Cloud onafhankelijke domotica?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tact!cal
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 23:37
Ik wil graag starten met domotica in een nieuw te bouwen huis, maar wil wel graag een internet / cloud onafhankelijke oplossing. Dat wil zeggen dat ik alles wel graag vanuit huis met een smartphone of tablet wil bedienen en als mogelijk ook vanaf elders.Hiervoor wil ik echter niet afhankelijk zijn van de leverancier van de domotica oplossing. Dit betekent dat ik dus de oplossing in het huis zelf wil draaien.

Weet iemand of dit zo is bij Fibaro / Homewizard of Zipato? of zit ik dan toch vast aan zelfbouw met een Rasberry Pi ?

Voor zover ik kan terug vinden hebben alle genoemde leveranciers altijd een koppeling met hun eigen portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Deze werkt prima hier met KAKU, FS20 en anderen.
Doet wat ie moet doen, soft en firmware worden continu doorontwikkeld:

http://cms.jbmedia.de/

Kijk ook eens hier: http://www.elv.de/fs20-funkschaltsystem.html

FS20 dimmers en zenders hier overal toegepast, draaien al 3 jaar probleemloos.
Geen terugkoppeling status actor, vinden velen belangrijk hier, ik niet, ik zie toch of een lamp brand of niet...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Zelfbouw is dan de beste oplossing. Met een vendor zit je met het probleem dat je nog steeds afhankelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Zelfbouw is eigenlijk alleen een computer van software Voorzie . OpenHABmet off the shelf producten is hier prima geschikt voor en bieden zelfs een dienst om je domotica PC veilig over het net te benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:13
Van Fibaro e.a. weet ik het niet, maar Vera werkt prima zonder cloud mogelijkheden. De software draait lokaal op het device en de data blijft daar ook. Het enige dat je eventueel van de leverancier gebruikt is de login via hun site als je remote bij je domotica wilt kunnen en natuurlijk de mobiele apps. Remote toegang kun je natuurlijk ook zelf oplossen, bv via een VPN verbinding naar je eigen netwerk.

Uitzetten van die remote toegang is 1 vinkje in de configuratie. Je wens is niet nieuw, op het Vera forum is er wel meer over te vinden, bv hier: http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=22532.0

[ Voor 48% gewijzigd door itsjohan op 27-10-2015 23:22 . Reden: link vera forum toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 12:42
Domoticz - open source domotica systeem - deel 2 werkt standalone binnen je LAN. Pas als je services zoals het weer e.d. gaat toevoegen ga je richting internet. Maar de server draait lokaal en pas als je zelf port forwards gaat maken is het benaderbaar vanaf internet.

Het draait overigens niet alleen op een Pi, maar ook op Windows, OS X, en Linux. Ik draai het zelf in een Ubuntu virtuele machine.

Zipato werkt wel via de cloud. Je bewerkt je systeem & regels in de cloud en synchroniseert het dan naar de Zipabox. Volgens mij werkt het dan ook offline.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2015 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:08

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Domotica in de cloud moet je inderdaad niet willen. Gelukkig zijn er genoeg systemen die zelfstandig in jouw huis functioneren.

Aangezien je nieuw gaat bouwen liggen alle mogelijkheden nog open voor jou. Ik zou dan gaan kijken of je de kosten voor een bedraad systeem kunt verantwoorden. Laat je elektrische installatie in stervorm aanleggen. Je trekt de leidingen vanuit één of meerdere regelkasten naar de lichtpunten, wandschakelaars, aansluitingen voor sensoren en aansluitingen voor actoren voor bijvoorbeeld vloerverwarming en zonnewering. Nog mooier is om dit ook voor de wcd's te doen. Het kost wat meer maar dan heb je wel een flexibele installatie die niet in beton gegoten is. Het klassieke centraaldozensysteem is vreselijk als je naar een slim huis wil gaan.

Wat betreft systeem dat je dan monteert zou ik kiezen tussen:

- Knx: bussysteem met decentrale intelligentie, steile leercurve, duur maar wel betrouwbaar en veel gebruikt in de commerciële gebouwautomatisering.
- Plc van bijv. Wago of Siemens: centraal systeem met mogelijkheid om programmacode op de plc te draaien of ingangen en uitgangen op een makkelijke manier uit te lezen / aan te sturen via ethernet vanuit een domoticapakket zoals Symcon of OpenHab.
- Loxone: centraal systeem, betaalbaar en compleet waar server en software bij zitten.
- DigitalStrom: communicatie over powerline, oplossing als je toch een standaard centraaldozensysteem laat installeren, geleverd met server en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tact!cal
De Vera / Domoticz of Zipato oplossingen lijken me nog het beste voor ronde 2 van het onderzoek. Bedankt voor de tips zover, ik ga dit eens rustig bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 14:42

HeroS

SmartHome Nerd

In de cloud hoeft helemaal niet erg te zijn hoor.

Wil je dit echt niet kijk eens naar de vera of fibaro hc2.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02
Je kunt ook nog kijken naar HomeSeer, dit is een software pakket welke naar keuze kunt installeren op Windows/ linux of zelfs een PI. Je hebt ook kant en klare controllers. Naast software pakket ben je vrij om te kiezen welke protocollen je wilt gebruiken. Dit is natuurlijk wel beperkt tot de beschikbare plugins maar RFXcom en zwave worden goed ondersteund. Maar ook X10, insteon, PLCBus, Hue etc worden ondersteund. Platform is dusdanig open dat je ook zelfs plugins kunt ontwikkelen mits je daar de juiste programmeer kennis voor hebt ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
De fibaro HC2 werkt helemaal autonoom, dit wil zeggen dat de software op de device zelf draait. Wel heeft fibaro er voor gekozen om de externe toegang (die van buiten je netwerk) via een fibaro service te regelen. Http://home.fibaro.com. Ik heb geen slechte ervaring met deze service en is tot dusver dus geen probleem. Eventueel zou je ook met het openzetten van poorten aan de slag kunnen om fibaro remote te gebruiken.

Handleiding (Engels) over de werkwijze van fibaro
http://www.fibarouk.co.uk...ed/setting-remote-access/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Behalve dat de HC2 peperduur is :X Bij ROBBshop betaal je voor alleen de HC2 al 550 euro...

Nu kan ik niet in een ander z'n portemonnee kijken, maar ik vind het zelf erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 09:14
+1 Voor Vera inderdaad, werkt prima met eigen VPN, helemaal autonoom van de cloud. Goed compatible met ZWave (plus) apparatuur en binnenkort komt er een nieuwe versie op de markt die ook met andere protocollen / technieken dan zwave werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tact!cal
Ik liep recent ook tegen een controller van dlink aan. De DCH-G020 . Ziet eruit als een betaalbare optie.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Dit in vergelijking met de fibaro hc lite.

Uiteindelijk vind ik prijs toch een doorslaggevend onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou bij de grote merken blijven, uiteindelijk wil je waarschijnlijk toch steeds meer & meer toevoegen aan je setup (ik spreek uit ervaring), dan is het wel fijn als daar ondersteuning voor is.

Bij D-Link zie ik het meer als iets wat ze voor de fun (extra inkomsten) erbij doen. Ik zie ze niet als een serieuze domotica partij i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Ook ik raad Homeseer aan. Gebruik het nu 4 jaar naar volle tevredenheid. Wat prettig aan Homeseer is dat het prima om kan gaan met vrijwel alle bestaande protocollen & radio frequenties. Voor zover ik weet zijn Vera en Fibaro beperkt tot met name alleen Z-wave.

Daarnaast zijn er veel plug-ins te verkrijgen die Homeseer met allerlei apparaten kan verbinden. Zo heb ik verbindingen met mijn dect telefoons (Fritzbox), Sonos speaker systeem (plug-in), Alarm systeem sensoren (dmv RFXCom) en kan ik mijn tuinhek controlleren (dmv IPPower en plugin).

Derde grote plus m.i is de enorme support kennis (homeseer forum & op domoticaforum.eu)

Een nadeel is de relatief pittige learning curve, het is even doorbijten om alles te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vergeet ook de prijs als minpunt niet. Laatste keer dat ik keek waren de licenties nog behoorlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
ThinkPadd schreef op zondag 01 november 2015 @ 00:49:
Vergeet ook de prijs als minpunt niet. Laatste keer dat ik keek waren de licenties nog behoorlijk duur.
Is inderdaad duurder dan een aantal anderen (overigens niet vs Fibaro denk ik). Maar.... :) .....:

1. Traditioneel op ´Black Friday´ (dit jaar 27 nov) is er een korting van 25-50% afhankelijk van wat je koopt (software versus hardware versie).

2. Keuze domotica systeem is m.i. sterk afhankelijk van waar iemand´s zijn compromis legt tussen 3 factoren:
- tijd: hoeveel tijd kan/wil iemand besteden aan het programmeren/opzetten van zijn systeem?
- gemak voor familieleden: hoe toegangelijk/gemakkelijk moet het gebruik zijn voor de niet-technische familieleden?
- geld: kleiner budget = veel eigen tijd + weinig gemak voor familieleden. Groter budget = minder eigen tijd nodig + meer gemak voor familieleden

Tijdje geleden hierover wat geschreven:
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=37&t=7182

[ Voor 11% gewijzigd door olof2006 op 01-11-2015 07:40 . Reden: spelfouten, meer info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
Deze site is mischien aardig om in te grasduinen. Vergelijkt diverse domotica-systemen in Nederland

https://domoticavergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02
olof2006 schreef op zondag 01 november 2015 @ 07:38:
Deze site is mischien aardig om in te grasduinen. Vergelijkt diverse domotica-systemen in Nederland

https://domoticavergelijken.nl/
Die vergelijk site is behoorlijk uitgebreid in keuzes maar mist bijvoorbeeld HomeSeer. Vind het apart dat er systemen tussen staan waarvan ik zelfs nog nooit heb gehoord en dan HomeSeer weer niet. En wellicht geld dat voor nog meer systemen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
The-Source schreef op zondag 01 november 2015 @ 09:43:
[...]

Die vergelijk site is behoorlijk uitgebreid in keuzes maar mist bijvoorbeeld HomeSeer. Vind het apart dat er systemen tussen staan waarvan ik zelfs nog nooit heb gehoord en dan HomeSeer weer niet. En wellicht geld dat voor nog meer systemen.
Zag ik ook dat Homeseer ontbreekt, ik heb ze een mailtje gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
ThinkPadd schreef op zondag 01 november 2015 @ 00:49:
Ik zag net dat de jaarlijks 50% kortingsaktie nu loopt bij Homeseer. Dus nu usd 300 ipv 600..
http://us3.campaign-archi...3d3966ee0f7&id=93b8c5f7eb

Ik zit zelf nu nog op versie 2 en ga deze aktie gebruiken om een upgrade naar versie 3 te nemen.

Anoniem: 372738

Ik zie de volgende tekst op de HomeSeer download pagina, (bold door mij)
IMPORTANT: HomeSeer software includes a built-in web server and is designed to make a connection with our cloud-based remote access service (myHomeSeer Remote).
bron: http://www.homeseer.com/current-downloads.html

Is dit uit te schakelen?

• ThinkPad
Anoniem: 372738 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 07:28:

[...]

Is dit uit te schakelen?
De machine waarop HomeSeer draait geen internettoegang geven (default gateway leeglaten bijv.), of HomeSeer voor uitgaande verbindingen blokkeren? Tenzij het programma dan de hakken in het zand zet...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:08

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 372738 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 07:28:

Is dit uit te schakelen?
Homeseer Remote is er volgens mij alleen maar om remote in te kunnen loggen op je domoticasysteem zonder poorten op je router open te moeten zetten. Andere domoticacontrollers bieden vergelijkbare diensten. Wat betreft de gevolgen voor je privacy is het niet te vergelijken met diensten die je data naar de cloud halen.

Als je de toegang tot je server liever in eigen beheer houdt kun je vast wel verbinding maken met Homeseer dmv port forwarding of een vpn.

Anoniem: 372738

OK, dankjewel beide.

HomeSeer 50% Sale is nog bezig (t/m 23 nov.)
http://us3.campaign-archi...3d3966ee0f7&id=3289fead2c

Ik ga in het weekend even mee spelen en kopen als het bevalt.

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 372738 op 19-11-2015 09:55 ]

Pagina: 1