Controller werkt opeens traag (foto)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Dag mensen.

Ik heb hier een temperatuurcontroller die van de 1 op de andere dag opeens besloot bijna niet meer op te willen starten althans, zeer traag. Normaliter start hij in 20/25 seconden op maar nu voortsdurend 4 minuten of langer zelfs. Nou zit er ook nog een menu in dat apparaat wat je doormiddel van 2 toetsen inhouden voor 5 seconden kunt benaderen echter vergt dat opeens ook 30 seconden wil ik het menu in willen.

Dan is er ook nog de optie dit apparaat middels een web interface te benaderen. Dat was al niet erg snel maar, nu doet hij er zo lang over om de informatie uit te sturen dat me browser meestal een time-out geeft. Kortom ...het apparaat werkt maar is verschikkelijk langzaam in alles.

Ik heb uiteraard al heel veel resets en hard resets uitgevoerd en ook de firmware er een aantal keer opnieuw er opgezet. Helaas mag niet helpen aan een beter functioneren. Op het internet kwam ik ook ergens tegen dat een uurtje in de koelkast wonderen kon verrichten....nou ben ik erg sceptisch maar goed...wie weet. Een uurtje in de koelkast leverde als resultaat dat het apparaat opeens een stuk sneller wilde opstarten en beter reageerde op de toetsen. Helaas door gebrek aan kennis kan ik hier verder niets mee. Er is geen standaard procedure die verwijst na afkoeling van de pcb -> verbetering = X-probleem. O-) Zodra het apparaat iets warmer is (lees:aangeweest) dan is het sneller functioneren ook weer verleden tijd)

Goed...ik raak een beetje uit mijn opties en ik zou heel graag dit printje hersteld zien. Het is verder geen duur apparaat maar onderdeel van een set en het probleem is....dat ik natuurlijk die set al heb en als set is het wel kostbaar. ;)

Ik heb even 2 20mp foto's zo goed als mogelijk gemaakt. Wie weet kan iemand daar wat mee.
Alle tips en hints zijn van harte welkom....in feite is het al kapot dus het kan alleen beter worden.

Hoge resolutie.
https://www.dropbox.com/s/mgaewy4fk5wr8z4/DSC_6025.JPG?dl=0

Afbeeldingslocatie: http://i1373.photobucket.com/albums/ag363/peterrieketom/DSC_6025_zpsnle3ucya.jpg

Hoge resolutie
https://www.dropbox.com/s/8xny6whp9ittsni/DSC_6026.JPG?dl=0

Afbeeldingslocatie: http://i1373.photobucket.com/albums/ag363/peterrieketom/DSC_6026_zpstonhmtyi.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Turbo-Puppy op 29-10-2015 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
Basis troubleshooten dan maar hè?
- meet de voedingspanning, bijv op de gele condensatoren ( streepje is plus )
- meet het kristal met een oscilliscoop.
- de kloptest, klop met een schroevendraaier hier n daar op de print. Gebeurt en dan iets?

Of ben je niet elektrotechnisch uitgerust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
De kloptest is reeds uitgevoerd zonder resultaat.

Een multi-meter heb ik en die zal ik er eens opzetten. Het probleem is...ik heb niet zozeer last met het schema lezen maar een schema is niet beschikbaar. Om die reden weet ik eigenlijk gewoon niet wat ik aan het doen ben. Een oscilliscoop heb ik niet. Ik zou ook niemand weten die er 1 heeft. Daarbij, Ik zou geen idee hebben van wat ik aan het doen ben dan. Mijn kennis is daar te beperkt voor.

Om je even een globale indruk te geven, een schema kan ik lezen en test mogelijkheden die pcb's vaak ingebouwd hebben kan ik ook nog uitvoeren...een multimeter snap ik nog grotendeels maar daar stopt het echt. Solderen kan ik redelijk en dat durf ik wel aan maar, zo'n microprocessor er vanaf föhnen is dan weer een brug te ver. ;-)

Ik ga even meten...alvast dank voor je reactie.

-edit- zie resultaten.

Afbeeldingslocatie: http://i1373.photobucket.com/albums/ag363/peterrieketom/DSC_6025_zpsjtljgh0z.jpg

--update 2--

Ik heb het nu voor elkaar dat ik data het apparaat in krijg middels de sensoren. Guess what. Ook dat gaat vertraagd. Ik kn nu met zekerheid vaststellen dat zowel het opstarten, de bediening en de data uitvoer (web interface) en invoer allemaal ongeveer een factor 4 a 5 trager verwerkt worden dan de bedoeling is.
Inmiddels ook uitgevogeld dat de Microchip type "pic18f67k22" kennelijk de soc is van dit apparaat en uit de 505 pagina tellende manual blijkt dat die een stand kent waarin de oscilli...dat dus en cpu snelheid ook op een snelheid kunnen werken die daarmee strookt. (gaat dus om die chip van 15x15mm centraal geplaatst onder het display)

Vraag is dus nu...is de soc stuk/blijft hangen ...of zal die omwille een andere reden in die mode staan ? Het neigt er sterk na dat die wel de boosdoener is. Kun je überhaupt zo'n soc zomaar vervangen of vereist dat kennis en speciaal gereedschap ?

[ Voor 40% gewijzigd door Turbo-Puppy op 27-10-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt hem best vervangen. Maar je kunt de firmware er niet uit halen. Het is namelijk een microcontroller.
Tenminste, dat zou je even moeten proberen met een PICkit op J7.

De spanningen lijken goed. 12V in, ~3.3 uit. En 1V voor de sensoren vermoed ik.

Ik denk dat het kristal (X1) lastig doet. Maar dat moet je echt meten met een oscilloscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Ik was er vandaag al even mee weggeweest maar zelfs bij een reparatiecentrum kreeg ik als beste tip koellichaampjes te gaan plakken op de cpu...ja, dat schiet op.

Ik heb me inmiddels door 10tallen bladzijde tekst gewroet en ik ga ook voor het het kristal. Ik kwam er trouwens achter dat er een klok/timer in het apparaat zit. Als ik die activeer dan duurt 1 seconde op het apparaat een seconde op 7/8 in werkelijkheid....hoe groot is de kans dat die klok afhankelijk is van het kristal ? Als ik dat even grofweg deel door de snelheid van 64mhz ...waarop hij zou moeten werken dan komt de vertraging behoorlijk overeen met het probleem.

Goed, die microcontroller laat ik maar voor wat het is. Hij doet inprincipe alles nu en firmware er na toe schrijven lukt ook. Hoe makkelijk of moeilijk is dat kristal er vanaf te krijgen ?

Er staat trouwens op dat kristal het volgende. " EC160 aen r "
Volgens een online catalogus zou dat betekenen 16.000 -25ppm tolerantie - 50ppm stabiliteit - -40 tot +85 celcius - tape&reel

bron:
http://www.ecsxtal.com/store/pdf/partnumber4.pdf

De opgegeven afmeting van 6.0x3.5x1.1 mm klopt aardig met wat ik ook meet. Nu is even de vraag waar ik zo'n ding ga vinden :D

ps...ik zie dat jij niet o gek ver bij mij vandaan woont.....jij hebt niet toevallig zin om wat bij te verdienen ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het kristal is 16 MHz en word door middel van PLL's opgevoerd naar 64 Mhz. Maar nogmaals, dat is wat de chip kan, hij kan ook maar zo op 32 Mhz lopen omdat dat gunstiger is voor het energieverbruik. *lijkt er niet op*

Als de chip heet word (>40) dan is er iets anders mis. Er hoeven geen koelelementen op, dat is onzin.

Dat kristal verwijder je idd met hete lucht. Grote kans dat hij na opnieuw reflowen weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar EL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Reflow uitgevoerd. Ging best makkelijk maar geen resultaat. Had je trouwens gezien dat die condensator helemaal links geen spanning geeft ? Geen idee of dat er iets mee te maken heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat klopt. Maar daar zitten ook twee solder jumpers.

Zit er nog iets onder het display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Nog een condensator en een chip. Helaas kan ik daar niet bij met de multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar heb je het kristal ook vervangen? Wat je ook nog kan proberen zijn de twee condensatoren die naast het kristal zitten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als die vanuit de kou het wel goed doet is het nu een kwestie van componenten 1 voor 1 koelen. Voor dergelijke foutzoeken bestaat er een koelspray waarmee je gebieden tot componenten op de print kunt koelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 00:13

FlyEragon

Alien Monkeys

Vermoed dat er iets met het crystal niet goed gaat. Misschien komt het niet aan bij de uC, waardoor die op interne klok gaat lopen die trager is. Scoop is onmisbaar in deze. Zonder scoop ben je willekeurig dingen aan het vervangen. En dan heb je eigenlijk ook nog actieve probes nodig om het goed te meten, dus dat wordt lastig. Op Tweakers is er iemand die electronica maakt/repareert, voor hem zal het een koud kunstje zijn.

Wat is het typenummer van het geval, misschien dat een google search meer licht bied op wat er echt defect is.

[ Voor 11% gewijzigd door FlyEragon op 29-10-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

20Mp foto's heeft geen zin als je het op Photobucket knalt ;)

Anyway wat staat er op C1 -> C4 van spanning? Die zijn nogal groot voor maar 1V te krijgen. Ook waar die 0V over staat vind ik maar raar.

Wat staat erop U1 en U2 en meet daar de spanning eens van.
Volgens mij heb je ergens een spannings probleem.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:45:
Maar heb je het kristal ook vervangen? Wat je ook nog kan proberen zijn de twee condensatoren die naast het kristal zitten vervangen.
Nee, deze heb ik alleen een reflow gegeven. Ik zie niet direct condensatoren zitten maar, dan doel je op die 2 kleine puntjes links naast het kristal ?
memphis schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:58:
Als die vanuit de kou het wel goed doet is het nu een kwestie van componenten 1 voor 1 koelen. Voor dergelijke foutzoeken bestaat er een koelspray waarmee je gebieden tot componenten op de print kunt koelen.
Ik moet hier een beetje op terugkomen want heel consistent is dat koelen niet (meer). Hij start zeker sneller op maar, daarna blijft het knudde. De reactie op de toetsen en de ingebouwde klok blijven een factor 6/7/8 vertraagd.
Damic schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:20:
20Mp foto's heeft geen zin als je het op Photobucket knalt ;)

Anyway wat staat er op C1 -> C4 van spanning? Die zijn nogal groot voor maar 1V te krijgen. Ook waar die 0V over staat vind ik maar raar.

Wat staat erop U1 en U2 en meet daar de spanning eens van.
Volgens mij heb je ergens een spannings probleem.
Je kunt als het goed is doorklikken links bovenin op de foto.. ;)
Anyway. Ik heb even gemeten.

C1 -> C4 vice versa gemeten dus - /+ en andersom ... beide 0.53 volt
U1, alle 3 die puntjes gemeten gemeten en dat blijft 0 volt
U2, 3,26 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@foto |:(

Ik bedoelde met het opschrift van de componenten :D

U1:
AT?FL1212
?

U2:
CM0668?
21K??

Ik vermoed nog steeds dat er ergens te weinig spanning opstaat.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Turbo-Puppy schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:36:
[...]

Nee, deze heb ik alleen een reflow gegeven. Ik zie niet direct condensatoren zitten maar, dan doel je op die 2 kleine puntjes links naast het kristal ?
Volgens mij zie ik op de fotos (die nogal verkleind worden door die host), twee condensatoren naast het kristal (C9 en C10), en dat verwacht je meestal ook (tenzij de MCU ingebouwde condensatoren heeft). Als die kapot is, kan het kristal mogelijk zich verkeerd gedragen.

Ik zie overigens niet in hoe te weinig spanning dit kan veroorzaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 29-10-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of een XCO maar die C's aan je kristal gaan niet zomaar defect, toch niet dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:27:
@foto |:(

Ik bedoelde met het opschrift van de componenten :D

U1:
AT?FL1212
?

U2:
CM0668?
21K??

Ik vermoed nog steeds dat er ergens te weinig spanning opstaat.
Hier even de foto's .... ik kan niet alle getallen en cijfers goed lezen en kennelijk heb jij al een idee van wat het ongeveer hoort te zijn. (een 4 lijkt op een a en er staat ook ergens een klein getal achter volgens mij)

( foto's zijn in uhd genomen en geupload nu....wederom even doorklikken ;) )

U1
https://www.dropbox.com/s...3gd65/DSC_000001.JPG?dl=0

U2

https://www.dropbox.com/s/52rofgaq1uyfmnn/DSC_6037.JPG?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:35:
[...]

Volgens mij zie ik op de fotos (die nogal verkleind worden door die host), twee condensatoren naast het kristal (C9 en C10), en dat verwacht je meestal ook (tenzij de MCU ingebouwde condensatoren heeft). Als die kapot is, kan het kristal mogelijk zich verkeerd gedragen.

Ik zie overigens niet in hoe te weinig spanning dit kan veroorzaken.
Kan ik die 2 net zo meten als ik die andere (grotere) condensatoren gemeten heb ?
Sissors schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:35:
[...]

Volgens mij zie ik op de fotos (die nogal verkleind worden door die host), twee condensatoren...
startpost aangepast. Nu werkt het wel. Ellendige Photobucket. O+

[ Voor 21% gewijzigd door Turbo-Puppy op 29-10-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

U1 is dus een atmel1212 = eeprom????
U2 ???? ADC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Turbo-Puppy schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:11:
[...]

Kan ik die 2 net zo meten als ik die andere (grotere) condensatoren gemeten heb ?
Je kan het doen, al zal het niet alles zeggen, vooral omdat hij nog wel wat doet. Liefst wil je condensator waarde meten, maar dat gaat niet (zomaar) lukken, vooral bij eentje van dat formaat. (Ze zijn heel klein, niet alleen fysiek).

Idealiter is een scope nodig om de oscillaties van dat kristal te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hey Pattux.

Ik heb inmiddels iemand gevonden die op de zaak een scoop kan gebruiken en hem van de week gaat bekijken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Ik zal de uitkomst uiteraard delen hier. Hoop dat dat kristal het eigenlijk gewoon is dan is het maar duidelijk en kan ik iets gaan vervangen. Dit probleem begint best irritant te worden zo zachtjes aan.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:47 ]

Pagina: 1