Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ten eerste, sorry als ik dit in het verkeerde subforum post of dat ik een andere fout maak. Ik kom hier niet zo vaak ;)
Normaal gesproken probeer ik mijn computer problemen zelf op te zoeken, echter heb ik daar met internet altijd moeite mee. Op het moment hebben wij een 60mb/s abonnement bij KPN lopen. Ik zelf werk/game op zolder, waardoor we 2 routers hebben.
1 Router staat beneden, en dat is een Experia Box ARV7519 PSTN. Aan deze router zit een kabel die naar mijn zolder loopt, die weer verbind met een Netgear Wireless N150 Access Point WN604. In de netgear zit weer een kabeltje die direct naar mijn PC loopt.

Als ik bijvoorbeeld een Battlefield 4 patch download, download hij maar met 1.3 mb/s. Op speedtest geeft hij aan dat ik een downloadspeed heb van 13mb/s en een uploadspeed van 0.76 mb/s. Misschien wel handig te vermelden dat wij geen glasvezel hebben.

Waar ligt het probleem dat ik niet mijn downloadsnelheid haal die ik zou KUNNEN halen. Of in ieder geval een hoger mb/s.

Mijn dank is groot, en nogmaals sorry als ik iets over het hoofd heb gezien ;)
Gr. B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Is de snelheid beter als je de kabel die van beneden komt direct in je computer stopt? Kan je de snelheid testen met (bijvoorbeeld) iperf? Wat voor kabels gebruik je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Haal je niet mbit en Mbyte door elkaar? Daarnaast wil het best kunnen dat je een abo hebt voor 60mbit maar dat dit niet gehaald kan worden vanwege afstand naar de centrale. Je geeft zelf al aan geen glasvezel te hebben dus blijft enkel een VDSL verbinding over.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-08 10:48
Battlefield geeft waarschijnlijk MB/s weer, speedtest.net werkt met Mb/s. Die ene hoofdletter verschil is echter wel een factor 8 in snelheid. Megabyte en megabit wordt helaas vaak door elkaar gehaald en de marketingteams van de internetproviders helpen daar vrolijk aan mee.

De 1.3MB/s die je ziet komt dus ruwweg overeen met de snelheid die je op speedtest.net hebt gezien, zeker als je wat overhead meerekent. Dat je die theoretische snelheid van 60Mb/s (7.5MB/s) vervolgens niet haalt kan dan liggen aan je netwerkconfiguratie of aan de afstand tot de centrale.

Bij veel mensen zie ik het modem overigens ook ergens in de woonkamer staan. Standaard telefoniekabels staan niet bekend om hun goede elektrische eigenschappen, dus het is het beste om de Experiabox zo kort mogelijk op het ISRA-punt (meestal in de meterkast) aan te sluiten. Je voorkomt daarmee dat je snelheid inlevert door signaalverlies in huis. Ik heb internetsnelheden al meerdere malen zien verdubbelen na herplaatsing van het modem naar de meterkast. Met name bij oudere woningen kan dit de moeite waard zijn.

Met de Experiabox kort op het ISRA-punt en een kabel van een computer rechtstreeks naar de Experiabox zou je een heel goed beeld moeten krijgen van de snelheid die je daadwerkelijk op jouw adres kan halen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn13 op 28-10-2015 01:37 ]