen met de Logitech gaming software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 16:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Waar geluid vandaan komt bepalen je hersenen (simpel gezegd) door het verschil in aankomsttijd tussen je linker en je rechter oor. In een situatie waar je dit met speakers na gaat bootsen staan je frontspeakers meestal voor je, daardoor kun je hierop niet echt (soms een beetje met wat 3D trucjes zoals ook in soundbars zit) een beetje virtueel surround op creëren. Bij home cinema is dat opgelost door simpelweg meerdere speakers te plaatsen door de kamer en daar speciale mixen voor te maken (die dus 7.1 kunnen zijn). Bij een hoofdtelefoon zit de speaker heel dicht op je oor en zodoende kunnen je hersenen niet meer bepalen waar het geluid vandaan komt. Door faseverschuivingen in het geluid aan te brengen kun je zo met slechts 2 drivers je oren/hersenen foppen en kun je laten lijken of geluid van voor, achter, links, rechts, enz komt. Omdat de meeste film-mixen echter op de standaard home-cinema 7.1 gemixt zijn werkt dit niet met een stereo koptelefoon (ook een 7.1 koptelefoon met meerdere drivers per oorschelp is lariekoek) De software (heel misschien de dongle of de combinatie dongle/software) zet deze 7.1 mix om in een stereo signaal waar deze faseverschuivingen in worden heropgebouwd en dit maakt je koptelefoon dan "7.1". Een koptelefoon 7.1 noemen is in die zijn ook eigenlijk een beetje een marketingterm.

[waarschijnlijk modus]De muziek-stand zal waarschijnlijk proberen aan de hand van het stereo muzieksignaal te achterhalen waar welk geluid vandaan moet komen in de virtuele surround-sound van je headset, terwijl de film modus de 7.1 die reeds aanwezig is terug vertaald naar een stereo signaal met virtueel surround sound effecten. Muziek is dan dus door de software "bedacht", Film door de software "opnieuw opgebouwd"[/waarschijnlijk modus]

Veel games hebben (tegenwoordig?) een headphone mode waarin het omzetten van een 7.1 signaal naar virtual surround op een eerder stadium in het process gebeurd.

Als je trouwens wilt horen hoe goed je 3d geluiden kunt reproduceren met een standaard koptelefoon kun je dit filmpje eens proberen:

YouTube: Virtual Barber Shop Hair Cut - 3D Sound (Amazing!!)

[ Voor 5% gewijzigd door DominoNL op 28-10-2015 01:11 ]