Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwin
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-02-2021
Dag lezers,

ik wil mijn imac early 2009 opwaarderen en ga de optische drive vervangen door een SSD 850 EVO.
Ik lees over de mogelijkheden een fusion drive te creëren, is dat aan te raden of is het beter de SSD alleen te gebruiken voor software en de HDD voor data-opslag.
groet Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De ssd kan je best gebruiken voor besturingssysteem, en alle software en data die je gebruikt.

Voor opslag (backup) kan je het best een harde schijf gebruiken, al dan niet extern en/of cloud, best beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27
Kijk even op www.macfreak.nl op het hardwaretopic van het forum. Daar staan alle ins en outs en how to's.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 28-10-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwin
Ik kon vrij gemakkelijk de SSD plaatsen op de plek van de DVD drive. Het lcd scherm hoefde ik niet los te koppelen.
Echter om een installatie usb stick te maken heb ik het programma OS O EL Capitan nodig. In de map programma's vind ik echter bij de map applicaties een alias, deze kan ik niet zichtbaar maken. Als ik vraag naar de info krijg ik het aantal programma's te zien en de totale omvang in GB.
Hoe kom ik bij de applicatie van genoemd programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwin
Om de fusiedrive te maken krijg ik de melding dat ik het ownership van de HDD niet heb en het programma stopt. Hoe verkrijg ik deze rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je loopt tegen een aantal problemen aan, oorzaken zouden kunnen zijn:

je hebt gekozen om een fusion drive te instaleren op een mac van 2009 terwijl dit pas vanaf 2012 op bepaalde mac's werd geintroduceerd..

de ssd zit op de plek van een dvd, niet ideaal

fusion drive is compleet achterhaalde techniek. Bij het aanprijzen ervan laat mac stoer zien dat je erg veel bespaard: een SSD van 500 GB kost 650 euro meer dan een HDD ! Ja, zo kan ik ook stoer doen. Tegenwoordig kost een SSD van 500 GB maar 155 euro, dat is dus 100 euro meer dan een vergelijkbare HDD.

Ik zou zeggen, plaats je probleem eens op het Apple gedeelte van dit forum, wellicht dat je daar beter geholpen wordt.
Macs & Software

[ Voor 12% gewijzigd door Reepje op 03-11-2015 10:55 ]

Pagina: 1